28 February 2018

Tugu Mempertahankan

7:04 AM 13
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

TUGU MEMPERTAHANKAN

Keras.Padu.
Selama mana ia boleh begitu.
Mengikut rasa hati.
Mengikut kehendaknya diri.
Tidak langsung mahu menoleh lagi.


Tugu.Gagah.Membentengi.
Sekuat mana akan melindungi.
Berkubu di balik tugu.
Mempertahankan ikut mahu.
Tanya.Jangan malu.
Benarkah jalan yang sedang dilalu.


Dengki.Iri hati.
Penyakit.
Tidak pada semuanya orang.
Yang tulus masih ramai.
Yang jernih masih banyak.
Yang hidup berpaksikan Tuhan juga tidak terhitung.
Jangan serong padanya orang.


Tugu mempertahankan.
Siapa yang berselindung.
Siapa yang berteduh.
Andai wangi harumlah.
Andai arang maka hitamlah.


'Aku'.Akulah.
Jangan lupa siapa yang mencipta 'aku' itu.
Jangan lupa bakal kembali ke mana nanti.
Ya.'Aku'.Akulah.
Sampai bila.Tidak mungkin sampai bila-bila.

TUGU MEMPERTAHANKAN


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


27 February 2018

Tahi Lalat Dalam Tembikai?!

6:39 AM 12
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


TAHI LALAT DALAM TEMBIKAI?! ~ Tembikai merah ke tembikai kuning ke .. sering menjadi pilihan dijadikan sebagai pencuci mulut.Selain oren dan pisang.Terutamanya di majlis-majlis atau jamuan-jamuan yang diadakan kerana kuantitinya yang banyak setelah dipotong-potong..muai.

Setiap yang Allah SWT cipta ada kebaikkannya kerana yang gemar hal sia-sia itu manusia bukan DIA.

Khasiat tembikai sumber..
🍉Mengandungi  vitamin A
🍉Kukurbisitrin yang berkesan mengubati masalah ginjal dan salur kencing
🍉Mengandungi sejenis gula dan garam yang berkesan melawaskan buang air kecil dan merawat masalah ginjal.

Tahi lalat dalam tembikai?!

Sayuran dan buah-buahan..ibu bapa menghadapi kesukaran untuk buat anak-anak mereka jatuh cinta dengan rela pada kedua-duanya.Mungkin tidak semua anak-anak tidak gemar buah-buahan dan sayuran..namun yang anti ada.Tak kenal maka tak cinta..dah rasa timbulnya suka.

PC suka makan sayuran .. buah-buahan.Tapi tiba bab buah tembikai,puas juga baba mama pujuk suruh makan.Bila baba beli  buah tembikai pun .. rasa terliur .. bohong kalau tak tertarik .. huhu.Mama ada kawan.Kawan baik.Rajin datang rumah.Kawan mama ni ada tahi lalat hidup pada sebelah hidungnya sebesar biji tembikai.Dah nama pun budak .. bila nampak biji tembikai spontan PC terbayang dan anggap tu tahi lalat kawan mama..Lama kelamaan bila mama asyik tanya,baru PC cakap tak nak makan tembikai sebab tahi lalat kawan mama ada dalam buah tembikai..walhal biji tembikai.Lagi banyak bijinya lagi meremang roma PC...ermmmmm..dululah..

Tahi lalat dalam tembikai

Sekarang ... sudah dinyah persepsi budak-budak dahulu kala.Maka tembikai juga salah satu buah kegemaran PC.Cuasa panas terik dapat makan tembikai subhanAllah nikmatnya.Alhamdulillah.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


26 February 2018

Menyimpan? .. Ada Baiknya Tetapi ..

7:14 AM 26
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 
MENYIMPAN? .. ADA BAIKNYA TETAPI .. ~ Semangat .. disiplin .. istiqhamah. Niat menyimpan memang sangat mudah.Nak laksanakan susah.Apa-apa pun..niat mudah.Daripada niat nak dinampakkan hingga ke hasilnya..subhanAllah.Jangan putus asa.Semangat!!

Menyimpan? .. ada baiknya tetapi ..

Kehadapan apa yang akan dan bakal terjadi tidak dapat kita jangkakan.Waima sesaat nanti apa yang bakal berlaku pun tidak mampu diduga.Menyimpan (tabungan) walau sikit-sikit..kalau tekun insyaAllah bertambah juga nilainya.Boleh juga dimanfaatkan ketika dalam kesusahan.Aminnn.

Menyimpan itu bagus.Apa yang tidak bagus menyimpan rasa tidak baik dalam hati.Itu yang bahayanya.Menyimpan rasa negatif bertahun-tahun yang sebenarnya bakal menyakiti diri sendiri.Ingat itu wajar.Ingat agar dapat dijadikan sempadan.Tapi jangan terbawa ke satu titik dendam.

Menyimpan? .. Ada Baiknya Tetapi ..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


25 February 2018

Mujarab

9:08 AM 18
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


MUJARAB ~ Mencuba tidak salah.Salahnya bila yang dicuba pada perkara yang telah nyata adalah satu kesalahan.Jadi,nak mencuba ada baiknya tidak melulu dan tidak juga terus terburu-buru.Sabar dulu.Kaji mana yang perlu.

Kesakitan atas izinNYA.Penyembuhan juga dariNya.Cuba..cuba..cuba.Bila cuba itu bererti ada usaha.Ada juga ikhtiar sedaya hamba.Jangan terus menolak.Jangan juga terus terima.Bila melihat jerihnya orang usaha mencari kesembuhan..doakan.Jangan ditambah sakit yang kian mencengkam.Allahu.

Kesembuhan bukan dari ubatan.Bukan juga dari hebatnya kepakaran.Tetapi daripada berkehendakNya Tuhan.NAMUN,Tuhan suruh kita ikhtiarkan..jangan juga pernah berputus asa .. berhenti dan berasa lelah berdoa .. teruskan .. di situ nanti akan ada yang Tuhan ubahkan.InsyaAllah.Amin.

Mujarab ..

Mungkin bagi orang tidak untuk kita.Mujarab juga rezeki.Apa pun,bagaimana pun dan sesiapa pun .. jaga sakti luar biasa..doa-doa ayah bonda.


MUJARAB

Anak solehah diajar berhijab
Lentur perlahan-lahan mendukung syariat
Ikhtiar dengan Lotion Mustajab
Niat kerana Allah mohon diberi sihat

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


24 February 2018

Ke"CUKUP"an ..

8:22 AM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

KE"CUKUP"AN ..

Cukup.Tidak cukup.
Berbalik pada diri.
Keperluan.Kehendak.
Hakikatnya keberkatan.

Usahakan lagi.
Tapi bukan tamak.
Tapi jangan lupa diri.
Banyak syaratnya.

Tuhan.
Sentiasa memberi.
KE"CUKUP"AN
Yang fakir.
Yang miskin.
Yang daif.
Dipandangan insan.
Ya.Kecukupan kita.
Jangan dilupa.
Ada untuk kecukupan orang lain juga.


Ke"CUKUP"an ..

Kecukupan itu rezeki.
Daripada Tuhan.
Ada berasa cukup walau hanya setengah.
Ada berasa kurang walau segudang.
Ya.Rasa "cukup" itu rezeki.
Tidak terlihat.
Namun dirasai.
Dihati.

Kecukupan.
Ada yang perlu disekat.
Ada yang mesti di lebihkan.
Pilih-pilih lah.

Kepada semua.
Tuhan beri kecukupan.
Mengikut apa selayaknya diperlukan.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

23 February 2018

Kesudian Mendengar ..

6:42 AM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


KESUDIAN MENDENGAR .. ~ Sepasang telinga,sempurna pendengarannya.Syukuri.Itu nikmat.Nikmat luar biasa untuk kita.Allah SWT pilih kita untuk mendengar yang mungkin tidak didengari orang lain.Begitu juga sebaliknya.

Alah .. telinga je pun.Hari-hari dengar.Sedari kecil.Itu kata kita yang sudah biasa dan ada.Duduk,renung,insafi..bagaimana insan-insan yang Allah SWT uji dengan tidak memberi nikmat pendengaran.Justeru itu kita hargai dan jaga betul-betul pendengaran kita.

Jaga?..bukan pada kesihatan dan kebersihannya sahaja,malahan lebih dari itu.Pilih apa yang ingin didengari.Tapis apa yang sepatutnya didengari.Ada waktu perlu tutup telinga dan ada masa buka seluas-luasnya.

Kesudian mendengar ..


Kesudian Mendengar ..
Google image 

Ibu ayah,dengarlah apa yang ingin diluahkan anak-anak..anak-anak,dengarlah apa yang mahu dikongsikan ibu ayah..tolonglah..tolong sangat-sangat .. kerana kesudian mendengar itu membawa kesan yang sangat besar dan mendalam.Kesudian mendengar itu tanda menghargai.Cuba letakkan diri sendiri di situasi tiada siapa sudi mendengar apa yang mahu kita sampaikan .. kecewa,sedih,rasa tersisih dan tidak bernilai.Allahu.

Daripada mata turun ke hati .. dari telinga juga meresap ke jiwa.Besar pengaruh apa yang dilihat dan didengar.Lagi-lagi didengari berulang-ulang kali.Teruskan dengan kesudian mendengar mungkin ianya menjadi ladang pahala buat kita.Aminnn.InsyaAllah.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

22 February 2018

Impak Sesekali Berapi ..

9:06 AM 12
Impak Sesekali Berapi ..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


IMPAK SESEKALI BERAPI 🔥 ~  Tenang .. aman damai .. toleransi .. aura dan persekitaran di mana pun kalau beginilah .. insyaAllah semuanya sentiasa berasa gembira .. sihat fizikal,mental dan emosi.Tak ada yang namanya tekanan .. jauh sekali dilanda kebosanan.Allahu.Tidak mustahil kalau ada kerjasama.Masing-masing jaga diri.

Masing-masing jaga diri itu bagus.Apa yang tidak bagus jaga diri untuk kepentingan peribadi .. "yang penting diri sendiri selamat" .. "asal rekod sendiri bersih" .. dan lebih menyakitkan "orang lain dituding hingga menjadi mangsa" .. ini bukan jaga diri tapi pentingkan diri sendiri..aduh parah😧.

Parah itu bila ada yang suka membuli.Ambil kesempatan atas baik budinya orang lain tetapi melebihi batas.Ya,sabar itu tidak ada had..tidak ada sempadan pun,selagi boleh tahan,,pertahankan rasa kesabaran itu,namun lihat juga sekadar mana dan ditahap apa pedas dan panas serta pahitnya angkara sikap orang.

Bukan PC mengajar untuk berlaku biadap..jangan ya.Tidak baik begitu.Cuma bila sesekali bersuara tegas dan lantang tidak menjadi khilaf juga..impak sesekali berapi mungkin dapat menyedarkan orang lain bahawa yang dia lakukan selama ini silap dan perlu di betulkan.Tetapi diri kita sendiri pun kena juga bersedia..terima nasihat atau teguran berapi daripada orang lain.Menjadi situasi menang-menang.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 



21 February 2018

Imaginasi Meredakan Atau Mengusutkan

6:45 AM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


IMAGINASI MEREDAKAN ATAU MENGUSUTKAN ~ Imaginasi kalau dibangunkan dengan positif .. maka baiklah jadinya.Sekiranya sebaliknya tidak hairanlah ianya membinasakan diri sendiri akhirnya.Pilihlah berimaginasi yang hujungnya ada output yang boleh dimanfaatkan ramai orang.

Imaginasi Meredakan Atau Mengusutkan

Imaginasi meredakan atau mengusutkan .. 

Apabila apa yang kita pandang itu buat kita insafi diri .. rasa betapa kerdilnya sebagai hamba-hambaNYA dan mengagumi KEHEBATAN PENCIPTA mencipta .. ianya meredakan.Meredakan fikiran dan jiwa.

Namun apabila melihat indahnya awan .. terus membayangkan air batu campur 🍨🍧..ya itu punca-punca mengusutkan keadaan..apatah lagi dalam keadaan cuaca sekarang..walau tidak begitu baik untuk kesihatan,tapi yang sejuk dan berais itulah yang dicari..huhuhu.😗

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


20 February 2018

Selebihnya Tawakkal

6:52 AM 9
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SELEBIHNYA TAWAKKAL ~ Hujan nikmat .. panas juga nikmat.Alhamdulillah.Bila hujan turun berhari-hari..berpanjangan di situ pelajarilah sesuatu,iaitu hargai ketika musim panas..dan bila panas terik setiap hari..hargailah hujan yang Allah SWT turunkan.Syukuri semuanya.Nikmati ia sebagai rezeki dariNya.

Mengeluh .. PC juga terkadang terucap dimulut..bila panas terik .. "Allahu rimasnya" .. bila asyik hujan .. "Ya Allah hujan je ni" ..begitulah sering terucap..bila sedar..istighfar.

Diketika ini cuaca sangat panas .. panas yang terik .. ada kata panas lit lit .. ke panas ting ting ..tak kisahlah apa pun perkataan yang digunakan untuk membayangkan rasa bahang dan teriknya sang bima sakti.Bayi dan kanak-kanak yang sering diberi perhatian lebih kerana mereka lebih mudah dijangkiti penyakit.Namun begitu,bagi golongan dewasa .. harap sangat jangan abaikan kesihatan.

Selebihnya Tawakkal

Menjaga kesihatan dengan apa cara sekalipun itu usaha.Selebihnya tawakkal padaNYA.

*terima kasih ukhuwah.
#sama-sama mencari redha Ilahi 

19 February 2018

Sekangkang Kera

6:30 AM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


SEKANGKANG KERA ~ Cuma sekangkang kera.Lihat kera seberapa luas dia mengangkang.Sebegitulah perumpamaan keluasan dan jaraknya merujuk pada kebun yang dimiliki atau jauhnya jarak yang kita harus lalui.Allahu.Biar kecil langkahnya..tapi pantas berlari dan melompat serta memanjat.Begitu jugalah harta .. tanah .. kebun yang kita miliki .. biar kecil dan sedikit ukurannya kalau betul pengurusannya... insyaAllah lumayan pulangannya.Amin.

Sekangkang Kera
Google image 

Toleransi .. sama-sama menang dan menikmati.Keterbukaan fikiran dan hati .. saling meredhai dan sentiasa mencari jalan mendamaikan hati dan fikiran sendiri.Bila ada rasa begini insyaAllah banyak urusan mudah diselesaikan..rasa mahu lebih sentiasa ada.Nafsu ada pada semua.Bezanya bagaimana melenturnya.Jangan bimbang,ambil masa tenangkan diri.Magik pun perlukan latihan begitu juga berusaha perbaiki diri.

Apa yang ditinggalkan oleh kerabat terdahulu boleh menjadi saham.Syaratnya siapa pun yang mengurus harus lurus dan telus.Maka mengalirlah pahala kebaikkan terus menerus.InsyaAllah.Amin.

Apa yang sedikit tidak usah direbutkan hingga keadaan menjadi serabut dan kelam kabut.Padam rasa dengki dan iri hati.Banyak solusi.Pilih yang halal dan bersih agar keberkatannya berpanjangan.Tidak usah bertelagah kerana yang sekangkang kerana kerana kita sendiri akan kembali menyatu dengan bumi.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha 





18 February 2018

Jangan Berani Memperlekeh Ya

8:30 AM 5
Jangan Berani Memperlekeh Ya
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


JANGAN BERANI MEMPERLEKEH YA ~ Sesiapa pun akan terdedah untuk melakukan kesilapan.Terutama pada kesilapan yang TIDAK disengajakan.Spontan.Tetapi disaat sedar,waras dan sihat,SEBOLEHNYA elakkan untuk buat silap.Seandainya sudah bersungguh tidak mahu buat silap tapi terjadi juga,,itu takdir..pasti ada yang DIA ingin kita perbetulkan.Siapa pun kita,di mana pun kita sedang berada,ingat asal usul .. 

Jangan berani memperlekeh ya .. 

Mungkin mungkin sekadar senyuman biar tawar,balaslah kerana dalam tawar itu mungkin dia benar-benar ikhlas..dalam tawar itu dia sedang bergolak dengan dirinya sendiri.Hebatkan .. biarpun tawar tetap masih berusaha untuk bersedekah.

Seandainya yang kita harapkan bantuan daripada orang lain itu ada lebih daripada doa ... sedang dia hanya semampunya itu .. terimalah dengan lapang dada.TERIMA DENGAN SEHABIS KEIKHLASAN.Tanpa usaha,tanpa bantuan material banyak yang mungkin terganggu.Tetapi  jangan hairan disaat bila Allah angkat dan terima setiap doa itu akan datang bantuan tanpa kita sangka.

Nasihat.Teguran.Marah.Selagi ianya tidak melangkau had,terimalah.Selagi masih ada yang prihatin,selagi masih lagi ada yang sayang hargailah.Terkadang menegur itu bukan kerana dia sempurna tetapi kerana dia tidak mahu terheret sama sedangkan dengan sedikit ilmu yang Tuhan pinjamkan itu dia wajar menasihati. 

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

17 February 2018

Asingkan ..

8:00 AM 6
Asingkan ..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


ASINGKAN ~ Satu masa,kempen kitar semula hangat di sana sini...kaca,plastik dan kertas di asingkan mengikut tong yang telah ditetapkan dan disediakan.Di sekolah-sekolah diadakan satu hari khas "hari kitar semula"..sekarang masih kelihatan tong-tong tersebut di tempat-tempat yang dikhaskan..moga ianya tidak dipandang sepi.

Sampah tetap sampah.Mungkin ada yang berpendapat begitu.HAKIKATNYA bila ada pengasingan ianya lebih memudahkan urusan.Dan sedia maklum berapa banyak barang unik dihasilkan daripada sampah (barang terpakai dan terbuang).Begitu juga dengan kita,aplikasikan sikap asingkan sesuatu hal untuk melancarkan urusan-urusan lainnya.

Pecahkan pendapatan pada bahagian tertentu mengikut keperluan sewajarnya.Mungkin ada yang tidak suka begitu.Tidak kurang yang mengurus pendapatan dengan cara lebih sistematik dan istiqhamah.Bab duit kita sering tewas.Selalu sambil lewa.Kadang berbelanja diluar keperluan.Bukan tidak boleh terbabas...sekali dua masih ok...apabila kerap buruk padahnya.Bukan dijalanraya sahaja disarankan berhati-hati,dalam mengurus kewangan dan perbelanjaan juga perlu berhati-hati.

Hebat bila sedang marah dan sedih masih mampu mengawal tingkah dan emosi lalu melemparkan senyuman sehabis bergula.Sehinggakan orang lain tidak dapat kesan pun dia sedang marah atau sedih di ketika itu.Begitu juga disaat berbicara .. bijak mengemudi suasana .. begini bila berbicara dengan yang dewasa begitu pula bila melayan si cilik dan kanak-kanak serta remaja.Asingkan dan tidak pukul rata.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

16 February 2018

Teruskan Memaksa

7:00 AM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


TERUSKAN MEMAKSA 

Memaksa.Sering dan amat digemari.
Terpaksa.Amat dibenci.
Bertingkah bagi jiwa-jiwa yang gemar kebebasan.
Gundah bagi insan yang berasa beratnya paksaan.
Suka.Belum tentu terbaik.
Benci.Tidak semesti terburuk.
Pilihan manusia.
Pilihan Tuhan.
Dahulukan Tuhan.
ALLAHU.

Paksa.
Teruskan memaksa.
Tidak suka itu mula-mula.
Seketika.Lama-lama eh jatuh cinta pula.
Kerasnya hati.
Paksa dengan toleransi.
Tegas tetap tegas.
Teruskan memaksa.

Menolak.Hal biasa.
Jangan berundur tewas.
Semakin maju.Melangkah lagi.
Tambah setapak.Setapak.Setapak.
Teruskan memaksa.
Bermukhadimah pada diri sendiri dahulu.
Yakin.

Teruskan memaksa.
Berbuat baik.Lagi.Dan lagi.
Tambah.Sentiasa.
Paksa.Lama-lama terbiasa.
Nanti rindu untuk lakukannya.
Tuhan melihat niat dan usaha.
Allahu.

Teruskan Memaksa

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 







15 February 2018

Jangan Remehkan Titian Ini

8:00 AM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


JANGAN REMEHKAN TITIAN INI ~ Nak seberang parit,sungai,laut selain menggunakan sampan,bot atau rakit tidak pun kapal .. titi atau jambatan sangat penting.Tengok juga pada kesesuaiannya.Mana yang lebih mudah dan menyenangkan.Berenang?.. boleh ..sanggup atau tidak sahaja untuk melakukannya.Tak salah pun.Silakan😅.

Dunia.Di dunia titian itu yang sangat memudahkan aktiviti harian.Menjimatkan masa,tenaga dan kos untuk bergerak.Keselamatan juga sedikit terjamin insyaAllah.Kenapa PC cakap sedikit,kerana banyak juga berlaku kes jambatan runtuh.Semua atas sebab dan izinNYA juga.Asal tiada mangsa yang terkorban itu sudah besar nikmat.Alhamdulillah.Syukuri.

Jambatan rosak segera diperbaiki
Demi menjaga keselamatan pengguna
Titian di akhirat jangan dilupai
Penentu akhir neraka atau syurga


Jangan Remehkan Titian Ini
Surah Al Fatihah 
Ayat 1 hingga 7
Ertinya

1.Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

2.Segala puji tertentu bagi Allah,Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam

3.Yang Maha Pemurah,Lagi Maha Mengasihani

4.Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat)

5.Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah,dan kepada Engkaulah sahaja kami mohon pertolongan 

6.Tunjukilah kami jalan yang lurus

7.Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,bukan (jalan) orang-orang yang telah Engkau murkai,dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

Tanyalah,syurga itu sangat-sangat didambakan oleh sesiapa pun.Allahu.Lebih-lebih bila membaca kisah-kisah keindahan syurga yang tidak langsung kita lihat dan rasai.Kalau dengar dan bayangkan pun dah teruja bahagia,bagaimana kalau dihadapan mata.Allahu😂.

Sebelum itu .. laluan menuju syurga .. Titian Sirat Al Mustaqim yang  sangat licin,memiliki kait,cakar dan duri dibentang atas neraka jahannam mesti kita lintasi.

Padang Mahsyar - Titian Sirat Al Mustaqim  (di bawahnya neraka jahannam) - Syurga

Di Titian Sirat Al Mustaqim detik bermula nikmat ataupun azab hamba berdasarkan apa yang dilakukan sedari dunia lagi.Baginda Rasulullah SAW menjadi orang pertama yang melintasi Titian Sirat Al Mustaqim dan menanti umatnya dihujung titian tersebut.Besar dan mendalamnya kasih baginda kepada ummat.


Bagaimana kita nanti?melintasi seperti kilat yang memancar., seperti angin yang kencang,seperti kuda yang baik.,seperti burung yang pantas,berlari,berjalan atau berdiri dan duduk karena mereka dahaga dan penat.Allah,bantulah hamba-hambaMU.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 



14 February 2018

Suka .. Kegemaran .. Atau Kegilaan

7:00 AM 21
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

SUKA .. KEGEMARAN .. ATAU KEGILAAN ~ Rasanya setiap kita ada selera atau citarasa masing-masing.Betul tak?.. Tidak kiralah dalam berfesyen,alat solek,aktiviti harian,masakkan juga makanan.

Ada tahapnya juga .. sekadar suka .. menjadi kegemaran atau lebih parah menjadi kegilaan.Buat masa ini apa-apa sahaja belum menjadi kegilaan pada PC .. kalau kegemaran itu ya.Dan cukuplah menjadi kegemaran kerana masih dilingkungan kesederhanaan.Alhamdulillah.

Ini dia salah satu kegemaran PC .. J A G U N G.Di rebus , di jadikan air , di buat kuih atau jemput-jemput , dibuat bubur .. puding dan lainnya memang PC makan.Aromanya tu lemak manis.

Kegemaran ..

Kegemaran ..

Kegemaran ..

Kegemaran ..

En Suami senyum-senyum balik kerja.Hulur jagung.Dibeli dari rakan ditempat kerja katanya.Alhamdulillah.Puas fikir .. akhirnya PC masak bubur jagung.

Ada yang suka ada yang tidak .. itu lumrah.Namun tidak semua hal boleh kita putuskan mengikut kehendak dan citarasa sendiri .. ikut logik dan fikiran sendiri ya.Hati-hati.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


13 February 2018

Temujanji

7:30 AM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


TEMUJANJI ~ Bertemu dan kemudian berjanji.Berjanji untuk pertemuan berikutnya.Lagi dan lagi.Atas keperluan atau pilihan.Bergantung pada izinNYA dan apa yang kita rangkakan.

Temujanji .. berbalik pada situasi.Bergantung juga pada sebabnya.Lihat waktu dan tempatnya.Bukan kerana terlalu cerewet atau tersangat mengatas tetapi kesannya dihari kemudian.

Berdua-duaan .. berdua itu ada bezanya.Pastikan yang mana.Jangan bagi peluang syaitonnirojim jadi yang ketiga.InsyaAllah minta Allah SWT lindungi kita.Siapa yang tidak suka ada temujanji.Itu pun temujanji dengan insan-insan luar biasa..istimewa..cuba temujanji dengan tuan atau puan doktor...kecualilah doktor itu anak,isteri,suami,adik beradik atau saudara kita..santai.

Agak-agaknya bagaimana temujanji kita dengan DIA.Sehari semalam lima waktu.Atau ada yang sudi untuk menambah temujanji lain diluar lima waktu.Di waktu-waktu tertentu.Allahu.Temujanji yang mengenyangkan iman,menenangkan jiwa dan fikiran.Berbicara yang tiada jurang.Luahan yang pasti di dengari.Tidak ditolak mungkin hanya ditangguh.

Temujanji hamba dan Tuhan..bukan suatu yang biasa.Luar biasa.Jagalah setiap temujanji dengan Tuhan seperti bersungguh memenuhi temujanji dengan sesama insan.Malah sewajarnya melebihi dari itu kesungguhannya.Cantik-cantik(bersih dan bukan bersolek ya).Wangi-wangian.SubhanaAllah.Jangan risau,kalau dulu sering curang,bangkit kita perbaiki.Jadi lebih setia ok.InsyaAllah boleh.

TEMUJANJI
Google image 


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

12 February 2018

Pen Merah Pen Biru

8:44 AM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

PEN MERAH PEN BIRU


Pen Merah Pen Biru
Google image 

Merah dilambang semangat
Biru itu ketenangan
Hidup teruskan bersemangat
InsyaAllah peroleh kemenangan

Suka merah di kata garang
Suka biru dikata warna lelaki
Jangan terhasut kata-kata orang
Kelak diri serabut sendiri 

Pen merah untuk menanda
Pen biru untuk menulis
Tidak kira di mana berada
Sikap kurang baik segera dikikis

Pen merah pen biru
You marah i love you
Hidup tidak semudah itu
Silap pandu haru biru

Pen merah disimpan dalam laci
Pen biru kering dakwatnya
Boleh sahaja ada rasa benci
Tapi benci pada tempatnya

Pen merah si pen biru
Kerana sayang punca cemburu
Hindari bertindak terburu-buru 
Terburu-buru itu hasutan nafsu

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 


11 February 2018

Baru Bunga-bunga Je

8:11 AM 12
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


BARU BUNGA-BUNGA JE ~ Alhamdulillah..pergi ke mana-mana kelihatan pokok mempelam mula berbunga semula.Meriah lebat berbunga.Tengok pokok yang dijaga dan disayangi berbunga pun sudah rasa gembira sangat-sangat.Gembira dan bersyukur.Namun jangan diheboh.Esok lusa mungkin berguguran,sedang kita tidak tahu. 

Baru Bunga-bunga Je

Jangan diheboh?!? .. ada yang suka berjanji atau bercakap pada hal yang tidak pasti.Ada yang senyap .. namun tiba ketikanya terus memberi atau menunjukkan hasil.Bagi PC sendiri .. heboh itu bahaya,lebih-lebih lagi heboh yang disertai rasa yakin diri terlalu tinggi.Impaknya bukan sahaja pada diri sendiri,lebih parah menyakiti dan menyusahkan orang lain juga.Mahu selamat .. diam-diam ubi berisi.

Baru bunga-bunga je .. senang cakap .. sembang kosong ..santai-santai .. mungkin juga gurau.Masalahnya kita tidak tahu penerimaan orang yang mendengar.Kalau jenis santai juga rezeki.Tapi kalau semua pun di ambil serius .. harap maklum.Nak cakap mesti berhati-hati.Lebih mudah selagi satu-satu hal yang kita rancang atau usahakan itu belum berhasil atau belum terjadi dan menjadi adalah lebih baik diam terlebih dahulu.

Jangan angkara baru bunga-bunga je .. dengar guruh di langit .. habis air ditempayan dicurahkan..

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

10 February 2018

Terbuka

8:38 AM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


TERBUKA ~ Ter itu membawa maksud tidak disengajakan..terbuka baju,terbuka rahsia,terbuka hijab (pandangan batin mata)..dan lazimnya ter ini lebih mudah untuk dimaafkan.Syaratnya betul-betul ter yang tidak disengajakan.Tapi kalau sengaja..menggunakan ter itu alasan melepaskan diri .. ingat Allah dan kerajaanNya tidak pernah leka.

Dalam entri ini yang cuba PC mahu sampai dan kongsikan adalah "terbuka" atas pilihan sendiri..dengan kerelaan hati.Mudahnya adalah sengaja.Ya sengaja .. suka dan rela gitu.

Sebenarnya terbuka ini pilihan masing-masing.Ada yang lebih senang hati memilih untuk terbuka berkongsi apa sahaja kisah hidupnya..dan ada juga yang pilih menutup seeratnya dan tidak kurang yang hanya terbuka pada hal-hal yang dirasakan wajar sahaja.

Lain orang lain pandangan .. lain orang lain keperluannya dan lain orang jauh beza niatnya.

Setiap apa pun yang dilakukan pasti ada risikonya.Tidak semua suka pada kebaikkan..dan tidak semua benci pada keburukkan atau kejahatan.Berapa ramai yang dikecam kerana berbuat baik..dan berapa banyak dibela ketika berbuat satu hal yang salah..justeru berhati-hati di saat memilih jalan untuk terbuka.

Banyak cara untuk disukai mungkin bersikap terbuka itu hanya secebis caranya.Simpanlah walau sedikit kisah untuk diri sendiri supaya ada nilai yang luar biasa.


TERBUKA
Google image 

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

09 February 2018

Perlu Jelas

6:55 AM 17
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

PERLU JELAS

Hari Jumaat kembali lagi
Berwangi-wangian pergi ke masjid
Perlu tahu tujuan berminyak wangi
Niatkan bersunnah seperti Nabi Muhammad

Mata mengantuk pergi sekolah
Lambat bersiap dimarahi emaknya
Lantang bersuara tidak salah
Pastikan tahu mana salurannya

Katak puru sembunyi dipenjuru
Ditunjukkan penyapu dia buat tidak tahu
Tuntut ilmu pastikan berguru
Terhindar khilaf melaksana ilmu

Terintai-intai ke rumah jiran
Hendak bersama-sama pergi ke pasar
Fakta dan auta dicampur jangan
Selidik dulu sebelum menyebar

Sahabat Rasulullah SAW bernama Umar
Ukhuwah mereka sangat utuh
Fitnah itu berdosa besar
Lebih dahsyat dosa membunuh

Asyik berangan di depan cermin
Berhias memuji diri sendiri
Soalnya hukum jangan dibuat main
Kelak menjerat diri sendiri 


Perlu Jelas
Google image 

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

08 February 2018

Di Tarikh Yang Sama .. Dirimu Hadiah

6:57 AM 18
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

DI TARIKH YANG SAMA .. DIRIMU HADIAH

Hari ini.
Hari yang berbeza.
Tetapi.
Di tarikh yang sama .. dirimu hadiah.
Jodoh.
Namamu.Namaku.
Terukir bersama sedari alam rahim.
Allahu.


Terimbas jelas.
Sesudah akad.
Selesai taklik.
Dirimu.
Diriku.
Bukan sekadar ungkapan dibibir.
Disanubari janji diukir.
Akhirnya tumpah air mata.
Ayahanda bonda berakad sakinah.
Merestu beresak halus.
Kita berjanji dengan Tuhan.
Sebenarnya.Ya sebenar-benarnya.



Wallahi.
Kumenyayangimu kerana Ilahi.
Wallahi.
Kuterimamu seadanya diri.
Wallahi.
Mentaatimu semampu kudrat ini.
Atas laluan Pencipta diri.


Syukur Ya Tuhan.
Hadiah ini.
Diketika ini.
Dari detik pertama lagi.
Hadiah yang sentiasa sabar.
Hadiah yang menyokong tegar.
Hadiah yang santun mendengar.
Hadiah mencari rezeki menampung lapar.
Hadiah menjadi pertama disaf hadapan.
SubhanAllah. 
Suamiku.


Terima kasih Hadiah.
Terima dirimu bukan yang pertama.
DIA utama antara kita.
Kita jaga sama-sama.
Suamiku.
Terima kasih.
Menerimaku apa adanya.
Dibahagian banyak kurang dan lemahnya.
Diketikaku rapuh.
Dikalaku jatuh.
Disaatku bangkit tidak kukuh.
Redhaiku.
Allahu.


Ya Rab.
Terima kasih menjodohkan kami.
Jadikan rusuk kami ampuh melengkapi .
Melangkah mencari redhamu Ilahi.


Suamiku.
Pahit manis bersilih ganti.
Tangis tawa datang pergi.
Moga kita terus sabar mengatasi.
Maafkan segala khilafku.
Halalkan setiap tingkahku.
Bimbing diriku menjadi makmum bersyariat.



Tuhan.
Rayuanku.Angkatlah.
Satu saat.
Diriku.
Dirinya.
Pasti bersemadi di lahad sendiri.
Aturkan lagi pertemuan kami.
Bersama.
Beriringan menuju singgahsana kami.
Izinkan.
Kumenjadi ketua bidadari.
Malayani lagi.
Imamku di dunia dulu.


Suamiku.
Disetiap sujud doaku ada untukmu.
Selamat  ulangtahun cinta berakad.
Cinta berijab qabul.
Selamat ulangtahun kelahiran juga yang kian mendekat.


Di Tarikh Yang Sama .. Dirimu Hadiah

Isterimu..









07 February 2018

Letaklah Noktah Sebelum Parah

8:20 AM 15
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


LETAKLAH NOKTAH SEBELUM PARAH ~ Mahu atau sebaliknya .. gagah atau lemah .. bersemangat atau tidak.Bukan perkara mudah dan senang-senang macam campak kacang goreng dalam mulut berbibir seksi ya nak hentikan sesuatu yang telah sebati dengan diri.Kalau cubit rasa sakit .. yang sakit itu nyawa yang menyatu dengan jasad.Bila kita mati yang rasa bahagia atau sengsara itu roh yang telah terpisah dari jasad (*betulkan PC kalau PC khilaf bab ini ya*)

Rasa ingin.Mahu lebih.Nak lagi .. lagi dan lagi.Lumrah.Sesiapa pun begitu kerana kepuasan itu sukar untuk dikawal.Sangat sukar.Terkadang sudah rasa cukup dengan seadanya tetapi sifat atau sikap mudah tertarik pada satu hal itu masih menebal dan menguasai .. insyaAllah tertewas lagi😅

Letaklah noktah sebelum parah..

Letaklah Noktah Sebelum Parah

Menambahbaik tidak pada semua perkara .. tidak juga dibolehkan pada semua seperti yang diingini."Ikut suka aku" itu bahaya .. Pada perkara-perkara yang mungkin baik tetapi baiknya itu berpenghujung mudharat letaklah noktah sebelum parah.Terlanjur .. tak usah bimbang .. undur.

Minta.Pada DIA untuk terus teguhkan hati.Dekatkan pada hal yang baik-baik dan lindungi daripada segenap hal yang membinasa.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 



06 February 2018

Mencari Sakinah

6:59 AM 21
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 

MENCARI SAKINAH 

Mencari Sakinah

Tenang.Ketenangan.
Mahal.
Tidak boleh dibeli.
Boleh dicari.
Sebelum semua cara diguna.
Terlebih dulu minta sakinah dariNya.Al Quran solusi pertama.
Cubalah.Rasakan nikmatnya.

Ibu bapa.
Berjauhan.
Tidak dapat sering bertemu.
Tanya khabar jangan jemu.
Apabila sebumbung.
Jaga.
Kuatkan harumannya.
Eratkan simpulannya.
Banyak pintu akan terbuka.
Sakinahnya luar biasa.

Daripada hati.Sampai juga ke hati.
Berusaha memaafkan.
Berjuang melupakan.
Mencari sakinah.
Ini salah satu daripada banyak lorongnya.
Mulakan dari kejernihan hati.
Ketegaran iman.

Hutang.
Bahaya.
Sedar.Tidak sedar.
Mudah berlaku.
Senang dilakukan.
Tidak dengan sesama insan.
Jangan terlalu yakin tiada hutang dengan Tuhan.
Lunaskan.
Satu per satu.


Tidaklah berhimpun satu kaum di salah satu rumah Allah untuk membaca Al Quran dan saling mempelajarinya,kecuali akan turun kepada mereka sakinah (rasa tenang)dilingkupi oleh Rahmat ,dikelilingi oleh Malaikat dan disebut oleh Allah di hadapan (Malaikat) yang berada dekatNya. (HR Muslim)


*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi