30 November 2017

Apa Sewajarnya

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum ♡ 


APA SEWAJARNYA ~ Kata paling mudah adalah patut atau tidak patut.Wajar atau sebaliknya.Sebenarnya berbalik juga pada diri masing-masing.Dia rasa wajar sebab itulah dia buat.Dia rasa tidak wajar maka itu dia tinggalkan.Ha nampak tak.Apa yang jelas sebenarnya ikut pada apa yang telah DIA tetapkan.Itu utama.Sebelum buat,fikir dan minta pandangan mana yang patut.Namun Islam tidaklah memberatkan kecuali yang banyak songeh anggap hukum itu membebankan.

Awak salah masuk lorong ada dua kemungkinan.Tersesat atau sampai tetapi ambil masa yang agak panjang..kerana untuk mencapai satu matlamat ada banyak caranyakan.Tidak mustahil juga menemui jalan mati (buntu).Justeru apa sewajarnya?..persediaan awal..bertanya..dan hujungnya sila bertawakkal.Begitu jugalah dalam kehidupan.

Kamu buat kamu dapat.Memang betullah.Tapi tengok juga apa yang dibuat.Kalau boleh biar bermewah-mewah nanti diakhirat.Mewah yang tidak ada penyeksaan orang lain disebabkan kita sebaliknya kemewahan yang boleh tarik juga orang lain bersenang lenang di syurga.Jom mulakan dari di dunia lagi.

Bertindak mengikut keperluan atau bertindak berdasarkan kehendak.APA SEWAJARNYA .. mana yang lebih wajar diutama dan mana pula yang lebih patut ditempat kedua.Binggung.Pening.Apa yang lazim dihadapi adalah rasa serba salah dan keliru.Istighfar.Tidak serabut istighfar apatah lagi serabut fikiran sila lebih banyak-banyaklah beristighfar.Bila sebut keperluan itu suatu yang "mesti" berbanding kehendak itu sebahagian besarnya "pilihan".

APA SEWAJARNYA .. tanya semula,wajarkah untuk dilakukan.Moga jawapannya menjadi sempadan dan batas yang menyelamatkan kita.

Apa Sewajarnya
Google image 

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

8 comments:

  1. tawalkal satu perkara mudah bila dengar namun susah nak buat... akak pun belajar tawalkal apa yg dibuat skang ni.... Allah dah tentukan jawapannya dah ada... tawalkal sheila.... nice sharing sis....

    ReplyDelete
  2. Jalan yang lurus Allah dah tentukan.
    Janganlah kita melalui jalan yang menyesatkan.

    ReplyDelete
  3. terkadang tersalah pilih tindakan juga, maklumlah hanya manusia biasa

    ReplyDelete
  4. wajar atau tak berbeza pada pandangan indvidu. apapun tindakan kena berbalik padaNya. tepuk dada tanya iman org kata. Salam Maulidur Rasul PC.

    ReplyDelete
  5. sebab tu kita kena selalu muhasabah diri kita kan? check balik.

    ReplyDelete
  6. Istikharah lah utk tau apa sewajarnya patut dilakukan

    ReplyDelete
  7. Bertindak mengikut keperluan.. Kalau ikut kehendak alamatnya matilanakkkk.. Adehh.. Lama tak singgah sini.. rindu kak PC.. :)

    ReplyDelete
  8. Kadang kita mmg keliru dengan pilihan kita wat sebab kadang tak dapat predict apa hasilnya akan kita terima. Dalam situasi sebegini, sewajarnya kita berdoa dan tawakal kepada Allah SWT sepenuh hati agar diberi pilihan tepat untuk selesaikan apa jua perkara yang kita sedang hadapi. Nasihat yang sangat baik kak PC. Terbaik kak. :D

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..