Tidak Semua Mengikut Musim..

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum 💖


TIDAK SEMUA MENGIKUT MUSIM || Dengar anak-anak jiran bersembang,risau katanya nak periksa,musim peperiksaan sudah bermula.Si kakak dan abang pula musim juga,musim cuti semester.Eh tak kalah,pakcik makcik pun mula juga edar kad undangan,nak kahwin rupanya.Begitulah kitarannya kehidupan kita.Dan ... dan ... musim buah-buahan juga sedang kencang di sana sini.Alhamdulillah.

SIHAT DAN SAKIT.Bersilih ganti.Ketika tubuh kita sihat,,kita boleh lakukan apa yang kita hajati.Bebas untuk ke sana ke mari memenuhi apa yang direncana dan difikiri.Terserah.Ya itu disaat kudrat masih lagi ada.Namun sampai satu ketika tubuh juga tewas untuk terus bertahan.Sakit.Lesu.Tidak berdaya.Kita tidak boleh merencana saat bila sihat dan sakit itu datang dan pergi.Biar kita penuh disiplin dan teliti menjaga,kehendak DIA mengatasi segala-galanya.

HUJAN DAN PANAS.Dulu,musim tengkujuh atau musim panas..boleh dijangka kerana ia akan berlaku mengikut perkiraannya.Kalau beza pun mungkin sedikit.Tetapi kalau diperhatikan sekarang..tidak lagi begitu.Hujan-panas-kemarau-jerebu-banjir.Bila-bila masa sahaja boleh terjadi.Bersedia atau tidak perlu dihadapi dengan redha.Pengalaman itu menjadi "guide" agar tenang menghadapi situasi.

Banyak fenomena ber"musim" ... bertahan lama atau sebaliknya itu di luar pengetahuan kita.Terikut-ikut,mengikuti atau apa sekalipun pastikan ianya dilaluan yang benar.Namun satu hal yang perlu dipandang serius..tiada istilah mengikut musim dalam mentaati dan beribadah kepadaNya.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 



PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

1 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Benar sis, bermusim... musim panas hujan ni banyaklah penyakit demam melanda anak kecil... perubahan cuaca mendadak kan...

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama