20 August 2017

Kemanisan ...

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

KEMANISAN || Sepanjang kehidupan seusianya hingga saat ini.Pahit manis bersilih ganti.Sesiapa pun.Tidak terhitung.Kalau kita melihat dia sering tersenyum dan ketawa .. tidak mustahil tangisannya lebih banyak namun tidak terlihat.Seandainya kesedihan sering terpamer diwajahnya .. bukan bermakna dia tidak bahagia atau gembira .. mungkin juga dia sedang sesali setiap dosa yang pernah dilakukannya.Diri sendiri dan Tuhan yang lebih MENGETAHUI.

CIPTA.Detik dan saat kemanisan boleh kita cipta.InsyaAllah.Ya,boleh semampu dan sedayanya kita seperti dan sekadar yang diusahakan.Tuhan akan sentiasa memberi.Sentiasa sebenarnya cuma dengan cara yang berbeza,kerana kemampuan penerimaan setiap kita tidak sama.Kerana usahanya pun jauh beza.

KEPAHITAN ITU PERMULAAN.Berapa ramai yang berjaya setelah berkali-kali gagal.Berapa ramai yang bahagia setelah banyak kali dibaluti derita dan duka.Bila sesuatu ujian dipandang dengah penuh hikmah,insyaAllah impaknya luar biasa.Bukan tugas mudah melentur hati untuk redha dan tawakkal disaat terbit rasa mahu berputus asa.Namun siapa yang boleh melakukan dia berhak untuk menikmati kemanisan yang selayaknya kerana Tuhan tidak pernah menzalimi.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 

4 comments:

  1. insyaAllah. semua nk yang manis manis. tp mesti ade jugak yg pahit untuk mengajar.

    ReplyDelete
  2. Disebalik pahit pasti ada kemanisannya kan.. InsyaAllah

    ReplyDelete
  3. Adakala dari kepahitan kita mengenal dan menghargai kemanisan. Sesungguhnya Allah tidak pernah zalim.

    ReplyDelete
  4. ya adakala senyum dan tawa itu hanya untuk melindung duka dihatikan...moga dapat mendidik hati untuk redha dengan apa yang ada

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..