Salah Satu Daripada Banyak Amaran

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


SALAH SATU DARIPADA BANYAK AMARAN || Amaran sentiasa ada di mana-mana.Buktinya banyak sahaja papan-papan tanda yang dipasang atau diletakkan pada kawasan-kawasan tertentu.Cuma diri kita sendiri yang mahu ambil tahu atau sebaliknya.Mahu dijadikan ingatan dan amaran atau sekadar pameran mengisi ruang.

Jenayah itu bukan semata-mata datang serang,tetak,tembak,pukul hingga patah riuk,cedera parah seterusnya mati..walhal jenayah itu ada juga yang kaedah membunuh dan menzalimi secara sedikit demi sedikit dan berterusan..halus caranya..sekali pandang macam biasa-biasa..oleh itu waspada sentiasa..kita sukar untuk mengubah orang,untuk kebaikkan kitalah beralah.

TAKUT BERTEMPAT.Rasanya setiap daripada kita ada rasa ketakutan akan sesuatu hal.Berbeza-beza rasa takut yang dialami.Lucu bila kita lihat orang takut dengan kucing,orang lain pula berasa lawak bila kita takut dengan siput sedut.Belajar hormati emosi orang.Apa yang penting pandu rasa takut itu sebaik-baiknya.Bukan sesuatu yang janggal bukan?..Ia akan lebih pelik kalau tidak langsung takut pada setiap amaran Allah SWT.

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰ أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.
Surah Yasiin : Ayat 65

MEMPERTAHANKAN HAK JANGAN SAMPAI SINGKIRKAN DIA."Mulut aku ikut suka aku nak cakap apa".."Pendapat aku suka akulah"..bila emosi menguasai diri..sangat berbahaya.Bagus menjadi menusia berpendirian.Tidak mudah digoncang dan tidak senang goyang.Tapi pastikan apa yang dipertahankan itu selari dengan syariat dan sunnah.Kalau hari ini mulut petah berbicara baik pada berkara yang benar atau sebaliknya...jangan lupa satu saat mulut itu juga yang membisu 1000 bahasa.Berjaga-jaga.

*terima kasih ukhuwah 
#sama-sama mencari redha Ilahi 
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

8 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Sama sama kita muhasabah diri..tq sharing PC

    BalasPadam
  2. tq pc.. sama2 kita muhasabah dan perbaiki diri kita. :)

    BalasPadam
  3. Mulut ni boleh putar 1001 fakta. Saat di kunci, baru kelu sekelunya.

    BalasPadam
  4. Mungkin sebab itulah wujud pepatah kerana mulut badan binasa.

    BalasPadam
  5. peringatan yang paling baik , terima kasih PC :)

    BalasPadam
  6. Banyak amaran dan peringatan yang Allah jelaskan dalam Al-Quran.
    Tapi banyak manusia yang ingkar.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama