Kalau Boleh Jangan Tunjuk Sangatlah

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum 💖


KALAU BOLEH JANGAN TUNJUK SANGATLAH || Bebas.Kebebasan itu nikmat.Namun itu bukan tiket untuk kita lakukan apa sahaja yang kita suka.Ubah mengikut kehendak dan citarasa sendiri.Bila mula mengatakan tidak mahu menjadi hipokrit..sebenarnya awak sudah hipokrit..berhati-hati.

EMOSI.Sesiapa pun ada perasaan.Beremosi.Haiwan yang tidak berakal pun tahu marah kalau anaknya diambil.Tumbuhan juga..cuma kita tidak nampak dan tidak dengar bagaimana emosi itu ditunjukkan.Marah,suka..dan apa sagaja pun yang kita rasa...berpada-pada untuk memperlihatkannya lebih-lebih dikhalayak.

TINDAK BALAS FIZIKAL.Tidak boleh tidak..lain orang lain cara mengemudi apa yang dirasakan..seperti mana emosi..gya tindak balas fizikal juga sangat perlu dijaga atau dikawal.Biar sabar itu tiada hadnya..namun kita manusia yang tidak lari daripada bertindak luar kawal..adakala tindak balas fizikal terlajak juga..istighfar la...

SALING MENJAGA.Adab.Akhlak.Siapa pun kita,walau di mana pun..sebolehnya tekankan perkara-perkara ini..setiap yang dilakukan pasti akan ada hubungan yang bakal dikaitkan..anak..orang akan pandang ibu bapanya..isteri orang pandang suaminya..begitulah seterusnya.Jangan menggunakan istilah ISA..Ikut Suka Aku..kerana kita bukan bersendirian.

*terima kasih ukhuwah 
#mencari redha Ilahi 

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

12 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Skrg ni haiwan pun syg ank lebih dr manusia. Semua bila kebebasan di salah guna.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul sangat...kadang buat kita rasa tersentuh hati..

      Padam
  2. Betul tu PC, walau dimana pun memang adab dan akhlak penting yang kita kena jaga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sangat..sebab selain Allah memandang...ada mata lain melihat..

      Padam
  3. Memang btul apa yang akak perkatakan.. Yang penting kita kena jaga adab agar tak tersasar dari golongan yang tidak bersyukur..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ameen..itu yang sangat merisaukan Syikin..bila dah tersasar tu yang pening jadinyakan..

      Padam
  4. salam pagi senin mkcik PC tuuh., ;p

    BalasPadam
  5. walau di mana kita berada, tetap haru jaga adab & akhlak. sebab dua tu menggambarkan diri, family, agama & akidah kita

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tepat...kita umpama wajah2 mereka sebenarnyakan..

      Padam
    2. ya, sebab tu akhlak & adab sangat dititikberatkan

      Padam
  6. Allah kurniakan akal antaranya agar kita tahu menjaga tindakan, perbuatan dan jga akhlak... jngn taknak tunjuk, sebenarnya kita menunjuk.. nauzubillah. T kasih PC.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama