Timbang-timbangkanlah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TIMBANG-TIMBANGKANLAH || Zaman dulu sistem barter..tukar-tukar barang..kemudian barulah guna matawang..hinggalah sekarang..cuma kadar,,bentuk wang itulah berubah selari dengan zaman..semakin baik..memudahkan urusan berjual beli..alhamdulillah..dan yang penting dalam perniagaan atau urusan jual beli ini jaga apa yang telah disyariatkan..

Peniaga cubalah.Jangan kurangkan timbangan tetapi beratkan harga sesukanya..itu tidak jujur..tidak salah beratkan timbangan tetapi meringankan harga...itu lebih baik dengan meniatkan sebagai sedekah..kejarlah dua-dua..untung dunia..untung akhirat..dalam perniagaan siapa bijak peniaga itu bukan sahaja dapat menjual barang..kalau kena caranya dapat beli hati pelanggan juga..lillahitaala.

Pendapat.Semua orang berhak dan layak untuk memberi pendapat..waima anak kecil sekalipun tidak salah untuk kita mendengar apa yang mereka ingin perkatakan atau kongsikan agar mereka rasa dihargai oleh orang dewasa*mungkin secara tidak langsung membantu juga meningkatkan keyakinan diri mereka insyaAllah *..kanak-kanak ini tersangat lurus dan tulus bila bercakap..maklumlah daripada hati yang putih mulus..😍..

Perbezaan juga boleh menyatukan.Persamaan itu memudahkan namun silap percaturan boleh membuatkan seolah bertanding satu sama lain kerana potensi untuk berlumba-lumba itu ada untuk membina identiti..siapa lebih bagus..siapa lebih hebat...dalam baik ada buruknya..dalam buruk carilah kebaikkannya..perbezaan boleh menjarakkan namun kena dengan caranya perbezaan itu akan saling menarik satu sama lain kerana semangat untuk meneroka itu mendalam...timbang-timbangkanlah..

*terima kasih ukhuwah 
#mencari redha Ilahi 

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

8 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Timbangan tu memang kena jaga betuk2. Masa kak ana jaga kedai dulu, benda ni yg paling kak ana jaga. Takut kena jawab dekat sana nanti 😀

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul kak..kadang kita lakukan tanpa sedar..esok di sana kita memang tak boleh nak kari ke mana pun..nak beralasan tak boleh..sebab semua ada jawapannya :)

      Padam
  2. betul. semua orang berhak beri pendapat. nak terima atau tidak, bergantunglah kepada kita sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yup...suka atau tidak..denfar dulu..hadam betul2..baik ambil..kalau rasa tak selesa dihati dan pendengaran elak dan tolak cara berhemah.. :)

      Padam
  3. betul pc....perkongsian yang hebat

    BalasPadam
    Balasan
    1. SubhanaAllah..terima kasih aRz MoHa..semua dgn izinNYA..moga bermanfaat :)

      Padam
  4. kalau yg ego tu, mmg susah nak terima pdpt org lain.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama