Jangan Bertanya Sambil Meludah

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 
Assalammualaikum 💖

JANGAN BERTANYA SAMBIL MELUDAH || Kalau sebut soal berhati-hati tidak juga semestinya hanya di jalan raya..setiap tindak tanduk kita juga perlulah sentiasa berhati-hati..baik dewasa,remaja mahupun kanak-kanak..elagi boleh cuba elakkan bersikap I.S.A...Ikut.Suka.Aku..bahaya ya..ingat.."jerat tidak pernah lupakan pelanduk,,tapi pelanduk yang selalu lupa jerat"...orang yang bercakap selulu mudah lupa berbanding orang yang mendengar lebih mudah ingat..lebih-lebih kalau tahan sentap hingga merentap tangkai hati..parah..dik..parah..😌

Silakan.Bertanya itu bagus,dapat tambah pengetahuan,daripada tidak tahu kepada tahu..tapi pastikan apa yang hendak ditanya itu kena pada tempat dan situasinya.Takut-takut sendiri sakit hati..itu masih dikira ok lagi..yang bahaya yang ditanya lebih sakit hati..oleh itu berhati-hati.Dalam mulut kita ni..sentiasa ada air liur yang dirembeskan..telanlah berapa kali pun ianya tetap ada..kan nikmat tu..kalau tengok asam ke,,makanan yang lazat-lazat ke..ha itu pun salah satu merangsang lebih banyak rembesan air liur kita..betul tak..berhati-hati..daripada air liur juga boleh tersebarnya penyakit yang mudah berjangkit..lebih bahaya "ludah ke langit kena muka sendiri"...huhuhu..

Ala-ala serampang dua mata.Memuji melangit kemudian mengkeji jejak tanah,mula-mula tanya kemudian rupanya korek rahsia..hoiii..mantap strategi ya..hihihihi..sekali mungkin berjaya kerana mangsa terpedaya dengan menisnya senuman eloknya bahasa..tapi tidak sekian kalinya..wahai makhluk Allah bergelar manusia di mana keikhlasan pada diri sesama insani??..😵😵..berwaspada kerana itu langkah merobek sendiri pekong didada..

Kalau hari ini kita boleh tersenyum kerana berjaya menutup kesilapan diri dengan menjadikan orang lain itu mangsa..percayalah mungkin manusia tertipu tetapi Allah tidak pernah terpedaya dengan perbuatanmu..💗Perdu Cinta💗

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi 



PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

21 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Bab korek rahsia tu, kalau ada orang tanya buat kali kedua memang orang malas nak layan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasanya kita boleh rasa apa tujuan orang bertanya...

      Padam
  2. SIMPAN RAHSIA DIRI XPERLU TAHU RAHSIA ORG

    BalasPadam
  3. erm.... smg kita terus dipelihara daripada bertanya dan meludah ni...

    BalasPadam
  4. Wow.. memang deep.. kata2 yang berkias dan ssh sikit nak hadam :p

    BalasPadam
  5. Jgn pulak bertanya sekadar nak menguji IQ org pulak kan..

    BalasPadam
  6. Deep betul entry ni. apa pun sy setuju dgn apa yg diperkatakan ni. btw, sy blogwalking dan follow blog ni ya. jemputlah melawat blog baru saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih..nanti PC singgah dah follow juga ya..insyaAllah :)

      Padam
  7. Betul tu kak Sheila..kalau bertanya pun luruskan hati.. :)

    BalasPadam
  8. Ya Allah serius busyra suka semua entri pc. sngt mendalam setiap bait kata. kalau buat buku ni laku! sebab smua yg pc tulis memberi kesedaran, dan ada entri lain, memberi semangat. mcm2 la. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah terima kasih Busyra..subhanAllah..kak PC sekadar perantara..semua ilham dengan izin dik..mn baik,ambillah..yang buruk dan lemah itu dari kekurangan kak PC dan buang jauh2 ya.. :)

      Padam
  9. Siqah suka ayat last tu.. tak ke mana perasaan bahagia kalau itu terjadi selepas mengenakan orang lain. Apa yang dibuat di dunia ni akan dibalas. Hukum Karma kan kak :)

    BalasPadam
  10. Moga menjadi peringatan buat kita semua... t kasih atas perkongsian ini PC

    BalasPadam
  11. Dua kali baca, tak faham, bila baca komen baru faham maksud mendalam pc, hehehe pepagi buta otak jammed pula.

    Benar kata-kata PC. Dosa orang belum tentu bawa dia ke neraka, jangan lidah kita pula yang mengheret kita kesana. Kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama