29 August 2016

Teruskan Sahaja

7:00 AM 14
Teruskan Sahaja
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


Mampu atau tidak...kayuh dulu..terdaya atau sebaliknya cuba dulu..kita akan jumpa kekuatan diri bila gigih teruskan apa yang telah Allah tentukan dan takdirkan..🌸Perdu Cinta🌸 

28 August 2016

Luas Sangat

4:00 PM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

LUAS SANGAT||  Cuba tanya siapa suka persekitaran atau berada ditempat yang luas dan lapang.Angkat tangan cepat ^^.Pintu rezeki sentiasa ada terbuka untuk kita.Percayalah.Dengan izinNYA.Rezeki,Kan tiba bila tiba masa yang betul betul sesuai,pelbagai bentuk,macam macam cara.

Terima kasih Blogger CikLa..

Image

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 



21 August 2016

Bukan Suka-suka

8:00 AM 14
Bukan Suka-suka
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


Siang dan malam bersilih ganti.Hujan dan panas datang dan pergi.Bergerak berganjak mengikut paksi.Pandang pada diri bersyukur masih di sini bukan saja-saja sebaliknya untuk melunaskan janji pada Ilahi.🍁Perdu Cinta🍁

20 August 2016

Banyak Tapi Tidak Disukai

8:00 AM 5
Banyak Tapi Tidak Disukai
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Lalang mudah tumbuh melata.Tapi ia tidak disukai kerana menjadi musuh tanaman lain.Pokok tamar sukar untuk hidup dan berbuah namun pemiliknya tidak pernah berhenti berhadap untuk menjamah hasilnya.Kita lalangkah atau mungkin pohon tamar.🌹Perdu Cinta🌹

19 August 2016

Jangan Sembarangan

8:00 AM 8
Jangan Sembarangan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Ambil berat itu bagus.Ambil tahu itu juga bagus.Tapi cuba elakkan ambil tahu dan ambil berat itu bertujuan untuk disebarkan,bukan apa,takut apa yang disebarkan itu hanya pendahuluan pada kisah sebenar belum pun sampai hingga isi kisahnya.Alahai melayang nanti pahala.💎Perdu Cinta💎

18 August 2016

Banyak Faktor

10:31 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BANYAK FAKTOR || Dalam hidup kita terlalu banyak faktor yang boleh mempengaruhi,baik secara sengaja atau tidak sengaja.Lihat,dengar,rakam dan mula untuk melakukan.Lantaran itu mesti berhati-hati ketika bercakap atau bertindak.Kalau yang baik jadi ikutan,itu saham pahala untuk kita,tetapi kalau sebaliknya yang menjadi tauladan,kelak diri sendiri binasa.

Berhenti menuding jari.Kebaikkan atau keburukkan yang berlaku adakala bukan hanya disumbangkan satu faktor atau satu asbab sahaja,sebaliknya pelbagai aspek turut mempengaruhi sebenarbta selain sebab utama adalah kerana kehendak Allah dan dengan izinNya juga.

Bahagian masing-masing.Biar pun makan makanan yang sama, minum air yang sama tapi tidak semua keracunan makanan.Berjalan dilaluan yang sama,dia,,kita namun kita terpijak kaca sedangkan dia tidak.Nampak tak,itulah dia setiap kita punya rezeki yang berbeza-beza.Setiap orang ada bawaan diri masing-masing.

Image

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Sahsiah Diri

12:00 PM 0
Sahsiah Diri
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Kura-kura merangkak perlahan
Menuju ke parit mencari air
Saling bertegur sapa sesama jiran
Damai akan terasa bak air mengalir

Sumbu pelita dipotong rapi
Disusun molek sepanjang jalan
Rasa sedih sisihkan dari hati
Moga sejahtera sepanjang kehidupan

Burung Punai terbang melayang
Hinggap didahan mencari makanan
Bila yang jauh datang bertandang
Orang dekat jangan dipinggirkan

Tidak salah menyemai angan
Asal tidak sekadar dibibir
Budi yang kecil jangan dipandang ringan
Dengan izinNya juga ia hadir

Buah salak dibuat halwa
Direndam dalam air gula
Ada tak yang hari ini berpuasa
PC ucapkan selamat berbuka ya

Bantu Diri

9:00 AM 2
Bantu Diri
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Kalau kita sentiasa melihat lemahnya orang,sampai bila-bila pun kita tidak mungkin dapat perbaiki diri sendiri.Lebih baik mencari kurangnya diri sendiri kerana ianya membantu agar kita sentiasa melihat kelebihan dan kebaikkan orang lain._Perdu Cinta_

17 August 2016

Cemburu?Alahai..

10:29 PM 1
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


CEMBURU || Normal setiap orang ada rasa cemburu.Waras.Yang bahaya bila rasa cemburu yang keterlaluan dan tidak dapat diurus dengan baik.Itu bahaya bukan sahaja pada diri sendiri malahan kepada orang lain juga.

Pandu dan acuankan rasa cemburu itu.Emosi satu yang halus.Lahir daripada hati yang sangat unik.Dengar sahaja cemburu,zapppp pasti terbayang yang negatif pada rawaknya,namun jika kena cara mengemudinya alihkan rasa cemburu itu cukup pada yang sewajarnya sahaja.Serius,memang susah.*PC sendiri banyak kali gagal*

Cemburu itu boleh membina.Cemburu juga boleh membinasa.Pengakhiran mana yang kita harapkan bergantung laluan mana yang kita sedang rentasi.Minta pada Allah agar kita tidak binasa dengan rasa "cemburu" yang ada..

Dan Kami cabut akan apa yang ada dihati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing-masing.[Surah Al Hijr : Ayat 47]

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

WW》 Menggamit Kenangan

1:30 PM 7
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

WW》MENGGAMIT KENANGAN || Bila asyik mengemas kami suami isteri jumpa pula si kertas yang dulu sentiasa ada dalam poket baju sekolah kami..hihi..mulalah masing-masing buka cerita zaman sekolah..*berhenti mengemas,buat milo panas,biskut sepiring,sembang sambil gelak-gelak* RINGGIT MALAYSIA SATU..

Image

Sangat bernilai dan besar maknanya pada kami.Cukup buat kami tersenyum lebar.Banyak menu terencana diminda.Ais krim itu pasti.Gula-gula sudah tentulah.Tapi jika anak-anak sekarang diberi seringgit mahu muncungnya berjengkal-jengkal.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Kayuh Perlahan-lahan

8:00 AM 4
Kayuh Perlahan-lahan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Lebih baik daripada sedikit kemudian bertambah banyak daripada banyak kemudian semakin berkurangan.Kerana tidak semua mampu menerima dan menghadapi kejatuhan._Perdu Cinta_

16 August 2016

Nikmati

10:28 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

NIKMATI || Apa pun yang Allah beri kepada kita,nikmati sebaik-baiknya dengan penuh syukur.Rendah hati dan rendah diri sentiasa.Kalau orang puji ucap alhamdulillah..sambil senyum senyum siput tu cakaplah terima kasih kepada yang memuji.Soal dia memuji itu ikhkas atau sebaliknya jangan difikir,itu antara dia dengan Allah SWT ya.Tapi kalau sudah jelas memang ada ulat gonggok di balik daun tebu,cantas cepat-cepat,takut kita terluka nanti.

Ingatan.Nikmat yang diberi mahupun nikmat yang diambil olehNYA pasti bersebab.Tidak suka-suka apatah lagi sengaja dilakukan sedemikian rupa.Yang ada sikap zalim itu kita manusia bukan DIA PENCIPTA yang penuh dengan kasih sayang.

Image
Google Quote 

Bergembiralah pada setiap rezekiyang Allah kurniakan.Bergembira yang berpada-pada,asal jangan sampai buat orang lain hingga berasa sangat kekurangan.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 



Jangan Disampahkan Sampah

1:00 PM 5
Jangan Disampahkan Sampah
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

JANGAN DISAMPAHKAN SAMPAH || Satu hari bertan-tan sampah dihasilkan oleh kita rakyat Malaysia.Bukan main menggunung sampah yang dikumpul ditapak pelupusan.Dengar perkataan sampah sahaja pun sudah dapat kita bayangkan bagaimana rupanya,baunya dan bakteria yang terdapat padanya.Jadi hormatilah rakan-rakan kita yang kerjanya mengutip sampah setiap hari.Jangan dihina,jangan dipandang serong.

Ubah cara berfikir.Banduan,penagih dadah mahupun bekas penagih dadah,gelandangan,peminta sedekah jalanan,ini yang sering digelar "sampah masyarakat".Wajarkah?Dan siapa kita hendak memberi status begitu kepada mereka?Siapa tahu mungkin pada pandangan DIA dan penghuni langit kita juga adalah sampah.Mungkin tidak pada zahiriah tapi dalaman kita lebih buruk,busuk dan legam.Bukankah itu lebih berbahaya.

Intan terus menjadi intan.Kaca selamanya kaca,yang sama kedua duanya boleh menyirnakan sinar cahaya.Bergantung bagaimana kita menjaganya.Lebih kerap kita menggilap lebih menyerlah sinarnya.Sampah andai bijak mengurusnya mampu memberi pulangan yang cukup lumayan,jika diubah dengan kreatif boleh menjadi penyumbang pada kita dan negara.Jangan berasa hairan dulu dia yang kita anggap dan gelar sampah kini menjadi sanjungan.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Berserah?Nanti Dulu

7:30 AM 4
Berserah?Nanti Dulu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Bersikap jujur itu sama seperti bersabar,mudah diungkap namun sukar untuk dilaksanakan.Jangan terus mengatakan tidak mampu untuk melakukan kecuali mencubanya terlebih dahulu._Perdu Cinta_

15 August 2016

Bila Rasa Terhalang

10:00 PM 0
Bila Rasa Terhalang
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BILA RASA TERHALANG || Cepat-epat istighfar.Semua daripada dan kehendak DIA.Dan jangan lupa ada yang sentiasa menghasut dan cuba merosakkan fokus kita terutama pada landasan kebaikkan..dia tiup rasa curiga dan was-was.Jangan mudah terpedaya.*PC juga sering terpedaya sebenarnya*

image
Google Quotes

Halangan sentiasa ada.Di mana-mana.Cuba ambil dan terima sedayanya dan secara positif.*bukan mudah ya,kadang PC pun terduduk sendiri bagai dihempap bangunan 15 tingkat tatkala dugaan melanda diri mahupun insan-insan yang paling hampir disekeliling PC..subhanAllah..bohong kalau PC tidak menangis..bohong juga kalau PC tidak terbawa-bawa dengan emosi,PC bukan sesiapa yang tidak goyah dek ujian*

Bantuan pasti tiba.Sampai tepat masanya,sesuai dengan situasinya semua sudah tersusun rapi.Apa yang kita lakukan atas dorongan DIA juga sebenarnya.Oleh itu sentiasa minta pertolongan dan jangan pernah lelah untuk merayu dan mengadu padaNYA setiap masa.Jemu itu kita tapi bukan DIA.

#mencari redha Allah
*terima kasih ukhuwah

Fikirlah Banyak Kali

3:00 PM 3
Fikirlah Banyak Kali
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

FIKIRLAH BANYAK KALI || Berbicara soal hak,semua orang ada hak masing-masing.Hak bertindak,hak bersuara dan memberi pandangan.Selagi ianya tidak menyalahi undang-undang dan berlaku dalam situasi damai,itu tidak boleh sangkal sesuka hati.

Sesuka hati menunjukkan kuasa hak itu yang menjengkelkan.Baik dari sudut alam maya mahupun secara terus berhadapan,penyebaran maklumat atau cetita sahih atau sebaliknya ini sememangnya amat sukar dibendung.Lebih-lebih lagi apabila sudah ada pengikutnya tersendiri.

Jadilah pengikut yang bijak.Bijak bagaimana?,mudah sebenarnya,fikir banyak kali sebelum bertindak,tegur bila silap dan lumpuhkan pendustaan.Tidak kira perkara baik atau buruk semuanya bergantung pada tindak balas yang diberi.Sebagaimana benih pokok,kerap kita baja dan siram maka tumbuh suburlah ia...

#mencari  redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Suntik Semangat

8:00 AM 10
Suntik Semangat
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Lemau?Malas?Letih dan lesu?..Jangan!Kekasih kita,kesayangan Allah SWT baginda Rasulullah SAW lahir pada hari Isnin.Contohi baginda.Sebaik-baik ikon dan idola untuk ummat sejagat.🌸Perdu Cinta🌸

14 August 2016

Tamatkan Di Dunia

10:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TAMATKAN DI DUNIA ||  Kita sedaya upaya untuk terhindar daripada lakukan kesilapan,namun andai ianya terjadi juga yakinlah pasti ada sesuatu yang cuba Allah sedang sampaikan kepada kita dan insan disekeliling kita.

Fanatik.Rasa suka yang biasa-biasa itu biasa.Rasa suka yang keterlaluan itu biasa bagi pencintanya tapi tidak bagi kita yang ala kadar sahaja."owh fanatiknya dia".."owh obsesnya dia"..salah ke?,bagi PC tidak salah asalkan masih tahu meletakkan sempadan dan ingat had mana yang sewajarnya supaya tidak melangkaui fitrah manusia.

Pilihan.Akal dan iman itu hadian yang Allah pinjamkan kepada kita untuk bantu kita di muka bumi ini.Allah tidak zalim membiarkan kita terkapai-kapai.Oleh itu pada perkara yang kurang molek moga kita boleh cepat-cepat tamatkan di dunia.Taubat.Dengan harapan ianya tidak membayangi kita hingga ke sana kelak.

Image
Google Quote 

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Cermin Diri

1:57 PM 2
Cermin Diri
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Daun inai ditumbuk halus
Dicampur dengan sedikit gambir
Sikap beramah mesra itu bagus
Namun elakkan sindir menyindir

Daun mengkuang dijemur rapi
Kemudian dicelup ke dalam pewarna
Sesekali duduk muhasabah diri
Perbaiki yang silap sekiranya ada

Daun kelapa dikumpul bertimbun
Lidinya diambil buat penyapu 
Biarlah kerja bertahun-tahun
Elakkan menipu jangan mengampu

Air tasik nampak jernih
Boleh melihat ikan berenang
Zaman ini serba canggih
Yang terdahulu jangan terus dibuang

Malu Sangat

8:30 AM 4
Malu Sangat
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Seluruh alam sentiasa bertasbih kepadaNYA.Semenangnya kita tidak pernah mendengar setiap kalimah yang diungkap.Namun apa yang lebih parah bila kita sentiasa alpa untuk mengungkap kata-kata pujian untuk NYA.Mungkin saat itu hakikatnya kita sedang dipandang sinis oleh seluruh alam.
🌜Perdu Cinta🌛

13 August 2016

Tiga Lagi Jangan Diabai

9:30 PM 8
Tiga Lagi Jangan Diabai
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TIGA LAGI JANGAN DIABAI || Sekilas tengok tajuk alahai macam seorang lekaki beristeri empat yang lebih sayang pada seorang sahaja isteri berbanding tiga lagi isteri macam terbiar.Macam sahaja,walhal bukan nak berkisah mengenai itu pun.

Bila sahaja cukup umur atau baligh sahaja seseorang itu wajib ke atasnya untuk menunaikan solat lima waktu sehari semalam.5 waktu.Hitung sebelah tangan sahaja.Namun hendak menunaikannya dengan khusyuk dan tertib bukan perkara mudah,semudah kita menyebutnya.Sering bertingkah dengan urusan duniawi,itu belum lagi berkira-kira dengan waktu dan macam-nacam lagi dugaannya.

Daripada Abu Zuhair iaitu Umarah binti Ruwaibah RA katanya, aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda,

Tidak masuk neraka seseorang yang sembahyang sebelum terbit matahari dan juga sebelum terbenamnya, iaitu sembahyang subuh dan sembahyang asar. 
 (Hadith Riwayat Muslim)

Dua waktu solat ini boleh melindungi kita daripada menjadi bahan bakaran api neraka itu tidak bermakna kita dengan riang gembira melalaikan tiga lagi waktu yang ada.Lunaskanlah sebaiknya dengan bersungguh-sungguh.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 
 

Kalis

3:14 PM 2
Kalis
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

KALIS || Bila tengok cerita yang wataknya kalis peluru bila ditembak...kalis bom bila diserang,amboi,mencopong mulut ya.Itu watak ciptaan manusia menggunakan pelbagai idea dan teknik dalam dunia layar perak.

Keras kerak nasi.Di rendam air pasti mengembang dan lembut.Namun jika dijemur pada terik mentari ianya akan menjadi semakin kering dan keras.Dalam satu-satu situasi itu sebenarnya ada banyak cara untuk kita selesaikan atau leraikan menjadi lebih mudah.Terpulang pada diri ke mana hala tuju mahu dibawa.

Bila kita sedang cuba untuk menjadi lebih baik pada pandangan Allah,bersiap sedialah untuk kaliskan diri pada kata-kata yang mungkin tidak begitu enak untuk didengari.Kalislah pada hadutan dunia yang membinasa andai mahu selamat di sana.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Kunci

8:00 AM 12
Kunci
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Sabar itu tidak pernah merugikan.Tawakkal itu pasti memberi jawapan penantian.In sya Allah.
🌸Perdu Cinta🌸

12 August 2016

Seiring Waktu

9:30 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SEIRING WAKTU || "Kita merancang,Allah sebaliknya terlebih dahulu merencana yang sangat terbaik untuk kita".Lazimkan kita dengar frasa ini disebut-sebut,ya inilah hakikatnya.

Sekelip mata.Cepatkan sekelip itu.Sesaat.Sedetik cuma,malahan kadang tidak terjangka dek akal,itulah hebatnya kehendak Allah,"kufayakun".

Perubahan.Boleh berlaku tidak kira pada sesiapa dan di mana-mana pun.Selepas 10 tahun,,sebelum 15 tahun,ya perubahan pasti ada biarpun mungkin sedikit yang berbeza.Begitulah kitaran dan putaran perjalanan hidup kita.

Seiring waktu ianya mendewasakan kita,yang membezakan adalah tahap kematangan dan corak serta gaya kehidupan kita.Baguslah andai wujudnya perbezaan itu dengan berlakunya anjakkan positif.Beredar daripada takuk lama ke takuk baru yang lebih memberangsangkan.Alhamdulillah.

Image
Google Quote 

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Lebih Mudah Bila Memudahkan

12:30 PM 4
Lebih Mudah Bila Memudahkan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

LEBIH MUDAH BILA MEMUDAHKAN || Salam Jumaat semua.Eh dah hari Jumaat.Alhamdulillah atas segala nikmat yang Allah izin kita kecapi.SubhanAllah.

Nikmat luar biasa.Bila terasa sedikit sempit dengan kehidupan dunia bukalah dengan kunci sedekah.Bila sebut sedekah jangan bimbang,jangan khuatir asal niat kerana Allah walau beri hanya sebiji gula-gula in sya Allah ianya cukup membantu.Sedekah tidak akan membuat seseorang itu menjadi miskin dan fakir sebaliknya menjadi lebih bahagia.Cubalah.InsyaAllah.

Cukup sandar harapan dan timbal balas daripadaNya.Di dunia kita tidak ubah seperti pelakon yang memainkan watak masing-masing.Ada pelbagai ragam cuma perlu bijak untuk urus diri agar tidak tersasar dan sentiasa berada pada paksinya.Hendak berasa mudah,terlebih dahulu memudahkan.Bantuan Allah tidak pernah silap dan tidak sekali-kali akan tersasar.Bila tiba waktunya..

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Jangan Pernah Jemu

8:00 AM 11
Jangan Pernah Jemu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Jangan pernah jemu meminta kerana Allah tidak pernah berhenti menanti rayuan hamba-hambaNYA.Jangan pernah berasa cukup pada setiap kebaikkan yang dilakukan kerana belum pasti semuanya tidak ternoda dengan rasa-rasa kelabu.Ingatkan diri,cukuplah setakat ini dosa yang dilakukan,tiba masanya mengetuk pintu taubat.🌸Perdu Cinta🌸


11 August 2016

Sebaik-baik PELINDUNG

10:30 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


SEBAIK-BAIK PELINDUNG || Bagi anak-anak apabila dikurniakan ibu bapa yang baik,penyayang,bertanggungjawab,,ya itulah pelindung buat mereka.InsyaAllah kebaikkan itu akan ditauladani.Aminn.

Membela.Syukur di negara kita ini banyak rumah-rumah kebajikan ditubuhkan baik untuk warga emas,warga rebung (anak-anak kecil dan remaja),malahan untuk insan-insan yang kurang berkemampuan untuk berteduh dibawah bumbung kediaman sendiri juga disediakan.

Mempunyai had.Kudrat kita sangat terbatas,kerana kita manusia bukan sesiapa.Sebaik-baik pelindung adalah DIA pemilik keseluruhan alam ini.Oleh itu apa pun situasinya minta padaNYA.

Eh nak pergi mana tu sudah bersiap-siap..sebelum keluar rumah cuba baca ayat ke-9 daripada Surah Yassin.

Image

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Jangan Fikir Sedap Semata

2:55 PM 8
Jangan Fikir Sedap Semata
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

JANGAN FIKIR SEDAP SEMATA || Kalau ditanya mestilah kita pilih makanan yang sedap-sedap,yang lazat-lazat.Begitu juga kalau diberi pilihan mesti nak pakai yang mewah-mewah,,amboi.Bagi mereka yang berkemampuan silakan kerana ianya bukan satu masalah pun.Namun bagi yang kurang punya boleh juga begitu tapi mengikut kemampuan apa adanya itu sudah memadai sebenarnya.

Membawa pengertian yang luas.Cantik,bijak,kaya dan sebagainya ,,kalau ditanya pasti setiap kita punya difinisi berbeza mentafsir setiap satunya.Sebab itulah ada yang tidak berhias pun kerana bagi mereka cantik itu bukan sekadar paras rupa.Begitu juga bijak ada yang beranggapan tidak mempunyai pendidikan tinggi tidak bermakna tidak bijak.Kekayaan tidak semestinya dinilai dengan harta benda.

Pilih dan beri peluang serta ruang pada diri sendiri dan orang lain juga.Sayang diri kita baru kita boleh sebarkan sayang itu pada sekeliling kita pula.Salah satu daripadanya ingatkan insan sekeliling kita tentang kesihatan.Jangan marah-marah bila menasihati tapi berpesan-pesanlah dengan hikmah.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Betulkan Punca

7:30 AM 14
Betulkan Punca
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Mungkin kita tidak mampu untuk mengawal keadaan,namun cuba belajar untuk mengawal diri sendiri.Bila setiap orang bijak mengawal diri,keadaan juga akan berada dalam ketenangan.Diri kita adalah punca,oleh itu berhati-hati.🌸Perdu Cinta🌸

10 August 2016

Baik Pulih Sedikit-sedikit

10:30 PM 2
Baik Pulih Sedikit-sedikit
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BAIK PULIH SEDIKIT-SEDIKIT || Hendak mencari dan menjadi sempurna sememangnya mustahil.Tapi untuk menjadi sempurna pada pandangan dan pendapat sesama insan bagi memenuhi citarasa itu lain kisahnya.Tapi jangan meletakkan diri kita sempurna dan lengkap serba serbi dikhalayak takut terselit perasaan yang tidak elok di situ.

Sepanjang hayat proses memperbaiki sahsiah diri berterusan.Seperti mana menuntut ilmu itu tiada hadnya begitu jugalah kisahnya dengan usaha untuk menambah baik diri sebagai manusia yang bakal menghadap PENCIPTANYA kelak.

Daripada Abdullah bin Amru bin al-As RA katanya, tidaklah Rasulullah SAW seorang yang bersifat keji, dan tidak pernah melakukan perkara-perkara yang keji, Baginda bersabda, 

Sesungguhnya di antara orang-orang yang terpilih di antara kamu ialah orang yang paling mulia akhlaknya.
 
 
(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kalau hari ini kita mula rasa rendah diri dek kerana rasa banyak melakukan khilaf,tidak mengapa,itu isyarat kita sedang mula membuka lembaran baru untuk berubah ke arah kebaikkan.Andai kita melihat mulia dan cantiknya akhlak orang,jangan bimbang,jangan hasad dan iri hati tapi cepat bangkit perbaiki diri.Buang jauh istilah terlambat atau tidak layak..

#mencari  redha  Allah 
*terima kasih ukhuwah 

WW》Dulu Rasa Pelik..Sekarang

1:00 PM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

WW》DULU RASA PELIK..SEKARANG || Selamat tengahari kawan-kawan,alololololo comel bawa makanan,,sedia nak makan tengahari ya..bissmillah.Minum air apa hari ni..laici kang ke..panas ke sejuk..

Image

Mula-mula rasa pelik..laici kang?..fahaman PC adalah..laici abang sebab kang itu dalam bahasa jawa bermaksud "abang"..memang kena kejilah jawabnya..hihihi..tapi sekarang jadi salah satu minuman kegemaran.

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 



Cuba Gerak Dahulu

8:00 AM 12
Cuba Gerak Dahulu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Cuba,cuba dan cuba gerak dahulu..insan disekeliling kita hanya boleh menyokong namun mulakan dorongan daripada diri sendiri terlebih dulu.Allah.Allah.Allah sentiasa ada.🌸Perdu Cinta🌸

09 August 2016

Biarlah Macam Tidak Punya

10:04 PM 3
Biarlah Macam Tidak Punya
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BIARLAH MACAM TIDAK PUNYA || Ada tapi biasa-biasa,itu sangat baik,namun tidak semua daripada kita mampu lakukan dan bertindak sebegitu.Jangan risau boleh cuba sikit-sikit dan perlahan-lahan..bukan mudah daripada yang sudah sebati hendak diubah pada yang tidak pernah dilakukan.*faham,tidak perlu pergi jauh kadang diri PC sendiri pun melaluinya*

Daripada Muaz bin Anas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, 

“Sesiapa yang meninggalkan pakaian (yang indah, cantik) dengan tujuan merendah diri kepada Allah, sedangkan ianya mampu untuk berbuat demikian, maka Allah memanggilnya di hari kiamat di hadapan khalayak ramai, kemudian Allah menyuruhnya memilih pakaian yang dia suka daripada berbagai-bagai pakaian iman.”
 (Hadith Riwayat at-Tirmizi, katanya Hadith Hasan)

Subhan Allah.Keinginan di dunia cuba kita minimumkan moga di akhirat kita berpeluang memaksimumkan pilihan.Aminn..

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

Boleh

1:30 PM 3
Boleh
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Langsir cantik digantung rapi
Melindungi bayangan dari dipandang
Bermulanya niat daripada hati
Kepada Allah tidak boleh berselindung

Rumah kecil dihias indah
Warna biru luar dalam
Berbicara sememangnya mudah
Jangan sampai simpan dalam

Angkat baju dijemuran
Kemudian dilipat disusun rapi
Jangan dilayan rasanya bosan
Itulah bakal memusnahkan diri

Tewaskan Betul-betul

7:30 AM 5
Tewaskan Betul-betul
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Hendak lakukan kebaikkan bukan mudah,kenapa?Kerana kita bertarung antara nafsu,akal dan iman.Petik jari sahaja kalau terdetik hendak buat perkara kurang molek,mudah sangat-sangat,kenapa?Kerana kadangkala kita ternoda dengan pujuk rayu si makhluk asal usulnya daripada api.-🍁Perdu Cinta🍁-

08 August 2016

Berlemah-lembut

10:02 PM 2
Berlemah-lembut
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BERLEMAH-LEMBUT || Lemah lazimnya ditindas.Lembut andai pada sebuku kek mahupun roti pasti menjadi kegemaran.Namun berlemah-lembut itu sangat digalakkan untuk kita mempraktikkannya.
Daripada Aishah RA katanya sabda Rasulullah SAW, “Sesungguhnya Allah bersifat lemah-lembut dan berlemah-lembut dalam semua perkara.”(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 
Berbatas.Bukan hendak tanam ubi,keledek sahaja perlu berbatas malahan setiap tindakkan kita juga perlu ada batasannya.Sesekali kita perlu juga bertegas biar pun dengan diri sendiri.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Biasa-biasa Yang Luar Biasa

1:00 PM 7
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BIASA-BIASA YANG LUAR BIASA || Hebat itu milik DIA.Sampai hancur lebur alam ini.Hingga kita sampai pada hujung titik destinasi untuk dihuni.

Kita berasakan luar biasa apabila sesuatu yang berlaku,atau yang dilakukan luar daripada kebiasaan,atau mungkin tanpa kita sedar,kita lebih mendahului berbanding orang lain.

Bermewah itu tidak salah asal bebas daripada rasa riak,ujub dan takbur serta terlepas daripada pembaziran.Sederhana dan sehabis ringkas juga langsung tiada salahnya kerana itu tahap kecukupan untuk kita.Alhamdulillah.

Image
Google Quote 

Sesuatu yang kita lakukan biarpun kecil dan mudah caranya namunmemberi kesan yang mendalam itu sudah memadai..

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Semat Disanubari

8:00 AM 4
Semat Disanubari
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Harapkan campurtangan Allah pada setiap urusan kita,in sya Allah bantuan akan tiba tanpa diduga tepat pada waktunya,moga keberkatan itu memberi 1001 hikmah dan ketenangan yang berterusan.-🍁Perdu Cinta🍁-

07 August 2016

Jangan Dimahalkan

8:57 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

JANGAN DIMAHALKAN || Jaga diri tidak kira tua muda,kanak-kanak atau dewasa,lelaki mahupun perempuan.Sebagai usaha untuk mencegah daripada sesuatu yang kurang molek daripada berlaku.Ya,itu ikhtiar kita hamba.

Bukan semuanya.Bila sesuatu yang kita tidak pasti,kita tolak untuk menerima itu satu tindakkan yang wajar.Bila kita melihat dan berada ditempat baru juga begitu,perlu lebih berhati-hati dan berkira.Namun satu kebajikan dan kebaikkan kecil boleh sentiasa kita lakukan di mana besar impaknya..

Image
Google Quote 

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Pilihlah

1:30 PM 1
Pilihlah
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Duduk santai sambil main dam
Melepas lelah sekadar hiburan
Tiada apa perlu dicakap baik diam
Kita sama-sama berasa aman

Ayam bukan sembarangan ayam
Ayam hutan dari seberang
Kikis setiap rasa dendam
Barulah dapat menikmati hidup tenang

Makan bersama di dalam talam
Pencuci mulu durian dan pulut
Tuntutlah ilmu lebih mendalam
Itulah harta sepanjang hayat

Ingatkan Diri

8:30 AM 0
Ingatkan Diri
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Di mana pun kita berada.Ke mana pun kita pergi,kita tetap berada di tengah tengah antara langit dan bumi..sedar tidak Allah sedari awal mentarbiah kita agar memilih kesederhanaan.-Perdu Cinta-

06 August 2016

Tunjukkan Kita Gagah

8:53 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TUNJUKKAN KITA GAGAH || Sebut gagah pasti terus terbayangkan atlet angkat berat tidak kita lelaki mahupun wanita.Lengan yang berketul-ketul.Muscle menghuni tubuh badan.Ya itu gagah luaran yang boleh dipamer dan dilihat mata kasar.

Sukar yang hanya kita dan DIA yang tahu bila berusaha untuk gagahkan dalaman kita sebaiknya..gagah yang tidak mudah rebah dek cacian,tidak mudah goyang dengan dugaan dan yang paling utama...

Image
Google Quote 

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Semakin Lemau

12:00 PM 2
Semakin Lemau
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


SEMAKIN LEMAU || Siapa suka makan keropok..cepat angkat kening.Hihi.Eh terasa pula kerangupannya..lagi-lagi yang baru lepas goreng,wow syok makan sambil minum teh o kurang manis.Atau milo panas.Suka...suka juga bissmillah jangan lupa baca.

Kedap udara.Kalau persekitaran kita kedap udara tidak elok untuk kesihatan,dan lebih berbahaya kedap kepam udara sumbangan daripada kaki yang seharian memakai kasut,amboi boleh terkejut neuron yang sedang berhubung,,oleh itu berilah pengudaraan yang baik.

Keseluruhan setiap sedut menjadi penyumbang besar dalam aktiviti seharian kita.Apabila tubuh begitu dan terlalu letih ianya seolah turut menarik yang kain agar turut lesu tidak bermaya sama.Semenjak dua ini PC semakin lemau.Maaf sahabat semua buat masa ini PC sangat kurang meninggalkan jejak di blog kalian.Ada urusan yang perlu dilunaskan.In sya Allah bila semuanya sudah selesai,PC ziarah semuka ya.Terima kasih kepada yang sentiasa singgah dan meninggalkan komen.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Cepat-cepat Bangkit Dan Kembali

8:00 AM 1
Cepat-cepat Bangkit Dan Kembali
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Bila mula terasa lesu dengan helah dunia,bangkitlah dengan segera mencariNYA,itu tandanya amaran sedang dihembus ke dalam jiwa kita.-Perdu Cinta-

05 August 2016

Serahkan Betul-betul

9:00 PM 0
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SERAHKAN BETUL-BETUL || Kadang hati kita tersasar juga*hati PC pun kadang tersasar*..tersasarnya iaitu terlupa semua yang berlaku atas kehendak dan izin Allah SEMUANYA,kita cuma berusaha.Tapi jangan ikut telunjuk salah sasar itu..cepat-cepat istighfar ya.

Cukup,tarik nafas dan berhenti.Cukup menyalahkan takdir.Tenangkan diri dan berhenti daripada terus menuding jari,itu cara permulaan untuk menyihatkan hati kita.

Image
Google Quote 

Allah akan ganti semula.Hari ini kalau kita sedih dengan ujian semalam,yakinlan esok Allah ganti sedih itu dengan kegembiraan dengan syarat serahkan betul-betul semua kepadanya pada hujung setiap usaha dan doa..

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Seterusnya..

2:00 PM 1
Seterusnya..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SETERUSNYA || 2 Zulkaedah 1437H. .Jumaat pertama dibulan Islam Zulkaedah,alhamdulillah.Sudah dua hari Syawal 1436H berlabuh,namun ukhuwah jangan dibiar layu.Dengan izinNya moga kita bertemu lagi dengan Ramadhan dan Syawal 1438H,in sya Allah.

Tiada noktah.Setiap hari-hari yang kita lalui isilah dengan kebaikkan.Bukan ziarah itu ketika Syawal,tidak juga galak bersedekah ketika hadirnya Ramadhan.Sebaliknya sepanjang masa.

Seterusnya..gelombang seruan  ibadah haji bakal bermula.Tahniah PC ucapkan kepada semua calon-calon berdaftar yang bakal menjadi tetamu Allah ke tanah suci pada tahun ini 1437H..alhamdulillah.Moga memperoleh haji yang mabrur.

#mencari  redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Mudah Dalam Kesukaran

7:30 AM 5
Mudah Dalam Kesukaran
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Sabar mudah di ungkap namun tidak mudah hati dilentur.Syukur ringan di sebut tapi berat untuk dilaksana.Redha pula lancar meluncur dibibir namun acap kali terkandas di setiap perbuatan.-Perdu Cinta

04 August 2016

Mula Sedar

8:56 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

MULA SEDAR || Sama ada melakukan kebaikkan mahupun keburukkan kedua-duanya pasti mempunyai penyokong dan pengkritik yang tersendiri..jangan ingat bila kita buat baik semua orang suka ya..kerana ada segelintir yang benci melihat kebaikkan..jadi berwaspada sentiasa."Buat baik berpada,buat jahat jangan sekaki-kali".Andai kita lakukan perkara yang kurang manis lagilah bakal dikritik.

Jangan terlalu memikirkan.Betul,dalam membuat sebarang keputusan dan tindakkan mesti nilai sehabis baik.Namun andai putih nawaitunya,lurus kerana Allah,teruskan dan jangan terlalu memikirkan anggapan sekeliling.Cuba teruskan.Bukankah hati kita dan mereka Allah yang jaga..berserah!

Image
Google Quote 

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Jauh Dan Ramai

1:30 PM 5
Jauh Dan Ramai
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

JAUH DAN RAMAI || "Semakin jauh perjalanan kita semakin luas peluang untuk kita menikmati pemandangan alam ini". Saat itu ianya menyedarkan kita hakikat kebesaran Allah menjadikan sesuatu atas kehendaknya sebagai pentadbir alam.

Hati kita mula gelisah bila hujan terus mencurah-curah hingga banjir melanda.Kita mula merintih bila mentari sentiasa memancarkan cahayanya yang terik hingga berlakunya kemarau.Maka bersyukurlah sentiasa wahai insan-insan semua.

Kita tidak boleh bersendirian.Ramai yang kita temui maka banyak perkara baru yang akan kita pelajari.Dari mana asal usul kita,bagaimana corak hidup dan pemikiran kita,bekerjaya mahupun sebaliknya hakikatnya setiap kita punya ceritera kehidupan tersendiri.Apa yang pasti setiap kita tidak bebas daripada masalah dan tidak juga pernah lekang daripada mengecapi kegembiraan.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Jeling-jeling Sikit

8:30 AM 6
Jeling-jeling Sikit
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Ya kita boleh bertanya..boleh juga menyumbang pandangan..namun belajar juga untuk menghormati dan menerima pendapat serta keputusan orang lain.-Perdu Cinta-

03 August 2016

Tidak Pada Semua Perkara

10:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TIDAK PADA SEMUA PERKARA || Jangan takut untuk berubah tapi tidak pada semua perkara..hendak berubah silakan tapi bukan pada arah yang negatif..bukan ke arah yang condong dan serong.

Image
Google Quote 

Sahut cabaran berpada-pada.Ada yang suka mencabar dan pantang dicabar.Ada yang kebih suka menadihati cara berhemah dan berhikmah.Lain orang lain cara,berbeza penerimaannya juga.Apa pun berpada-padalah.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

WW》Tenang

1:30 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

WW》TENANG || Semua orang suka ketenangan.Dan sentiasa mencari kedamaian.Fikiran atau jiwa,dan pastinya denfan mendekatiNYA ianya salah satu cara memperoleh nikmat ketenangan itu..selain itu...

Image

Sawah padi yang terbentang seluas saujana mata memandang..langit cerah membiru memayunginya..SUBHAN ALLAH..nikmat kejadian alam..untuk umat sejagat manfaatkan sebaiknya.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Timbal Balas

8:00 AM 2
Timbal Balas
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Berbuat baiklah dan satangilah pada isi bumi...nescaya kerajaan di langit pasti turut menyayangi kita kembali.
-Perdu Cinta-

02 August 2016

Sebelum Apa-apa..

10:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SEBELUM APA-APA || Apa-apa tindakan,percakapan atau keputusan yang hendak kita lakukan atau luahkan..sila fikir dan tapis betul-betul.Kerana bukan diri kita sendiri yang mendengar dan terlibat,tapi ramai orang lain juga disekeliling kita.

Berbicara soal cinta..mengenai perasaan..hui..bukan main senyum lebar..kan..kan..normal itu manusia yang waras akalnya..sihat dan hidup jiwanya.

Image
Google Quote 


Letak pada taraf yang paling selayaknya.Menyayangi insan di sekeliling kita tidak salah..malah memang wajar kita saling menyayangi dan menghargai satu sama lain.Walaubagaimana pun,letakkan DIA yang pertama dan utama kemudian RasulNya..jaga DIA,DIA jaga kita.

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

Nampaknya Terjebak Juga

1:00 PM 12
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

NAMPAKNYA TERJEBAK JUGA || Sekali lagi..eh..eh..eh..hihi..perubahan menyeluruh ke..kalau kita lakukan perubahan yang positif walau secara perlahan lahan hingga akhirnya menampakkan perbezaan pastinya tahap keyakinan kita turut meningkat...siapa tahukan boleh menjadi inspirasi pada orang lain...namun jentik jauh jauh rasa yang kurang molek ya jangan izin terlintas pun walau sedikit..

Jangan tidak tahu..kalau buka dashboard cuba klik pada follower tu..gini wajah barunya..sebelum ni kalau kita nak follow kembali...mudah sahaja dengan pada icon pemilik blog...tapi sekarang tidak lagi begitu..ke PC sahaja alami masalah nak follow tak reti...ampun wahai ukhuwah..

Image

Maka....PC minta tooooooolong sangat sangat...kepada kawan kawan ukhuwah yang disayangi dan dihargai yang baru follow blog PC atau dah lama follow tapi PC belum follow semula...tinggalkan link blog kalian ya pada ruangan komen blog PC..in sya Allah PC follow semula...tolong ya....

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 



Pesona Diri

8:30 AM 3
Pesona Diri
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Tegurlah dengan hikmah...gunakanlah kata-kata yang sopan..supaya menjadi kenang kenangan yang indah kelak..-Perdu Cinta-