31 July 2016

Tidak Pernah Silap

10:30 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TIDAK PERNAH SILAP || Bila kita sedang usahakan sesuatu pastinya kita sentiasa mengharapkan keputusan seperti yang kita harap dan kehendaki...yang baik baik...yang boleh buat kita tersenyum dan gembira...tapi ...

Image
Google Quote 

Perkara biasa andai ada rasa sedih dan kecewa...lumrah kita..itu bermakna normal..alhamdulillah..bila musin tengkujuh tiba kita mengharapkan sinar mentari...bila kemarau mengambil tugas mula kita ternanti nantikan turunnya hujan...itulah kita..itu juga perkara biasa...sentiasa berharap seperti yang kita ingini..tiada salahnya mengharap asal tidak melupakan PERENCANA HAKIKI..kesesuaian yang sewajarnya sesuatu itu berlaku hanyak milik DIA.

#mencari  redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Sudah Dapat Jangan Sia-siakan

1:09 PM 5
Sudah Dapat Jangan Sia-siakan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SUDAH DAPAT JANGAN SIA-SIAKAN || Rezeki yang Allah pinjamkan kepada kita ada bermacam-macam bentuk dan jenis.Baik secara mudah atau sukar untuk kita memperolehinya ianya tetap rezeki yang wajar dihargai.

Hakikatnya sukar.Hendak buat atau tambah pahala itu mudah walau dengan lakukan sekecil-kecil jariah,namun yang menyukarkan bagaimana untuk bebaskan hati itu daripada rasa-rasa yang kurang molek..yang sering mendekati dan cuba menghasut setiap niat baik agar menjadi kelabu dan hitam.

Apa pun,perkara baik yang kita perolehi jangan sia-siakan.Bersyukurlah kerana ada ketika sedang kita hanyut dengan nikmat,cuba pandang pada yang mahu dan sedang berusaha untuk memiliki namun tidak lagi diizin oleh NYA.Belajar untuk menikmati dengan rasa kerendahan hati.

#mencari  redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Hendak Sembunyi Ke

8:30 AM 7
Hendak Sembunyi Ke
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Macam sendiri sebenarnya berdua..berdua walhal bertiga..ingatkan pada diri sentiasa kalau kita boleh berselindung daripada manusia..kita tidak pernah sekali-kali boleh lari daripada penglihatan Allah..pengetahuan Allah itu tersangatlah luas..-Perdu Cinta-

30 July 2016

Bukan Satu Keanehan

10:00 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BUKAN SATU KEANEHAN || Kita membuat pilihan..dengan izin Allah SWT ianya berlaku..kita usahan dengan dorongan dan lorongan Allah dengan pelbagai cara petunjuk itu diberikan..

Image
Google Quote 

Luas...muka bumi Allah SWT ini sangat luas..untuk kita dan sesiapa sahaja nikmati...pelbagai bangsa...pelbagai agama...namun ianya bukan alasan untuk tidak berukhuwah..asal masing-masing pandai menjaga diri..

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Cuba Dulu Sikit-sikit

1:08 PM 4
Cuba Dulu Sikit-sikit
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Makan roti inti Seri Kaya
Sambil menyembang dengak Pak Yahya
Masuk tandas langkah kiri ya
Keluar dengan kaki kanan pula

Bangun pagi mandi air kolah
Gigil-gigil sampai ke sekolah
Bukanya dengan bissmillah
Tutuplah dengan alhamdulillah

Selekoh kanan selekoh kiri
Pergi warong pesan mee kari
Makan minum elakkan berdiri
Untuk kebaikkan pada diri sendiri 

Berilah isyarat sebelum membelok
Elakkan memandu sambil merokok
Bukan mudah kikis tabiat kurang elok
Cuba sikit-sikit lama-lana tidak kekok



Pendapat Orang Bukan Bayang Dicermin

8:30 AM 1
Pendapat Orang Bukan Bayang Dicermin
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Tidak suka??..eh..ingat ya belum tentu orang lain pun suka pada diri kita..-Perdu Cinta-

29 July 2016

Biarpun Kecil Sahaja

9:30 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BIARPUN KECIL SAHAJA || Kecil..murah..biasa-biasa..adakala ianya menjadi ukuran dan benteng menyebabkan kita tersekat atau teragak-agak untuk memberi..hakikatnya lebih menjurus kepada rasa malu yang menebal..

Image
Google Quote by Chibird

Setiap hari adalah peluang..sebagaimana kita bersyukur kerana setiap hari Allah izinkan kita untuk lagi terus bernafas di muka bumi ini...hakikatnya ianya juga peluang untuk kita gembirakan diri sendiri dan insan di sekeliling kita juga..kuncinya adalah keikhlasan dalam memberi biar hanya secamca garam.

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 


Tulang Belakang Satu Sama Lain

1:07 PM 1
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TULANG BELAKANG SATU SAMA LAIN || Alhamdulillah..kalau melihat kemesraan pasang muda yang telah menjadi halal itu biasa...lagi-lagi kalau inai dijari masih merah menyala..menitik peluh keluar daripada genggaman tangan pun itu satu yang biasa huhu..namun PC sangat kagum bila pergi ke mana-mana,,,terlihat pasangan vateran yang masih mesra dan intim dikhalayak ramai..*semulajadi dan bukan menunjuk pun ya*
Image
Google Quote 

Perjuangan...secara peribadi bagi PC perkahwinan adalah satu perkongsian dan perjuangan yang wajar dilalui dan dipraktikkan oleh pasangan yang telah Allah pertemukan...jodohkan..kalau kita melihat kebahagiaan mereka kita jadikan tauladan..pastinya bukan satu yang mudah melalui kehidupan tanpa menjadi tulang belakang satu sama lain...sentiasa minta..minta..minta dan minta dengan Allah SWT..

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Bukan Sekadar Kita Yang Tersenyum

7:30 AM 7
Bukan Sekadar Kita Yang Tersenyum
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Puas hati??..alhamdulillah bagus..toleh kanan..toleh kiri..kalau semua orang gembira..selamat..tapi kalau ada yang menangis berpunca daripada kita..baik-baiklah ya..-Perdu Cinta-

28 July 2016

Jangan Gundah Gulana

10:00 PM 1
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

JANGAN GUNDAH GULANA || Bibir merah bak delima merkah...pipi bak pauh dilayang...ermmm apa lagi...hidung mancung umpama seludang...inilah bayangan yang indah indah pada paras rupa baik lelaki mahu pun wanita yang penuh keayuan dan lelaki yang lengkap dengan kekacakkan..alahai...

Tak salah..memang kita suka dan mudah tertarik pada yang cantik cantik...yang indah indah...tak gitu??..hihi..terpandang sekali itu rezeki...jangan ditenung takut timbul fitnah..mahu tumbuh bisul sampai menanah dik..

Image
Google Quote 

Solek dan hias hati kita cantik cantik dan sungguh sungguh..sebab Allah nak tengok..kerana Allah nak nilai...

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Owh Ada Juga Ya

1:06 PM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

OWH ADA JUGA YA || Kakau air bungkus ikat tepi kita tak pelik...sebab memang sudah menjadi kelazimankan..tapi rupa-rupanya alahai macam-macam lintasan di hati dan minda kita...

Image


Hantu bungkus ikat tepi PC baru dengar daripada seorang sahabat...memang ada ya tajuk cerita begitu..huhu..eh rupanya ini ada yang lagi advance ...cinta ikat tepi pula..senyum sendiri PC...bahaya ni anasir yang tidak diingini mudah masuk kalau silap percaturan..

Anugerah terindah...ada yang menganggap kejayaan yang dikecapi itu anugerah terindah...dapat nikmati kehidupan yang lengkap serba serbi itu anugerah terindah..yalah tafsiran peribadi...tidak salah pun...namun sebelum gembira dengan nikmat lain terlebih dahulu syukuri nikmat Iman dan Islam yang Allah pinjamkan kepada kita..pelihara dan gilap sentiasa..curahkan rasa cinta sepenuhnya kepada DIA..IKAT KETAT-KETAT...ERAT-ERAT..suami-isteri suburkanlah ikatan halal itu dengan bersendikan taqwa..

Ikatan yang sempurna itu lebih selamat dan lebih mantap...lebih terpelihara...lebih terjaga...dalam apa pun situasi sememangnya tiada yang sempurna melainkan Allah namun lakukanlah sehabis baik..

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Tidak Pernah Habis Kalau Turut Nafsu

8:00 AM 2
Tidak Pernah Habis Kalau Turut Nafsu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Allah sentiasa memberi kecukupan kepada kita..yang selalu berasa kurang itu nafsu..-Perdu Cinta-

27 July 2016

Pecahkan

10:30 PM 1
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

PECAHKAN || Setiap kita Allah kurniakan keistimewaan berbeza-beza..

Image
Google Quote 

Adakala kita rasa keterbatasan pada diri untuk melakukan sesuatu sama ada kurang ketajinan diri atau kurang dorongan...namun hakikatnya ya..sememangnya kita mesti meletakkan batas-batas tertentu dan batas serta had itu adalah hukum yang wajar kita patuhi..konsepnya lakukan apa yang disuruh,jauhi apa yang ditegah..

Lakukan apa semampunya kita disamping terus mencari kekuatan dan kelebihan diri untuk terus menjadi lebih baik...

#mencari  redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

WW 》Tergerak Untuk Mencuba

1:04 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

WW》TERGERAK UNTUK MENCUBA || Pertama kali..tidak tahu sesuai atau tidak dengan kulit muka sendiri..ikut pengalaman kawan-kawan ok kata mereka..

Image

Maka dengan rasa ingin mencuba tu...tepek sana tepek sini..sehari dua kulit muka kering dan menggelupas sikit-sikit..kemudia ok..alhamdulillah yeyyyy..

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

Cukup Biasa-biasa

8:30 AM 10
Cukup Biasa-biasa
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Tak suka? JANGAN TUNJUK SANGAT..suka??..biarlah berpada-pada..siapa tahu satu masa bertukar citarasa..hati kita Allah punya..bila-bila masa boleh bertukar arahnya..-Perdu Cinta-

26 July 2016

Menongkah Arus

10:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


MENONGKAH ARUS || Siapa yang pernah berenang atau mendayung sampan pasti tahu bagaimana sukarnya menongkah arus..PC? ?...berenang tak pernah sebab belajar tak pandai pandai...mendayung sampan pun tak pernah...yang petnah cuba mengemudi kayak bertentangan arus buatan di kolam buatan...haaa...itu pun gelabahnya tahap pisang masak dalu yang jatuh ke tanah sendiri...bonyok...benyek...

Image
Google Quote 

Satu lawan seribu..meraih kepercayaan itu lebih sukar berbanding lawan pedang..bila mana kita mula diragui...bila mana kita mula disangsi..saat itu kita wajar gerak dan mulakan langkah untuk perbetulkan situasi..mesti susun strategi untuk tunjuk bukti..dengan syarat kita berada dikedudukan yang betul dan sahih benarnya.

Memuaskan hati semua orang itu di luar kemampuan kita..semakin kita cuba semakin bertambah dan silap silap ada yang mengambil kesempatan pula..oleh itu kita sayangi diri kita dulu..puaskan hati sendiri dulu..itulah cara menghargai diri sendiri..

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

Bukan Tamak

1:03 PM 3
Bukan Tamak
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

BUKAN TAMAK || Keuntungan..siapa yang tidak suka bila sesuatu yang diusahakan dengan izin Allah meraih keuntungan..lagi-lagilah kalau keuntungan itu ''clean''..bebas riba'..tiada zakat tertunggak..lunas semua apa yang wajar dilunaskan..alhamdulillah..halal dan suci..hati tenang..hidup sentiasa dilimpahi keberkatan..ameen.

Hidup ini perjuangan..bukan berniaga sahaja mengharapkan untung..melalui kehidupan juga kita sentiasa mengharapkan keuntungan..senang dunia..mewah akhirat..dalam erti kata lainnya untuk dua-dua dunia..

bukan tamak
Google Image

Mengharapkan dunia akhirat yang baik-baik perjalannya bukan bermakna kita ini sedang bersikap tamak..walhal memang wajar untuk kita tamak dalam melakukan kebaikkan tapi jangan sampai kita menghalang dan melarang orang lain untuk turut sama melakukan kebaikkan..ingat..kalau syurga itu untuk semua jangan kita lupa neraka juga boleh dihuni oleh sesiapa sahaja..buatlah baik terdayanya kita..selebihnya biar Allah yang memberi ganjaran yang setimpal dengannya..

#mencari redha Allah
*terima kasih ukhuwah


Kalau Hendak Putihkan Dulu

8:30 AM 4
Kalau Hendak Putihkan Dulu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Kepuasan dunia itu sementara..gembira dunia sekejap cuma..kalau nikmat dunia pun kita boleh lupa diri cuba bayangkan kalau kita dapat dakap nikmat akhirat..masa itu kita rasai erti bahagia dan gembira dalam erti kata sebenar..nak ke?..putihkan hati dulu..-Perdu Cinta-

25 July 2016

Tidak Pada DIA

10:30 PM 3
Tidak Pada DIA
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TIDAK PADA DIA || Jangan bimbang..tidak pada DIA..berjalan kita mendekati NYA..seolah berlari DIA mendekati kita..percayalah tenangnya dapat kita rasai bila semuanya kita sandarkan pada NYA..


image

Andai satu masa kita pernah dilukai oleh manusia..kita pernah rasa sakitnya kerana dikecewakan..dan itu membuatkan kita berasa sangat dizalimi..namun itu semua tidak akan Allah lakukan pada kita..ya..pada manusia ianya mungkin berlaku..walau tidak semua manusia itu sikapnya suka berlaku kejam atau tergamak melukakan namun potensi untuk melakukan atau berlaku itu ada walau kecil dan sedikit peratusnya..*kita insan..sesiapa pun tidak pernah akan lepas daripada khilaf*..

Cuba mahalkan kasih sayang dan cinta kita pada sesama insan..supaya ianya tidak mudah dibuang ke tepi..tapi murahkan cinta dan kasih sayang kita dengan Allah suapaya DIA juga sentiasa mahu mendampingi kita..ketika susah mahu pun senang..ketika gembira atau bersedih..saat kita sakit mahupun sihat..

#mencari redha Allah
*terima kasih ukhuwah

Ukhuwah Yang Ternoda

1:02 PM 4
Ukhuwah Yang Ternoda
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 

UKHUWAH YANG TERNODA || Setiap hari kita boleh berukhuwah..dengan sesiapa sahaja dengan syarat tidak sembarangan..ingat hendak berukhuwah pun ada batasannya..bukan asal boleh..

Memilih..ya kita wajar dan ada hak untuk memilih..sebab kita atau sesiapa pun pasti akan memilih..memilih itu tidak bermakna sombong..tidak juga semestinya memberi erti riak atau bongkak..memilih untuk kebaikkan diri dan semua..tujuannya untuk mengelak daripada terjebak pada satu situasi yang kurang molek..

Berukhuwah itu indah..mengeratkan yang jauh..mesrakan yang mungkin baru berkenalan..tapi silap langkah boleh kelain pula jadinya..sebab itulah perlu bijak memilih laluan dan haluan yang betul untuk berukhuwah.

Ukhuwah yang ternoda..biarpun niat asalnya berukhuwah namun silap percaturan ada yang membinasakan..silap langkah ada yang berakhir dengan perselisihan faham dan silap langkah ada yang menanggung kesan sepanjang hayat..raya-raya ni kalau kita perasan ukhuwah juga sedikit sebanyak turut ternoda dengan gadjet yang menjadi teman setia membinasa dek kita yang tidak reti sesuaikan masa..

#mencari redha Allah
*terima kasih ukhuwah

Ada Ketika Perlu Sentiasa Manfaatkan Peluang

8:00 AM 5
Ada Ketika Perlu Sentiasa Manfaatkan Peluang
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Ada takdir yang boleh berubah kerana DOA..jadi ambil kesempatan dan peluang yang ada sebaiknya..yang zalim itu manusia bukan Allah SWT..-Perdu Cinta-

24 July 2016

Siap Sedia

10:00 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SIAP SEDIA || "Terimalah hakikat"...mudah sahajakan...tapi percayalah untuk diterjemahkan dengan perbuatan ianya tidak semudah petik jari atau makan kacang putih..berat dan pedih woooo...walau 450 ucap redha...hendak capai kapasiti keredhaan tanpa prajydis itu sangat sukar...sebab itu syurga itu mahal...kerana setiap kali kita betusaha untuk meletakkan semua padaNYA setiap kali itu juga ada yang cuba menghasut kita agar berburuk sangka..astarghfirullahaalaazim...😂


Image
Google image 

Ingat...bila di atas jangan lupa pandang ke bawah..bila berada dalam keadaan cukup selesa jangan lupa ingat pada yang kurang punya..

#mencariredha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

Tidak Pernah Tahu Cara Sebenar

12:56 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

TIDAK PERNAH TAHU CARA SEBENAR || "Cara mengikat tali ampaian"..inilah yang tetamu cari di blog PC.. alahai..pengsan mak nakkkk!..baik di kampung atau sudah berkahwin ini pun sebenarnya PC tidak pernah tahu cara sebenar ikat tali ampaian..mungkin ada cara ikatan yang khusus tapi PC tidak tahu...biasanya belit sana..belit sini asal yakin baju yang di sidai selamat tersidai tidak menyembah bumi hingga kering itu sudah besar nikmat dan syukur selalu...kecuali tertidur..hujan lebat..atau keluar rumah panas terik..balik hujan lebat baju akan kesejukkan diampaian*basah kena hujan la jawabnya*..ha itu kes terpencil..hihi..

Mungkin cara ikatan ini boleh digunakan untuk ikat tali sebagai ampaian..

 ikatan ampaian
Google Image

Masa jadi ahli Puteri Islam ada juga belajar pelbagai cara ikatan..bukan main khusyuk belajar..lulus praktikal..lulus ujian...tapi sekarang suruh buat...yakin lagi pasti sangat ke-tidak-boleh-annya..lupa semua..*banyak sangat lagha..banyak sangat buat dosa..ilmu pun cabut lari*.. 

keywords

Bila balik kampung ampian biasa itulah jadi pujaan hati...tak kisahlah cabang berapa pun..tak kiralah berapa tali atau dawai yang diikat pun..dari tiang ke tiang..sambung di batang kopi pulak..ehhh...tak cukup sambung lagi ke pokok kelapa..tapi itu yang seronok...nak basuh cadar..nak basuh selimut..gasak situ...larat dengan tidak sahajalah..itulah salah satu keseronokkan di kampung keluasan kawasan..

Hendak jimat tempat dan ruang..apa lagi inilah jadi pilihan..alhamdulillah..syukur..

Image
Google Image

atau


Image
Google Image

Tidak tahu ikat tali untuk ampian yang sebenar itu masih boleh dimaafkan..jangan sampai tidak tahu basuh baju takut kena seligi dengan mak mertua nanti..*eh dobi kan ada*....sampai bila!?..kikikiki ^^

#mencari redha Allah
*terima kasih ukhuwah



Batasan

8:30 AM 1
Batasan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖


Sedang berukhuwah..masih berziarah..silakan..teruskan..asal tetap menjaga apa yang wajar keberkatannya pasti meresap ke jiwa-jiwa insan..-Perdu Cinta-

23 July 2016

Apa Lagi!? Gerak.

9:30 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

APA LAGI!? GERAK || Merencana itu perlu supaya kita bersemangat untuk teruskan usaha..tapi jangan lupa untuk terus tawakkal padaNYA kerana keputusan akhir yang terbaik adalah daripada DIA..muktamad..kita terimalah dengan penuh taat dan akur...

Image
Google Quote 

Bukan mudah untuk kita tentukan matlamat apatah lagi untuk merialisasikannya..namun andai kita tidak dapat penuhi keseluruhannya sedikit itu pun sudah memadai bukti kita sedang berusaha kerana DIA..

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah


Perasan Ke Tidak Ya

1:37 PM 14
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

PERASAN KE TIDAK YA || Perubahan itu perlu asal tak menyusahkan diri dan orang lain terasa dengan bebanannya..sesekali lakukan perubahan juga menarik kita menjadi lebih segar dan bersemangat!!?..in sya Allah..

Berkisah tentang perubahan...pasti ramai yang dah perasan atau belum perasan..perbezaan format pada gadget followers..

Sebelum...

Image

Terkini...

Image

Selamanya atau sementara??!!..tunggu..

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah



Beringat Sentiasa

8:00 AM 5
Beringat Sentiasa
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Bila ada yang mula terasa berhati-hatilah takut-takut berhenti doanya maka terputuslah satu redha..-Perdu Cinta-

22 July 2016

Perangkap Di Mana-mana

12:06 PM 16
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

PERANGKAP DI MANA-MANA || Mangsa selalu terlupa akan jerat...tapi jerat tidak pernah sesekali pun melupakan mangsanya..sekali haiwan terjerat dan mungkin boleh melepaskan diri..esok akan tetap lalu di atas jerat yang sama..itu haiwan..punya otak namun tiada akal..jadi kita ini manusia yang Allah pinjamkan otak dan akal..gunakan sebaik-baiknya dan sentiasa bethati-hati ya😎

Perangkap Di Mana-mana
Google Quote 

Unik..hati kita sangat unik..itulah salah satu bukti kekuasaan Allah memberi rasa yang pelbagai pada hati kita..marah bila kata maaf diungkap ianya seakan terawat..sedih bila diusik dengan jenaka ianya seakan dibelai..namun awas..jangan mudah terpedaya dengan manisnya senyuman dan kata-kata...jangan hanyut dengan tingkah yang tertib sopan..ya,,tidak semua talam dua muka..tidak semua api dalam sekam mahupun gunting dalam lipatan..namun segelintir yang berkelakuan begitu masih ada...inilah yang mencemarkan maruah dan kualiti baik masyarakat atau individu yang semenangnya betul betul berbudi pekerti tinggi..

#mencariredha Allah 
*terima kasih ukhuwah 




Semangat Masih Bersisa

12:00 PM 8
Semangat Masih Bersisa
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SEMANGAT MASIH BERSISA || Selamat tengahari ukhuwah..salam Jumaat di bulan Syawal..alhamdulillah..yang bekerja selamat bekerja...yang sedang bersantai bersama keluarga...selamat beristirehat..yang sedang asyik memasak..jangan lupa kurangkan garam dan gula..hihi..yang keluar pejabat untuk membeli makanan untuk makan tengahari,,berhati-hati..

Selamat menunaikan solat Jumaat ya..berselawat...bertegur sapa..bersalaman dan bermaafanlah..biarpun baru pertama kali bersua di rumah Allah bersama sama menunaikan solat..siapa tahu pertemuan pertama bakal menjadi satu titik permulaan pada pertemuan yang lain pula..mungkin tidak di masjid tapi ditepi jalan..atau juga di mana mana yang telah Allah rencanakan..

Suasana syawal masih bersisa..biarpun dua minggu lebih telah berlalu..namun masih terasa auranya..di kawasan PC sendiri masih kedengaran bunyi mercun..masih ada juga yang bermain bunga api...kudrat yang ada salurkan pada tempatnya..moga tidak kita mensia siakannya..

#mencariredha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Yang Baik Itu Daripada DIA

8:30 AM 18
Yang Baik Itu Daripada DIA
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Sejauh mana kita menwarnakan kehidupan yakinlah Allah telah mencorakkannya terlebih dahulu..-Perdu Cinta-

21 July 2016

Pastikan Jelas

11:18 PM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

PASTIKAN JELAS || Zaman sekolah bila babah mama tengok buku latihan..rasa macam nak sembunyi dalam tempayan..perkara pertama yang akan ditegur adalah tulisan..babah mama cukup pantang bila PC tulis comel comel..pada kita ok dah..tapi rupanya pada babah mama kurang besar dan kurang jelas..itu belum lagi g kurang ekor la...b dan d tulang belakang kontotlah...hurmmmmmm...kikikiki...kecut usus PC..jadi adik adik dan anak anak pastikan tulisan besar dan jelas.

Komunikasi..sebelah pihak sahaja yang bercakap tidak menjadi...seorang sahaja yang bergerak dan bertindak juga tidak berkesan begitu baik..hakikatnya binalah jalinan komunikasi dua hala..cakap-dengar-bincang-bertindak..komunikasi sangat penting..dan pastikan ianya jelas,tepat dan betul..sangat besar impaknya bila tersilap cakap..dan tidak menerima perkhabaran dengan betul..andai umpama angin berlalu terus pergi itu tidak mengapa..yang menyedihkan andai kesannya sehingga berlaku perselisihan faham..aduhai..parah.

Google Quote 

Pasakkan satu matlamat yang kuat,kukuh,jelas dan lurus..hidup mati kerana DIA..malahan lakukanlah apa pun niatkan kerana DIA..bila semuanya untuk DIA nikmatnya akan kembali kepada kita..pantulan nikmat luar biasa dan luar jangka in sya Allah :)

#mencari redha Allah 
* terima kasih ukhuwah 

Bulatkan Hati

1:00 PM 5
Bulatkan Hati
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Haruman wangian bertebaran di udara
Menjadi kegilaan si teruna dan dara
Jauh merantau ke seantero dunia
Jangan dilupa sanak saudara

Kain batik disusun rapi
Penggunaannya meluas sana sini
Jangan sentiasa meratapi nasib diri
Lumrahnya hidup dugaan datang pergi

Songket tenun menjadi pilihan
Mengisi dulang sebagai hantaran
Hidup ini punya banyak pilihan
Pertama pastikan berlandaskan Al Quran 

Kerongsang kebaya bertatah intan
Tersemat rapi dibahagian depan
Yang baik ditauladankan
Untuk kesejahteraan  dua alam kehidupan

Peka

8:00 AM 2
Peka
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Ukhuwah itu perlu disemai..mesti dibaja dan hendaklah dikemaskini sentiasa..-Perdu Cinta-

20 July 2016

Hakikat Pahit

10:30 PM 1
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

HAKIKAT PAHIT || Kalau diberi pilihan antara cepat dan lambat...pastinya kita memilih kecepatan...kepantasan..betul tak..siapa yang suka lambat..jadi tidak hairanlah kalau ada yang boleh hilang sabar bila terperangkap dalam kesesakkan lalu lintas..itu salah satu contoh..begitu juga dalam urusan lain yang melibatkan menunggu ni..tak gitu...kecuali kelewatan itu disebabkan sesuatu perkara yang tidak dapat dielakkan..

Image
Google Image Iluvislam Quote 

Sememangnya sangat berharga..masa yang Allah pinjamkan kepada kita sangat berharga..sebahagiannya kita gunakan untuk mencari rezeki..sebahagian lainnya moga kita isi untuk DIA..jangan kita bersikap kejam pada PEMBERI waktu..namun dalam pada kita sentiasa mengharapkan doa doa kita segera dimakbulkan DIA..jangan kita tinggalkan syarat yang mesti kita tunaikan..tepati waktu...jaga waktunya setiap ketika..in sya Allah..

#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

WW》Lap Air Liur

12:30 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

WW》LAP AIR LIUR || Syawal kali ini alhamdulillah ada juga rezeki dari pokok pelam yang rajin berbuah...kemudian disusuli dengan musim rambutan..sekarang pokok rambutan dipenuhi dengan putik yang meriah..syukur..terima kasih Allah..


...setiap pagi sepanjang di kampung...

Jua cuba tengok ada buah yang masak tak..petik..makan fresh rasanya lain.. -babah👴-

Set kat henpon tu sebelum balik KL petik buah pelam yang tua..takut dah sibuk-sibuk lupa.. -mama👵-
Syukur atas setiap rezeki..
#mencari redha Allah 
*terima kasih ukhuwah 

Pasti Bersebab

7:30 AM 2
Pasti Bersebab
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Bila Allah mula memandang kita..bersabarlah dengan setiap dugaanNYA..jadikan setiap ujian itu asbab untuk kita lebih mendekatiNYA dan bukan menjadi alasan untuk menjadi lebih menjauh..-Perdu Cinta-

19 July 2016

Percaya Dan Yakin

10:22 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

PERCAYA DAN YAKIN || Percaya sepenuh hati Allah itu sentiasa ada untuk kita..yakinlah Allah itu tidak pernah menzalimi kita dengan memberi satu yang tidak mampu untuk kita galas.

Dan...... ^^

image
Ihsan Google

Hargai setiap apa yang Allah anugerahkan kepada kita..manfaatkan sebaik-baiknya..moga menjadi bantuan di sana kelak..

#mencari redha Allah
*terima kasih ukhuwah

Cuba Berubah

4:00 PM 14
Cuba Berubah
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

Rendang daging kari ayam
Enak dimakan bersama ketupat palas
Leraikan semua dendam
Elakkan diri suka membalas

Dodol sudah semakin dilupakan
Takut tidak dikenali anak zaman kini
Barang yang lepas cepat-cepat lupakan
Barulah terasa lapang dihati

Serunding daging menjadi pilihan
Dijadikan inti si pulut panggang
Kalau berukhuwah dilandasan berTUHAN
Barulah bercambah rasa sayang

Cantik berkebaya dipagi Syawal
Berselendang biru sulaman tangan
Setiap pagi niatkan untuk bangkit awal
Agar rezeki tidak jauh meninggalkan