04 June 2016

Serba Salah

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
Assalammualaikum 💖

SERBA SALAH || Pernah rasa tak keadaan atau situasi begini..masa inlah pepatah "diluah mati bapak..ditelan mati emak"..berlegar-legar dikepala..terus terbayang kepsi..makan kepsi kenyang..haha..isi telan luah tulang je..

serba salah
Bila bersangkut paut dengan kebenaran pasti orang akan fikir banyak kali untuk luahkan lagilah kalau kebenaran itu pahit untuk didengar..kalau kebenaran itu yang menggembirakan itu tidak perlu was-was lagi...dipesan 450 kali jangan cakap..berstatus rahsia pun mulut tu miang saja bercakap..tapi kalau yang tahap bila kita cakap boleh buat orang bertukar warna paksa 500 kali pun macam curah air pada daun keladi..

Menerima kebenaran itu sakit..tapi lebih sakit kalau kita ditipu..jadi sakit mana yang kita pilih sebenarnya...hakikatnya semua orang wajar sedar..sedar untuk bersedia terima kritikan..eh ketiak awak busuklah..mula mula kita dengar haruslah hangin satu badan..balik rumah masuk bilik cium ketiak sendiri..aahlah busuk..apa solusinya..bertindak..itu lebih baik daripada setiap hari memuji tapi setiap hari juga apabila lalu sebelah kita terus pakai mask..

Bila terasa pedih dihati sendiri itu lebih mudah untuk dipujuk..bila ada hati lain yang tercedera takut menjadi salah satu sebab juga kita terhumban ke neraka..nauzubillahiminzaliq..

*terima kasih ukhuwah..



8 comments:

  1. Betul tu... kdg2 teguran yg jujur tapi tak kena cara boleh buat org terguris dan salah faham... walaupun niat kita baik tp tak selalunya jadi baik... kena berhalus kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungki kerana cara penerimaan setiap orang berbeza-beza..setuju..kita kena perhalusi lagi :)

      Delete
  2. hati lembut, teguran sukar nak diterima kalau tak kena gaya...

    http://jmbelog.blogspot.my/

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus lebih berhati-hati dan tertib.. :)

      Delete
  3. Sellau sgt macm ni. Kalau cakap nnti kita disalahkan. Tak cakap pun kita disalahkan. Nak cakp apa lagi dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila kita buat semua serba tidak kena...mungkin ada yang sedang berusaha untuk menyatakan sesuatu..kembalikan diri kepadanya.. :)

      Delete
  4. salam kak , pernah sangat last last kita jugak yang tanggung semuanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah situasi yang paling menyedihkan... :(

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..