02 May 2016

Popularnya Sepanjang Zaman

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

POPULARNYA SEPANJANG ZAMAN || Sememangnya beliau mati meninggalkan nama dan kegemilangan yang berpanjangan...sebut allahyarham seniman Tan Sri P Ramli...siapa yang tidak kenal beliau...dan PC yakin generasi kini mengenali beliau melalui hasil karya yang sering di paparkan ditelevisyen berulang-ulang kali...lawaknya yang spontan..berdialog tanpa skrip...ya itulah zaman kegemilangan beliau...Pengarah,Pelakon,Penyanyi,Penulis Lirik..

Belalang : Pak ada orang datang nak jumpa bapak pak..Pak Belalang : Siapa..Belalang : Tok ketua pak..Pak Belalang : Kau cakap aku bilang aku tiada di rumah ya BelalangBelalang : Bapak saya suruh bilang bapak tiada di rumah tok..●•°Petikan daripada kisah "Nujum Pak Belalang"°•●
*maaf PC tak berapa ingat dialongnya pulak..hihi..*

Dikalangan penggemar tumbuh-tumbuhan...yang suka bercucuk tanam tak kiralah pokok buah-buahan...bunga-bungaan..sayur-sayuran...sebut sahaja serangga yang bernama belalang pastinya tarik nafas yang paling dalam dan panjang..sabar ya...kan kita kongsi...hehe...daun muda...pucuk muda itulah kegemaran belalang...rezeki...rezeki..

Belalang terbahagi kepada beberapa jenis..belalang kacung,mentadak mentadu*owh spesis belalang ghuppenya..hehe*..belalang kunyet,,belalang hijau,,cengkadak dan sebagainya...

Belalang kunyet
Google image 
Belalang Kunyet 

Belalang Hijau
Google image 
Belalang Hijau 

"Jangan banyak cengkadak"..maksudnya jangan banyak belalang la ya..kihkih...baru tahu PC..kan selalu orang sebut..kufikir cengkadak itu cengkodok atau ragam...

Sesetengan negara menjadikan belalang ni snacks..huhu.. boleh ke kita makan belalang..

Dari Ibnu Umar radliyallahu ‘anhu ia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Telah dihalalkan bagi kita dua macam bangkai dan dua macam darah, adapun dua macam bangkai adalah: (bangkai) belalang dan ikan, dan dua macam darah adalah limpa dan hati.”
(Diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibnu Majah dan di dalam sanadnya terdapat kelemahan.)Sumber
😆terima kasih ukhuwah..

6 comments:

  1. Haha.. lea minat sgt cerita dan lagu Tan sri P Ramlee...
    Best... Kelakar sepanjang zaman.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..tak jemukan Lea...kak PC tengok cerita P Ramlee dari kecik..sampai sekarang tak jemu..

      Delete
  2. memang ta jemu tonton filemnya banyak kali...

    ReplyDelete
  3. Dulu ada kawan saya di kedah pernah bawa belalang goreng, tapi masa tu mcm tak boleh nak makan je tekak ni... sampai sekarang tak berpeluang nak rasa pulak dah huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belalang goreng...Ya Allah yeke...mesti rangup...eksotik tu...belalang celup coklat pun ada kalau tak silap PC Bro KK..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..