Memang Pahit..Manis Itu Gula

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم
Assalammualaikum..

peria biasa
Peria (Biasa)

Google Image

MEMANG PAHIT..MANIS ITU GULA ||Haaaa hari ini PC nak kongsi tentang "PERIA"..wuuuuu..macam dah terasa-rasa pahitnya..yang pahit itu ubat..betul tak..sawi pun ada rasa pahit-pahit juga cuma tidak seberapalah pahitnya tu..siapa suka makan peria??..cepat senyum...*dulu PC tak suka makan sayur peria..betul tak tipu..tapi lama kelamaan lidah macam dah serasi..tekak pun alhamdulillah layan..*..macam mana nak hilangkan rasa pahit peria????...mama ke..mak mertua PC ke..dan turun temurun ke PC sekarang ini...lepas saja buang biji peria tu..hiris tipis-tipis..cepat-cepat rendam dalam air garam..hihihihi..pahit lagi???..alahai...macam mana ni....hihihi..tumis kering campur telur..eh..pahit lagi...masak lemak campur udang..apa????..tetap pahit???...cubit nak cubit..lolipop manis dik...*jangan marah..PC gurau je*..

Selain dimasak peria juga boleh dibuat jus..peria ada dua jenis..peria yang biasa tu dan lagi satu peria katak(sumpah comel tapi pahitnya boleh buat muka kedut macam kertas direnyukkan..kihkihkih)...lazimnya peria katak(nama je bukan katak yang loncat-loncat tu)+epal hijau+batang saderi=jus..yeyyyy sila minum dengan muka penuh keredhaan ya..nak membebel sila dalam hati sahaja...kapsul peria pun ada tau..jadi tiada alasan pahit lagi..nak atau tidak sahaja sebenarnya..



 peria katak
Peria Katak
(bitter gourdbitter melonbalsam pear ataubalsam apple)
Google Image

Peria Katak..Pokok ini banyak ditumbuh di Asia SelatanAsia TenggaraChina, dan Caribbean untuk buahnya yang boleh dimakan dan yang merupakan sayur yang paling pahit di dunia. Tempat asalnya tidak diketahui kecuali pokok ini berasal dari kawasan tropika. Nama botaninya Momordica charantia..mempunyai kulit yang menggerutu dan berwarna hijau muda ketika mentah..Peria katak juga mempunyai pelbagai kegunaan sebagai ubat tradisional,serta berpotensi untuk merawat jangkitan HIV. Dalam perubatan Ayurveda India, Peria Katak sering diperlihatkan sebagai sejenis "insulin tumbuhan" dan oleh itu, amat disyorkan untuk pesakit kencing manis. Di Filipina, teh peria katak digunakan dengan amat berjaya untuk merawat kencing manis dan kawalan gula darah bagi orang miskin. Rasa pahit peria katak datangnya daripada kandungan kuinin yang tinggi dan secara kebetulan, telah dianggap oleh orang-orang Asia, serta Panama dan Columbia, sebagai bahan untuk mencegah dan merawat demam malaria. (SUMBER RUJUKKAN)

Hehehehe...gigih siapa yang boleh makan peria katak dicelur dengan sambal belacan sambil bersembang tempat percutian terindah di Malaysia..kerana orang lain mungkin dah mencecet-cecet minum air 4..5..gelas nak hilangkan rasa pahit yang menyengat..kihkihkih..

*terima kasih ukhuwah*
#maaf kerana entri panjang meleret...



PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

6 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Sayuran yang mempunyai pelbagai khasiat perubatan.
    Mudah ditanam dan cepat mengeluarkan hasil.

    BalasPadam
  2. pahit2 peria katak bolleh awet muda n pnjngkan usia insyaAllah.

    BalasPadam
  3. Pahit keria yang ada khasiatnya. Tapiii siqah tetap tak makan. Tak tahan kak dengan pahit tu. Huhu

    BalasPadam
  4. Betul sekali..., terima kasih infonya

    masekojm.blogspot.com

    BalasPadam
  5. Sekian lama saya bermain togel baru kali ini saya
    benar-benar merasakan yang namanya kemenangan 4D
    dan alhamdulillah saya dapat Rp.330 juta dan semua ini
    berkat bantuan angka dari MBAH SANGKIL
    karena cuma beliaulah yang memberikan angka
    ghoibnya yang di jamin 100% tembus awal saya
    bergabung hanya memasang 70 ribu karna
    saya gak terlalu percaya ternyatah benar-benar
    tembus dan kini saya gak ragu-ragu lagi untuk memasang
    angkanya karna 4X berturut-turut saya menang
    buat anda yang butuh angka 2d 3d 4d dijamin tembus
    hubungi di nomor hp: (~0852~1049~3757~) MBAH SANGKIL
    saya jamin beliau akan membantu kesusahan
    anda apalagi kalau anda terlilit hutang trima kasih..

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama