Terbaik Daripada Baik

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم


TERBAIK DARIPADA BAIK || Pepatah ini sering kita dengar.."tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima"...dengan syarat hendak memberi mesti ikhlas kerana Allah..barulah berbaloi..jangan ibarat "rumah sudah siap tapi pahat masih berbunyi"..tidak manis begitu...bukan bermakna orang yang menerima itu keji jauh sekali hina..tidak..sebenarnya Islam mendidik kita supaya menerapkan nilai sedekah dalam kehidupan seharian..

Adalah lebih baik menerima apa yang diberi...atau meminta dengan cara baik daripada mencuri..betul tak...pendapat PC la..cumanya apabila kita sering meminta-minta,,ia menunjukkan seolah-olah membesarkan sikap malas berusaha dalam diri..kecuali sememangnya keadaan tidak mengizinkan..keuzuran mungkin..dan sebagainya..

Daripada ibnu Umar RA bahawasanya Rasulullah SAW bersabda,

 Tabiat suka meminta-minta menjadi kebiasaan seseorang daripada kamu (umat) sehingga ia menemui Allah di akhirat sedangkan mukanya tidak mempunyai daging (hina)
 
(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Selagi kita boleh dan berdaya untuk lakukan sendiri...cubalah..
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

8 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Betul.. tangan yg memberi lbh baik dr yg menerima =)
    Yg pntg nawaitu n diri kita ikhlas n x riak. Kan pc?

    BalasPadam
  2. Betul2. setuju yg memberi lebih baik dari yg menerima tp bukan bermaksud yg menerima itu teruk.. cuma yg jadikan meminta tu sebagai habit ( tabiat ) yg x betul ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul...bagi PC lebih baik minta daripada mencuri..meminta minta memang kurang manis tapi mencuri lagilah berdosa sebab ambil tanpa izin.

      Padam
  3. mudah-mudahan kita semua dapat menjadi tangan yang memberi =)

    BalasPadam
  4. insyaalah peringatan yang baik PC

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama