28 March 2016

Rasa Berhutang

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

RASA BERHUTANG || Hutang??..kemampuan setiap kita tak sama..tahap ekonomi individu jauh sekali bezanya..setiap orang ada keperluan dan keinginan masing-masing..adakalanya kemampuan membataskan tapi kehendak yang membuas itu menyebabkan kita rebah ke lembah hutang..salah ke berhutang??..salah bila pandai bermanis mulut untuk berhutang..tapi liat dan pahit untuk membayarnya semula..dibolehkan bila awak tahu berhutang..dan bertanggungjawab membayarnya semula kerana hukumnya adalah wajib..

Hendak tapi tidak cukup kewangan..ya itulah puncanya hutang..ada yang lebih gemar mengumpul atau menabung hingga cukup jumlah sepatutnya baru membeli..ada juga yang sebaliknya..semua bergantung dengan apa yang ingin dibeli dan dimiliki serta situasinya..*contoh beli kereta..beli rumah...wajarlah berhutang betul tak*..jangan pandang semua sudut hutang itu pada sisi yang negatif..selagi ianya berlangsung seperti yang disyaratkan..selagi itu ianya bersih dan selamat..*awak berhutang awak bayar..ok cun..tiada masalah dan tidak akan menjadi isu pun percayalah*

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya 

Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.

Riwayat al-Baihaqi

Besar kesan hutang ini dalam kehidupan kita...perasan atau tidak ianya seperti penyakit yang membinasa secara senyap..bukan sahaja memberi kesan kepada diri sendiri malahan kepada waris yang ditinggalkan..


Daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW sabdanya, 

Seseorang mukmin yang meninggal dunia itu akan tergantung rohnya kerana hutang, sehinggalah hutang tersebut dibayar.

Riwayat: 
 at-Tirmizi

Bersyukur andai kita bebas daripada hutang..itu nikmat...seronokkan..dapat lunaskan setiap hutang itu juga nikmat..sedikit-sedikit lama-lama selesai juga..in sha Allah..amin..satu perkara yang kadangkaal kita terlepas pandang..rasa berhutang dengan PENCIPTA kita..bila??..bila kita melalaikan suruhan NYA..

12 comments:

  1. BERHUTANG NI MEMENINGKAN KEPALA JE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..setuju kak PI..sebab tu sesetengah orang sanggup tunggu bertahun untuk menabung kerana tidak mahu berhutang :)

      Delete
  2. jalan-jalan ~ http://jmbelog.blogspot.my/

    ReplyDelete
  3. Jangan sesekali berhutang dengan Along... Takut!
    Hutang sikit tapi xabis-abis membayornye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang long adik beradik seibu sebapa ada maaf lagi..tapi kalau Along ni..minta maaf sepanjang hayat bakal menderita menanggung hutang..PC setuju sangat Bro BM..

      Delete
  4. hidup berhutang ni memang rasa xaman.. even hutang ptptn pun rasa mcm xtenteramnya selagi tak langsai.. huhu.. hutang tu wajib bayar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul zie..terasa ada satu beban yang digalas..lagi satu ianya secara tidak langsung sedikit sebanyak menganggu urusan yang lain.. "-*

      Delete
  5. Memang tidur malam terkenang-kenang hutang yang agak banyak juga nak dilangsaikan ni....huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa..lunaskan sedikit demi sedikit lama-lama pasti selesai semuanya...yang penting dibayar kerana hukumnya wajib...hihi :)
      menganggu fikirankan walau kadang kita tak nak fikir pun..

      Delete
  6. btoi.. hutang nmapak je simple.. tp kesan dan akibatnya orang xtau.. cik en walaupun 10 sen hutang ttp cik en nk bayar..kecuali diakatakn halal oleh tuan empunya

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul cik en...sama dengan PC..10 sen pun hutang rasa tak tenang fikiran..bila orang tu cakap dah halalkan dunia akhirat baru rasa lega..yalah risau sebab kesannya tu berpanjangankan.. :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..