Besar Peranan Seorang Imam Rumahtangga

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 

BESAR PERANAN SEORANG IMAM RUMAHTANGGA || Biarpun tidak mampu menghafal 30 juzuk Al Quran dapat membaca senaskah Al Quran itu juga sudah memadai..alhamdulillah..kalau tidak berdaya menjadi imam di masjid-masjid atau di surau-suarau..tapi boleh menjadi imam yang baik pada ahli keluarga itu juga sudah besar nikmatnya...iyalah kemampuan orang berbeza-beza..terima apa adanya..hormati satu sama lain...dan peranan imam keluarga suami ..ayah terutamanya adalah memberi dan menyediakan nafkah untuk ahli keluarganya..zahiriah dan batiniah(rohani)..

Daripada Abu Hurairah RA katanya, sabda Rasulullah SAW, 

Antara wang yang engkau belanjakan ke jalan Allah, wang yang engkau belanjakan untuk hamba sahaya, wang yang engkau sedekahkan kepada orang-orang miskin dan wang yang engkau belanjakan untuk kaum keluargamu, maka pahala yang paling besar ialah wang yang dibelanjakan untuk menyara kaum keluargamu.


Riwayat Muslim

Jangan berasa rugi berhabis untuk keluarga..in sha Allah Allah akan ganti dan gandakan..namun harus berpada-pada..beri apa sewajarnya...beri pada tempatnya dan beri pada yang selayaknya...

PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

6 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. Betul tu..sebagai seorang imam dalam rumah tangga, suami atau bapa....besar tanggung jawab yang perlu dipikul. Cukuplah sekadar mampu menjadi seorang imam yang baik dan bertanggung jawab untuk ahli keluarga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul bunda..sebab semua tergalas dibahunya...semua perlu diurus sebaiknya..isteri..anak-anak umpama ahli jawatankuasa..ketua penghulunya adalah bapa atau suami itu sendiri.

      Padam
  2. Semoga saya dpt menjalankan tanggungjawab sebaiknya utk keluarga dan agama... aamiin. T kasih atas peringatan dan nasihat ini PC.

    BalasPadam
    Balasan
    1. in sha Allah..amin..bro KK boleh..doa..usaha..tawakkal..Allah akan bantu hambanya yang berusaha untuk menjadi terbaik :)

      Padam
  3. terima kasih berkongsi artikel ni PC :)

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama