31 March 2016

Percayalah Kita Tidak Mampu

10:30 PM 7
Percayalah Kita Tidak Mampu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

PERCAYALAH KITA TIDAK MAMPU || Mungkin sesama kita..ya kita masih lagi berani untuk berselindung..atau berbohong..tidak kiralah apa pun alasannya..menutup aib,,memelihara maruah atau kerana terpaksa melakukan begitu..kerana manusia pengetahuannya adalah sangat terhad dan terbatas...tapi tidak dengan Allah..

A005
Sesungguhnya Allah tidak tersembunyi kepadaNya sesuatu pun yang ada di bumi dan juga yang ada di langit.
Surah A-li'Imraan : Ayat ke-5
Allah Maha Mengetahui..percayalah..berkata benar biarpun pahit..namun kita juga perlu menutup aib orang lain seandainya mahu Allah perlihara aib kita.. 

Perbaharui Nikmat Dengan Ikhtiar

5:30 PM 7
Perbaharui Nikmat Dengan Ikhtiar
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

PERBAHARUI NIKMAT DENGAN IKHTIAR || PERBAHARUI NIKMAT YA..BUKAN UBAH NIKMAT..sangat jauh bezanya ya..harap maklum..dan sila ambil perhatian..*cuak juga PC kalau apa yang cuba PC sampaikan ukhuwah tersalah tafsir..ngeri sebenarnya..TEGURLAH JIKA PC KHILAF ya..* 

Dengan izin Allah..muda pasti bertemu tua..sihat pasti merasa sakit sekali sekala..itu lumrah yang tidak mampu kita tepis..gigi yang tercabut satu persatu atau dicabut kerana rosak kemudian diganti dengan gigi palsu..itu perbaharui nikmat...mata yang elok kemudian rabun dan menggunakan cermin mata untuk baiki penglihatan itu juga ikhtiar berbaharui nikmat..BUKAN BERMAKNA CIPTAAN ALLAH TIDAK SEMPURNA tetapi bukankah Allah suruh kita ikhtiar untuk perbaiki diri dengan niat untuk memudahkan urusan beribadat kepadanya..NIAT..ya niat cukup sekadar kerana DIA..

Niat tidak menghalalkan cara...bagaimana..bila ada niat untuk ubah nikmat tanpa sebab yang diharuskan lakukan sebegitu sebaliknya kerana menurut kehendak nafsu semata-mata..bersyukurlah awak dilahirkan kacak dan gagah mengapa mahu menjadi cantik dan menawan..tujuan berkahwin lelaki dan perempuan itu untuk mengembangkan keturunan *walau pun Allah tidak pernah janji yang berkahwin itu mesti dikurnia zuriat* mengapa memilih juga yang bertentangan arusnya..

Ikutlah arah arus yang selari andai kita tidak mahu lemas dengan badai karenah nafsu nafsi..jangan bazirkan masa dengan perkara yang buat kita menjauhi NYA kerana ajal semakin mendekati..

Didik Jiwa

1:00 PM 4
Didik Jiwa
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

DIDIK JIWA || berbetulkan yang silap...itu bukan perkara mudah..kerana yang silap itu mudah dilakukan..sudah sebati dengan diri...tapi sampai bila...gantikan dengan sesuatu yang betul supaya kita lebih menjadi hamba  ber"TUHAN"...

Daun buluh jatuh berguguran
Melayang-layang ditiup angin
Hargailh setiap nikmat kehidupan
Asal tidak menjadi hamba keduniaan

Sarang merbah di dahan nangka
Nangka madu benih dari utara
Eratkan ukhuwah sesama kita
Moga dijauhi segala sengketa

Anak tupai melompat-lompat
Setiap dahan dijelajahinya
Andai di dunia rasa berat
Moga di akhirat terasa nikmatnya

Ikan puyu berenag kesepian
Silap langkah termakan umpan
Bukan Allah tidak makbulkan permintaan
Percayalah ada yang lebih baik bakal dikurniakan


Kadang Tidak Apa yang Disangka

9:00 AM 4
Kadang Tidak Apa yang Disangka
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Bunuhlah benih iri hati apabila melihat lurusnya laluan orang lain seolah tiada berliku kerana kita sendiri tidak pernah tahu pahit getir yang  sedang dan pernah  mereka lalui..mungkin lebih sakit berbanding kita..bukankah hebat jika kita mampu mengawal setiap ujian dengan ketenangan..kerana itulah bunga-bunga keredhaan hamba..-Perdu Cinta-

30 March 2016

Hikmah

11:30 PM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

HIKMAH || Siapa suka diuji...tak seorang pun yang hendak dan suka dengan ujian...betul tak??..tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk kita...kalau kita tahu besarnya hikmah selepas ujian...pasti kita tidak akan pernah berkeluh kesah....

Hikmah
Google Quote 

Kelemahan sangat mudah terbias...berbanding kebaikkan umpama permata dalam lumpur...hinggakan adakala wujud tapi tidak kelihatan..kadangkala nampak tapi sengaja dibuat-buat butakan..ramai musuh yang lebih suka pada lemahnya mangsa kerana hakikatnya musuh itu takut dengan lemahnya diri sendiri..

Hikmah sebalik dugaan kita akan tahu dan dapat kenal pasti di mana kekuatan diri sendiri...in sya Allah..

WEDNESDAY WORDLESS | | Yakinlah Adanya

5:30 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

WEDNESDAY WORDLESS | | YAKINLAH ADANYA..

Yakinlah adanya

Kita rasa angin yang bertiup namun kita tidak dapat melihatnya...yakinlah Allah SWT itu ada biarpun kita tidak dapat melihatNYA..bukankah banyak bukti kewujudanNYA..cuba pandang diri sendiri..ya kita juga bukti wujudnya ALLAH..


Moga Allah SWT Bantu

1:30 PM 8
Moga Allah SWT Bantu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Berusahalah menjadi insan yang hebat dengan kebaikkan dan  tercorot dalam keburukkan..moga setiap niat baik kita menjadi jarum dan benang yang boleh menampal lubang dan koyaknya aib...-Perdu Cinta-

WEDNESDAY WORDLESS 》》Peluntur

1:30 PM 13
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

WEDNESDAY WORDLESS || Peluntur 

Peluntur

Adakah cukup nampak putihnya pada pakaian...bagaimana mahu lunturkan tahi lalat dihati....

29 March 2016

Ubah Persepsi

10:30 PM 20
Ubah Persepsi
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
UBAH PERSEPSI || Sekolah..pusat pengajian tinggi..adalah gedung ilmu...malahan di mana-mana sahaja tempat yang boleh kita perolehi ilmu yang bermanfaat ya itulah gedung ilmu untuk kita..ilmu tidak semestinya perlu ada buku dan pensil ditangan setiap masa untuk mencatat..belajar bertukang juga ilmu dan selainnya..

Kita selalu tanya..pergi sekolah esok besar nak jadi apa??..cita-cita nak jadi apa??..PC rasa kita ubah sedikit dengan terapkan pada anak-anak dan adik-adik yang sebenarnya pergi menuntut ilmu ini buka sekadar untuk mencapai cita-cita tapi juga untuk mendapat redha Allah..kerana menuntut ilmu juga ibadah..kerana matinya orang yang sedang menuntut ilmu itu dikira syahid..denga syarat nawaitu menuntut ilmu itu lillahitaala..in sha Allah kejayaan akan menyusul kelak..amin..

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud 

Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredhaan Allah, sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga di hari akhirat kelak.

 Riwayat Abu Daud

Depan Mata...Jadilah Pemilih Yang Cerdik

5:00 PM 6
Depan Mata...Jadilah Pemilih Yang Cerdik
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

cerdik
Google Image

DEPAN MATA..JADILAH PEMILIH YANG CERDIK || Pergi-Pilih-Bayar-Bawa.....Klik klik-Pilih-Bayar(Bank in)-Tunggu-Terima..terpulang pada diri masing-masing untuk memilih kaedah yang mana dalam urusan berjuah beli..sama ada secara online..atau pun offline..alam maya tanpa sempadan ini kalau diurus dengan betul in sha Allah ianya memberi banyak manfaat..

Seharian yang kita lalui..pasti mejadikan kita seorang yang sentiasa perlu membuat pilihan..walau pun pada perkara kecil dan mudah..betul tak?..celik saja mata diawal pagi pasti kita fikir setiap tugas yang sedang menanti..mana satu yang perlu di dulukan dan mana satu yang boleh dikemudiankan..bukankah itu pilihan..jadi jangan berasa pelik bila sesekali rasa buntu untuk memilih itu singgah di hati dan minda kita..*meroyan jadinya*

Apa pun jangan terburu-buru dalam mengambil sebarang tindakkan dan keputusan..minta agar dalam setiap tindakan..keputusan dan pilihan kita itu ada campurtangan Allah SWT,,ada pilihan yang boleh dilakukan dalam masa singkat..mungkin itu pada hal yang mudah dan kecil...dan ada juga yang memerlukan jangka masa yang sedikit panjang..mungkin pada perkara-perkara yang lebih berkepentingan..itulah gunanya beristikharah..*sila delete tanggapan istikharah untuk memilih jodoh sahaja ya..double big NO!!!..asalkan kita perlu memilih salah satu keputusan dan memerlukan bantuan serta petunjuk daripada Allah..yes beristikharahlah*..kalau sekadar pening nak pilih bawang merah besar ke bawang merah kecil..mana satu nak dibeli..tak perlulah beristikharah ya..hihihihi..sememangnya itu keperluankan..

Bersin???...Aaaarghh LegaNYA

1:30 PM 10
Bersin???...Aaaarghh LegaNYA
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

BERSIN???...AAAARGHH LEGANYA ||Orang potong bawang mata berair..dia bersin..bau tumisan pun bersin..masak tidak seberapa bersinnya sampai terbalik langir dikerjakannya..hihihi..*jangan marah ya*..Sensitif..deria bau setiap orang tidak sama..ada yang sangat sensitif dan ada yang biasa-biasa sahaja..yang sensitif itu sememangnya perlu lebih banyak perhatian dan penjagaan...bersin lazimnya diluar kawalan kita disebabkan kehadiran zarah asing yang mengganggu mukosa hidung..yang boleh kita kawal adalah cepat-cepat tutup mulut supaya air liur yang mungkin megandungi virus mudah berjangkit itu bergembira bertebaran di udara tidak bermaharaja lela..terutama bagi yang ada anak kecil atau kanak-kanak...*tapikan kalau baby atau kanak-kanak yang bersin..sungguh comel..hihihi..kalau orang dewasa berin woooo ngeri sampai bergegar slidingdoor..*

lega
Google Image

Bahaya bersin..ketika bila??...
>> ketika sedang makan..adakan kadang-kadang tengah syok makan nasi dengan sambal ikan bilis petai pedas gila tiba-tiba terbersin..ianya boleh menyebabkan kita tersedak..dan boleh menyebabkan sukar bernafas juga..selain itu kesian orang yang makan dengan kita..mungkin nasi dalam pinggan dia takut-takut bertambah tanpa sengaja..siap perisa petai lagi..redhalah..

Baiknya bersin jangan kita abaikan..eh ada kebaikkan ke bersin ni..haruslah..
>> Bersin secara tidak langsung dapat menyingkir hingus yang mengandungi zarah atau gangguan asing dan membersihkan rongga hidung. Semasa bersin, lelangit ("palate") lembut dan uvula lendut sementara belakang lidah menaik bagi menutup separa laluan ke mulut agar udara yang disingkirkan dari paru-paru boleh dikeluarkan melalui hidung. Oleh kerana penutupan muluh adalah separa, sejumlah besar udara ini biasanya turut dikeluarkan melalui mulut. Kekuatan dan tahap penyingkiran udara melalui hidung berbeza. (Sumber)

Bersin itu nikmat..rezeki..semuanya dengan kehendak Allah..

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ وَزِيرٍ الْوَاسِطِيُّ، حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ، عَنْ سُمَيٍّ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا عَطَسَ غَطَّى وَجْهَهُ بِيَدِهِ أَوْ بِثَوْبِهِ وَغَضَّ بِهَا صَوْتَهُ
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Waziir Al-Waasithiy : Telah menceritakan kepada kami Yahyaa bin Sa’iid, dari Muhammad bin ‘Ajlaan, dari Sumaiy, dari Abu Shaalih, dari Abu Hurairah : Bahwasannya Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam apabila bersin, beliau menutupi wajahnya dengan tangannya atau dengan pakaiannya, seraya merendahkan suara (bersin)-nya [Diriwayatkan oleh At-Tirmidziy no. 2745, dan ia berkata : ‘hadits hasan shahih’].(Sumber)

Penghujungnya Nanti

9:00 AM 6
Penghujungnya Nanti
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Masa itu berharga ..bagi insan yang tahu menghargainya..emas permata itu bernilai bagi orang yang memahami erti bermuamalat..masa..harta suatu masa langsung tidak memberi makna apa-apa melainkan pahala atas pengurusan setiap masa dan setiap urusan yang dilunaskan sebaik-baiknya..
-Perdu Cinta-

28 March 2016

Walimatulurus

11:00 PM 0
Walimatulurus
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

WALIMATULURUS || Selepas cukup semua syarat ijab dan qabul maka sahlah hubungan antara wanita dan lelaki itu bergelar suami isteri..alhamdulillah..kemudian disusuli dengan majlis walimatulurus..yang wajib akad nikahnya..ijab dan qabulnya..walimatulurus atau jamuan ini hanyalah sunnah daripada Rasulullah untuk sama-sama meraikn tetamu yang hadir..jika ada rezeki tidak salah untuk tuan rumah mengadakan majlis biarpun kecik dan sederhana...itu sudah memadai...

Abdul rahman bin Auf r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya: 

Hendaklah engkau mengadakan walimah walaupun dengan menyembelih seekor kambing.

Riwayat: (HR al-Bukhari dan Muslim)

Rasa Berhutang

5:00 PM 12
Rasa Berhutang
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum..

RASA BERHUTANG || Hutang??..kemampuan setiap kita tak sama..tahap ekonomi individu jauh sekali bezanya..setiap orang ada keperluan dan keinginan masing-masing..adakalanya kemampuan membataskan tapi kehendak yang membuas itu menyebabkan kita rebah ke lembah hutang..salah ke berhutang??..salah bila pandai bermanis mulut untuk berhutang..tapi liat dan pahit untuk membayarnya semula..dibolehkan bila awak tahu berhutang..dan bertanggungjawab membayarnya semula kerana hukumnya adalah wajib..

Hendak tapi tidak cukup kewangan..ya itulah puncanya hutang..ada yang lebih gemar mengumpul atau menabung hingga cukup jumlah sepatutnya baru membeli..ada juga yang sebaliknya..semua bergantung dengan apa yang ingin dibeli dan dimiliki serta situasinya..*contoh beli kereta..beli rumah...wajarlah berhutang betul tak*..jangan pandang semua sudut hutang itu pada sisi yang negatif..selagi ianya berlangsung seperti yang disyaratkan..selagi itu ianya bersih dan selamat..*awak berhutang awak bayar..ok cun..tiada masalah dan tidak akan menjadi isu pun percayalah*

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya 

Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari.

Riwayat al-Baihaqi

Besar kesan hutang ini dalam kehidupan kita...perasan atau tidak ianya seperti penyakit yang membinasa secara senyap..bukan sahaja memberi kesan kepada diri sendiri malahan kepada waris yang ditinggalkan..


Daripada Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW sabdanya, 

Seseorang mukmin yang meninggal dunia itu akan tergantung rohnya kerana hutang, sehinggalah hutang tersebut dibayar.

Riwayat: 
 at-Tirmizi

Bersyukur andai kita bebas daripada hutang..itu nikmat...seronokkan..dapat lunaskan setiap hutang itu juga nikmat..sedikit-sedikit lama-lama selesai juga..in sha Allah..amin..satu perkara yang kadangkaal kita terlepas pandang..rasa berhutang dengan PENCIPTA kita..bila??..bila kita melalaikan suruhan NYA..

Semerah Inai

1:30 PM 9
Semerah Inai
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum 

SEMERAH INAI || Sebut inai rasanya semua orang tahu dan kenal...tak kisahlah daun inai..serbuk inai..pokok inai atau inai readymade yang pelbagai jenama dipasaran..dulu sebut saja inai mesti terbayang warnanya yang merah cantik..tapi sekarang inai putih pun ada dik..tidak ke canggih manggih tu..hihihi..inai ni sinonim sangatlah dengan pengantin..pengantin-inai...sebut inai-pengantinlah tu..hahaha..tapi dah kalau budak umur 3 tahun pakai inai itu bukan la pengantin..bagi pendapat PClah sesuai je inai ni dipakai oleh sesiapa pun..terutamanya kaum hawa...dan inai ini jugalah yang menjadi ole-ole jemaah haji atau umrah yang pulang daripada tanah suci Mekah..hihihi..

inai
Inai
Google Image


Nama botani bagi inai ialah Lawsonia inermis..setahu PC inai ini sekadar untuk mewarnakan kuku atau rambut dan janggut sahaja sebaliknya ianya berfungsi untuk barangan kulit *contoh beg, uncang, tali pinggang dan lain-lain* dan juga pewarna untuk kain. 

serbuk inai
Serbuk Inai
Google Image
Orang Islam menggunakan Inai untuk mewarnai rambut dan janggut sepertimana yang diamalkan oleh Nabi Muhammad SAW. Ini merupakan amalan Sunnah dan sangat digalakkan. Diriwayatkan, baginda juga menggalakkan kaum wanita menggunakan inai ke atas kuku kerana ianya akan memudahkan atau membezakan pengenalan diantara tangan seorang perempuan dengan tangan lelaki.Sumber
Setiap orang ada citarasa..haruslahkan..ada yang suka ada yang tidak pada inai ini..yang suka berpada-padalah jangan merosakkan sunnah..bila ianya mengikut apa yang ditetapkan ya..ianya sunnah namun apabila berlebihan ianya boleh menjadi haram dan berdosa.. 


Ikhtiarkanlah..

8:30 AM 7
Ikhtiarkanlah..
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Biarpun sekadar sebaris ayat sehari..mungkin itu lebih baik daripada kita meninggalkan terus novel kalamullah terindah(Al Quran) daripada DIA untuk HAMBA..-Perdu Cinta-

27 March 2016

Besar Peranan Seorang Imam Rumahtangga

11:00 PM 6
Besar Peranan Seorang Imam Rumahtangga
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

BESAR PERANAN SEORANG IMAM RUMAHTANGGA || Biarpun tidak mampu menghafal 30 juzuk Al Quran dapat membaca senaskah Al Quran itu juga sudah memadai..alhamdulillah..kalau tidak berdaya menjadi imam di masjid-masjid atau di surau-suarau..tapi boleh menjadi imam yang baik pada ahli keluarga itu juga sudah besar nikmatnya...iyalah kemampuan orang berbeza-beza..terima apa adanya..hormati satu sama lain...dan peranan imam keluarga suami ..ayah terutamanya adalah memberi dan menyediakan nafkah untuk ahli keluarganya..zahiriah dan batiniah(rohani)..

Daripada Abu Hurairah RA katanya, sabda Rasulullah SAW, 

Antara wang yang engkau belanjakan ke jalan Allah, wang yang engkau belanjakan untuk hamba sahaya, wang yang engkau sedekahkan kepada orang-orang miskin dan wang yang engkau belanjakan untuk kaum keluargamu, maka pahala yang paling besar ialah wang yang dibelanjakan untuk menyara kaum keluargamu.


Riwayat Muslim

Jangan berasa rugi berhabis untuk keluarga..in sha Allah Allah akan ganti dan gandakan..namun harus berpada-pada..beri apa sewajarnya...beri pada tempatnya dan beri pada yang selayaknya...

Senyum Terkenang Zaman Keliru

5:00 PM 5
Senyum Terkenang Zaman Keliru
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

SENYUM TERKENANG ZAMAN KELIRU ||Siapa pun tidaklah lahir-lahir prapppp tahu semua perkara..boleh buat semua benda sendiri...tapi kalau lahir-lahir terus ada gigi sebatang dua itu ya..sebabnya berlaku pada anak sepupu PC sendiri..hihihi...ngeri ibu ayahnya sebab yang tumbuh tu gigi taring..alahai..anak manusia bukan anak serigala jadian atau tertukar dengan anak pontianak..syukur..

Hakikatnya kita melalui pahit manis..suka duka sejak kecil lagi..bezanya sewaktu kecil bila sakit nangis..bila gembira tahunya ketawa guling-guling..jadi bila kita tahu bahawa owh kecewa itu sedih...bahagia itu gembira??..bila?...bila kita mula menginjak ke usia remaja dan seterusnya..jadi wajarlah zaman kanak-kanak itu adalah zaman untuk bermain-main..zaman yang terpaling indah untuk dinikmati dan dikenang...

PC paling cuak*takut bila ada tetamu datang*..dah kenapa..bukankah tetamu itu membawa rezeki kepada tuan rumah..siapa tak takut..gara-gara tak tahu nak beza mana cawan mana gelas..tugas PC buat airlah kalau ada tetamu datang ke rumah...walaupun mama dah ajar..pesan banyak kali..ini gelas..ini cawan*mama siap cakap yang ada telinga ni cawan..ingat kan macam C ni..telinga..ha cawan la tu*...anguk bukan main..hahahahahahah..agaknya termakan semut pada gula-gula lolipop kot tu yang silap saja..yang lagi buat mama angin satu badan bila atas dulang tu cawan tapi berjug..bukan berteko...belum lagi letak kuih dalam pinggan bukan piring..hahahaha...padah..ni padah...jangkaan memang tepat...walau dah solat hajat..tetap juga kena dengar mama punya nasihat halilintar...huhuhuhuhuhu...

Proses belaja sepanjang hayat..baik ilmu yang kita tuntut itu duniawi mahupun ukhrawi..mungkin pada asalnya kita keliru..namun jangan biar kekeliruan itu membelenggu diri..belajarlah..sedikit demi sedikit kita akan dapat ilmu yang dipelajari itu biarpun bertahun lamanya...

cawan
Cawan
Google Image
gelas

Gelas
Google Image

 sudip

atau
 sudip
Sudip
Google Image

 teko
Teko
Google Image

 jug
Jug
Google Image

Image result for piring

Pinggan
Google Image

 piring
Piring
Google Image

>>Sekarang adakala bila dengar sepupu sepupu kena leter dengan mak masing masing gara-gara keliru seperti yang PC pernah lalui..yes..ku tersenyum sendiri...

Selami Ke Dasar Hati

12:38 PM 4
Selami Ke Dasar Hati
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
SELAMI KE DASAR HATI ||Dengar..fikir...dasari..supaya dapat minimumkan penyesalan..dapat maksimumkan kesyukuran atas segala nikmat kurniaan Allah SWT..

Di luar panas terik
Hujan turun sekali sekala
Susunlah pelbagai tektik
Perlu ada juga izin yang ESA

Manusia mencipta teknologi
Dengan kehendak NYA ia menjadi
Biarpun memang baik untuk diri
Jangan sampai menjadi hamba teknologi

Makan ais krim memang lazat
Ais krim vanilla dan juga coklat
Setiap insan mengejar nikmat
Nikmat akirat yang indah sangat

Tora datang lagi
Dendang menari-nari
Semoga semua sejahtera hari ini
Kita bertemu di lain entri



Jangan Terlalai

9:00 AM 7
Jangan Terlalai
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Cabaran tidak terjangka..dugaan tidak terduga..siap sedia..ia boleh datang bila-bila..bila  masanya tiba cepat-cepatlah kembali kepada NYA..-Perdu Cinta

26 March 2016

Jadilah Pencinta Tegar

10:30 PM 3
Jadilah Pencinta Tegar
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

JADILAH PENCINTA TEGAR || Andai kita ini merupakan peminat tegar kepada sesuatu perkara atau benda itu...berpada-padalah..besederhanalah..tak salah kita nak minat..tak salah juga kita nak over fokus pada sesuatu yang kita ingini..kerana daripada situlh nampak kesungguhan..barulah orang kata tak main-main..bukan sekadar "hangat-hangat tahi ayam"...silakan..

Tetapi yang satu ini moga kita semua tidak melepaskan peluang untuk menjadi pencinta tegar..

Daripada Anas RA daripada Nabi Muhammad SAW dalam apa yang diriwayatkan daripada tuhannya (hadis Qudsi) firmanNya: 

Jika seseorang hamba menghampiriku sejengkal, maka aku menghampirinya sehasta, jika dia menghampiriku sehasta maka aku menghampirinya sedepa dan jika dia datang kepadaku dengan berjalan maka aku datang kepadanya dengan berlari.

Riwayat: 
 Bukhari

SubhanAllah..layanan dan balasan sebaik mana lagi yang kita harapkan kalau bukan kasih sayang dan perhatian daripada DIA Ya Mutakabbir(Maha Memiliki Segala Kebesaran)

Selembut Kekabu..Seputih Kapas

5:00 PM 15
Selembut Kekabu..Seputih Kapas
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

SELEMBUT KEKABU..SEPUTIH KAPAS  || Kalau disuruh membuat pilihan..ya PC lebih suka bantal dan tilam yang isi dalamnya adalah kekabu..tapi tidak bermaknalah PC anti dengan bantal-bantal dan tilam-tilam selain itu..apa adanya syukur..asalkan selesa untuk digunakan..tapi ada juga yang tidak boleh terima bantal selain diperbuat daripada kekabu..tu yang sanggup usung bantal walau pergi ke mana-mana..amboi..gigih..hihi..masalah juga..kalau sekadar besar bantal busuk gagah lagi..tapi kalau bantal tidur...alahai mak jemah..haru dibuatnya..

Begitu juga juga dengan pakaian..pakaian yang diperbuat daripada benang kapas lebih memberi keselesaan sebenarnya,,sejuk dan lebih mudah meyerap peluh atau haba pada tubuh kita seharian..tambahan dengan iklim di negara kita yang panas dan hujan sepanjang tahun ini..iklim tropika khatulistiwa..namun sesetengah daripa kita mungkin kurang menyukainya kerana tekturnya yang agak kasar dan sedikit tebal berbanding sutera yang lebih halus..lembut dan ringan serta harum...

Warnanya sama seolah serupa
Kekaku dan kapas macam sama
Dulu PC pun tersilap sangka
Rupa-rupanya ia berbeza

kekabu
Kekabu
Google Image

Pokok kekabu atau dikenali juga CEIBA PENTANDRA ini asalnya dari hutan Maxico,Amerika Tengah,Carribean,utara Amerika Selatan serta Asia Tenggara ya jangan main-main..memiliki daun yang jarang serta dahan yang mendatar dan jangan tidak tahu batang pokok kekabu mempunyai duri..buahnya berbentuk kekapas.

Buah Kekabu memiliki kelongsong bujur yang seakan buah koko..asalnya ia bewarna hijau dan kemudian bertukar perang dan kehitaman apabila matang. Apabila mencapai tempoh buah kekabu akan pecah kepada lima bahagian dari hujung ke pangkal dan membebaskan biji benihnya yang diselitupi dengan kekabu.Gentian lembut bersutra, putih kekuningan merupakan unjuran dari dinding dalam kelonsong berkayu yang turut menyelitupi biji benih dalamnya..*haaaa itulah kekabunya...yeyyyy..*
"I ni tak boleh tengok cerita hindustan ke tamil ke..wajib nangis..sedih bila tengok hero kena belasah terus berdarah-darah tu..hati i ni hati kapas..like tisu too"...ermmm yelah..dia kena pukul tu watak..lakonan je..habis berlakon duit berkepuk-kepuk..tapi tengok anak kucing mati kena langgar lari darah mengalir lidah terjelir tak pulak nangis teresak-esak..takkan hati selembut kapas tu dah bertukar jadi batu konkrit kot..ciskek betul la..hihi..kapas la sangat..*hati like kapaslah..like tisu bagailah..alahai dondang sayang..macam-macam ragam..begitulah ragam emosi manusia..simpan sikit air mata tu untuk menangis ketika mohon keampunan pada NYA*
kapas
Kapas
Google Image

pokok kapas

pokok kapas
Pokok Kapas
Google Image

Kapas adalah gentian lembut yang terdapat disekeliling biji pokok kapas, pokok renek yang tumbuh di kawasan tropika dan sub-tropika..gentian ini biasanya dijadikan benang dan digunakan bagi menghasilkan tekstil yang lembut dan telus angin.
Kapas mempunyai ciri-ciri kekuatan, ketahanan, dan daya penyerap yang unik..kapas boleh banyak didapati di EropahAsia,Afrika, Amerika dan Australia, ini kerana negara-negara tersebut  beranggapan menggunakan pokok kapas yang telah dipilih khusus boleh menghasilkan lebih banyak gentian.


Ghairah Jangan Sembarangan

1:20 PM 4
Ghairah Jangan Sembarangan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

GHAIRAH JANGAN SEMBARANGAN ||Amboi PC guna perkataan tak agak-agak..ghairah bagai..hihihi..pin..pin..sila berada di zon hati dan minda yang lurus ke pangkal jalan ya..kita boleh tunjukkan keghairahan dalam pada bergembira,,atau sedang menikmati makanan..membeli-belah..dan banyak lagi sebenarnya pada situasi yang baiklah..maksudnya berlebihan sedikit dalam espresi yang ditunjukkan..jelas ya..sila jangan menyimpang..

saturday
Google Image

Mukhadimah saja pun dah berjela..nak sampai ke isi punyalah jauh..kering air liur yang membaca..hihihi..maafkan PC..selamat petang semua...yang sedang elok bersama keluarga selamat beristirehat ya..yang sedang asyik mengadap komputer di pejabat selamat melunaskan tugas..tidak kira di mana pun kalian berada ketika ini..moga sentiasa dipermudahkan setiap urusan..amin..

Panas kering yang berpanjangan..dan sesekali biarpun sekejap dan sedikit diselang seli dengan hujan buat kita mula berkira-kira untuk keluar rumah sekiranya tidak menuntut keperluan yang betul-betul penting..walau bagaimanapun alhamdulillah..sesuatu yang berlaku itu pasti berhikmah..mungkin ianya seakan musibah bagi tangapan kita namun tidak bagi DIA..mungkin DIA sedang terlalu rindu kepada rintihan hamba..*sukar untuk kita untuk positifkan minda dan hati kerana ujian kadang menghanyutkan kita pada lembah syak wasangka yang merosakkan*..moga kita bukan begitu..amin



Sebaik-baiknya CIPTAAN NYA

9:00 AM 3
Sebaik-baiknya CIPTAAN NYA
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Superman boleh terbang sana sini..wuuu hebat!!eh..tergelincir juga dia..batman pun boleh beri bantuan sana sinijuga!!eh..cedera pulak dia..sebab apa??..kerana semuanya watak ciptaan manusia pasti ada kurangnya di mana-mana..hanya Allah Ya Khaliq(Maha Pencipta)-Perdu Cinta-

25 March 2016

Taman Syurga Di Dunia

11:00 PM 6
Taman Syurga Di Dunia
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
TAMAN SYURGA DI DUNIA || Bukan jadikan dunia ini syurga..lain maknanya itu ya..

Siapa yang bersenang lenang menganggap dunia ini syurga..awas itu sangat berbahaya..bila siang malam tiada beza..bila halal haram pukul rata itu lebih lebihlah lagi bahayanya..tapi jangan anggap mereka tidak boleh menjadi yang terbaik..bukankah rahmat dan kasih sayang Allah itu luas batasan pemikiran kita..."kun fayakun"..in sha Allah..

Sabda Rasulullah SAW 

Apabila kamu melintasi taman syurga hendaklah kamu berhenti singgah. Para sahabat bertanya : Apakah itu taman syurga? Jawab Baginda : Majlis Zikir.

Riwayat at-Tirmidzi 

Andai kita tidak berkesempatan untuk menghadirkan diri atau berada dalam keuzuran...berdoalah agar taman taman syurga terus mewangi di dunia ini..terus mendapat sokongan dan sentiasa dipermudahkan...

Bersungguh-sungguh

5:00 PM 4
Bersungguh-sungguh
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
BERSUNGGUH-SUNGGUH || Jatuh bangun itu la liku kehidupan..

Pergi pasar beli sukun
Dipotong tipis goreng bertepung
Berbuat baik mesti tekun
Supaya amalan tidak tergantung

*selagi boleh buat baik janganlah separuh jalan..sila sungguh-sungguh*

Hari Jumaat muncul lagi
Rezeki kita menemuinya
Akan datang belum tentu lagi
Hargailah apa adanya

*ada yang berpeluang hanya sekai...ada juga yang Allah beri peluang banyak kali biarpun pernah lalui kegagalan..sebenarnya setiap kita ada bahagian rezeki masing-masing*

Jam lima tamat waktu bekerja
Hati girang hendak pulang
Berhati-hati dijalan raya
Ingatlah insan yang menanti kita pulang

*bahaya ada di mana-mana..kita sama-sama mesti jaga diri..hubungan dua hala sangat penting..jalanraya itu bukan kita punya..bukan awak punya juga tapi kita semua punya..kongsi dengan penuh hikmah*




Jumaat Mubarakah

1:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

JUMAAT MUBARAKAH || Alhamdulillah syukur kita berpeluang lagi melihat alam ini..Jumaat terakhir di bulan Mac..moga Allah izinkan kita untuk hidup di bumi ini lagi untuk hari-hari seterusnya..Allahu..masa terus berlalu..berlalu..dan berlalu..diam tak diam sudah sampai ke penghujung Mac..

Jumaat Mubarakah
Google Image

Setiap hari kita berusaha untuk menjadi yang lebih baik..malah kadang untuk jadi yang terbaik...niat sahaja sudah melayakkan kita untuk mendapat pahala apatah lagi andai kita sertakan dengan tindakkan makan lebih bergandalah pahala kita perolehi..amin...biarpun pahala itu rahsia Allah...namun jangan bimbang setiap kebaikkan pasti balasan yang baik-baik juga in sha Allah..

Berlebih-lebih dihari Jumaat..tiada salahnya..malah disunnatkan berwangi-wangian..memakai pakaian baru dan cantik sedikit pun molek juga kerana kita merai penghulu hari yang penuh keberkatan..kalau hari lain si jejaka..teruna mahupun sang adamnya berkopiah..bersamping dan berbaju melayu menjadi satu tanda tanya besar..tapi tidak pada hari Jumaat..betul??..*tak percaya bagi kaum adam yang sudah berkahwin cuba pakai baju melayu lengkap selain hari jumaat..tengok isteri tanya apa??..hahahahaha...kecuali ada majlis tertentu atau perkara-perkara yang mewajibkan etika pemakaian sebegitu..huhuhuhu*

Jangan Bersedih

9:00 AM 17
Jangan Bersedih
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Jangan bersedih....yang sering pilih kasih itu manusia..bukan Allah Ya Barr(Maha Baik)-Perdu Cinta-

24 March 2016

Usaha Tapi Jangan Dihitamkan Iktikad

5:30 PM 6
Usaha Tapi Jangan Dihitamkan Iktikad
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

USAHA TAPI JANGAN DIHITAMKAN IKTIKAD || Selagi terdaya usahalah..selagi boleh dan mampu usahalah..jangan lelah jangan cepat rebah..besar sebenarnya kesan usaha ini..percayalah..

Bila kita sakit kita jumpa doktor..atau kita mencari alternatif rawatan lain juga..tidak salah pun..niatnya usaha..niatnya hendak sembuh..habis satu bab..seterusnya tawakkal dan doa..dan tolong semat dalam hati betul-betul..doktor,,dukun,,ustaz,,bidan,,waima siapa pun yang kita jumpa untuk berusaha pulihkan kesihatan INGAT PENYEMBUHAN itu daripada Allah juga..dengan izin Allah juga..apa pun situasinya manusia atau apa segala kecanggihan yang ada dan digunakan hanyalah perantara...

USAHA sebenarnya sangat rapat dengan kehidupan kita seharian..dalam segenap aspek..kalau kita tenung makanan tu tanpa menyuapnya ke mulut..perut takkan kenyang..*ingat rasa kenyang pun dengan izin Allah juga*usaha dengan memasukkan makanan ke mulut..kunyah kemudian telan..*jangan lupa baca doa makan*..simplekan..tapi tetap kena usaha..

Usaha boleh meletakkan kita mungkin dibawah tidak mustahil di atas..boleh menjadikan kita lebih bersemangat atau terus lemah..lihat siapa yang bersama kita..lihat bagaimana sokongan dan dorongan yang kita perolehi..jangan berhenti berdoa..

Terima Kasih Blogger Jari Manis

1:30 PM 16
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

TERIMA KASIH BLOGGER JARI MANIS || Alhamdulillah...taraaaa...wahai BLOGGER JARI MANIS cenderahati daripada kamu selamat sampai ke tangan PC....syukur...ikhlas dari hati hakikatnya PC berasa sangat gembira...malu juga...PC bukan pengomen tegar...adakala meninggalkan jejak...dah hanya lebih kepada silence reader di blog travel Jari Manis ini...


Fridge magnet

Blog travel JM ini sebenar memberi peluang dan ruang kepada pembaca yang sangat gemar melancong ke luar negara..mahupun yang sedang merancang untuk berjalan jalan ke negara orang..inilah salah satu sumbangan jariah blogger kepada blogger lain atau pembaca setia...mereka melihat dengan mata dan kita membaca dari setiap coretan yang dikongsi bersama...

Terima kasih JM beri Fridge Magnet comel pada PC...moga terus success ya...tabah hadapi setiap rintangan...amin...

Bila Ada Rasa Memudahkan Yang Sukar

1:30 PM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

BILA ADA RASA MEMUDAHKAN YANG SUKAR || Kalau ditanya tak ada seorang pun nak kesusahan baik sekecil kecil kesusahan apatah lagi sebesar besar kepayahan..tapi hidup tidak begitu...yang penting kita berusaha mencari solusinya...

Jom kita tengok aksesori di SWEETMUSLIMAH..

Stokin mesra whudhuk

Stokin mesra whudhuk

Stokin mesra whudhuk

》Stokin mesra wudhuk ini didatangkan dengan 2 warna iaitu COKLAT,,HITAM DAN COKLAT BERTAPAK HITAM
》Harga RM 25 untuk 3 pasang
Saiz adalah sesuai untuk saiz kaki 3~7. Kain jenis tebal dan selesa.

PC rasa ianya sesuai juga dijadikan sebagai hadiah..♡♡