Rujuk

بِسْـــــــــمِ ï·²ِالرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِيم 

RUJUK ||Tidak semua perkara kita tahu..dan sehebat mana pun kita tidak semua perkara dapat kita kuasai..kalau sesiapa yang boleh menguasai banyak perkara atau benda dalam satu masa..tahniah..tapi ingat itu dengan izin Allah..itu hadiah daripada Allah,pastinya besar tanggungjawab yang perlu dilaksanakan..digalas..

Lebih banyak yang kita tahu dan miliki bermakna lebih banyak yang perlu kita jawab..jawab di dunia dan lebih perlu berhati hati jawab juga diakhirat..in sha Allah kalau betul caranya kalau tertib tingkahnya ianya menjadi bonus berganda di sana kelak..

Biar pun biasa biasa..tidak perlu terlalu berasa kekurangan kerana bukan ke belajar itu sepanjang hayat..carilah sumber yang sahih..rujuk supaya tidak terkandas dipersimpangan..jangan persiakan sunnah(Hadis) dan wahyu(Al-Quran) yang di wariskan..
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

19 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. betul...rujuk dulu dari unsur-unsur yang sahih

    BalasPadam
  2. Betul tu... Kita manusia ni tak semua yg tahu. Ilmu kita terbatas.. Ad org segan nak rujuk hingga keluarkan statement hanya logik dek akal... Kita ni belajar takkan Ada titik hujungnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ilmu boleh didapati dalam pelbagai cara..tidak kisah cara apa asalkan sahih..in sha Allah..betul..ilmu kita sangat terbatas.. :)

      Padam
  3. Artinya ruju tu apa ya ka, diajarin dong bahasa malaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. rujuk ni ada pelbagai maksud bergantung pada situasi..
      1)Rujuk juga digunakan dalam isu cerai yang berlaku antara suami isteri..sebelum habis edah andai suami dan isteri itu mahu kembali menjadi suami isteri mereka boleh "rujuk" kembali dengan syarat pergi ke pejabat agama untuk pendaftaran semula.
      2)Rujuk juga boleh digunakan bagi memastikan ketepatan atau keaslian sesuatu perkara yang kita nak perkatakan atau kongsi..banyak sumber rujukkan buku,,orang yang lebih berkemahiran dan sebagainya..

      Padam
  4. Asalam..betul, setiap perkara lakukan dengan niat ikhlas ya

    BalasPadam
  5. semakin banyak yg dipelajari, semakin banyak rasanya kekurangan diri ini...sesungguhnya ilmu Allah sangat luas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..secara tak langsung kita tahu siapa diri kita sebenarnya.. :)

      Padam
  6. setujuuuuuu 200 % ! hehhe, salah rujuk punnn bahaya yg amat dong! rujuk pada yg pakar, agar ilmu tu boleh disampaikan dgn betul,, kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul..salah ilmu salah maklumat..kita akan jadi bersalah pada orang lain juga..lagi lagi kalau ilmu itu orang amalkan..Allahu.. :)

      Padam
  7. betul PC..jgn malu utk bertanya jika mahukan sesuatu kepastian..jgn pandai2 membuat kesimpulan sendiri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan..bila silap itu yang bahaya PC rasa..tak pasal pasal kita tanggung dosa :(

      Padam
  8. betul tu PC. sekarang ni semua pakat duk buat pandai nak nak dekat media

    BalasPadam
    Balasan
    1. pandai itu bagus..yang tak comel memandai mandai..hihihi...seram kerana takut dalam diam bukan topup pahala..rupanya topup dosa.. :(

      Padam
  9. betul sangat kak ..dan setuju pastikan apa yang kita siarkan itu berdasarkan rujukan yang betul

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama