29 February 2016

Jangan Tertipu

10:30 PM 3
Jangan Tertipu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

JANGAN TERTIPU ||Helah dunia ada macam-macam..jangan sampai kita tertipu..kalau dah tersedar daripada penipuan baik yang nyata atau sebaliknya..sila cepat-cepatlah bertindak...yang paling bahaya tertipu dengan helah syaitan dan iblis..akal yang waras boleh jadi karut..hati yang lembut boleh jadi keras..tapi kalau hari-hari dititik air lama-lama lekuk juga yang keras..syaratnya rajin usaha untuk berubah ok..

Jadilah si bijak yang gagah imannya bukan si lemah yang kenkonon hebat..

Daripada Abu Yaala Syaddad bin Aus RA daripada Nabi SAW sabdanya, 

Orang yang bijak itu ialah mereka yang mengambil berat tentang dirinya dan beramal untuk selepas mati. Manakala orang yang lemah itu ialah mereka yang menurutkan hawa nafsunya sedangkan dia bercita-cita untuk menjadi hamba Allah yang diredhai
Riwayat A
t-Tirmizi

Ikat Mati Bukan Ikat Tepi

5:30 PM 0
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

IKAT MATI BUKAN IKAT TEPI || Ini kita biasa dengar.."Air milo kaw kaw ikat tepi bang..bagi tabur serbuk milo tu 3 sudu"..sepanjang jalan tersedak dan bersin dik..serbuk milo masuk hidung..hahahahah..."Dua tahun ikat mati.."..ha yang ini pun siapa yang rajin join rombongan merisik atau meminang dan bertunang..inilah dialognya yang akan dibincangkan oleh wakil wakil bagi pihak lelaki mahupun perempuan..alih alih 6 bulan dah edar kad jemputan..apa kes??..ada rezeki..cukup syarat..jalannnnn....

ALLAH THE BEST PLANNER ok...jangan nak menyangkal..kalau ada rasa rasa syaitonirrajim tu nak bisik bisik..sila terajang dia jauh..jauh...bakar dia dengan istighfar..Kita hidup bukan saja-saja..kalau kita boleh patuh pada arahan bos dan ketua dipejabat wajib juga kita patuh pada arahan Allah..in sha Allah..mesti boleh..mulakanlah sikit sikit..janji kita dengan Allah ikat mati bukan ikat tepi yang mudah putus dan terlepas jatuh..

janji
Google Image

60 Hari Berlalu

1:30 PM 6
60 Hari Berlalu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

60 hari berlalu
Google Image

60 HARI BERLALU || Alhamdulillah..hari terakhir di bulan Februari 2016..subhanallah diam tak diam 60 hari di tahun ini telah kita lalui dengan 1001 macam rasa dan ceritera..*gayanya dah macam hitung hari nak habis pantang bersalin pulaknya ya..*..eh ke memang ada yang sedang menghitung hari nak merdeka pantang..atau sedang tunggu masa untuk melahirkan zuriat tanda ikatan cinta..haa kan...moga setiap urusan kalian dan ukhuwah semua dipermudahkan oleh Allah SWT..

Hargailah setiap detik itu sebaiknya..isi dan guna pada perkara yang betul betul memberi manfaat pada diri baik di dunia seterusnya memberi impak ke akhirat..mungkin masa akan datang kembali namun situasi sudah jauh beza..24 jam sehari..7 hari seminggu..ya selagi bernafas..selagi itu kita akan lalui yang sama namun percayalah ianya sama sekali tidak akan sama..setiap detik juga hati kita mampu berubah..

Rapatkan dahi pada tikar solat..merenung luar jendela..insafi diri..arah mana yang hendak kita tujui..moga Allah sentiasa pelihara hati dan iman kita sentiasa..amin..in sha Allah..

Cuba Kalau Tak Percaya

8:30 AM 6
Cuba Kalau Tak Percaya
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Buat apa yang kita suka belum tentunya semua berpahala..buat apa yang Allah suka walau dalam keadaan rasa terpaksa jangan bimbang nanti lama-lama JATUHLAH CINTA..HEBATKAN ALLAH..kerana hati kita Allah yang jaga..-Perdu Cinta-

28 February 2016

Bukan Rehatkan Perut Semata-mata

11:00 PM 4
Bukan Rehatkan Perut Semata-mata
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

BUKAN REHATKAN PERUT SEMATA-MATA ||Melaksanakan rukun Islam ketiga iu wajib bagi umat Islam yang cukup syaratnya..bila wajib bermakna mesti buat..buat dapat pahala..tinggal berdosa seandainya tidak diqada atau tunaikan fidyah mengikut kesesuaian sebab meninggalkan puasa tersebut...berbanding puasa sunnat..ianya agak ringan hukumnya kerana bila tidak dilaksanakan atau ditinggalkan tidak menambah dosa terhadap kita...sebaiknya ada kelapangan buatlah..bertambah juga pahala kita..in sha Allah..amin :)

Daripada Abu Said al-Khudri RA katanya, Rasulullah SAW bersabda 

Tidak seorang pun daripada hamba Allah yang berpuasa dengan niat kerana Allah sahaja, nescaya akan Allah jauhkan mukanya daripada kepanasan api neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun lamanya.
 
Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim

Jangan kutuk bau mulut orang yang sedang berpuasa kerana disisi Allah ianya lebih harum daripada bauan kasturi..ingat..berpuasa kerana Allah..bukan kerana untuk mendapatkan ganjaran dunia..lazimnya apa apa pun perkara dan perbuatan bila lakukan kerana Allah akan Allah hadiahkan nikmat nikmat yang lain juga tanpa kita sedari..

Kita Tidak Sendirian

5:00 PM 1
Kita Tidak Sendirian
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

KITA TIDAK SENDIRIAN || Mahu berkawan seterusnya bersahabat itu normalnya kita..hendak berpasangan semestinya itu naluri manusia malahan makhluk Allah semuanya ada keinginan itu..tiada yang kekal..tiada yang abadi di dunia ini kerana kita saling menjadi pinjaman sementara satu sama lain..bila diri mula berasa bersendirian...realitinya kita masih ada Allah SWT...

Isi kelapa muda di panggil "degan" *jawa ni*
Kelapa tua berguna santannya
Kalau hidup kita tidak berTuhan
Pastinya akan merana sentiasa

Buah kedondong dikisar halus
Jusnya diminum ditengahari
Para rasul itu hatinya lurus
Apa salahnya kita contohi

Yang menghunus pedang akhirnya menjadi sahabat
Sanggup berjuang demi agama dan ummat
Kalau hendak berasa hebat
Banyakkan yang maruf tinggal yang subhat

Kain kaabah itulah Kiswah
Sulamannya indah menutupi labuh
Bila ancaman dibalas ukhuwah
Pasti yang garang berubah hikmah

Bahagia Itu....

1:00 PM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Image
Google Quote 


BAHAGIA ITU... || Ada difinisi yang berbeza-beza..lain orang lain pandangannya ibarat lain padang lainlah juga belalangnya..

Berpakaian lusuh..berselipar bocor ditumitnya..tapi hari hari ketawa itu juga bahagia bagi dia...

Pakaian berjenama mewah..kereta buatan luar negara..makan di hotel yang bintangnya tidak kurang daripada lima..ya itu cukup bahagiakan dia..

Sekadar sesenduk nasi telur dadar bujang  bahagi lima..air masak suam beraroma asap dapur kayu..sendawa 3..4 kali...itu juga kebahagiaan..

Rumah umpama gedung tekstil...lengkap serba serbinya..itu juga bahagia bukan...

Berkeinginan namun tidak punya dan bukan ada ada...syukuri nikmat yang dikurnia...gembira melihat mereka miliki perkara dan benda yang serupa..itu juga membahagiakan...

Berasa bahagia tidak bermakna kita mempunyainya...terkadang dengan melihat orang lain bahagia kita turut sama rasai bahagianya..hormati privesi orang lain kerana setiap kita ada cara dan hak untuk memaknakan bahagia itu mengikut citarasa masing masing..

Jangan Dipersia

8:00 AM 4
Jangan Dipersia
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Ibaratnya..andai kita berjalan untuk mendapatkanNYA..DIA pula berlari untuk mendekati kita..jangan dipersia..-Perdu Cinta-

27 February 2016

Seawal Yang Boleh

10:30 PM 2
Seawal Yang Boleh
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

SEAWAL YANG BOLEH || Kanak kanak yang bersih dan putih hatinya..jernih pemikirannya merupakan wadah yang mudah untuk menerima apa sahaja input daripada orang dewasa mahupun mencerap setiap apa yang didengar dan dilihat..semakin kerap mereka dengar dan lihat maka semakin cepat dan mendalam ianya meresap ke dalam jiwa dan kotak pemikiran mereka..wahai orang dewasa jagalah tingkah laku tatkala disekelilingmu ramainya kanak kanak..

Seawal yang boleh biarpun mereka tidak memahaminya lagi ajarlah yang mudah mudah..contoh beri salam apabila bertemu dengan mereka..

Daripada Anas RA, satu ketika dia berjalan melalui kumpulan kanak-kanak lalu dia memberi salam kepada mereka dan dia berkata

Bahawa Rasulullah SAW sentiasa lakukan seperti yang aku lakukan ini (iaitu memberi salam kepada kanak-kanak)
 
 
(Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Salam itu juga doakan..doa tidak terbatas pada usia,pangkat dan kondisi seseorang itu..moga dewasa kelak mereka akan terbiasa dengan tabiat memberi salam satu sama lain dengan sahabat seagama..amin..indahnya hidup dihiasi doa..

Dua CPUV Nuffnang Februari Sudi Singgah

5:00 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

DUA CPUV NUFFNANG FEBRUARI SUDI SINGGAH || Alhamdulillah terima kasih pihak Nuffnang kerana masih sudi membenarkan iklan singgah di blog PC ni ya...TQ YA RAHMAN YA RAHIM YA RAZZAQ..terima kasih kawan kawan yang sentiasa support blog yang tidak seberapa ini..sungguh PC terharu...

Nuffnang

》Shopping Kaki...ahakkk bagi yang gemar shopping secara online..pastinya ini yang sangat mengujakan..


》Huawei Mate S.Bagi follower tegar gadget pastinya kemunculan Huawei ini sangat dinanti nantikan..

*terima kasih ukhuwah
#mencari redha Ilahi

Mewah Dalam Berjimat

1:30 PM 4
Mewah Dalam Berjimat
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

MEWAH DALAM BERJIMAT || Dalam situasi ekonomi global yang tidak menentu ini..banyak perkara kita perlu berkita..kalau dulu mungkin list barangan keperluan mahupun kehendak panjangnya berjela..kini mungkin hanya tinggal lebih kurang sejengkal..tidak ke mana andai terus menuding jari kerana PC yakin...sejauh mana pun kita ikhtiar..kunfayakun Allah itu lebih SUPER POWER..kalau sebelum ini mungkin kita boleh berbelanja lasat minit..tapi tidak sekarang..untuk mengurangkan sedikit beban yang tergalas berdikit dikit itu lebih membantu..

PC sendiri belum lagi dapat memenuhi hajat untuk memiliki produk dari Sweetmuslimah..tapi dah siap siap masuk list..menariknya di Sweetmuslimah kita boleh kombinasikan pilihan dengan harga yang berpatutan..in sha Allah..

koleksi najwa
Sebelum diskaun : RM 159
Harga selepas Diskaun : RM 129
Dapatkan di SWEETMUSLIMAH

TD071 2 layer
Sebelum diskaun : RM 53
Harga selepas Diskaun : RM 30
Mari mengendap di SWEETMUSLIMAH(SHIFFON 2 LAYER BERMANIK)

Harga selepas diskaun KURUNG NAJWA dan CHIFFON 2 LAYER BERMANIK apabila dikombinasikan menjadi RM 159..secara tidak langsung diskaun di SWEETMUSLIMAH membantu pelanggan untuk menjadi mampu milik in sha Allah..

Hati-hati Dengan Indahnya Dunia

7:30 AM 4
Hati-hati Dengan Indahnya Dunia
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Dunia ini umpama kilang tempat kita bekerja..bagaimana hasilnya bergantung pada kerja apa yang kita pilih dan lakukan..-Perdu Cinta-

26 February 2016

Bacalah

10:30 PM 4
Bacalah
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

BACALAH || Pilih betul betul supaya kita tidak tersilap...cari betul betul agar kita tidak tersasar dan manfaatkan betul betul supaya kita tidak tergolong dalam golongan yang kerugian...

iqra'
Iqra'
Google Image

Bacalah..daripada zero boleh jadi hero..Bacalah...daripada tidak mengenali boleh menyayangi...Bacalah...akan terserlah kekurangan diri..dan bacalah kerana ianya titian ilmu..bermanfaat yang kita baca...bermanfaat juga yang kita terima...in sha Allah..

Bukan Auta

5:30 PM 5
Bukan Auta
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

BUKAN AUTA || Ini bukan lawak jenaka...jadi jangan dianggap auta atau bermain cak cak ba...dalam soal beragama tiada istilah cuba cuba...tiada kata bertestimoni...no...bila kita ikat hati kita...iman dan taqwa kita dengan DIA  yang A'AHAD..pasakkan dua kalimah syahadah itu seteguhnya...

bukan auta
Google Quotes

Jadilah insan yang bersyukur kerana dilahirkan dengan Islam..dalam Islam...gilap iman kita sebaik baiknya agar lebih bersinar dan subur..

Dengan Izin

12:30 PM 7
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

DENGAN IZIN || Kita usaha..sedayanya kudrat yang ada..kita berdoa luahkan apa yang terniat dijiwa..kita bertawakkal kerana pada setiap penutup usaha itulah sebaik baiknya..

Maha Pengasih
Google Image

Dalam kita tahu banyak lagi yang kita tidak tahu..semasa kita menerima janji sedari alam rahim ibu sebenarnya ada lagi yang belum kita miliki selengkapnya...episod baru..babak baru di alam dunia yang fana penuh pancaroba..mulakan tugas menjadi da'i...

Berlaku atau tidak...berjaya atau gagal...diterima mehupun ditolak setiap usaha kita...baik di dunia atau di akhirat kelak...semua bergantung dengan izin AR RAHMAN..

Saling Memerlukan

9:00 AM 8
Saling Memerlukan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Andainya kita boleh mendengar tumbuhan itu merintih pastinya kita tidak tergamak menebangnya..nyawa itu hanya dapat dilihat dengan mata hati bukan kerakusan nafsu..-Perdu Cinta-

25 February 2016

Bila Tiba Ketikanya

11:00 PM 5
Bila Tiba Ketikanya
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

BILA TIBA KETIKANYA || Tertanya tanya..diri sendiri...rasanya lebih baik diri sendiri yang tertanya tanya daripada orang lain yang bertanya terutama isu isu sensitif sebab kalau soalan tu dari orang lain lazimnya ada perisa tambahan..haha..kan..cuba perlahan lahan tarbiah hati..lentur iman untuk kurangkan menyoal apa diluar bidang kuasa kita manusia kerana...

kunfayakun
Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: " Jadilah engkau! ". Maka ia terus menjadi.
Surah Yassin
Ayat 82

Yakinlah...sabar..tiba ketikanya in sya Allah..

“Be, and it is.” — Qur’an 36:82
Google Image

Tawar Menawar

5:30 PM 6
Tawar Menawar
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

tawar menawar
Google Image

TAWAR MENAWAR || Meriah..bila pergi pasar..baik pasar basah..pasar tani atau pasar lambak dan pasar malam...haaa meriah..masing masing berusaha menarik perhatian pengunjung..psikologi sana sini..naik gamam dibuatnya bila semua suara bersatu jangan kecewa yang nak dibeli lain...yang dibeli jauh menyimpang...iman kena sado juga ni...hihi..

Tidak semua perkara boleh kita tawar menawar..mungkin sesetengahnya wajar tawar menawar untuk kebajikan bersama dan ada juga yang tidak langsung boleh kita ubah walau sedikit...oleh itu jangan hentam semacam ya..hihi..



Situasi

1:30 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
SITUASI || Setiap hari kita menghadapi pelbagai situasi..macam macam..ada yang buat kita gembira tidak kurang bersedih dan ada juga terkejut tersentak terkedu..yang ter..ter..tu kadangnya berasap sekejap telinga...tsunami dada...rambut terpacak macam berada di padang kawad...itulah lumrahnya hidup..

Sauh kapal diturunkan
Tanda kapal sedang berlabuh
Lima waktu seharian
Jangan diabai waktu yang subuh

Kata Mail dua seringgit
Jarjit pula suka pantun dua kerat
Jangan sekadar menonton melihat
Ambillah apa yang bermanfaat
Plane
Google Image

Kapal terbang melanggar awan
Ada yang tenang ada yang tidak keruan
Sesekali tidak salah melawan
Andai untuk menegak kebenaran

Bot pelancong banyak menanti
Menunggu penumpang untuk pusing pulau yang ada
Sebutlah ayat Al Quran dengan berhati hati
Silap sebut lain pula maksudnya

Kecilkan Perbezaan

8:30 AM 10
Kecilkan Perbezaan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Seandainya berdiri itu meresahkan kerana terlihat perbezaan yang ketara duduklah pastinya semua setara dan sama rata..hakikatnya kita semua insan biasa.-Perdu Cinta

24 February 2016

Biarpun Kecil

11:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

BIARPUN KECIL ||PC ingat lagi..selain daripada doa makan..doa masuk dan keluar tandas nilah yang ustazah dan ustaz suruh hafalkan..tercungap cungap jugalah nak menghafal..maklumlah budak budak..patuh tetap patuh..sebab esok cikgu nak dengar sorang sorang hafalkan..jadinya jenuhlah malam menghafal..siap tulis tampal tepi katil..walaupn tulisan jawi kacukan cacing kerwit dengan ulat gonggok..hahaha..gigih..gigih..tapi oleh sebab budak budak kata orang hati dan fikirannya masih suci lagi putih tanpa was was..agak mudahlah nak ingat..cuba sekarang???ha...jangan kata titik hitam...semua 12 warna ada..PC tak kata sesiapa ya..ni ha diri sendiri..*halamak stok kismis dah habis*..


doa masuk dan keluar tandas
Google Image

Selain baca doa sebelum dan selepas keluar tandas...adab semasa berada dalam tandas juga wajar di ambil kira

>>tutuplah kepala ketika membuang air besar.*dengan gayung pun boleh..tapi pastikan ada 2 gayung tak pun ada getah pain..kalau tidak harulah nak bercebuk* 
>>Jangan berada terlalu lama di dalam tandas*kesian orang lainkan..kalau tak ada orang lain pun..nak berangan carilah tempat yang semenggah sikit* 
>>Jangan memandang keseluruhan tandas *selesai visi dan misi,,cuci,,keluar*
>>Jangan bercakap atau menyanyi*ingat bukan tempat rakam lagu atau pentas uji bakat* 
>>Haram membaca ayat al-Qur'an di dalam tandas*sila ambil berat ya* 
>>Makruh memandang kepada kemaluan*alahai tak usahlah ya* 
>>Jimatkan air jangan membazir.*nak puas main air pergi kolam..berendam sampai kembang*

Moga kita sentiasa perbaiki diri..



Copy the BEST Traders and Make Money : 

Persicaria Odorata.

5:00 PM 6
Persicaria Odorata.
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

PERSICARIA ODORATA ||Apa bendalah hai..boleh kecut lidah nak menyebutnya ni lah...ini dia..taraaaa..tadaaaa.

 daun kesum
Google Image
Pokok Daun Kesum

Daun kesum yang lazimnya dijadikan bahan tambahan dalam masakkan sememangnya famous dikalangan masyarakat kita..ada yang suka tidak kurang yang tidak menggemarinya..tapi PC sangat suka..masak asam pedas masukkan daun kesum..ppeerghh..jadikan ulaman terus..kutu melintas pun tak nampak..dah kutu tu halus nak nampak macam mana..hahahahaha...tapi kalau mertua lalu dah la tak pelawa makan..buat buat tak nampak pulak..memang cari penyakit..sila tidur pakai halmet sebelum telinga kena cucuk dengan paku pontianak..

WEDNESDAY WORDLESS || Buah Markisa

1:00 PM 10
WEDNESDAY WORDLESS || Buah Markisa
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

WEDNESDAY WORDLESS:BUAH MARKISA || Siapa pernah dan suka makan buah markisa atau minum jusnya??..Jarang ditemui sekarang ni kan..silap-silap generasi baru tidak mengenal apakah pokok atau pun buah markisa ini melainkan melihat namnya pada buku-buku menu minuman direstoran mahupun kedai kedai makan yang menyediakan jus markisa.

buah markisa
Google Image

Ciri-ciri menarik..
<<2 jenis markisa:berwarna kuning dan berwarna ungu.
<<Jus markisa kaya dengan pro-vitamin A, vitamin C, niasin, dan riboflavin
<<Boleh dijadikan komponen untuk minuman sirapkekroti dan susu
<<Kulit buah markisa boleh dijadikan makanan ternakan.

wEdnEsDAy WoRdlEss LAhhhh SaNgAttKAnnn... 0,o

Seiringkan

8:30 AM 9
Seiringkan
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Image result for balance
Google Image
Kejar pandangan Allah,kongsi pendapat sesama kita baharulah seimbang dunia dan akhirat-Perdu Cinta-


23 February 2016

Tiada Yang Terkecuali

11:00 PM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

TIADA YANG TERKECUALI || Siapa pun kita,di mana pun kita berada..sejauh mana pun kita berlari..akhirnya yang satu ini pasti menyapa kita..bersedia atau sebaliknya ia tetap berlaku..

Mati itu pasti


Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati
Moga penutupnya baik baik sahaja..husnul khatimah..amin..

25 Things That Make Me Happy

5:30 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


25 THINGS THAT MAKES ME HAPPY || Alololo...terima kasih adik BLOGGER ANA tag kak PC...

RULES
  • Create a new post + Insert the theme picture above
  • List 25 things that make you happy most of the time (it can be in any language that you want)
  • Mention the blog that have tagged you (of course it can be more than a blog)
  • Tag at least 5 bloggers & make sure they know they've been tagged!
  • You can also share your favourite quote of the week! (if none, then it'll be okay)

JOM TENGOK 25 POINT BUAT PC GEMBIRA

1》Bila selesai melunaskan yang wajib (seharian) dan ditambah dengan yang sunnat.
2》Apabila melihat insan tersayang berasa bahagia dan sihat sentiasa.
3》Boleh memenuhi keinginan atau hajat insan tersayang.
4》Buat orang lain disekeliling gembira sentiasa.
5》Bila orang lain sudi terima seadanya diri PC dan begitu juga PC.
6》Bila ada yang sudi berkongsi masalah dengan PC.
7》Menyayangi kerana Allah..buat apa pun kerana Allah juga.
8》Memasak dan orang makan dengan selera.
9》Berusaha qada puasa Ramadhan dalam bulan Syawal juga.
10》Mendengar seruan azan setiap masuk waktu solat.
11》Mendengar bacaan tahrim waktu subuh.
12》Bau udara segar awal pagi,aroma embun yang segar.
13》Bila balik kampung tengok pokok bunga mama tumbuh subur,banyak bunganya.
14》Belikan whiskas untuk kucing kucing di kampung
15》Belajar sesuatu yang baru.
16》Dengar baba dan mama sebut "anak bertuah" sambil usap kepala PC,rutin hingga kini.
17》Melihat insan lain bahagia,gembira dan dapat apa yang dihajati.
18》Bangun lebih awal daripada orang lain,terutama bila balik kampung usaha jadi yang pertama berada di dapur.
19》Boleh bertolak ansur.
20》Menabung walau sedikit.
21》Ziarah baby baru lahir,bau wangian syurga.
22》Membaca.
23》Melayan ragam anak anak buah.
24》Buat ais krim.
25》Mampu ucap syukur setiap kali bangun tidur.

Cubalah memaknakan kehidupan yang singkat ini...moga kita dicemburui bidadari syurga kelak

Sebarkan Dan Kongsi

1:00 PM 2
Sebarkan Dan Kongsi
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

SEBARKAN DAN KONGSI || Tidak semua perkaa kia boleh kongsikan..terutama yang peribadi apatah lagi TERLALU PERIBADI..hormatilah..in sha Allah orang lain juga akan hormati hak kamu..tetapi seandainya sesutu yang istimewa itu boleh juga turut membuat orang lain bergembira dan turut sama berasa syukur dengannya..kongsikanlah..tetapi tetap berbatas dan ada had yang sewajarnya..moga dengan perkongsian itu memberi sedikit manfaat kepada kita dan mereka..


image
Google Quotes

Biarlah kegembiraan itu apabila disampaikan dan terima serta mendengarnya turut merasai kegembiraannya dan jangan hanya pihak kita sahaja yang bersungguh meraikan kegembiraan sedangkan orang lain menangis kesedihan..hakikatnya hidup ini lebih mudah untuk membuat orang lain menangis berbanding membuat mereka tersenyum gembira..

Pasti Itu Milik Allah

8:30 AM 14
Pasti Itu Milik Allah
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Apa yang kita idamkan belum tentu kita perolehi apa yang pasti kita akan miliki apa yang Allah kehendaki terhadap kita.-Perdu Cinta-

22 February 2016

Hargai Setiap Peluang

10:00 PM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

HARGAI SETIAP PELUANG || Apa yang kita beri itulah yang akan kita perolehi semula..kita adalah apa yang kita usahakan..tapi ingat,kalau kita berasa susah...bukan bermakna Allah tidak sayang...bukan kerana Allah tidak adil..tidak...kerana..

Image


Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. 

Bersbar itu sakit,,tawakkal itu perit..namun disebaliknya 1001 hikmah manisnya tidak terucap..amin..

Gula Hujung Sudu

5:00 PM 7
Gula Hujung Sudu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

GULA HUJUNG SUDU ||Allah yang mencipta gula..untuk kita..bila tiba tiba terkena penyakit jangan salahkan gula kerana sesuatu yang berlaku pasti dengan izinNYA..dan tidak lain kerana lemah dah lalai serta khilafnya diri kita sendiri..Allahu..PC selalu ingatkan diri sendiri..bila diri terasa lelah dengan ujian dunia..bahawasanya Allah sedang mengegur diri yang lemah ini dengan kasih dan sayangNYA..kadangkala ujian itu tidak ditimpakan terus pada diri sendiri tapi kepada insan insan yang kita sayangi,,yang paling hampir pada diri..Allahu..bukankah itu juga ujian pada diri PC..ya..dugaan untuk diri juga..

Biarpun manis yang sedikit..kita syukuri...agar tidak menjadi insan yang mengkufuri setiap nikmat yang lainnya..malam tidak sepanjangnya malam sampai waktu mentari muncul juga..dalam kehidupan kita tidak sentiasa berduka disulami juga gelak ketawa...ya tak..mungkin kita sudah dekat tetapi belum cukup rapat..mungkin kita sudah sebati tetapi belum betul betul menyatu..mungkin kita sudah sayang tapi belum betul betul mencintai dan mungkin kita sering ungkap dibibir tapi tidak setulus hati..dengan siapa??..dengan DIA PENCIPTA..



Tidak Respond Itu Juga Membantu

1:00 PM 9
Tidak Respond Itu Juga Membantu
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

TIDAK RESPOND ITU JUGA MEMBANTU || Memberi semangat itu perlu dan tanggungjawab kita sesama insan lebih lebih lagi andai kita tahu seseorang itu memang memerlukan semangat sebagai salah satu untuk memotivasikan diri..jadi silalah beri semangat sewajarnya..dengan syarat beri sokongan padu pada perkara yang sewajarnya..lulus hukum..diterima syarak dan sama sama menerima manfaat dunia dan di sana kelak..

Kenapa kesilapan berlaku?Mengapa jenayah terjadi?Bagaimana perkara kurang manis berleluasa?PC bukan pakar ya..sekadar pandangan peribadi..*#jangan kecam saya*...bergantung pada pertimbangan individu..biarpun salah pada pandangan kita tapi pada mereka betul itu yang dilakukan walau ianya satu kesilapan..maksudnya kita akan bertindak mengikut apa yang kita fikir dan apa yang kita rasa..kita akan tahu itu satu kesalahan atau keburukan sehinggalah apabila ada yang menegur atau dikenakan tindakan undang-undang..*masa itu baru tersedar owhh salah rupanya*..nasi dah jadi bubur pun tetap boleh dimakan..selagi dunia belum berakhir peluang untuk berubah masih adakan..

Suara suara kecil kita kadang tidak mampu untuk mengubah pun..kadang diri kita sendiri pun tidak terubah..jadi bagaimana cara terbaik untuk membendung atau mengawal perkara perkara negatif??..sila jangan beri respond..contoh..anyam ketupat itu bagus..yang tak bagus anyam ketupat sambil mengumpat itu tidak bagus..hahahaha..kita selamat dia pun selamat..jadi itu pun dikira membantu jugakan..

help
Google Image

Celikkan Iman

8:00 AM 15
Celikkan Iman
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Image result for timbangan dosa pahala
Google Image
Jangan hirau berapa banyak pahala yang telah dikumpul..tetapi pedulilah bagaimana untuk mengurangkan dosa yang terhimpun..-Perdu Cinta-

21 February 2016

Lurus

8:00 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

LURUS || Lurus bendul silap percaturan bakal menjadi mangsa buli..luruskan rambut yang kerinting..motif?..ingat jangan sesuka hati lakukan perubahan tanpa sebab yang dibenarkan..luruskan hati..betulkan niat..biar seputih salju..selembut kapas tapi jangan terlalu tipis tisu..takut takut mudah terkoyak..parah kelak..yang paling penting sentiasa berdoa agar Allah tunjukkan kita jalan yang lurus..

Image
Google image 

Bimbingan ke jalan yang lurus amat diharapkan sepanjang hayat kita dialam ini..kerana ianya menjadi tiket untuk kita melintasi titian sirathalmustaqeem..

Masjid 5 P

4:57 PM 6
Masjid 5 P
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

MASJID 5 P || Masjid telah dibina.Ijab Qabul menjadikan mereka yang halal satu sama lain.Alhamdulillah.Penyanyi.Pelakon.Pereka fesyen.Pelawak..mereka macam kita semua manusia biasa cuma mereka lebih dikenali keraja kerjaya yang dipilih..

 Image result for majlis pernikahan akim dan stacy
Afiq Hakim(Akim) dan isteri Ummu Syaiqah Stacy
Penyanyi

Image result for majlis shaheizy sam dan syatilla melvin
Shaheizy Sam dan isteri Syatilla Melvin
Pelakon

 majlis pernikahan anzalna dan suami hanif
Anzalna dan suami Hanif
Pelakon

perkahwinan pereka fesyen ruzaini dan isteri
Ruzaini dan isteri Deqda
Pereka fesyen(Ruzaini)

Image result for majlis pernikahan angah raja lawak
 Iskandar Shah Hashim a.k.a Angah Raja Lawak dan isteri Amira Asyura Abd Razak
Pelawak(angah)


>>Setiap daripada kita dijadikan berpasang pasangan..andai sehingga kini masih bersendiri percayalah Allah sedang mengatur sesuatu yang baik untuk diri..pasangan kita adalah daripada jenis kita sendiri pasti banyak lemahnya..pasti juga ada lebihnya..sesiapa pun tidak pernah dan tidak akan lepas daripada lakukan kesilapan..kita bukan "maksum"yang terpelihara daripada khilaf..perkahwinan itu satu perjuangan dan perkongsian..bukan untuk keseronokkan semata mata dan tidak juga akan berduka selamanya..
Image result for barakallahu lakuma
Google Image

Mudah mudahan ALLAH memberkatkan bagi kamu berdua,dan Tuhan berkatkan atas kamu daripada langit,dan moga-moga ALLAH himpunkan kamu sebagai suami isteri dalam kebajikan