20 January 2016

Wednesday Wordless || Daun Semambu

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Image
Daun Semambu

WEDNESDAY WORDLESS || DAUN SEMAMBU..macam nak bebel banyak je ni..Usaha..Doa...Tawakkal..lazimnya daun semambu ni diramas halus dalam air kemudian air tersebut dibuat mandi...bila?ketika demam campak..untuk mengurangkan rasa gatal dan demam... ♡♡




14 comments:

  1. Paling mudah nak dapat daun ini majoritinya di kuil-kuil India ada di tanam. Memang sinonim dgn org kena sakit campak. Ini utk siapalah pulak. Jgn PC yg kena sudahlah.. lagi risau kalau kena kat muka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooww ye kak...subhanAllah banyak tempat cari kak...susah juga nak jumpa...tapi alhamdulillah ada kawan tolong kak...suami PC kak yang kena...banyak juga tumbuhnya..

      Delete
  2. akak pun br kenal daun ni tu pun pasal anak kena campak... haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan kak...PC pun tahu sebab dulu PC dah kena kak...tapi ingat ingat lupa...

      Delete
  3. pokok ni kalau ditanam susah juga nk hidup...kena beli anak pokok yg dh besar baru ok kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke kak..sebelum ni masa PC kena kat kampung...minta rumah jiran....tapi sekarang susah nak jumpakan kak...puas jugalah cari...tanya sana sini...

      Delete
  4. Tak pernah dengar daun semambu ni . Dah tahu kesan positif nye boleh lah buat mandian lepas ni .. cuma nak cari jer tak tau kat mane

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya kalau kena demam campak...nak kurangkan rasa panas dan gatal pada badan....tu yang ramas dan buat mandi....campur dengan air...

      Delete
  5. Replies
    1. Lepas ni kalau sesiapa kena demam campak...boleh cari daun ni adik...buat mandi...

      Delete
  6. dengan izinNya dan rahsia alam yang banyak kandungan untuk manusia, in shaa allah mujarab :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertama yakin dengan Allah kan kak...niatkan ni salah satu usaha kita....in sha Allah...amin.

      Delete
  7. Baru kenal dengan daun ini pc...tak pernah tengok sebelum nie

    ReplyDelete
  8. pnh dgr tp xprnh tgk dpn mata daun semambu ni

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..