28 January 2016

Janganlah Asyik Serong

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

JANGANLAH ASYIK SERONG ||Pernah dengar tak mak mak kita ke atau mak cik mak cik kita kadang tu dia pesan..ha potong serong wajik..baru lah cantik..terutama waktu kenduri kendaralah..kan bila dah berkumpul..di dapur pastinya kecoh..begitu begini..maklumlah ramai orang banyak ragam dan ideanya..walau kadang ke laut pendapat yang di beri..hahahaha..apa yang potong serong wajik..kuih la lazimnya..tapi tidak semualah kuih sesuai dipotong serong wajik..jadi sebelum potong tanya dulu sebelum telinga kita digunting  dengan gunting buat potong lada kering..

Adat yang baik jarang dibiarkan lapuk dek hujan lekang dek panas biasanya..seni..sedap mata memandang..lapang hati..tak gitu..tapi bila ada sahaja silap pastinya akan timbul pandangan serong..kalau dulu dari telinga ke telinga...mulut ke mulut..*tanga dan pinti jadi portnya*..tapi sekarang lebih advance..mata >> mulut >> share..kadang telinga pun macam telah kebas untuk menerima penjelasan..kenapa??..banyak sangat basa basi..(berdolak dalihnya)..perlu juga di ingat..tidak semua yang kita lihat itu btul..yang kita dengar ittu benar..yang kita sampaikan itu tepat..kerana kita manusia sering terdedah untuk lakukan kesilapan..

 image

7 comments:

  1. Hihihi tak potong serong wajik tu..
    Silap2 telinga kena gunting ye PC..
    Banyak pengertian SERONG ni kan..

    ReplyDelete
  2. stress sebenarnya kalau gi kenduri dan diminta potong cili or kacang panjang serong..terserlah ketidakcekapan di dapur..hehe

    ReplyDelete
  3. haha komen cik Sal kita telusss... erm dulu kak ana kekok gak nak potong serong kacang panjang ni PC, entah mana rupa jadinya namun kini Alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  4. hahahha...wajib tanya dulu pada org tetua..

    ReplyDelete
  5. Saya dekat kampung selalu kena bebel kalau time kenduri sebab x reti nak potong macamne . Lain sayur ,lain cara potongnya. Ikut juga jenis masakannya kann hahaha sis tabah

    http://hanismasturina.blogspot.my/

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..