05 December 2015

Tumpang Lalu..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Image
Google image 

Syukuri setiap nikmat.Hari ini.
Hargai kerana esok belum pasti kita masih ada untuk mengecapinya..
SubhanAllah

"Salam dulu..salam cepat..nak lalu depan orang tua tunduk..ingat..faham tak..nak ikut punya pasal angguk jejak dagu ke dada dik.."
*ahaaa janji tetap janji patuh je..tengok kawan kawan terkinja kinja berdarah hati kita..sabar..sabar..pandang lain..takut nanti tak boleh ikut lagi nenek atau mama..*
Biasa tak dengar amaran macam ni..dah macam amaran wajib lagi lagi bila pergi majlis tahlil,tak kiralah di mana pun.

 Kita sedang menumpang.Meminjam juga.Malahan diberi pinjam.Hakikat.
Jagalah elok elok.Hargai.Sebelum ianya diambil kembali.Dan sebelum kita juga kembali ke tempat asal.

25 comments:

  1. huhu..KG selalu pesan pada anak2 mcm tu...kengkadang PESAN..kengkadang jadi AMARAN..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...pesan awal awal ya KG...in sha Allah mereka dengar kata...

      Delete
  2. Hidup dan kehidupan adalah pinjaman. Satu masa nanti kita wajib pulangkan kembali hidup dan kehidupan kita kepada Maha Pencipta

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...setuju....untuk menuju ke alam kekal abadi...

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Hidup dan kehidupan adalah pinjaman. Satu masa nanti kita wajib pulangkan kembali hidup dan kehidupan kita kepada Maha Pencipta

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Tapi kat sekolah zaman sekarang...susah nak jumpa anak-anak yang beradap macam ni..macam dah hilangdah sifat 'tumpang lalu ' ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah jauh sangag la...kalau pergi majlis pun dan kurang nampak...

      Delete
  7. suka tengok anak-anak dara manis lalu depan pokcik tunduk hormat siap minta izin tumpang lalu... tapi tak ramai dah sekarang yang macam tu

    ReplyDelete
  8. Maaf ya...tumpang lalu jap.../ Limpas ya.../ Lalu yer.../ Boleh saya lalu...
    Itulah antara ayat yang pernah saya gunakan kalau nak tumpang lalu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul....bukan perlu tunduk sampai cium lantai pun...buat syarat je..

      Delete
  9. Salam lalu PC...hidup ini hanyalah pinjaman sementara....oleh itu hargailah kenikmatan dan sentiasa mensyukurinya....zaman sekarang dah jarang tengok golongan muda mudi tunduk hormat kat orang tua...semua pun main limpas jer tanpa memberi hormat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan silakan lalu Diana....hihi...betul..kadang tu siap lari2 lagi...kalau PC buat dulu mesti taubat kena marah dengan mama...memang takde chance la nak ikut lagi..

      Delete
  10. Hidup kita hanya sementara.. ..disana nanti bakal kekal abadi...

    ReplyDelete
  11. salam kak setiap pesan berhikmah! kan kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam yana...betul..setuju..

      Delete
  12. jika parent tak tunjuk dan ajar adab yg baik...hurmm siapa lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keluargalah insan yang paling hampir..

      Delete
  13. bila selalu di pesan mudah jadi ingatan & di pratikkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan jemu berpesan dan jangan bosan mendengar..

      Delete
  14. Wajib bagi cik akak nie pc...
    Tak kira si mana...kat umah...kat ofis...semua cik akak buat.....

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..