14 December 2015

Simpan Jari Telunjuk Itu

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Itu..ini..sana..sini..tunjuk guna jari atau guna muncung mulut..ala ala gaya muka itik..agak agak itik buat tak gaya manusia?..*mesti difikirkan ni..kalau itik buat muka manusia sumpah seminggu meletop letop viral*..

Bila ada orang bertanyakan sesuatu...atau minta bantuan tunjuk arah..sila la tunjuk guna jari..elakkan guna mulut tu yang dimuncungkan..lagi lagilah dengan orang yang lebih dewasa..
Ingat..adab..itu sebahagian bayangan akhlak..*jangan bagi orang keliru sedang bercakap dengan orang ke itik ni*

Setiap kali solat..setiap kali berkalimah syahadah di tahiyat awal dan akhir pastinya jari telunjuk itu memainkan peranannya..subhanAllah..Allahu..setiap jari itu anugerah Allah..gunakan..manfaatkan pada tempatnya dan pastikan kena caranya..

Simpan jari telunjuk itu andai hanya untuk menuding bagi mencari sakahnya orang,,membuka aib dan pekongnya orang,,simpanlah..takut takut ada berpuluh lagi jari telunjuk yang menuding ke arah kita..

Image
Google image 

7 comments:

  1. Sebelum nak tuding jari kat orang lain, tengok diri sendiri dulu.. :)

    ReplyDelete
  2. Allahuakhbar... selalu duk tunjuk kat orang dulu... mohon dijauhkan...

    ReplyDelete
  3. salam kak... satu tangan tunding kat org empat lagi pada kita sebenarnya ;;;

    ReplyDelete
  4. Asalam PC..astagfirullah..mana adab kan..mohon lah agar guna akal yang normal. Tahnia entri menyedarkan. oo y PC sakah tu apa ? saya pertama kali nak tanya ..jika itu tersilap..maka betul lah bahawa kita ni manusia yang tak sempurna..ada ja kelemahan kita..maaf ya..maaf sangat..pertama kali nak bertanya..

    ReplyDelete
  5. Cik akak selalu muncung mulut tu px...
    Bukan...sesaja nak bergurau dengan member...
    Makseh tegurannya..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..