18 November 2015

Unik..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Syukur atas segenap nikmat dan kasih sayang Allah.


image


image
Pokok/Daun Setawar(PokokTapak Itik)
Sumber Google Image

Zaman sekolah kebangsaan..masing masing suka sangatlah promote pokok bunga apa yang ada di tanam di kawasan rumah..*budak budak sangat*

Kawan A : Eh awak nak tak daun Pokok Setawar,,mak kita tanam..

Kawan B : Aah..awak nak tengok tak daun tapak itik..kat rumah kita banyak..

PC : Ala rumah kita ada daun bunga raya..nak..

Kawan A & B : Rumah kita orang pun ada..

PC : krik..krik..krik..*bawa keledek rebus lagi bagus..boleh makan sama sama*
(esok paginyakan..kan...jeng..jeng..jeng sangat)
Kawan A & B : Nak untuk awak *satu plastik ko..plastik kecil je..*

PC : Mana satu Pokok Setawar..yang mana daun tapak itiknya??..sama je..*ke mata kita yang ada masalah sebab tertengok kucing berak bawah pokok kopi semalam*
Kawan A & B : Aah la..sama!!!!..*sengeh..sengeh..*

PC : Jom makan keledek rebus..rumah awak tak adakan keledek rebus..*kih,,kih,,kih,,*

***********************************************************************************************************
Pokok Setawar atau Setawa 
***menarik kerana cara pembiakannya yang menghasilkan anak pokok pada tepi daunnya 
***Daun pokok setawar yang tebal dan berair itu diselatupi dengan bahan berlilin bagi memperlahankan kadar kehilangan air 
***daunnya yang tebal dan berair mampu membekalkan makanan dan air kepada anak pokok yang bercambah pada bahagian tepi daun
******************************************************
Simpan dalam buku teks..jadikan penanda buku..hehehe..bangga kot bila tengok dia tumbuh akar dan anak benih sekeliling daun tu..jakun tahap gaban masa tu..siap tunjuk pada cikgu..ciptaan Allah SWT sangat sempurna dan mengagumkan..subhanallah.









8 comments:

  1. Hahaah..kisah cik akak suatu ketika duku..
    Sampai gondol daun stawar..hahaha..
    Pelik yang besar skit daunnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawan PC rajin bawa pegi sekolah bagi kawan kawan..dia kata magic sebab boleh hidup dalam buku bukan atas tanah..hihi..

      Delete
  2. pokok setawar ni mmg memory sis... akak pun sama gak suka pokok ni masa kecik dulu lain dgn bdk2 skang byk life dgn gajet n it...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi seronok bila tengok dia dah tumbuh akar..wah best sangat..hihihi..

      Delete
  3. betul simpan dalam buku.. sampai dia tumbuh anak2 keliling..hihihi :) pastu dah kuning letak kat tanah nanti anak2 dia keliling tu terus hidup :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. beul..kadang tu sampai ada akar banyak dalam buku..hehehehe..mama cakap mesti daun tu pandai sebab duduk dalam buku..hahahahaha,,

      Delete
  4. susah dah nak jumpa pokok ni skrg sis...
    dulu masa kecik2 selalu lah jumpa dan bawa main... hihi

    ReplyDelete
  5. Lissa suka pokok nii.. Mama Lissa banyak tanam dulu.. Awal-awal sepohon ja. bila dah anak-anak dia jatuh.. terus jadi berpohon-pohon :"D

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..