25 November 2015

Berenang Dan Puasa..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

image
Sumber Google Image

Boleh tak kita berenang ketika berpuasa?

B O L E H

dengan syarat

kawal semampunya agar air tidak masuk ke dalam perut

 As-Syeikh Muhammad Salih Ibn Uthaimin pernah menyebut dalam fatwanya berenang itu mungkin boleh mencerdaskan dan meringankan beban ke atas seseorang ketika ibadah maka tiada larangan untuk itu.

Berenang untuk menyejukkan badan ketika berpuasa bukan satu kesalahan. Rasulullah SAW sendiri pernah menyejukkan badan ataupun mengurangkan dahaga dengan menyiram ke atas kepala air ketika baginda berpuasa. 

Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan:

“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala baginda ketika baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”
Kredit : DrMAZA.com

7 comments:

  1. erm... bab hukum ni sy x tahu, thanks for sharing... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ni pun PC baru tahu...terbaca dan kongsi..hehe...

      Delete
  2. satu lagi, kalo terkentut dalam air bole juga membatalkan puasa walopon tak sengaja., abess yg sengaja masuk dalam air berenang tu saper suruh., harhar2

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la wak..kan..dah tahu macam tu kenapalah pergi berenang ye..dah kentot kan batal.. :)

      Delete
  3. Yana pun tak tahu pasal ni sebab tak berenang hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehe..kan..tulah..akak pun tak taju..ada yang bagi tahu yana..barulah ooooooo boleh ya..ha gitu :)

      Delete
  4. jgn berenang sambil telan air erk PC..heheheh

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..