19 November 2015

Bantal..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

image
google image

Pantang orang tua tua bila nampak anaknya atau cucunya duduk atas bantal..mau tersembul biji mata..tegang urat leher jerit.."haa duduklah atas batal tu nanti biar berbisul bontotnya"..*adoi seram kita*..bantal tempatnya di kepala..PC dulu ngaji pun letak muqadam dan Al Quran atas bantal..arwah nenek buatkan sorang satu untuk cucu cucu..warna,,corak pilih sendiri..haa gitu..kalau malas ngaji siap!!..berasap cuping telinga kena bebel..bila dah khatam je..apa lagi jadi harta la bantal tu..harta busuk..*bantal busuk la*

Ada juga yang menilai sikap melalui tabiat seseorang iu terhadap bantal..berapa banyak bantal yang diguna semasa tidur,,fakta atau auta wallahuaklam..kalau sama tu mungkin suratan..atau kebetulan..

Mari dekat sikit..PC nak bagi tahu sikit...kwang..kwang..kwang..
Walaupun tidak bercadang untuk tidur,Baginda Rasulullah SAW sekadar memeluknya atau meletakkan di atas riba sahaja.

13 comments:

  1. dulu kecik kecik suka duduk atas bantal :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihihi..tak tumbuh bisul kan..kan..kan..selamat :)
      padahal PC pun selalu juga duduk atas bntal..kenkonon jadikan bantal tu kuda atau kapal terbang..tapi dalam bilik la..takut kena marah :(

      Delete
  2. wah..bestnya..ros mmg suka peluk bantal/letak bantal atas riba ..semoga dpt pahala bila niat ikut baginda rasulullah saw..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. syok je peluk bantal kan..hehehehe..in sha Allah moga ada ganjaran pahala di situ..amin..amin..amin :)

      Delete
  3. betul sis... akak pun suka peluk bantal.... Rasulullah saw tidur atas pelepah tamar, bila bangun habis berbekas belakang badan baginda... baginda takut tidur di atas bantal takut tak jaga utk tahajut....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu Rasulullah sekadar peluk sahaja bantal tu kan kak..itulah simboliknya..oleh sebab itu perbuatan baginda di kira sunnah jugakan kak..moga kita juga menperoleh pahalanya..amin :)

      Delete
  4. yana kena tidur bantal banyak, kalau tak tak lena :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi..samalah..sebab tu kalau akak pergi mana2 susah sikit nak tidur.. :)

      Delete
  5. hahaha..tu kata org tua dulu2...KG masih gunakan utk anak2..tp dr segi logiknya..sebenarnya tak elok kita duduk bantak tu d mana kita letak kepala masa tidur kemudian kita duduk.umpamanya kita duduk kepala kita la ya...heheheh...KG suka pakai bantal byk2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang tua2 dulu2 suka berkias kak..mungkin nak terangkan nanti kita anak cucu tak faham..hihi..bila dah semakin besar..semakin dewasa boleh fikir sendiri barulah faham kenapa ini tak boleh..itu tak boleh..masa kecik ikut sebab takut..dah besar tak buat sebab dah faham.. :)

      Delete
  6. Selalu kna marah masa kcik2 dlu sbb duduk atas bntal... haha

    ReplyDelete
  7. Saya pula suka peluk bantal juga....dan mesti ada bantal kat atas peha/badan...suka bantal banyak2 pun yer juga

    ReplyDelete
  8. hahaha tidur nak bantl mesti tu PC

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..