22 October 2015

Hakikatnya jimat ke kedekut..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Image
Google image 

||hakikatnya jimat ke kedekut||

Subhanallah..pandang banyak nikmat supaya kita tidak khufur nikmat dek satu musibah..andainya setitik nila itu putih juga warnanya pasti susu sebelanga tidak ternoda..birunya nila sekadar warna tapi ia boleh mengubah semua..moga Allah jauhkan kita sebegitu rupa.amin.

Belanja apa yang patut,gunakan wang pada sewajarnya,berpada pada..sikap berpada pada itu mendidik kita agar  jimat..tidak membazir..kalau basuh baju cukup dengan menggunakan 1 scoops serbuk sabun,,mengapa perlu digandakan hingga ketahap mencecah ke lantai buihnya..hendak basuh baju kerana mahu hilangkan kekotoran atau untuk mereputkan pakaian dalam kadar segera..huhu..*mega sale hujung tahun ni..krik..krik..*

Sekali kawan suap nasi+ikan patin masak tempoyak dalam mulut..5 kali awak telan air liur..*nasib air liur free*..bagusnya..sangat penyabar..ini sabar tidak kena tempat..tak jadi satu kesalahan pun nak menabung..silakan tapi jangan sampai menyeksa diri..Allah beri rezeki alhamdulillah..sesetengah mungkin terikat dengan jadual kewangan yang telah dirancang rapi..syabas tapi jangan sampai membinasakan..Allahu..kedekutlah dengan pahala..jaga elok elok..jangan sampai orang ambil pahala kita..muflis di akhirat sengsara jadinya..

17 comments:

  1. Berbuat baik kepada semua insan serta selalu bersyukur tanpa khufur, agar pahala tak diambil orang lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yang terbaik dan sebaik baiknya Dr.. :)

      Delete
  2. Jangan sampai jadi macam haji bakhil. Hihi :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kalah pulak dengan cikgu morni..kihkihkih.. :)

      Delete
  3. Asal jiwa tenang, sudah mencukupi :)

    ReplyDelete
  4. Berjimat pun kena tgk situasi dan keadaan... jangan lah sampai menyiksa diri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak..kena betulkan balik niat.. :)

      Delete
  5. jangan sampai jadi org kedekut gara2 nak berjimat pulak...heheheh..berpada2..pada pendapat KG la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la KG..jimat yang melampau jadinya kedekut :)

      Delete
  6. betul tu
    hahaha bab sabun tu mcm saya la mmg guna 1 scoop j. dok bandar. bukann nya ada apa pon just habuk2 je kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah PC...hehe...kalau banyak kain kotornya barulah lebihkan sikit... :)

      Delete
  7. bersederhanalah dlm apa jua keadaan. dulu yumida sellau boros, skrg baru ada kesedaran nak simpan duit. tp klo kes sampai tahap kedekut pun x bagus jugak.rimas kalau ada kawan kita mcm ni. hikhik. kita pulak terseksa melihatnya. jimat yg berpada2..

    ReplyDelete
  8. Yg penting bt sesuatu ingat allh swt

    ReplyDelete
  9. Kena tahu la beza jimat dan kedekut , alahai

    ReplyDelete
  10. Kena tahu la beza jimat dan kedekut , alahai

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum... PC,

    Nauzubillah ... takut mselim3 , muflis di akhirat..

    mselim3

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..