08 September 2015

UbaN?!?..satu anugerah juga..

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

UbaN?!?..satu anugerah juga..
Google image


Syukur atas setiap nikmat..hujan masih lagi turun..renyai renyai..sejuk..alhamdulillah

:: uban..satu anugerah juga ::

uban

Allah yang menciptakan kamu bermula dengan keadaan lemah, selepas berkeadaan lemah itu Ia menjadikan kamu kuat. Setelah itu Ia menjadikan kamu lemah pula serta tua beruban. Ia menciptakan apa yang dikehendakiNya, dan Dia lah jua yang Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.
Surah Ar Ruum
Ayat 54

لا تنتفوا الشيب فإنه نور يوم القيامة ومن شاب شيبة في الإسلام كتب له بها حسنة وحط عنه بها خطيئة ورفع له بها درجة
Janganlah mencabut uban karena uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti. Siapa saja yang beruban dalam Islam walaupun sehelai, maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan, dengan uban itu akan dihapuskan satu kesalahan, juga dengannya akan ditinggikan satu derajat. (HR. Ibnu Hibban dalam Shahihnya. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini hasan)
Kalau sebut rezeki mesti bayangkan wang beribu,,makanan lazat penuh semeja,,bila sebut keseronokkan terbayang destinasi pelancongan,,pantai yang biru,,tidur di atas tilam empuk,,menginap di hotel mewah..megah,,gah,,wah,,wah,,wah,,cuba cakap eh kat kepala awak ada uban la..ha..*melenting bobos bumbung rumah..cepat cepat ngadap cermin duduk dianjung rumah..terang sikitkan..nak bagi nampak ubannya..ayam jantan pun ngeri nak melintas takut jadi mangsa pembunuhan kejam gara gara tuanya stress cabut uban*
Kalau dulu uban sinonim dengan orang tua..sebut uban ha tualah tu..orang tua haruslah ada uban..itu dulu..dulu..sama juga botak..asal botak orang kaya sebab bayak fikir,risau mana la nak sembunyian duit ni takut toyol curi..tapi sekarang orang biasa pun botak juga..pening fikir macam manalah nak cari duit ni.nak tambah pandapatan..muda muda pun ada juga yang botak..bukan sebab dicukur tapi rambut segan nak tumbuh..rambut hitam lebat berkilat,,atau uban putih melepak,,itu rezeki..kita boleh usaha untuk merawat setiap masalah yang timbuh sedaya upaya..tak salah pun..kan Allah suruh kita usaha..doa minta padaNYA dan kemudian tawakkal..dengan syarat jangan sampai melanggar ketetapanNYA..



8 comments:

  1. di usia yang semakin meningkat ni, pada kak ana ia satu peringatan dariNya :)

    ReplyDelete
  2. Usia muda pun dah mula beruban. sekrang faktor pemakanan dan stress.

    Salam Blogwalking : www.yanieyusuf.com

    ReplyDelete
  3. @Sop
    hehehehe..PC pun ada juga sehelai dua..

    ReplyDelete
  4. @anajingga
    betul kak..kita semakin menghampiri ajal..

    ReplyDelete
  5. @yanie yusuf
    betul..salah satu faktor juga pemakanan tu..salah satu bahan perisa pada makanan..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..