15 September 2015

KematangaN

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Sudah pun hari Selasa hari ini.alhamdulillah.selamat menjamu selera semua.bissmillah.

Kematangan

*♡•° kematangan °•♡*

PC setuju lah mama..PC cuba juga mencari cari..tapi tak jumpa..sudahnya guna yang sedia ada di tamplate blogspot..nak juga berubah sebenarnya..bila tak pandai bab tukar tamplate..takut la pulak..huhu..

Kalau buah masak ranum itu sudah matanglah..sila petik dan nikmatilah.rezeki.dah kalau buah beracun jangan laaa di makan juga,bukan ke bahaya tu.terlebih matang pun tidak boleh.itu busuk namanya.

Itu buah buahan.kalau manusia agak sukar sedikit.sebabnya yang sudah baligh(keluar haid bagi wanita,cukup umur 15 tahun bagi lelaki) belum tentu mumaiyez(boleh beza baik dan buruk).haaa.ramai pun begitu.bukti?masih banyak gejala sosial berlaku,belum lagi kes skodeng ayam jantan mandi,intai kambing betina nyusukan anak.sebab itulah kematangan tidak boleh dinilai melalui angka pada umur.kadang yang kita rasa "sepatutnya"tetapi berlaku "sebaliknya"

Satu perkara yang perlu kita ingat sentiasa,,kematangan datangnya dari gabungan hati dan akal yang sihat dan waras.kita perlu usahakan untuk bertindak matang.

9 comments:

  1. usia tua tak semestinya matang.. untuk matang kena berusaha untuk menjadi matang dengan menambah ilmu dan bergaul dengan orang yang baik..

    ReplyDelete
  2. Saya masih dalam proses nak mematangkan diri. Hehe
    Kadang2 confuse, diri ni dah matang ke belum. :P

    ReplyDelete
  3. Jika akhlak kita matang..baru dipanggil matang..contohnya sy(belum matang lg)

    ReplyDelete
  4. Hmmm....itulah kerana tak semua yg baligh itu mumayyiz. Yg mumayyiz tak baligh tu biasalah kita maklum. Nampak aje dah tua tapi masih tak tahu nak membezakan mana satu baik dan buruk. Pakai langgar semacam aje..

    ReplyDelete
  5. @Mizz Aiza
    betul aiza..setuju..kalau diikutkan saja suka..sampai bila pun tak matang matangkan..

    ReplyDelete
  6. @ana fatihah
    tak apa yang benting belajar..asal kita tahu beza baik dan buruk..betul dan salah in sya Allah menuju ke arah kematangan..

    ReplyDelete
  7. @Kakzakie
    itu yang merisaukan..sebabnya orang akan mengata kan kak..dah tua..dah besar panjang tapi tak matang matang..Allahu..kalau boleh jangan sampai tahap begitu..

    ReplyDelete
  8. Insha Allah Zumal juga nak mematangkan diri...

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..