30 September 2015

IngaT

8:00 PM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


Image

* ingat *

Kita yang perlu mengorak langkah
Perbaiki mana yang kurang
Terus pandang ke hadapan memburu kejayaan

Macam mana ye..

3:18 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 



Alhamdulillah dah cantik sangat hasil air tangan adik ecah
Bila PC buka blog di notebook akan ada ruang kosong pada belah kanan..baik di header juga di footer..begitu juga bila menggunakan note..bila menggunakan laptop..semua ok saja...

Sekiranya sahabat boleh membantu...ucapan terima kasih PC dulukan..

Percubaan pertamA

12:30 PM 9
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Image

* percubaan pertama *

Kit Kat Green Tea 
Bagi yang sememangnya gemarkan green tea dan aromanya pasti kit kat bersalut perisa ini menjadi dambaan atau pilihan..bagi yang belum cuba silakan..

Manis sedikit berbanding kit kat original
3/5*

Insani

7:30 AM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


* insani *

Insani
Subuh satu permulaan kehidupan
Isyak penutup ceritera aktiviti seharian 
Sepertiga malam detik istimewa 
hamba dan PENCIPTA 

29 September 2015

BetuL

9:30 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Image
Google image 

* betul *

Ilmu itu bukan yang dihafal
Tetapi yang memberi manfaat



Lemau

4:00 PM 14
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Demam
Google image 

* lemau *

Syukur atas segala nikmat.
Terima kasih Allah 
Selawat dan salam buat mu Ya Rasulullah SAW 

Sambutan aidiladha kali ini sedikit hambar..dugaan yang dihadapi oleh jemaah haji sedikit sebanyak menyedihkan kita.ya mereka syahid..keadaan jerebu yang belum berakhir menghalang pergerakkan.bukan sekadar kanak kanak..orang dewasa juga perlu mengambil langkah berjaga jaga.

Sebalik musibah,Allah sedang didik kita.analisislah teguran Allah itu.
Maaf kerana PC kurang blogwalking ke blog sahabat sahabat yang disayangi..balik saja dari kampung PC dan suami demam..batuk..selesema..Allahu..in sya Allah PC ziarah kalian.


RedhA

7:00 AM 5
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Motivasi

* redha *

Kesakitan itu kifarah
Meringankan sedikit yang berat 
Mengurangkan sedikit yang banyak 
Sabar..Redha 

28 September 2015

Perjalanan

4:30 PM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

* perjalanan *

Perjalanan
Bissmillah..senyum meleret nak balik kampung..

Perjalanan
Alhamdulillah..balik ke tempat mencari rezeki semula..dah bersimpul senyumnya..

Persamaan
Jalan pastinya sesak belaka..macam macam ragam..pahit..manis..kelat..masam..masin

Hujan yang lebat selebat lebatnya

Perbezaan
Jerebu yang semakin menebal sewaktu perjalanan pulang semula ke Kuala Lumpur.

Teruskan berdoa.

Soalnya hatI

12:30 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Soalnya hati
Google image 

•○●Soalnya hati●○•

Hujan sudah berangin pun sudah
Doa tidak sesekali dilupakan
Hari hari mendatang terasa semakin berubah
Jerebu itu satu dugaan


Angkat barang jari berbirat
Rasanya enak si halwa buah pala
Biarpun bersugi hukumnya sunnat
Amalkan sentiasa kerana berpahala


Hobi pak joko tengok gusti
Bersama sahabat karib si rahmat kepit
Sememangnya yang wajib itu mesti
Tidak salah tambah yang sunnat


Dugaan datang tidak terjangka
Terkadang boleh gundah gulana
Itu semua kehendak DIA
Yakinlah sentiasa pada yang ESA


Pertemuan pastinya ada perpisahan
Alam maya penghubung ukhuwah
Jangan terlalu asyik memendam perasaan
Kelak meletup seluas kawah

Jentik hatI

7:30 AM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


♡ jentik hati ♡

Jatuh bangun sepanjang kehidupan itu lumrah 
Luar biasa bila kita tidak langsung terkesan daripadanya 



27 September 2015

Sepanjang kehidupan inI

2:30 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Sepanjang kehidupan inI
Google image

:: sepanjang kehidupan ini ::

9 bulan 10 hari dibawa ke sana ke mari menumpang di rahim seorang wanita bergelar ibu.
Lahir hanya sebesar telapak tangan.segala diuruskan.
kanak kanak,remaja,dewasa,tua

sepanjang kehidupan ini
sudah berapa banyak amal yang kita kumpulkan atau lebih banyaknya noda dan dosa berbanding amal kebaikkan

sepanjang kehidupan ini
sudah berapa banyak hati yang kita lukakan,guris dan biarkan darahnya mengring sendiri..
atau sentiasa mengungkap kata kata kemaafan tanpa menanti hari kemenangan sesudahnya Ramadhan

sepanjang kehidupan ini
sudah berapa banyak kita berburuk sangka kepadaNYA atau sentiasa redha terhadapNYA

sepanjang kehidupan ini
hanya kita dan DIA yang mengerti 

Perhati

7:30 AM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Perhati

°•● perhati ●•°

Persamaan PAHALA dan DOSA 
Tidak terlihat tapi tetap dicatat 
Inilah sebenarnya cabaran 
kita sebagai khalifah 

26 September 2015

Luar kotaK

3:00 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Luar kotaK
Google image

:: luar kotak ::

Kera sumbang.Katak bawah tempurung.Pedas bunyinya.Merah cuping telinga.Lagi lagi ditambah dengan gaya bercakap tu yang penuh karaktor.fuhhh..berasap.

Perubahan.Tidak semua boleh terima.Tidak mudah.Bukan mustahil.
Hidup perlukan perubahan ya itu hakikat.Perlukan idea idea bernas luar biasa yang berbisa..Perubahan yang ada bertepatan dengan apa yang Allah tetapkan.Tidak salah berfikir diluar kotak.Canggih.Hebat.Terbaik.Limited adition katanya.TAPI jangan perjudikan maruah bangsa dan agama.

Lebih baik berada di dalam kotak biarpun tidak selesa daripada diluar kotak mempamer kepincangan akal dan budi..

Vitamin

8:00 AM 6
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Vitamin

vitamin ♡

Hendak banyak VITAMIN 
Buka Al Quran 
Bacalah walau sebaris ayat 

25 September 2015

Bergembira..

2:00 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Bergembira..
Google image

:: bergembira ::

Syukur atas segala nikmat.sekecil kecil tanda syukur ucplah alhamdulillah walau sedakar di dalam hati.

Kemeriahan Aidil Adha pastinya masih terasa.daging daging korban masih mengisi ruang di dalam peti sejuk beku.alhamdulillah.kan rezeki tu.masak sedap sedap.makan sama sama ramai ramai.wah sangat meriah.tulang tulang diurus dengan baik.tanam supaya tidak dimakan binatang liar..kalau rajin buat sate..sedapnya..kan..kan..

Pastinya yang punya rezeki lebih..berkemampuan senang hati melaksanakan ibadah korban.alhamdulillah.gembira bersedekah.penduduk kampung gembira menerima.berganda nikmat gembiranya.ibu ayah gembira anak anak balik kampung.penat atau letih tolak dulu ke tepi.ringankan tulang bantu apa yang patut.ingat.mak ayah kita bukan lahirkan seorang tuan atau bos..tapi melahirkan seorang anak.


Rasa

7:30 AM 12
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Rasa

* rasa *

Kifarah hakikatnya sakit 
Mengurang dosa yang berkait,
Segera sedar dan bangkit,
Sebelum nikmat diambil secara sulit 

24 September 2015

Maaf yE

8:00 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Maaf yE
Google image

<< maaf ye >>

PC mohon maaf kepada semua ukhuwah..
Kurang blogwalking..nak kata beralasan betullah..sesuatu terjadi biasanya mesti ada alasan..logik dengan tidak logik saja statusnya..alasan fakta atau auta..tapi lumrahnya bila di hari hari perayaan..pastinya tumpuan sedikit berbeza..tumpuang pada alam maya seolah hanyut menjauh..dari pandangan mata..dihati owh...menggedik sahaja jari jemari..huhuhu..*sila menggedik dengan pisau dan parang serta gunting ye..*

Kadangkala kita terpaksa disconnect seketika dengan alam maya untuk terus connect dengan yang nyata..*sebelum anak lesung terselit di gusi..harap maklum*..jadi jangan hairan kenapa tangan bau jintan..jangan dikisah batang serai terselit dijari..jangan pelik ketiak tu bau daun kari dik..tapi peliklah kalau tengah sibuk sibuk ada yang terbongkakng dalam bilik..bergurau senda terkekek kekek..*jangan sampai mak..mak mertua tengok macam nak cekik hahahaha*..

Moga gigih semua..


Jangan sekadar berkisaH

2:00 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Jangan sekadar berkisaH
Google image


.. jangan sekadar berkisah..

24 September 2015.Khamis.10 Zulhijjah 1436H
Selagi bernyawa.Setiap tahun.Meraikan bersama.

Berdoa.Sentiasa.Gigih.Sabar.Demi Zuriat yang diingini.
Akhirnya Allah mendengar dan menganugerahkan Nabi Ibrahim zuriat.
Dari seorang isteri.Siti Hajar.Nabi Ismail satu satunya putera dikurnia.

Menanti kehadiran zuriat begitu lama tidak menghalang Nabi Ibrahim untuk terus mentaati perintah Allah SWT.Begitu juga Nabi Ismail.
Tetap taat.Kerana Allah SWT.Wahyu daripada mimpi.Akur.
Nabi Ibrahim A.S bersedia untuk mengorbankan anak yang dikasihi,Nabi Ismail.

Berkata Nabi Ismail kepada ayahnya..

"Wahai ayahku! Laksanakanlah apa yang telah diperintahkan oleh Allah kepadamu. Engkau akan menemuiku insya-Allah sebagai seorang yang sabar dan patuh kepada perintah. Aku hanya meminta dalam melaksanakan perintah Allah itu, agar ayah mengikatku kuat-kuat supaya aku tidak banyak bergerak sehingga menyusahkan ayah, kedua agar menanggalkan pakaianku supaya tidak terkena darah yang akan menyebabkan berkurangnya pahalaku dan terharunya ibuku bila melihatnya, ketiga tajamkanlah parangmu dan percepatkanlah perlaksanaan penyembelihan agar meringankan penderitaan dan rasa pedihku, keempat dan yang terakhir sampaikanlah salamku kepada ibuku berikanlah kepadanya pakaian ku ini untuk menjadi penghiburnya dalam kesedihan dan tanda mata serta kenang-kenangan baginya dari putera tunggalnya."

Ganjaran.Serahan hati kepada dan kerana  Allah.Parang yang tajam menjadi tumpul dileher Nabi Ismail.

Allah SWT berfirman

"Wahai Ibrahim! Engkau telah berhasil melaksanakan mimpimu, demikianlah kami akan membalas orang-orang yang berbuat kebajikan"

Allah memerintahkan Nabi Ibrahim menyembelih seekor Qibas yang telah tersedia di sampingnya dan segera dipotong leher kambing itu oleh beliau dengan parang yang tumpul di leher puteranya Ismail itu
 boleh rujuk sini

Moga kita niatkan setiap amalan kerana Allah.bulatkan hati.luruskan niat.
Selamat bersedekah di aidil adha.



Digi

7:30 AM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

DIGI

* d i g i *

D I G I
Dengar
Ingat
Guna
In sya Allah 
Apa? 
Ilmu yang bermanfaat 

23 September 2015

LazimnyA

8:30 PM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


LazimnyA
Google image

..lazimnya..

Syukur atas setiap nikmat MU YA ALLAH.terima kasih.

Cuti sekolah telah bermula tetapi ibu bapa masih lagi bekerja.Namun ada juga ibu bapa yang sudah lebih awal bersiap sedia mengambil cuti panjang bagi membawa anak anak berjalan jalan mengisi masa cuti yang ada.

Cuti sekolah.Cuti daripada tugas.Tapi jangan cuti ibadah.Sambutan Aidil Adha yang tidak berapa hari lagi..manfaatkan sebaiknya.BALIK KAMPUNG.Ada yang sudah sampai ke kampung halaman dari awal minggu ini lagi.alhamdulillah.ada yang sedang dalam perjalanan..moga selamat sampai..tidak kurang yang bakal memulakan perjalanan hari ini..berhati hati ketika memandu.baca doa.lebihnya tawakkal padaNYA.

Selamat bercuti.Selamatsampai ke destinasi.Selamat Hari Raya Aidil Adha untuk semua.




PeluanG

4:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

PeluanG
Google image

.. peluang..

Siapa tidak suka diberi peluang.Betul?.Dengar sahaja perkataan peluang sudah cukup buat jantung berdangdut riang.Jangan bohong.Muka tu namapk ghairah.Mata tu bersinar bak minum 2 kontena innershine.Bersyukurlah.


******************************************************

Peluang daripada Allah.Bernyawa.Amal Ibadah

23 September 2015.9 Zulhijjah 1436H.Hari Arafah.Hari jemaah haji berwukuf.

Menurut Hadis Riwayat Muslim
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud

"Puasa pada hari Arafah itu menghapuskan dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang."

********************************

Kepada yang berpuasa sunnat hari ini.selamat berpuasa.
OFF mungkar.ON ma'ruf.

Siapa tahu ini yang terakhir untuk kita.Manfaatkan sebaiknya.


*********************************************************************

Azan Maghrib.Penamat.Bissmillah.
Selamat bebuka.Nikmati judah apa adanya.
Alhamdulillah

RagaM

12:30 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

ragam
Google image

..ragam..

Disentuh kuncup malu
TItulah pokok semalu
Kalau pokok pun tahu begitu
Mengapa manusia tiada rasa malu

Pucuk betik rasanya pahit
Direbus dengan sedikit minyak
Telunjuk lurus kelingking berkait
Begitulah sekarang yang banyak

Daun senduduk dalam hutan
Boleh membantu merawat luka
Jangan mudah dengar hasutan
Menyebabkab diri dipandang hina

Rebung buluh diracik tipis
Tujuannya hendak dibuat jeruk
Jangan biar kebaikkan diri terhakis
Takut berakhir seperti kain buruk

Tebu hitam sukar dicari
Tebu kuning tumbuh melata
Dalam hidup musuh jangan dicari
Kerana kawan itu juga harta


Sedar diri

8:00 AM 17
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Sedar diri

♡ sedar diri ♡

Sejauh mana pucuknya meninggi,
Akarnya tetap mencecah bumi,
Lihatlah di mana mulanya berakar umbi 
Agar sentiasa sedar diri.

Terima kasih Blogger Aisyhah Nyais

12:31 AM 16
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Syukur padamu Ya Allah.

Mula mula hadiah header
Kemudian makeover semua.Hasil air tangan 
Adik ecah..Allahu..rezeki hadir pelbagai cara..bermacam bentuk.


Keseluruhan air tangan PC


Hadiah header dari adik ecah



Jeng...jeng...jeng katanya..syukur...syukur...


Hasil setengah hari.siap.
Yup kalau ditanya..PC puas hati dan gembira.
Sebab simple dan kombinasi warna yang menarik..sesiapa yang berminat...sila deal dengan adik ecah..cepat..kemas..in sya Allah anda puas hati..
Akak doakan ecah cemerlang dunia..bahagia di akhirat.amin..
T E R I M A  K A S I H
 ALHAMDULILLAH

22 September 2015

BersugI

9:00 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

BersugI
(kayu sugi/kayu miswak)
Google image


 ** bersugi **

Gigi pertama yang tumbuh walau gigi susu..gembira sampai tahap lompat bintang..alhamdulillah..itulah mak mak kita.Bermula babak hindustan..tak pun kung fu..bergantung pada anak masing masing.samada pasrah dan menyerah..atau buat ketiak maknya berpeluh..

wartawan sebelah datang buat liputan
kenapa tu..kenapa tu..
Melalak.vokal bukan sekadar rupa versi gosok gigi.

**********************************************************
Fahami.membersihkan mulut dan gigi

Hukum besugi

Sunnat bila bila masa.Sangat dituntut bila bangun tidur dan setiap kali berwhudhu sebelum solat.Ketika hendak membaca Al Quran dan bila ada rasa perubahan pada bau mulut.
Bila masanya hukum bertukar Makruh?
Jadi makruh pada orang yang berpuasa tak kira sama ada puasa fardhu (Ramadan) atau puasa sunat selepas gelincir matahari, iaitu selepas masuk waktu zuhur.

Sabda Rasulullh SAW yang bermaksud

Bersugi itu membersihkan mulut dan mendapat redha dari Tuhannya ". 
( Hadis Riwayat Al Baihaqi )

Kalau tidaklah akan menyusahkan umatku akan aku suruh mereka bersugi pada tiap-tiap waktu ketika berwuduk ". ( Riwayat Ahmad )
sumber




GandakaN

4:00 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

GandakaN
Google image

..gandakan..

Alhamdulillah.syukur itu tanda kita ini insan yang tahu berterima kasih.

Apabila banyak perkara yang seronok berlaku,berselang atau berturut turut,ya kegembiraan berganda.begitu juga sebaliknya.

Selera.bukti,makan bertambah.jangan lupa awali bissmillah.akhiri alhamdulillah.takut ada campur tangan lain.

Rezeki.sedikit bukan tidak cukup.banyak boleh simpan.persediaan.

Simpanan.dividen.faedah.bunga.celik hati.celik ilmu.tapis mana halal mana subhah.

Hendak berjaya gandakan usaha.semua agenda.tidak salah gandakan juga taat dan ibadah padaNYA.sentiasa.






pin..pin..pon..pon..

3:32 PM 0
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

pin..pin..pon..pon..
Google image

Blog Perdu Cinta sedang dirawat..
pin..pn..pon..pon..
terima kasih Dak ecah

Jiwa

12:30 PM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Jiwa
Google image

..Jiwa..

Terhiris jari luka jadinya
Di sapu minyak gamat pada yang luka
Hati luka jiwa merana
Kembalilah setia pada yang ESA


dalam bangunan bunyi penggara
hendak kata kecemasan tidak la pula
Pergilah berwhudhuk kadar segera
Tenangkan hati jiwa dan raga


Pergi ke pasar naik kereta
Asyik memilih si buah naga
Jangan dibaja rasa segketa
Kelak bangsa sendiri merana


Menuntut ilmu hingga ke kutub
Pelajari dari bab ke bab
rajin rajinlah baca kitab
Huruf Ba huruf Iqlab


Di ampaian tersidai kain lembab
Sambil intai makan kebab
Kalau tak nak kena babab
Sertai kelab yang ajar adab


Doa ibu sangat mustajab
Sengal lutut sapu losyen mustajab
Bangun pagi mata sembab
Kena kaji sebab musabab





Mawar

7:30 AM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Mawar

♡ mawar ♡

Mawar,manisnya untuk sang lebah
Biar pun kelopaknya menyapa bumi,
Harumnya tetap mewangi.
Berjasa hidup atau telah mati 

21 September 2015

AnalisiS

8:30 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Analisis



Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
Surah Al Alaq
Ayat 1

********


Demi Masa!
Surah Al Asr
Ayat 1

**************
Kalau mak marah sebab buang masa.
Kalau cikgu nasihat suruh baca buku.
Jangan marah.
Buka Al Quran.Nyata.Jelas.

Manfaatkan masa.
Bacalah daripada sumber yang mendatangkan kebaikkan.

BohonG?!?

4:00 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

Bohong
Google image 

 ^^ bohong?!? ^^

Bohong kalau kita tidak pernah membunuh
Lipan.lipas.serangga berbisa.nyamuk.
Untuk keselamatan.

Bohong kita tidak menipu
Kentut dalam majlis.skodeng aurat orang.gosip.
Jadikan pengajaran.

Bohong kita tidak terasa hati
Diam.nangis.merah mata dan muka.
Demi ukhuwah

Bohong kita sentiasa kuat
Tidur.letih lesu.sakit
Sedar kita hanya hamba.

Istighfar.

***********************

Salah satu tanda munafik adalah berbohong

***********************************************

Sesetengah situasi kita dibenarkan berbohong
Ketika dalam peperangan.semasa berusaha mendamaikan suami isteri.mengeratkan silaturahim sesama manusia.
Wallahuaklam.

Cerita hujung minggU

12:30 PM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Cerita hujung minggu

** cerita hujung minggu *

Alhamdulillah syukur atas segala nikmat.
Kalau dulu hujung minggu menjadi pilihan untuk mengadakan majlis tapi sekarang tidak lagi..biarpun majlis diadakan kecil kecilan asal dapat menyatukan semua ahli keluarga.rakan taulan.on.

*********************************************

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud

Apabila berkahwinnya seorang anak Adam 
Sempurnalah separuh daripada agamanya
Maka sempurnakanlah separuhnya lagi dengan Taqwa 

**********************************************

Islam itu memudahkan.
Tetapi jangan sesekali ambil mudah.

BezanyA

7:00 AM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


 Bezanya

*bezanya*

Saya memandang dengan hati
Awak melihat dengan rasa 
DIA memerhati dengan rahsia 

20 September 2015

Perasaan ke Perasan

8:30 PM 1
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Perasaan ke Perasan
Google image

Perasaan ke Perasan

Perasaan.pelbagai ragam.Macam macam variasi.
Warna warni bak ais krim.Berbelang umpama pelangi.
Kita yang rasa.Berperisa.Makanan jiwa.
Emosi.Akal.Pandu pada arah yang betul.

Perasan.Terlalu suka.Terlebih teruja.
Kita kepada dia.Dia terhadap kita.
Mungkin itu tanda tidak pasti.Hindari dikisah bertubi tubi.
Nafsu nafsi.Jauhi.Jaga maruah diri.

Hakikat.Tahu.Perasaan atau Perasan.


Cak cak ponG

4:00 PM 3
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


Cak cak ponG
Google image

* cak cak pong *

Syukur atas segala nikmat.alhamdulillah.
Adik adik sepupu PC teruja mereka bagi tahu cuti sekolah dah bermula.
Cuti sekolah + Hari Raya Aidil Adha.Ibadah korban.
 Senyum simpul la tu..yang kakak kakak biar pun cuti sekolah mereka tidak merasai cuti dalam erti kata sebenar terutama kelas kelas peperiksaan.SPM.STPM.STAM.sabar.
adik adik jangan tambah lagi gundah gulana si abang dan si kakak.faham.

Bila si adik panjang akal.Merencana itu ini.Ibu ayah tumpul nafsu
Duit bukan masalah.mengenangkan anak anak yang nak periksa.
Ini anak.itu anak.sayang semua.masa tak kena.
ikut ini itu merajuk.ikut itu ini minta dipujuk.
Babak cuti sekolah.ibu ayah perlu lebih panjang akal.
bersabarlah wahai ibu ibu..bapa bapa saudaraku.

Inilah masa undangan walimatulurus merata
hujung minggu.sepakatkan semua.
gantikan idea si panjang akal tadi
datang makan kenduri





Usaha lagi

8:00 AM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Usaha lagi

《¤》usaha lagi 《¤》

Jangan bersedih andai tidak dapat menjadi ketua di DUNIA 
Berusahalah moga diPILIH menjadi ketua di SYURGA 

Santai jE

7:30 AM 2
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
santai je
Google image

(*)  santai je (*)


Daun sireh daun kadok
Seakan sama tapi tak serupa
Bila makan sila laa duduk
Barulah nampak sopan pada pandangan mata


Jala bubu pukat
Bot tunda bot tarik
Mula mula menyakat
Eh lama lama tertarik


Halia kunyet serai
Daun kesum pucuk singkil
Robohnya kerana bercerai
Hindari sikap haji bakhil


Panjang pendek kurus gemuk
Muda tua sihat sakit
Rezeki datang bukan sekali segerobok
Cubalah usaha berdikit dikit


Sambal kicap pedas pekat
Soto ayam daun sup pegedil
Latih diri bersikap muafakat
Jangan tunjuk sikap degil


Cicak mati tersepit pintu
Lidah terjelir nak mengucap tidak tahu
Jangan diganggu harta yatim piatu
Ingat sikit tu malaikat Malik setia menunggu