13 August 2015

♡♡macam auta..sebenarnya fakta la♡♡

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Alhamdulillah hujan..syukur..bunyi hujan bergabung dengan seruan azan..syahdu..nikmat..

Macam auta...sebenarnya fakta la
Google image 

~^~macam auta..sebenarnya fakta la~^~
Cara berbeza..matlamatnya sama..mak ayah kita straight to the point..bila part nenek ke atok kita eh macam lain..macam corner corner gitu..ni pendapat PC la..haha,,

zaman lurus bendul yang dulu..tetapi..tetapii..ambil maksud sebaliknya ye..fikirkan..yes fakta tu..dapat jajan syok makan..duduk kat tengah tangga..1,2,3..duduklah kat tangga tu..nanti kawin susah nak beranak..hah?!?..*kawin?best ni..susah beranak!?!haaishh..baik bangun,,pindah..zasss..hakikatnya tangga itu tempat orang turun naik..bila duduk situ..makan..ganggu orang nak lalu..jangan duduk atas bantal..nanti bisul..ya ampun..syok kot..lembut..gebu..kan senang cakap bantal tu untuk kepala..bukan punggung..alahai...alahai..itu belum tidak boleh makan dalam kualilah..makan pindah pindah la...haiii..yang muda mudi merasakan ianya seolah menyusahkan..merimaskan..tetapi jika dipandang pada sudut positif sebenarnya membentuk adab dan akhlak yang baik sudah pun bermula dari dulu lagi secara tidak formal..


8 comments:

  1. itulah.. setiap yang orang tua larang tu, ada maksud tersirat.. cuma orang aman sekarang ni tak cari maksud tersirat tu, hanya dijawab "bukan betul pon.." ^_^

    ReplyDelete
  2. seni kiasan yang indah sebenarnya PC maksud yang mendalam tersirat.Orang dulu-dulu penuh tata susila peradaban, sekarang bukan sahaja tutur kata malah sikap kebiadaban terserlah nyata,teguran secara melulu dan ada kalanya mengaibkan orang ,Waallahu a'lam

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya larangan yang diberi ada sebabnya bukan sesaja kias begitu...

    ReplyDelete
  4. @anajingga
    Nak menegur juga perlu ilmu..ibarat tarik rambut dalam tepungkan..begitulah...

    ReplyDelete
  5. @Dunia Zumal
    Betul tu zumal...cuma kena halusi betul betul..jangan terus melatah.,

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..