08 August 2015

♡♡jiran..♡♡

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Jiran semasa hayat dikandung badan
Sumber Google image 
Jiran semasa hayat di dunia....

Tanah perkuburan
Sumber google image 
Tetap juga berjiran..

'°•●jiran●•°'
Seronok bila kita hidup berjiran..terutama di kampung kampung..tak kira jarak rumahnya hanya 5..6 tapak..atau dengan hanya gear 2 dan sampai depan pintu..volume mak mak..bapak bapak..pakcik mak cik..nak old school sikit atok atok nenek nenek..ermmmm memang high volume..copot gigi palsunya..macam dah tidak berfungsi pulak telefon yang ada..yang sekali sekala dengar..wah berdesing cuping telinga..tapi itulah bunga keakraban..

Lain pulak kisahnya bila..kau kau..aku aku..ada aku kesah..ada?? ada??..ermmm aaa sudah..pening ni..kita nasihat dia..eh dia pulak ngaja kita..tak apalah..sabar..in sha Allah kita doakan..


Imam Abu Mohammad Abdul Haq menceritakan dalam buku beliau Al ''Aqibah :

 Kisah benar berlaku di Cordoba Sepanyol.Sebuah keluarga asyik bermimpi tentang ibu mereka yang meninggal dunia.Ibunya mengeluh tentang gangguan dari jirannya di kubur.

 Justeru berkali-kali mimpi yang serupa,mereka membuat siasatan tentang jiran ibunya .ternyata sebelah kubur ibunya seorang lelaki yang suka melakukan maksiat.

 Keluarga tersebut menggali kubur dan memindahkan tulang-tulang kubur ibu mereka ke lokasi lain...

 Subhanallah..........................


Sumber dan kredit di sini

6 comments:

  1. Ooo lps jgn lah kita bt maksiat..

    ReplyDelete
  2. bila masak.. jiran terhidu bau masakan.. kena bagi satu pinggan apa yg kita masak tu,kan

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang baik dan mengingatkan saya akan Budaya Berjiran di Jepun yang saya baru dikongsikan dalam http://travelogisma.blogspot.jp/. Saya pernah terdengar ramai orang menjumpai Islam di Jepun ini. Terima kasih atas perkongsian.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..