31 July 2015

♡♡"tugu"kan hati♡♡

11:22 PM 4
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Ihsan Google 

Setiap perjalanan pasti ada perhentian..temui banyak persimpangan..
Pada setiap usaha pasti ada kegagalan..itu sumbu kejayaan..
Hidup ini penjelajahan..pengembaraan..jatuh..bangun..jatuh...jatuh..wah jatuh lagi banyak ni....bila bangkit...terus pandanglah hadapan ..
STAND UP..
DON'T GIVE UP..
in sya Allah..

♡♡Tolongggg PC kemaruk..♡♡

1:36 PM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Berhari hari PC pendam perasaan ni...mendidih hati..kalau la boleh berasap..dah berkepol kepol agaknya asap keluar dari lubang hidung jawa ni,.belum lubang telinga lagi..,sabar..sabar..betul betul mencabar...dan dicabar..cukup menyesakkan minda...kuat betul dugaan balik dari bercuti panjang di kampung..Allah..
Allah tahu setakat mana kemampuan hambanya untuk menanggung dugaan..
^
^
^
^
^
Berhari hari bertabah hati cium bau...masak juga akhirnya wahai cempedak..sama macam si pokok cekur..ini juga ole ole dari kampung..alhamdulillah..*jangan tercabut pintu peti ais tu sudah...dok ulang alik makan cempedak..

♡♡jumaat sentiasa dinanti♡♡

8:00 AM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Ihsan from Google image

15 Syawal 1436H..Jumaat ketiga dibulan Syawal..memasuki fasa ketiga Syawal..alhamdulillah..sepertinya menjadi fasa rumah terbuka...moga semakin banyak kita memberi...semakin bertambah dan luasnya pintu rezeki daripada Allah  SWT..amin..syukur atas setiap nikmat..

●○°BILA ALLAH TIDAK BERI..BUKAN BERMAKNA ALLAH BENCI..TAPI MUNGKIN ADA SESUATU HAL YANG ALLAH MAHU KITA MENGERTI°○●

30 July 2015

♡♡cak cak pong♡♡

6:14 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Google image iluvislam

Berus periuk rasanya kasar
Harganya murah belinya banyak
Sahabat PC mesti dah solat asar
Moga pahala bertambah banyak

Malas memasak makan di kedai
Pilih saja menu yang ada
Pakai jangan sembarangan pakai
Takut terluak aurat yang ada

Syawal semakin munuju penghujung
Kuih yang serdak itu paling sedap
Bukan raya saja boleh kunjung mengunjung
Hari hari lain pun boleh datang mengadap

Taraweh dah berlalu zakat fitrah dah selesai
Ada ketupat rendang dan juga budu
Harap tiada yang kusut masai
Mulut muncung jalan melulu

Wayang kulit kuda kepang
Menuntut ilmu halau hantu
Jiran tetangga janga terlepas pandang
Takut kelak bersendirian dikaki bangku

Sakit gigi aduh aduh
Korek hidung besar serombong
Hidup bersama jangan gaduh gaduh
Bila bila susah dia juga yang tolong

Sirap selasih
Cendol kacang lebih
Gelak jangah lebih lebih
Takut sedihnya yang lebih

Kuih bingka kuih lapis

Disusun rapi atas pinggan
Rezeki dalam pinggan dimakan habis
Siapa tahu suapan terakhir ada keberkatan

Tidur malam pakai kain
Simpulnya ketat supaya tudak lucut
Bertemu kita di entry lain
Banyak lagi ilmu PC nak nuntut

Makan prata
Tata

♡♡dah pandaiii♡♡

2:55 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Google image 

Aidilfitri kali ni suami PC dapat cuti panjang sikit..ditambah PC yang sudah tidak bekerja..maka tidak risau mengejar tempoh cuti berhari raya..kalau tidak..asyik pening kepala..PC boleh cuti lama..en suami cuti kontot pulak..bila cuti PC coet..eh cuti en suami panjang berjela jela...aaaa sudahh..hihihi...jawabnya yang sedang sedang saja cuti kami berdua...alhamdulillah..

Bila cuti panjang..lama dikampung..cerita pun berkontena..

Mama : Jua,,tadi mak utih telefoh..dia kata angah kena rompak...

PC : **Mengucap panjang...istighfar...sedih..sepupukan..haruslah..
 Kenapalah kejam sangat manusiakan mama...raya raya kot..tak ada    kesan baik walau sikit ke sebulan ramadhan...

Mama : Itulah..entah..tapi mama musyikil..mak utih tak sedih pun tadi masa sembang kat tekefon..ketawa ketawa adalah **muka mama tak puas hati...dari awal lepas bercakap kat telefon muka mama dah lain macam

PC : aaikkk..biar betul..biar jua call mak utih semula..takut silap info ni...**sambil bangun nak menuju ke telefon rumah..

Mama : tak perlulah...mana nak sedih..hati anak dia yang kena rompak...bulan 9 ni nak kawin...nak suruh jua dengan menantu mama tu balik la..apa lagi..**slumber je muka mama...muka tahan ketawa...

PC : boikot tak cakap dengan mama 2 minit...**@@#$/^&*()....

Mama : sabar ye...sabar...ilmu gempak ni mama kutip dari jua lah...kan...kan...

PC : @#$/^+×÷^&*!;?...krikkk..krikkk..yeke..adoiii..maafkan saya penunggu gua...terkena i...



♡♡kedamaian..satu nikmat♡♡

9:31 AM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

14 Syawal 1436H..diam tak diam sudah 2 minggu kita meraikan dan berada di bulan Syawal..alhamdulillah..

Di desa mahupun di bandaraya..dam dum dam dum si mercun masih kedengaran..mungkin bezanya kuantitinyalah..tidak sekerap dan segiat akhir ramadhan  dan awal syawal..sekarang lemau sikit...lemau lemau pun...gamat juga bunyinya..tercampak sudip bawah meja..terkejut punya pasal..kuuu semangat..

Google image 

♡♡mencari...memberi♡♡..kita bekerja...mencari rezeki yang halal dan suci..bukan untuk kita sendiri..untuk mereka yang memerlukan juga..bukan kuantiti ukuran..yang utama kualiti..kerana di situ lambang ketulusan hati..maka berhati hati...kepuasan bagi kita mungkin menjadi tidak kepuasan hati pada orang lain..setiap daripada kita mencari kedamaian dengan cara masing masing..berkaraoke hingga retak cat dinding..jiran sebelah retak gegendang telinga..bertukang pagi petang..jiran atas tunggang langgang dibuatnya..maklumlah rumah pangsa..cubit pipi kanan..peha kiri lebih lebih terasanya..jangan lupa..orang lain juga sedang mencari kedamaian..apa kiranya kita bantu,,memberi sedikit kedamaian itu..

29 July 2015

♡♡nyawa...minta nyawa♡♡

1:19 PM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Ole ole dari kampung juga..pokok cekur..dah kalau jawa..jawa jugak..buahnya..daunnya..semua guna..lemak cili padi..atau pecal boleh jadi..moga hidup subur ye dik cekur..hihi..kita dating pagi petang ok..

Fuhhh tajuk..kemain over..nyawa..minta nyawa..biasanya yang asyik merayu domba ni si fanatik game..nak nyawa..dah sepuluh tahun tak bertegur pun tup tup boleh add kita..ucapan salam berjela..tanya khabar pelik semacam..ohh rupa ajak join main game sesama kisahnya kiah oii..tidak bagi nyawa merajuk,,sanggup tutup muka dengan periuk..kedekut dikatanya kita..eh..sila betulkan niat..luruskan hati..pandanglah pada sisi baik..kan manusia banyak ragamnya..

●•°sesak°•●..sesak nafas..kanan bau kari..kiri bau bawang putih..depan bau asap..belakang bau kentot perisa petai..bertabahlah wahai hati hati yang rapuh..sabar...sabar..maklumlah berbilang bangsa..pelbagai budaya..redha ye..redha..senyum sambil buat pipi kembung..masa itu betapa berharganya udara yang bersih dan nyaman..

●•°peluang°•●..kita dihidupkan..9 bulan 10hari sedari alam rahim si ibu..selagi berkeizinan kita meneruskan kehidupan di alam dunia pula..sampai masa kita kembali ketanah semula..bila,bagaimana dan di mana itu rahsia DIA..di alam kubur entah bagaimana..terang atau gelap..bahagia atau sengsara...bergantung pada amalan di dunia..di dunia nyawa amat berharga..di akhirat kelak pahala amalan lebih bermakna yang akan menjadi nyawa kita..moga kita sentiasa hargai selagi ada..

♡♡selagi boleh elak..dan janganlah♡♡

9:12 AM 11
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Assalammualaikum ukhuwah...moga semua sihat dan gembira sentiasa..alhamdulillah..bertasbih,,berzikir,,beristighfarlah..moga Allah permudahkan setiap urusan..kita usaha..selebihnya bergantung pada keizinanNYA..amin..

■□▪janganlah senang kita susahkan dia▪□■..banyak cara,,pelbagai usaha..jalan panjang atau pintas lebih pantas..jangan sampai rambut hang kena cantas..hihi..**dialog hanginnn satu badan tu..sabar.,sabar..tidak semua orang larat hendak bersusah susah dulu..tidak ramai yang sanggup perah keringat membanting tulang empat kerat..makanya..tipu sana..auta sini..gali situ..kambus yang ini..saat ini saudara jauh jadi dekat..yang dulunya renggang tetiba jadi rapat..adoii..ada sarang lebah rupanya dibalik rambut afro..hehe..
ingat..jangan fikir kita sahaja dalam kesusahan..kerana kadangkala orang yang kita sangka senang itu juga punya kepayahan yang tidak diungkapkan..

Google image 

28 July 2015

♡♡biasan qalbu♡♡

8:22 PM 8
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 


Google image 

Babah yang ku sanjungi
Kita saling berpandangan..tatkala anakmu mula mengenal..dirimu telah dulu mengenaliku..dirimu jejaka pertama..

Biarpun diriku satu satunya anakmu..namun dirimu membanting tulang bak menyara 10 anak serupa denganku..

Bila berjauhan..hati ini merindu..namun rindumu melebihi rinduku..ia tidak terluah dek bicara namun cahaya dimata sudah cukup buat kutahu dirimu lebih lebih merinduiku anakmu..

Babah yang ku sanjungi
Anakmu berusaha untuk menjadi wirawati..atau mungkin serikandi namun anakmu gagal lagi..kerana dirimu terlebih dulu menjadi wira sejati

Kuhulur tangan memimpin..kuterasa gembira bukan kepalang hakikatnya dirimu telah lama memimpinku..

Kujatuh dikala tidak mengerti apa apa kau sambut..kurebah tatkala ku telah dewasa kau tetap dakap..kutewas kerana tatkala dirimu lelah dek usia anakmu terkadang terlonggar genggaman..

Bila ku cuba memahami dirimu telah dulu menyelami..bila anakmu cuba menyembunyi..nalurimu pantas mengekori..
Sepanjang hayat ini..begitu mahal mutiara jernihmu babahku..
hinggalah hari akad dilafaz..terlerai segala simpulan..murahnya mutiaramu berderai..


Abah mertua yang ku sanjungi
Dirimu pahlawan kepada wira hatiku..
Dari besarnya sekadar segenggam..hingga menjadi penjagaku..dirimu tetap darah dagingnya..abadi selamanya

Abah mertua yang ku sanjungi
Ku menyayanginya kujuga menyayangimu abah..
Andai dibilang,,pastinya tidak tertanding walau meminjam pasir ditepian pantai..betapa banyaknya keringat yang telah dirimu titiskan,,

Abah mertua yang ku sanjungi
Bagiku anakmu adalah imam terbaikku..dan bagi suamiku anakmu,,dirimu adalah imam terbaiknya..sesungguhnya terlebih dulu dirimu menjadi imam kepada imamku..

Abah mertua yang ku sanjungi
Suamiku anakmu istimewa..kerana dirimu begitu berharga..sangat berharga..
Kucuba membina bahagia bersamanya..sedangkan dirimu telah dulu membina kehidupan untuknya..
Suamiku tetap anakmu..suamiku tetap pelindungmu..suamiku tetap milikmu..selagi Allah izin ia begitu..
Cukup suamiku anakmu menggalas tugas kerana diriku isterinya moga suamiku anakmu tidak berubah kerana memperisterikan diriku..

♡♡terjentik rasa♡♡

12:30 PM 16
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Google image 

Mamaku tersayang..
Ini anakmu..darah daging mu..hasil dari titisan susu pertama
Bila ditanya kubangga akui dirimu mamaku sayang
Diriku..dirimu..kita saling menjadi pinjaman dunia

Mamaku tersayang..
Kumelihat,,kumendengar..kufahami erti kasih sayangmu
Tatkala kurasa sudah memberi yang terbaik..sebenarnya dirimu terlebih dahulu menyediakan sesuatu  yang paling teristimewa untukku..kutewas lagi

Mamaku tersayang..
Anakmu sering mendoakan..namun doamu lebih melimpah untukku
Andai kudisuruh membuat pilihan..emas permata atau menjadi hartawan..kudulukan memilih doamu yang yang tidak terhijab dek langit dan awan

Mamaku tersayang..
terima kasih pada setiap peluh yang menitis
Dalam segenap rasa,,dalam setiap tingkah kuakui tewas denganmu
Anakmu tidak pernah terabai biarpun hatimu terbahagi untuk suamimu..babahku
terima kasih mamaku tersayang
dihari dirimu berat melepaskan ku menjadi seorang isteri..kutahu kasihmu untukku..air matamu pengganti bicara

Ibu mertuaku tersayang..
Dengan 2 rasa menyatu 2 jiwa izin Pencipta dia hidup dirahimmu
Kugalas segala serahan sesudah dirimu dulu berat menanggung bebanan
Adakala kami berasa kesusahan..sedangkan dirimu terlebih dulu berlelah lelahan
Kubaru janji nyawa gantian tapi dirimu telah dulu nyawa dipertaruhkan

Ibu mertuaku tersayang..
Ku dakapnya dengan rasa kasih namun dirimu mendakapnya dengan doa restu
Air mata kita sama warnanya..namun beza erti dan nilainya
Tatkala ku ingin jadi yang luar biasa padanya..dirimu terlebih dahulu menjadi yang teristimewa dihatinya..selamanya

Ibu mertuaku tersayang..
Dirimu tetap yang pertama,,untuk dia suamiku,,juga untukku isterinya
Dirimu syurganya..dia syurgaku..













♡♡talian hayat♡♡

8:49 AM 13
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Google image 

Assalammualaikum semua..hye..selamat pagi..moga sihat dan mensyukuri setiap nikmat sentiasa ye..selamat berpuasa bagi yang berpuasa sunnat..dan selamat bersarapan juga..setiap langkah..setiap tingkah..bissmillah..alhamdulillah..simple kan..amalkan..

°•◇kerana DIA PENCIPTA kita◇•°..jadikan Allah tempat pertama kita meluah rasa..gembira..duka..semua..letakkan DIA yang paling teratas..semulia mulia kedudukan dan darjat..hendak mengadu mesti jaga adab..bukan maki hamun..jauhkan caci maki..biarkan longkang yang bucuk masam..jangan kita merampas tahtanya..tapi..tapiiii kena caranya..longkang boleh jadi wangi ye..harap maklum..

°•◇jaga silaturrahim◇•°..kalau kita tidak berdaya untuk pupuk rasa kasih sayang sepanjang masa dek kekangan jarak dan waktu..tolong jangan menjadi virus yang mampu merosakkan dan akhirnya memutuskan silaturrahim sedia ada..sedarah sedaging itu saudara..bau bau bacang,,cempedak mahupun durian juga saudara..*eh dah macam saudara buah pulak..kihkihkih..kalau tidak dek pertalian darah..seagama juga adalah bersaudara..

27 July 2015

♡♡jadilah yang bijak memilih♡♡

6:47 PM 7
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Google image 

Hujan baru saja teduh..sejuk..syukur..rezeki jugakan hujan ni..bagi sesetengah orang ia seolah masalah..dan sesetengah yang lain ianya nikmat yang tidak ternilai..alhamdulillah..ada yang baru mula bekerja hari ini setelah bercuti panjang..selamat kembali bertugas..malam..sambung beraya ok..tapi kalau letih..zzzzzz..

Lewat..lambat..tertinggal..orang lain nunnn bertapak tapak dan kedepan kiah oiii..tapak kasut dah 10 kali kopak..tidak mengapa..slowly but surely gitu kekdahnya..pilihan sentiasa ada..dan hak kita adalah memilih..namun jangan keterlaluan..berpada padalah..ukur baju ditubuh sendiri..silap ukur buruk padahnya..timbul pulak isu umur dewasa..pakai baju baby born..bukan ukhuwah PC lah..tu orang afrika tu..

Andai setiap kita tahu suratan takdir dan dapat membaca buku qada dan qadar pastinya kita delete terus nama Malaikat Malik..kerana kita lebih mengharapkan Malaikat Ridwan menyambut kita dipintu syurga..sekiranya kita mampu melihat setiap dosa dan pahala pastinya sedaya upaya mahu padam segala dosa..biar Malaikat Raqib sentiasa bekerja..dan Malaikat Atid..bersenang lenanglah kamu di mana mana..



♡♡tak bosan ke??..bosan..ermmm tak♡♡

9:48 AM 10
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Google image

■□▪bersarang diminda,,berkulat dihati▪□■untuk mendapatkan kepastian mesti tanya..kalau bersangka sangka takut pulak jadi fitnah..dahhhhh dosa..hehe..takut dosa tak??..eee PC takut..ok bai..hendak bertanya pun mesti bijak..janganlah bagi soalan cap lipas..dah terang lagi silau dia terkulat kulat sakit perut..boleh pulak tanya awak sakit perut eaa..kan dia dah masuk tandas 8 kali..huhu..harus dijentik ni..

■□▪berhati hati▪□■sangat universal..luas dan dalam maksudnya..yang sering orang abaikan dan ambil mudah lagi tidak endah adalah berhati hati ketika berbicara..etika ketika bersembang digarisan jingga..hamboi...bahaya sangat ni..bukan sahaja nak melintas jalan perlu pandang kanan kiri..hendak bercakap pun mesti berhati hati..tu cuba jengah bawah meja kot kot ada yang sembunyi curi dengar..telinga palsu..telinga original sedang merakam..kalau mulut boleh menipu..jangan harap telinga begitu ye..

■□▪jangan mengoyak kalau tidak mahu menjahit▪□■membina atau meruntuh..menyokong atau merebah..kita tentukan..kita boleh ubah..terima kenyataan takdir hidup orang tidak sama..jauh bezanya..sepanjang kehidupan kita jumlah simpang yang kita temui jumlahnya jauh ketara..bila ditanya..''ehh ko tak bosan ke..??bosann??errrmmm tak..*sambil senyum lalat..PC?bosan??..pukul diri sendiri..ingat kembali pada matlamat hidup..mensyukuri setiap nikmat..yang tiada dan kurang pada diri jangan menjadi sebab berasa bosan menjalani kehidupan..

♡♡bila bila♡♡

12:43 AM 14
بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Mood syawal masih merah menyala..dah puasa sebulan..raya pun sebulan kisahnya..kan syawal bulan kemenangan bagi ummat yang berpuasa..yang tak puasa..atau tidak boleh berpuasa atas sebab sebab yang diharuskan atau diharamkan berpuasa..sila qada ye intan payung..bukan berlenggang kangkung ok..puasa ni seronoknya terasa hebat bila menghampiri waktu berbuka..walau sekadar dengan segelas air kosong dan 3 biji kurma..wahhh nikmat ko..sebelum Ramadhan 1437H..sila lunaskan hutang ye..slow slow..

Kita sentiasa bersaing..bertanding..bertandang pun ye juga..hehe..pot pet pot pet..seolah bersaing dengan waktu..bertanding dengan takdir..buktinya kita suka merancang..kita usaha..kita berdu'a..yes,bagus..bukan melawan Pencipta..tapi ikhtiar untuk raih ikhsan dariNYA..semalam adalah takdir yang telah pun tercatat untuk kita sedari alam rahim lagi..hari ini kita seolah jurutera yang sedang merangka..

Usia bukan syarat untuk malaikat maut datang menyapa..bila bila..di mana mana..sesiapa saja..jadi mengapa kita mesti berkira kira untuk beralih arah ke zone yang lebih positive..



Ayam peliharaan mama dan babah PC..apalah yang disembangkan..pandai pulak cari tempat berehat yang selesa tu..nampak macam 2..sebenarnya 3 ekor..hihi..walau siapa pun yang bakal menyembelihnya..nyawanya tetap milik Allah..


26 July 2015

..::mesti berubah dek perubahan::..

3:22 PM 11
Bissmillahirrahmanirrahim
Assalammualaikum ukhuwah..hye

Google image

melentur..daripada singgle ke double..atau triple..bukan saiz badan..bukan juga saiz pakaian..tapi status dik..ada perubahankan..setiap hari pun tak sama..mesti sesuaikan..bujang is single..berkahwin is double gitu ibaratnya..moga tidak lagaknya sesuka rasa..sedar diri ok..penting..tersangatlah penting..*amboi ayat..macam marah bunyinya PC ye..ehh marah marah tak comel..hehehe..hendak berubah perlukan masa..tapi jangan kita salahkan waktu..

tegur menegur..mesti beradab..pastikan beradat..tapi tidak perlulah bertepak sirih pun..lain pulak kisahnya nanti..menjalani kehidupan pastinya terdedah pada risiko..terjangka atau tidak..kita mesti sentiasa bersedia..adakalanya kita perlu paksa..kerana adakala bermula daripada tidak rela..lama lama jatuh cinta..untuk lakukan kebaikkan..untuk laksanakan tuntutan agama..



♡♡realiti♡♡

10:36 AM 7
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

10 Syawal 1436H..rasanya seperti semalam kedengaran takbir raya..dan kelmarin berakhirnya ramadhan..rupanya dah pun 10 Syawal..alhamdulillah..syukur atas segala nikmatMU Ilahi..yang menghadiri rumah terbuka,,hati hati memandu..bissmillah..kan rezeki hadir oelbagai cara..bermacam bentuk..

□■◆lamanya◆■□bila sesuatu itu menyesakkan..menyedihkan dan yang hadir itu satu ujian..satu musibah...waktu dirasakan seolah terlalu lama dan lambat untuk berlalu pergi..dan kita acap kali membilang waktu..mengira detik..

□■◆cepatnya la haiii◆■□tidak mengira..jauh sekali mencongak..gasak situ..happy..gembira sakan..dan percayalah ianya lebih pantas berlalu kerana lebih kita mengisi setiap detik itu..maka lebih pantas berlalu kerana bila kita menghargainya justeru kita menikmati dengan hati..bakal menjadi sweet memory..percayalah..

Realiti bukan umpama bayang bayang
Ingin kemanisan perlu pengorbanan 
kerana hidup ini bukan begitu sayang
hidup ini satu perjuangan

25 July 2015

♡♡speechless..gara gara blogger Ben Ashaari♡♡

9:34 PM 24
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 



Pastinya blogger di Malaysia mengenali blogger Ben Ashaari..daddy qhaliff dan zahra yang cute miut..moga satu hari Allah pertemukan kita sekeluarga..juga sahabat sahabat  blogger yang lain juga..aminn..*menitik juga air mata..malu..
Terima kasih abang Ben..kerana menjadikan Perdu Cinta blog pilihan 2016..

Syukur atas setiap nikmat..terima kasih Allah..meminjamkan PC seorang suami,,ibu bapa,,mertua,,zuriat??**PC ikhtiarkan..mohon doa sahabat sahabat ye..ukhuwah yang disisi juga di alam maya..alhamdulillah..idea yang tidak putus untuk dikongsi bersama..baik ambillah..tidak baik jentik jauh jauh ye..Ya Rabb jauhkan hatiku daripada rasa yang gelap,perasaan yang malap,sangka sangka yang hitam..kerana PC dan ukhuwah sedang mengumpan syurga yang paaaaaling indah..fight!!

¤◆•resamnya kita•◆¤..banyak..pelbagai brand dik nak bagi pakaian kita harum semerbak..2..3 batu dah bau..hihi..buih jejak ke bumbung rumah gitu ye..nasib air paip tersipu sipu malu je keluarnya..maklumlah raya...kalau tidak..4 kali bilas kain tu..adoiii..kalau over pun macam membazir pula jadinya ye..berpada padalah..kesian pakaian kita..mereput belum masanya..bila kita jaga imej..itu luaran yang sesama insan memandang..jangan kita lupa menjaga yang dalam kerana Allah juga sentiasa menilai..setiap detik memerhati..

¤◆•hati berbunga bunga•◆¤..mendapat sesuatu yang kita ingini itu satu nikmat..dengan izinNya.."kun fayakun"..manusia itu perantara..terjangka..atau tidak sengaja..terancang atau merancang..yakinlah dengan aturan Ilahi..kalau di dunia Allah datangkan berita gembira hati kita berbunga bunga..seolah diawangan..pastinya kita akan lebih lebih teruja gembira diakhirat kelak bila Allah hadiahkan kita syurgaNYA..

♡♡fasa seterusnya♡♡

1:15 PM 11
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Ramadhan dah pun meninggalkan kita tarbiah hati agar sentiasa menjadi tangan yang suka memberi..alhamdulillah..syawal mengganti..mengasuh hati agar bersedia memaafi..Allah suka pada hati hati yang sentiasa memaafi..tangan tangan yang suka memberi..lillahitaala..tanpa sedar pintu rezeki untuk kita juga sentiasa terbuka luas..in sya Allah..

■□▪suasana▪□■..sangat berbeza..di kampung atau di desa..menghayati suasana syawal itu seolah luar biasa..tetamu hadir..mungkin dihidang juadah atau sekadar kuih muih..tidak kisah..asal dapat bertemu..walau pun kadang tu datangnya berulang kali..kan raya sebulan..tapi seronok berkali kali..best..biarlah tangan kembang dok cuci cawan dan gelas..tak pun pinggan mangkuk..hihi..itulah ukhuwah dijiwa..

■□▪fasa ke fasa▪□■..kembali ke kediaman masing masing..kembali bekerja bagi yang bekerja..anak anak pun dah mula bersekolah..hujung minggu menjadi medan menikmati pelbagai juadah..open house gitu..rezeki dikongsi..kita tetamu..mereka tuan rumah..ada peranan masing masing..adab mesti diutamakan..**pangggg..ingat kita tetamu...hihi..moga tuan rumah tidak berasakan dirinya pula seolah tetamu..

24 July 2015

♡♡selut dihati♡♡

11:42 PM 2
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

PELAJARI SESUATU DARI HIDUP ANDA!
SESUATU YANG MAMPU MENGUBAH HIDUP ANDA KE ARAH YANG BENAR

Sekali sekala pastinya kita terjatuh..tersungkur..paling tidak pun terseliuh..itulah realiti kehidupan..guru yang tidak perlu digaji dengan wang ringgit..cukup sekadar sabar yang tingginya bukan calang calang..terobek,,tersiat..teruk hati hati kita cederanya nerata rata...ye..itulah denai kejayaan masa mendatang..bangkit...segera bangkit..kita generasi ampuh menjadi pendinding agama dan negara..

Slumber you..slumber ok..bukan tenang tau..kihkihkih,.ketenangan itu perlu..menggentarkan musuh durjana..umpama racun yang mematikan saraf cara yang paaaaaling sopan santun gitu..tapi akhirnya memusnahkan..namun bagi pendapat PC sikap slumber juga ada buruknya..sesetengah situasi memerlukan keselambaan..sebahagiannya pula tidak..maka bijaklah pada setiap ti dak tanduk.,

♡♡bissmillah..bye bye..tata..Assalammualaikum ♡♡

11:18 AM 4
Makan sudah minum sudah
Bermaafan juga sudah
Lupakan yang sudah sudah
Moga setiap urusan menjadi mudah

Kerepek pisang kerepek ubi
Minum pula air keladi
Bersihkan minda sucikan hati
In sya Allah wajah berseri seri

Makan asam sakit perut
Bangun pagi cirit birit 
Andai bicara hendak diturut
Suami isteri jagalah perut

Dihidang kuih makannya buah
Syok berkisah itu dan ini
Tujuannya hendak panjang ukhuwah
Moga kasih sayang mekar bersemi

Rindu terluah melihat wajah
Baba mama mak abah
Langkah anak membawa maruah
Maruah yang jangan dipandang mudah  

Google image 


22 July 2015

♡♡tuan tanah PC menjeruk rasa♡♡

3:10 PM 10
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Syukur atas setiap nikmat..setiap rezeki dan ukhuwah yang bertandang jauh dekat..yang sedang berpuasa sunat..selamat berpuasa..yang sudah bergerak pulang ke kediaman masing masing dari kampung halaman..selamat memandu..selamat kembali bertugas..kepada anak anak selamat kira duit ghayeeeee..simpan tau..

Google image 

PC minta maaf ye kerana tak dapat ziarah kawan kawan. . coverage yang demam..mobile data yang semput. . huhuhu. . . hehe nangis kita sambil pintal hujung kain batik..sudip selit kat sanggul..setiap yang terjadi pasti berhikmah..yakin dan bersangka baiklah..


19 July 2015

♡♡susun 10 jari♡♡

5:10 PM 3
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Rindu nak blogwalking banyak banyak..nak tinggal jejak di shout box..rindu nak baca coretan sahabat blogger dan komen ala ala comel..rindu nak klik klik..isi tabung nuff..

Maafkan PC tau..tau..tau..ukhuwah di alam maya yang banyak menyokong PC..terima kasih..kita kawankan..janji..hihi..ukhuwah nyata di depan mata perlu dirai..dihormati..entah bila boleh jumpa lagi..

Nah pantun 2 layer

Basuh baju dengan vanish
Hai yang ini pun entry autopublish

17 July 2015

♡♡tulang empat kerat oiii..♡♡

12:35 PM 1
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

amboiii tajukk..

Google image 

1Syawal mucul sudah
Berkumpul semua di teratak bonda ayahanda
Kewajipan walau pun sunnat ditunai sudah
Sila nikmati juadah yang ada

Marhaban menjadi satu tradisi 
Mengerat ukhuwah sesama tetangga
Cepu kosong cepat diisi
Moga tidak ada tetamu yang menganga

Sekali sekala semua berjumpa
Mulut becok mengalahkan bertih
Tersenyum sini ketawa sana
Walhal tubuh sebebseben 

Pandang atas indahnya langit
Melatah latah dengar bunyi mercun
Bau ketiak pun naik hangit
Bekerja keras sekali setahun

Banyak sikit bukan ukuran
Hati riang lompat lompat
Duit raya sekadar hiburan
Usah dipertikar berapa yang dapat

Sini wish sana wish
Ini autopublish



16 July 2015

♡♡meluruskan seketika♡♡

3:54 PM 2
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 


Alhamdulillah lebuhraya menuju ke selatan setakat ini berjalan lacar..ye kenderaan banyak tetapi tidak jammed..mungkin telah ramai yang pulang ke desa lebih awal..alhamdulillah..walaupun sedang berpuasa..di bulan Ramadhan..tetap juga berhenti di RnR seketika meluruskan pinggang yang sengal.,macam macam pemandangan..melihat hutan ciptaan Tuhan..atau melihat rakan bukan seagama makan buah rambutan..hihihi...

Sekali sekala berilah ruang dan peluang diri kita untuk refresh dan restart sewajarnya..

♡♡sila aplikasikan..♡♡

12:20 AM 1
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 


Google image 

°•●adab dan akhlak●•°..tua muda..kecil besar..hidup kaya atau sederhana..mesti beradab..tidak kira di mana..kerana adab kita akan lebih dihormati..dipandang tinggi..tapi jangan minta puji pujian dek adab akhlak yang ditunjukkan..tak sweet lagu tu bak kata orang uutaghaaa..

°•●Warna sebenar●•°..amboi muncung lebih sedepa..maklumlah di kampung mobile data tidak beri kerjasama..macam chips more..hihihi..sabar,,ada hikmahnya..dah pegi dapur tolong apa yang patut..patutlah sorang di jambatan..sorang dipenjuru meja..hanginnn pusss..pusss dek jammed tidak surut lagi..hon sana..isyarat kasar sini..wahh..hebat..tunjuk hebat bukan digelanggangnya..nanti awak susah,,kita payah..kan..

15 July 2015

♡♡hati hati dan ingat ingat ye♡♡

9:03 PM 7
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Andai kita berbohong..hanya kita dan Allah yang tahu apa sebabnya..
Berkata benarlah walaupun pahit..
kan Allah itu maha pengampun..

♡♡berakhir ramadhan,,bermula satu permulaan♡♡

11:32 AM 5
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

In sya Allah esok Ramadhan 1436H bakal melabuhkan tirainya..untuk tahun ini..untuk kita semua..moga dilanjutkan usia..bersua kembali tahun hadapan 1437H pula..aminn..

Bila kita miliki sedikit ilmu,,manfaatkan sebaiknya..niatkan untuk kebaikkan bersama..daripada kita kecil lagi walau tidak faham apa apa..bila saja buat silap mak ayah mesti tegur,,nasihat,,bagi hukuman sewajarnya..buat peringatan..bukan menghukum dengan emosi..tujuannya mendidik..ada yang kita ingat sammmmpai sekarang..begitu juga sepanjang melalui Ramadhan pasti ada manfaat daripadanya..kita dilatih..kita terdidik..teruskan setiap amal kebaikkan itu pada hari hari selanjutnya..semua kerana Allah..

Berpanjangannya suatu kebaikkan itu jika setiap yang dilakukan kerana Allah bukan kebergantungan pada suatu yang tidak kekal dan bakal hilang..

Syawal 1436H kunjung tiba..

1:11 AM 13

Kita belum pernah bersua 
Di halaman ini kita saling berbalas kata
Ada yang meluah kata
Tidak kurang membias rasa
Tidak mengapa kita sama sama cuba memahaminya
Setiap titipan entry pasti ada kurangnya,,pastinya juga ada mengguris rasa terutama daripada PC tentunya..typo jangan dikata..melata lata..
dengan rasa rendah hati..

Moga Allah permudahkan setip urusan kita..

Maaf PC tidak sekreatif mana
Banyak kurang sini sana
Percayalah ukhuwah semua
PC sayang kalian yang ada

14 July 2015

Jaga jaga..siapsiaga

5:05 PM 3
Bismillahirrahmanirrahim
Assalammualaikum ukhuwah


Google image

Persiapa raya..ikut kemampuan masing masing..ikut citarasa sendiri..terpulang mengurus perbelanjaan individu serta family..sedondon..warna warni..terserah..mula membeli sedari hujung taun lepas atau malam raya baru nak sorong troli,,bimbit beg plastik berkodi kodi..ikut suka hati..kalau nak sambung shopping lepas raya lagi pun ehhh pergilah..maklumllah baju terkena tumpahan kuah kari..baunya tak hilang hilang lagi..ke lubang lubang terkena bunga api..

Perjalanan..jauh dekat..yang menggunakan kenderaan peribadi..sdn bhd..pastinya service kenderaan dengan seawal yang mungkinkan..berapa nilai angka wang yang terpaksa dilaburkan..walau berat tutup mata..keselamatan lebih utama..sebelum bergerak..bacalah doa menaiki kenderaan moga Allah lindungi urusan perjalanan..yang naik bas,,kapal terbang..tak usah fikir dan bermurah hati nak tolong service..macam pelik la pulak..

Keperluan kita jaga..kehendak kita penuhi..jangan lupa jaga kilang tubuh..jagalah perut kita..ingat,,setiap penyakit puncanya adalah daripada perut..apa yang kita makan,,yang disuap ke dalam mulut pastinya ke perut..pastikan setiap makanan itu bersih,,halal,,sedap??itu mesti..harus diingat yang sedap itulah sering buat kita rebah..semakin banyak kita menjamah makanan..bermakna semakin kita perlu lebih teliti akan soal kesihatan..usaha..lebihnya serah pada DIA..



♡♡seloka♡♡

4:46 AM 8
♡♡seloka♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 


Google image 


Ketupat palas lemak rasanya
Dimakan dengan rendang dan serunding
Walau hati gembira nak beraya
Jangan main mercun hingga berterabur dinding

Tema tahun ini katanya biru
Bersongkok tinggi hendak ke mana
Jangan memandu laju laju
Abang polis di mana mana

Bangun pagi terpisat pisat
Kain senteng bergulung gulung
sediakanlah juadah mana yang sempat
tetamu ramai datang berkunjung

Duduk bersimpuh di tepi dapur
Rambut hangit terkena pelita
Orang tua tua menyembang jangan masuk campur
Terlajak cakap dicop derhaka pula

Makan dodol sambil baring
Sorong tarik songel dibibir
Jangan biar mak ayah bertaring
Lebih baik penuhkan air dicangkir

Tangan dihulur tanda bermaafan
Senyum diukir tanda kemesraan
Jangan kita mudah perasan
Bukan nak jadikan menantu dua pun kan..

Sudah bermula cuti sekolah
Sesi berganti sudahlah pasti
Walau pun raya tetaplah bersedekah
Pastinya kita tidak rugi

Ketam ada sepit
Jual bakul 2 seringgit
Balik kampung jangan lewat bangkit
itu pun kalau tak nak kena jerit

13 July 2015

♡♡"TER" lah yang baik baik♡♡

7:22 PM 3
♡♡"TER" lah yang baik baik♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

26 Ramadhan 1436H..PC ni macam countdown je nak syawal kan..ramadhan tahun ini berbaki tiga hari saja lagi..Allah..sedihnya..tahun hadapan masih berpeluangkah meraikan ramadhan..kita sama sama berdoa..moga Allah restu..in sya Allah..

"TER"inspirasi..mata kita melihat..eh betul la mata fungsinya melihat..tidaklah mendengar..eh..eh..eh..dah Allah beri pinjam tu manfaatkan sebaik baiknya..sejujur jujurnya..anggota selain mulut adalah sejujur jujur anggota..di akhiratlah..di dunia..mulutlah yang petah berbicara..tak gitu..terkadang kita ini rebah,,lemah dan lelah..dengan ragam dunia dan isinya..walhal yang acap kali menyinggung dan tersinggung perasaan adalah sesama kita sendiri..monyet pun kadang sakitkan hati manusia juga...dok makan rambutan..dok raba punggung ayam kita tengah mengeram..terjerit jeritlah tuan tu sambil urut dada..sabar jelah..maka pandanglah dan ubahlah rasa marah itu ke arah yang sewajarnya..Rasulullah SAW inspirasi kita..ikutlah cara baginda..mudahkan..

"TER"motivasi..musibah tidak terjangka pun..datangnya bak ribut..perginya bak semut..tapi itulah guru motivasi diri..bagi yang utuh semangatnya..maka teguhlah dirinya..yang lemah dan kecil hatinya mungkin sedikit lambat untuk bangkit pulih..kena ingat juga peberimaan orang berbeza beza..dan idola juga salah satu penyumbang motivasi..carilah idola tapi biar berpada pada..


Google image 

Contoh..Oooopsss terpecah pulak gelas ni mak**padahal dah 3 dozen kot pecahnya..huhuhuhu...

maka ter tidurlah di reban ayam..kihkihkih..

Contoh lagi..Maaf cikgu saya tertiru**ter apanya satu buku kot di salinnya
Apa kata saya ter lempang awak**dah bengjak lebam pun mata budak tu..
Dannn jangan terperanjatlah lepas ni ter viral di laman sosial..guru dan anak murdi ter...ter...famous di muka buku..ngeh..ngeh..ngeh..
ter laa yang bermanfaat..