27 June 2015

♡♡awalnya manis..akhirnya masam

12:55 PM 3
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Syukur atas segala nikmat..cuaca panas terik..persekitaran yang kering..tetapi hembusan angin sentiasa menyapa..alhamdulillah..jaga diri..jaga kesihatan..terutama bagi baby dan kanak kanak..bukan kuasa kita untuk menghalangi dijangkiti penyakit..namun berusahalah untuk berjaga jaga..10 Ramadhan 1436H..alhamdulillah..

◆◆Rantai◆◆syaitan dan iblis dirantai..dipenjara..menghitung detik untuk bebas dan bernafas..tetapi nafsu??bergerak bebas bersama jasad yang terkadang dikuasai nafsu..lebih manakutkan...amat mengerikan..bukan raja gopal..bukan raja pop..tapi manusia dikuasai raja nafsu..nafsu yang menumpang..kita lentur berdikit dikit..mana tahu berkat Ramadhan kan...cuba!!

◆◆Kebenaran◆◆cuba sesuatu yang baru tiada salahnya..good..tak ada siapa pun nak marah 30 hari berpuasa 30 resipi juadah kita masak..1hari 1juadah gitu kekdahnya..janganlah 30juadah untuk 1hari berbuka..memang cari penyakit..sila rujuk pakar kaunselor bertauliah..


Google image 

◆◆Berubah◆◆untuk mendapatkan ilmu bukan semata mata ke sekolah..masjid,,hospital dan bulan Ramadhan juga adalah madrasah..untuk rarbiah hati..perbaiki diri..gula yang manis boleh berubah masam..dan jeruk yang masak boleh menjadi halwa yang sangat manis..jalannya harus betul..

26 June 2015

♡♡nikmat rezeki yang dikongsi♡♡

11:00 PM 2
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Agihan dari masjid berhampiran kediaman keluarga PC 

Hidup sepanjang zaman..anak anak kecil..dewasa purba juga warga vateran..sesuai dinikmati semua golongankan..bulan Ramadhan lazimnya surau surau atau masjid masjid menubuhkan dan melantik individu tertentu untuk memasak bubur lambuk bagi diagih agihkan.. 
Alhamdulillah..

Banyaknya sesuatu itu bukan dilihat pada kuantitinya semata mata..tetapi bergantung juga pada jumlah yang menerimanya..
Sedikitnya sesuatu itu pula terjadi dek kerana alasan yang dicipta manusia kerana takut pada berkurangnya rezeki yang dimiliki..

25 June 2015

♡♡banyak cara♡♡

1:13 PM 8
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

DIAM..
"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat,maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam"
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Seulas bibir yang cantik..lidah yang lembut tidak bertulang..barisan gigi yang menawan..alhamdulillah..pinjaman untuk menanbah saham pahala diakhirat..jangan cemari dengan kotoran darah dan nanah..jangan lumur dengan cairan api neraka di akhirat kelak..
biarlah bau petai mulut itu..atau durian..biarkan..daripada menjadi racun yang melumpuhkan hati hati insan yang mendengar..

24 June 2015

♡♡bersuara♡♡

6:42 PM 0
♡♡bersuara♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Face to face..suka atau tidak..telinga menjadi mangsa..sedap atau tidak untuk didengar..keraskan hati..pucatkan cuping..haha..halilintar sedar bergema..syaitan tertepuk gembira..adakala mata hitam seolah hilang..hilang mata hitammu..kihkihkih..mulut??tu dia..lebih luas daripada gua..hambur segala kata..wah konon puas..ibaratnya copot semua yang terbuku di dada..namun tidak kurang yang bijak berbudi bahasa..sopan beradab tutur bicara..anda limited edition..hihi..

Bakat yang dianugerah..coretan pena..tidak pun keyboard warrior..atau stalker berhantu luar biasa..bermacam telahan..gelaran juga anggapan..ilham itu semuanya daripada Allah SWT..yang baik baik..yang halal dan suci suci belaka..yang tak baik????eh..tanya pulak..syaitan dan nafsu ok..harap maklum..tersedia jalan yang lurus..tapi dah kalau lebih gemarkan jalan berlumpur..silakan..ingat,hidup di dunia secoet cuma masa yang ada..

Heart to heart..aku hamba..Ya Allah Tuhanku..yang wajib ditegakkan..yang sunnat diamalkan..keluh kesah..rintih hiba..menjadi sekecil kecil hamba..selemah lemah tidak berdaya..mengakui setiap noda dan dosa..tanpa segan..jauh sekali silu..umpama,,seolah hanya berdua..lupakan seketika setiap nikmat dunia..syohhh..syohhh..wahai syaitan dan nafsu jangan berani membuat onar..janganlah asyik beriklan saja..

23 June 2015

♡♡sembunyi♡♡

10:13 PM 2
♡♡sembunyi♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Daun sireh rasanya kelat
Lipas kudung lari berdesup
Rajin puasa jangan tak solat
Umpama tiada kayu manis dalam sup

Sakit perut memulas mulas
Pipi gebu kemerah merahan
Bangkit sahur jangan malas
Itukan sunnah mengumpul pahala tambahan

Semut hitam atas batu
Anak itik pulang senja
Kurangkan minum air batu
Moga tubuh tidak bisa bisa

Cakap dengan ibu pergi kedai
Rupanya dating bawah pondok
Kalau tersilap tunjuk pandai
Akhirnya diri sendiri yang terjeruk

Mendongak memandang langit
Menunduk melihat bumi
Walau di mana kita terselit 
Allah kan senantiasa memerhati

22 June 2015

♡♡perang halal♡♡

12:22 PM 6
♡♡perang halal♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Hari kelima Ramadhan 1436H 
syukur atas segala kasih sayang Allah..balaslah dengan kecintaan yang paling ikhlas..daripada hamba kepada Penciptanya.. ber"dating"lah sesungguh hati..isi ruang dan peluang sebaik mungkin

¤¤Bukan alasan,,jangan juga cuba menciptanya¤¤
Sesuatu yang berlaku dengan izinNya juga..keterdayaan itu bersesuaian dengan kemampuan kita juga..untuk membina kecekalan hati..membentuk jati diri..dan Ramadhan ini wadah memantapkan darjah kesabaran diri..nak atau tidak..terpulang pada diri sendiri..bukan kucing siam jiran sebelah kiri..

¤¤Medan pertempuran halal¤¤
Pasar malam..pasar tani..setiap hari..laman mencari rezeki..alhamdulillah..dan kini bazar ramadhan mengisi ruang sunnah ini..biarpun jenis jualan yang sama..sebelah menyebelah..dan motif adalah mencari rezeki dan keuntungan tetapi ukhwah tetap dijaga..biarpun sekadar mata sesama mata yang berbicara..senyuman sekadar secamca gula..cukuplah..

21 June 2015

♡♡akarnya♡♡

12:05 PM 4
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 


Ramadhan keempat..ruang dan peluang untuk kita ummat dan ummah topup seberapa banyak pahala..puasalah dalam erti kata sebenar..hargai setiap nikmat Ilahi..cuaca panas..hujan bersilih ganti..redup..angin sepoi sepoi bahasa..lapar dahaga yang dilalui Allah hadiahkan kegembiraan ketika berbuka puasa..alhamdulillah..
kan nikmat juga tu..

Bukan calang calang..bukan juga sembarangan..garu garu gatal bukan main kena gigit nyamuk..berbintat kena ulat bulu..wuuuu pingsan..sekecil kecil dugaan..tapi itulah cara gugurnya dosa dosa kecil..musibah yang kecil boleh menjadi malapetaka yang besar..kendalikanlah dengan ilmu iman dan kebijaksanaan..dugaan orang ada pengajaran untuk kita sebenarnya..ingat ye..

Sedar diri..di mana bumi dipijak..di situ langit dijunjungkan..walau di mana pun berada walau bukan spesis yang "ada ada" itu bukan ukuran bukan sempadan bukan alasan..yang penting akarnya..sejauh mana pucuknya mencari cahaya sang bima sakti cahaya mentari..kekuatan akar menjadi ukuran utama..moga kentut semut bukan punca rebahnya jasad..begitu juga kita manusia..rantai dan kunci kuat kuat syahadah kita..du'a sentiasa,..mohon..kekuatan itu anugerah Allah..




17 June 2015

♡♡bermula..♡♡

11:47 PM 4
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Salam Ramadhan 1436H ukhuwah Perdu Cinta..
Mohon maaf atas segala khilaf..
Moga kita semua istiqhomah mencari redhaNYA..fight..ameenn..
Besederhana dalam setiap tindakan dan keputusan..

16 June 2015

♡♡jom excited kan diri♡♡

8:18 PM 8
♡♡jom excited kan diri♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Suka jalan terjingkit jingkit
Sambil intai belalang mandi
Nak berubah itu sakit 
Maka mesti kuatkan hati

Pipi kembung gusi bengkak
Hidung mancung mata sepet
Cuba fikir diluar kotak
Moga tidak berfikiran sempet

Pergi zoo tengok tapir
Sambil makan bakso berlada
Bila Ramadhan semakin hampir
Teropong dan anak bulan berpisah tiada

Badan sado gagah perkasa katanya
Dijentik sikit nangis meraung
18 Jun kita berpuasa
Moga meraih banyak untung

15 June 2015

♡♡teguran♡♡

6:46 PM 2
♡♡teguran♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Countdown..bulan yang dinanti nantikan..lebih baik daripada seribu bulan..penuh rahmat..dilimpahi kasih sayang Ilahi..dan..dannnn iklan menggalakkan ansuran bulanan pun semakin galak..ehh..krik..krikk..hihi..terselit pulak..

Kagum..kita mudah mengkagumi..mengkagumi yang memang sewajarnya..itu berpahala..suka pada kebaikkan dan kita ikut berbuat amal..alhamdulillah..good..jangan tersalah kagum..takut berdentum kemudian hari..menghargai,,memuji,,mengkagumi setiap ciptaan Allah itu tidak salah,,asal tidak merosakkan iqtikad kita padaNYA..berhati hati ye..

Lidah tidak bertulang..kata kata..doa..tajamnya bak pedang..hati dan perasaan yang terselindung pun boleh tembus..terguris..tak ke power tu..menerima teguran dengan berlapang dada atau sanggup dedah dada..haaa pilih..demi maruah..atau atas dasar marah..fikirkan..tapi yang magisnya..bila Allah tegur kita..kita tetap masih boleh tersenyum..tidak marah..tidak berkecil hati..kerana teguran Allah itu sangat berhikmah..sangat tulus dan lurus..dalam pelbagai cara itu..kita semakin dewasa..

14 June 2015

♡♡selepas hujan♡♡

11:25 AM 9
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 


Juaaaa..juaaaa...cepatt tu tengok tuu** bukan main lurus telunjuk tunjuk kat pokok...wah excited pulak babah kita..cepat amik sebelum adik songkok dengan adik stokin  buat main..**adik songkok,,adik stokin tu kucing..harap maklum..hihihi..Rezeki balik kampung..selepas hujan lebat yang berpanjangan..mangis!!!yess..

Syukur atas setiap rezeki kurniaan Ilahi..alhamdulillah..selawat untukmu ya Rasulullah SAW..Al Fatihah buat sekalian muslimin juga muslimat..kurang 5 hari Ramadhan semakin menghampir..moga kemungkaran makin menjauh..insya Allah..amenn..

Berbeza..perbezaan itu terkadang menjadikan suatu itu lebih indah..lebih secocok dan lebih membahagiakan..dan acapkali juga semakin menjauhkan dan mengonarkan situasi..bukan bermakna persamaan tu banyak cacat celanya ye..syohh..syohh bisikan durjana..semua terpulang pada diri..bahagia derita regu bersama..

Melihat daripada mata hati..Allah cipta buah nenas itu ada banyak mata..dibuang kulitnya maka hilang semua mata matanya..Allah kurniakan kita sepasang mata..jangan jeles dengan nenas..jangan dikira mata bisul atau jerawat sekali..haruslah berpuluh lemon kalau begitu..mata kita melihat,,hati kita mentafsir..akal pula pertimbang..fungsikan sebaiknya..sekali tersasar..usaha..moga gagal itu mendidik kita jadi lebih hargai kejayaan yang dikecapi..

12 June 2015

♡♡anak kunci♡♡

2:13 PM 8
♡♡anak kunci♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google Image 

Syukur atas setiap nikmat..Jumaat terakhir sebelum Ramadhan tiba..nikmat..kasih sayang sesama insan..lebih nikmat dengan adanya kecintaan dari Allah juga..pakej..lengkap..

Mungkin saiznya kecil..kecil sangat..tapi bila hilang boleh buat kita terkadang meroyan..pecah pintu laaa jawabnya dik..tapi jangan berasa pelik bila sesetengahnya tidak berani pun hendak melangkah masuk..bukan tiada kunci..tapi tiada izin..yess itu adab..kunci untuk buka pintu..kunci juga hati kita dengan amanah dan takut pada azab Allah..

Terbiasa makan minum disiang hari,,hari hari sesuka hati..kurang seminggu..pastikan ikat hati nasihati diri maknakan niat dihati..berpuasa ini kerana Ilahi..bukan kerana buah hati,,atau minta ganjaran duniawi hujungnya Ramadhan nanti..


10 June 2015

♡♡itulah TAKDIR namanya♡♡

11:33 AM 13
♡♡itulah TAKDIR namanya♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 


(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.
(Surah An Nur:Ayat 26)

Bila asyik melayan perasaan terkadang teremosi..terlebih lebih pulak ye..kenapakah begitu,,kan baik macam ni..tidak adil lah..teruk..begitulah bila terlajak beremosi..bengkak kelopak mata dik..beria menangis..hati tisu katanya..nipis macam kulit bawang pulak tu..itu belum terbawa bawa dalam tidur..dah katanya hati kapas..lembut,.halus..alahai..tengok drama je pun..tidak pun layan cerita hindustan ataupun tamil..bila berdating dengan Allah taknak pulak la tersedu sedan..taknak pulak lebih lebih beremosi..tidak mengapalah..lepas ni ubah ye..tariklah perhatian DIA sesungguh hati..

Sesiapa pun bila ditanya..haruslah inginkan yang putih putih melati..merah merah delima..yang indah indah..sweet muit..cute miut..tak gitu..janji Allah kan pasti..yang rajin mungkir itu sikap atau sifat manusia..setuju??..hihi..**kalau nampak dosa..sumpah tak berani buat dik..dan kalau nampak pahala berlumba lumba juga kak oii..tetapi hakikatnya TAKDIR..mesti diterima..ujian itu bukan tanda Allah  tidak sayang,,penantian kita bertahun itu bukan Allah tidak cinta kita..tapi kerana DIA mahukan lebih daripada kita sebagai hamba  yang menjadi hakNYA..**danggggg terpukul pada diri sendiri..jadi,fight...perbaiki diri..owwhh syurga itu tersangatlah mahal harganya..

08 June 2015

♡♡hadiah tuuu..jagalah sebaiknya♡♡

10:06 AM 14
♡♡hadiah tuuu..jagalah sebaiknya♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Berbunga bunga..ke ada rama rama..banyak cara,pelbagai kaedah untuk memotivasi..bezanya bagaimana setiap kita mengolahnya..bukan mudah untuk menarik minat..tidak juga sukar untuk mendapatkan tarikan..cubalah buat yang pelik sikit..akan jadi viral dan bakal jadi ikutan..famous tahap gaban..kisah kan terpampang dimuka surat paling hadapan..fikir baik baik..hitam atau putih..terserah..

Saya,,kita,,awak,,mereka..hadiah sebenarnya..anugerah yang saling melengkapi satu sana lain..anak hadiah Allah kepada suami isteri,,suami hadiah isteri,,sahabat adalah hadiah juga kepada kawan kawan yang kain..berkat sahabat..kucing PC di kampung pun beranak lagi..haha..**danggggg..toing..toing..hadiah juga..alhamdulillah..

Rajin..belek siang malam..intai pagi petang..suka,,sayang..lumrahkan tu..bila miliki sesuatu yang berharga..terhadap barang mahupun kepada seseotang..huhu..**blurrrppp termasuk longkang..hadiah mengintai..terkadang ghairahnya kita tidak bertempat..seolah tiada hari esok..mungkin terlupa..tapi jangan sampai Allah lupakan..apa?? Tu nikmat hadiah ISLAM..IMAN DAN IKHSAN..gilap hari hari..jaga melebihi nyawa sendiri..moga Allah tambah lagi..

06 June 2015

♡♡tanpa sedar♡♡

11:52 AM 10
♡♡tanpa sedar♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Dengan izinNya tanpa sedar rupa rupanya...

google image

You are STRONGER than you seem,
BRAVER than you believe, 
and SMARTER than you think you are.

Syukur atas segala manfaat yang kita kecapi daripada banyaknya nikmat yang Allah beri..mengapa,,bagaimana,,kita uruslah selayaknya sebagai manusia..ikhtiarkan..walhal hakikatnya kita mesti yakin ketentuanNYA juga..berkat tidak culas ikhtiar dan merayu kasih pada Pencipta..pasti DIA memberi apa selayaknya..

05 June 2015

♡♡ada nilainya♡♡

3:00 PM 2
♡♡ada nilainya♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Syukur atas segala nikmat..selawat padamu wahai Rasulullah SAW kekasih ummat..syafaatmu yang kami idam idamkan teramat..

Plastik,,kertas,,kaca..pun punya  nilai..buktinya sana sini kempen kitar semula diwarwarkan..terpulang pada diri mahu pilih membutakan mata atau berusaha mencelikkan hati..lihat sejelas jelasnya..kalau perlu berkanta..silakan..supaya bukan khalifah comel yang tidak berdosa menjadi isinya..

Setiap apa yang Allah cipta..tiada yang sia sia..tapi mengapa kita manusia pula yang terkadang suka mensia siakannya..masyaAllah. ..nauzubillah..terkesima dek indahnya dunia buat kita alpa seketika..penghujungnya lari terkedek kedek konon nak terjun masuk dalam perigi..owhh sayangnya perigi buta yang dalamnya tak sampai pun 3 depa..hihi..mungkin awalnya lara,,hujungnya bahagia gembira..atau awalnya ceria..akhirnya tersangat sengsara..Allah..

Kecantikan si merak pasti pada kembang ekornya,berkilat warnanya..corak bulunya..walau pun tidak lama itulah jadi kebanggannya..kena gigit biawak punggungnya habis rabak dik..hihi..sementara ada beringatlah..thank you Allah kerana menjentik hati kita dengan 1001 rasa,,supaya kita berpaling mencarinya..

04 June 2015

♡♡kaki melangkah..dan jejak jejak itu...♡♡

5:43 PM 5
♡♡kaki melangkah..dan jejak jejak itu...♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Google image 

Taaatih..taaatih..tangan sebesar 2 jari yang halus,,mulus..bersih dan suci..menggenggam erat jemari runcing si ibu..si ayah..tapak kaki yang masih menjinjit setiap kali mencecah lantai terjingkit jingkit..owh sungguh comel..kita semua sama..lahir lahir..buka mata..senyum..ke lahir lahir terus pakai baju terus berlari..hihi..satu labouroom lintang pukang cabut lari..belum pernah dengar..tapi tidak mustahil.."kun"..

Seribu langkah bermula daripada langkah kecil yang pertama..awalnya bissmillah..akhiri alhamdulillah..peliharalah setiap langkah kita..jangan lupa..langkah dan jejak kita mempengaruhi langkah insan insan yang kita sayangi..rantailah langkah kita daripada jejak yang membinasa..oraklah langkah seluas luasnya menuju gedung gedung syurga..syurga jiwa..bukan syurga nafsu belaka..

03 June 2015

♡♡kompas hati,,ceritera hayat♡♡

7:54 PM 8
♡♡kompas hati,,ceritera hayat♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Syukur dengan apa yang kita miliki hari ini..kita disayangi sedari alam rahim lagi..rahim..Ar Rahim..penyayang..Allah cipta kita dengan penuh kasih sayang dalam tubuh yang Allah juga cipta dengan kasih sayang..wanita yang bukan calang calangkan..ibu..balaslah dan tadbirlah rasa yang indah itu sebaiknya ok..

**Utama,,jadikan yang pertama**...seringkali kita nanar..resah gelisah..ke mana hendak dituju..serabut..kalut..kusut..yang melihat pun keliru..ini rambut ke sabut..ribut..hehe..pandanglah satu sudut..lihatlah satu arah..kompaskan hati kita ke kiblatnya..lorongnya telah Allah sediakan..lalulah pada laluan yang terbimbing..silakan beristikharah..Allah.

**Melakar,,semuanya telah tercatat**...kita merancang tapi perancangan Allah paling terbaik sangat sangat..kan ke kita biasa dengar nice klausa sebegitu..memang betul dan tepat berkali kali..tiada yang sia sia..tapi kita yang selalu mensia siakan..huhu..dan PC pun..masyaAllah..siapa tahu kita dapat bertemu malam Lailatulqadar Ramadhan kali ini..behave..beronok ronok..


02 June 2015

♡♡tugas♡♡

9:58 AM 10
♡♡tugas♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum ukhuwah ♡ 

Alhamdulillah Ramadhan semakin menghampiri..kita sama sama countdown ye..menanti dengan penuh rasa bersyukur..dengan rasa berlapang dada dan dengan rasa sangat gembira..aplikasikan dalam erti kata sebenar..hanya sebulan dalam setahun..kita sempurnakanlah rukun Islam ketiga ini sebaik baiknya..siapa tahu ini Ramadhan terakhir kita..husnuzon..

**Sedar diri**...mak ayah,suami isteri,anak,tukang kebun sekolah,peniaga,majikan,pekerja,,setiap daripada kita ada tugas masing masing..peranan berbeza tapi matlamat sama..melunaskan tanggungjawab yang digalas sebaik mungkin..walau terkadang terasa otak dan hati bagai digilis gilis..hehe..fight..

**Perbetulkan**...daripada termenung kosong sambil dengar lagu zapin cakpong cakpong..apa salahnya termenung itu diselitkan dengan sedikit muhasabah diri..luruskan niat yang sebelum ini bengkok,,menjernihkan hati yang sedikit kelabu asap..haha.. mana tahu selepas ini du'a du'a kita Allah makbulkan,,harapan kita Allah  tunaikan..kadangkala berpunca daripada sedikit simpulan membawa kepada kekusutan yang meyesakkan..rambut kusut???rasa rasa??hihi..

**Kembali merujuk**...

Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
Surah Adz Dzaariyaat
Ayat 56


Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".
Surah Al Baqarah 
Ayat 30