22 February 2015

♡♡redup♡♡

8:14 PM 3
♡♡redup♡♡
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum  ukhwah semua..

Rezeki..
hujan..panas terik..semua rezeki..sudah lumrahnya mulut ringan hendak complain saja..pastinya tidak disengajakan..kan..kan..bersangka baik ye..bila mana sudah terucap yang membayangkan seolah lupa setiap nikmat yang Allah pinjamkan..dengan kadar segera beristighfarlah ye..bolehkan..alololo..comel sangat..alhamdulillah..

Refill..refresh..
Syukur..seronok balik kampung..sebaris senyuman cukup menenangkan..lebih bermakna bila terkejut gembira terpancar pada sinar mata mereka..baba mama..mak abah..yeyy..jumpa saudara mara..adik beradik..ipar duai..biras..jumpa bertukar tukar cerita..beza dan jarak usia bukan sempadan..bukan gila..tapi gila gila..lawak jenaka disulam kata nasihat..masya Allah..nikmat..nikmat..Allah sudah menyusun..kita??doa..usaha dan tawakkal..

Tarbiah hati..
cepat masa berlalu..tanggungjawab..berusaha untuk dilunaskan..panjang umur jumpa lagi..insyaAllah amin..sedih..kesesakan lalu lintas..lumrah..sedia maklum..maka bersiap sedia untuk tempuhinya..bersabar dan mesti bertabah hati..mesti..pandang setiap ujian itu satu nikmat..nikmat pahala..kalau kita hendak cinta Allah..kita haruslah berkasih sayang..oleh itu putihkan hati..



17 February 2015

::ber..gembira..ye..atau seronok ke??::

12:54 PM 3

Bissmillahirahmanirrahim..
Hye semua sahabat kesayangan PC..

Syukur atas setiap nikmat ye..bersyukurlah..yang bercadang mengambil cuti panjang untuk pulang ke kampung halaman..atau pun pergi bercuti..selamat pergi dan kembali..jaga keselamatan..sudah berusaha..selebihnya serah pada Allah ok..tawakkal pada DIA..

Hendak atau tidak..ups to you..or ups to me..tak gitu..dalam segala hal dan urusan..berbalik kepada hati..semua kerana Allah..senyum..terus tersenyum..terluka..dilukai atau melukai..cewah..tersedu sedan..tersengguk sengguk..macam motor bakal kehabisan minyak..teruskan tersenyum..kan sedekah tu..bezanya ikhlas atau tidak sahaja..tapi ingat..yang melihat boleh tahu..boleh merasai..hihi..

Janji yang pasti..kita seringkali kecewa lantaran dibohongi..kan itu semua janji insani..walau sekadar janji hendak belanja makan gula gula lolipop dik..tidak mengapalah..kita cubalah belajar memaafkan..yang sering lupa dan alpa..namun mana mungkin Allah itu mungkir janjikan..kan..tidak mungkin..mustahil..jadi bersedialah kita sentiasa ye..

 

14 February 2015

♡♡jendela♡♡

6:49 PM 6
Bissmillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah..hujan turun membasahi bumi..syukur..nikmat yang tidak boleh kita nafikan..dan jangan sesekali berani untuk menafikan..biarpun kadangkala nikmat bertukar musibah..kita berasa sedih dan hampa..cubalah untuk meredhakan..cakap redha..sebut redha..owh macam petik jari saja..petik jari pun belum tentu bunyi..tidak mudah jugakan..begitu juga untuk kita didik hati meredhai berbanding sebut dan ucap beribu kali..kan PC pun manusia juga..ye..ye..ye..saya redha..masuk bilik bammmmmmm..nangis teresak esak..masyaAllah..hihi..

Ukhwah itu nikmat..tidak kiralah secara terus mahupun di alam maya..asal betul caranya..asal murni nawaitunya in sya Allah semua comel comel belaka..jiran tetangga..jiran tetingkap..jiran pepintu..tidak kisahlah asal tidak melebihi had dan melangkaui batasannya..respect each other gitu kekdahnya..

Posisi sama..namun skop pandangan dan penilaian berbeza..jadi tidak hairan mengapa timbulnya pertelagahan..percanggahan pendapat..kan pendapat masing masing..kematangan menjadi pengukur..keimanan..kesabaran..jang kita hilang pertimbangan..biarlah ayam yang bertelur..biarlah burung berterbangan..jangan kita..jangan..hihi..

11 February 2015

::sepuluh sen je...jerrr??!??::

10:11 AM 3
Bismillahirahmanirrahim
 

Mendongak ke langit..menunduk ke bumi..syukuri setiap apa yang kita semua miliki..milik kita hak Allah..pinjaman semuanya..dan bila Allah hendak mengambil semuanya..rela atau tidak kita ini sebagai hamba..mesti berusaha dan belajar untuk meredhakannya..insyaAllah kita boleh..kerana apa??kerana Allah tahu sekadar mana mampunya kita menanggung dugaan..
 
Bila sikit kita syukur..insyaAllah nanti Allah tambah..lagi..lagi..dan lagi..dengan syarat ikhlas,,bersungguh dan sabar ya..ini untuk peringatan PC juga..dan sahabat sahabat blogger kesayangan PC juga..dan bila apa yang diperolehi melebihi apa yang diharap..kongsikan..tapi ingat..nak kongsi pun berpada pada..jangan murah sangat..semuanya perlukan ilmu..
 
Kurang sedikit kadangkala boleh menampakkan kelemahan..sedikit lebih pula mampu mengubah..berubah dan kalau silap percaturan boleh rebah..nauzubillah..tidak mustahil kerana sepuluh sen anak terkorban,bila mak bapak tiba tiba jadi hulk..tak pun zoro..dan tidak pelik pun kerana sepuluh sen kita menjadi boleh menjadi "seseorang"..

09 February 2015

::simple tapi seolah berat dan sukar::

8:25 AM 0

Anak Penguin belajar menyelam
Bila bersua berilah dan hulur salam..
 
Tapi ingat..biar bertempat,,hehehe..
 
Makan berlauk sayur dan ikan
Jangan lupa baca doa makan..
 
Walau hanya sekadar Bissmillah..pun ok..

Hujan lebat mungkin kita terkandas
Doa dan langkah kiri hendak masuk tandas

Mula mula janggalkan..tapi kita boleh mengubahnya..tak gitu..

Islam itu cukup indah..cukup cantik..cukup harmoni..terpulang pada kita untuk melaksanakan sesuatu yang telah Allah tetapkan..jangan sewenang wenangnya memperlekeh..memperleceh ye..

 
 

05 February 2015

::laluan::

2:16 PM 3

Bismillahirahmanirrahim

 


Dalam apa juga situasinya..nilai dan pertimbang dalam kewarasan akal..
Hidup ini sebenarnya hanya seketika cuma..golek sana golek sini..pejam celik..celik pejam..masa terus berlalu..muhasabah diri semakin menebal atau kian menipis cinta kita pada PENCIPTA..
 

03 February 2015

♡♡emosi♡♡

8:31 PM 2
Bissmillahirahmanirahim 


Pandangan sepasang mata...
gembira atau sedih..jarang sinar mata membohongi..letaklah liquid eyeliner ke..eyeshadow bagai..maskara 2 bakul..atau pun bulu mata daripada ekor merak..insyaAllah terkesan juga..lagi lagi lah kalau awak tu menangis..sudahnya macam ada 2 biji bola golf pada kelopak mata..ingat..bersedih itu boleh..bergembira apatah lagi..namun berpada pada..

Ungkapan daripada seulas bibir mungil yang mulus...
manis senyuman..atau hambar dan suram cahayanya mampu dinilai..yes..hati tidak boleh dilihat melalui luaran namun biasnya boleh terluah bila mana bicara meluncur telus dan tulus..jujur atau sebaliknya..rasa rasa macam diri sendiri yang tahu..selamat lah konon ye..hihi..Allah yang pertama tahu..

Tindak balas...reaksi...
diolah..dilatih..atau biasanya spontan..2 pihak,,pelaku dan penonton mahupun pendengar..bersorak tanda gembira atau pun bersorak juga..tapi sambil baling telur ayam ngeram 2 tahun tak menetas..harum sangat ye...yang penting bersedia..bukan mudah pilih sahabat ye..harap maklum..

Colourful boleh buat hari hari kita wonderful..atau powerful..bergantung bagaimana kita tarbiah diri sendiri..dan PC rasa macam nak jadi ultrawomen bila buka dashboard tak boleh nak scroll senarai blog teman teman yang PC follow..sedihnya bila hanya boleh lihat pada bloglist saja...maafkan PC kerana belum boleh ziarah ukhwah..sob...sob..sob..Allahu..Allahu..

02 February 2015

♡♡beralih arah♡♡

9:00 PM 2
Bissmillahirrahmanirahim 
hye semua

Warga Wilayah Persekutuan bercuti hari ini..maklumlah sambutan hari wilayah jatuh pada hari ahadkan..maka forward la ke hari isnin..continue esok gara gara sambutan thaipusam..hamboiii..senyum meleret nampak..siapa yang tidak suka bercuti..ye dak..beristirehat..santai santai..topup masa bersama family tersayang..cuti pun nikmat..syukur alhamdulillah..

Lumrah putaran alam..hujan panas bersilih ganti..alhamdulillah..Malaysia tempat tumpah darah kita..dan ajal..itu rahsia Allah..sebagai hamba..kita buatlah apa yang di suruh..tinggal apa yang dilarang olehNYA..yakin boleh..boleh buat ye..bukan boleh blah..harap maklum..

Pejam celik..celik pejam,,kelip kelip..sudah berada di bulan februari kita..azam baru yang masih hijau jangan biarkan melayu..ubah mana yang perlu..perbaiki mana yang patut dan kekalkan apa sewajarnya..tidak mancung hidung tu tak apa..syukurlah ada hidung..tak mungil bibir tu pun ok..syukurlah ada bibir..hihi..biarlah pau berasa bangga kerana pipi kita disamakan dengan gebunya dia..kihkihkih..

Sedari kecil..PC suka milo..biar pun mama bebel..tidak berkesan..kalis dik..kalis..sampai satu ketika..mama dan babah suruh tido je dengan milo..gantung tin milo kat leher..nampak tak PC degil..kahkahkah..mau mereka tak meroyan..rambut PC pun kadang ada serbuk milo..hebat you..biar milo jangan kutu..oppsss..sayangnya pada milo sampai sekarang cuma bezanya..
dahulu..milo + gula @ susu manis..tapi kini PC ubah sedikit ..milo + stevia..



Stevia bukan ubat..ianya tiada kuasa penyembuh pun..namun andai ada perubahan pada diri atau kesihatan pada masa mendatang yakinlah semunya kerana dan dengan izin Allah SWT. .


01 February 2015

♡♡mudah?? atau sukar??..fikirkan♡♡

8:51 PM 2
Bissmillahirahmanirrahim

Syukur..simple tapi kadangkala sukar untuk diluah..sebut dalam hati pun boleh..jadi..jangan berlengah..ucapan dan perbuatan mesti seiring ye..itu pun pada perkara yang baik baik saja..negatif???!!..no..no..no..irama korea..stail hindustan..rentak jepun..tiada salahnya kalau bait seni katanya digantikan dengan zikir..hiburan dan vitamin untuk jiwa..tapi ingat..jangan sesekali mempersendakan..DOSA..


Berkeluh kesah..PC juga tidak terkecuali ye..masyaAllah..rapuhnya iman dan hati ini..bila Allah uji sikit..mula merungut..nasiblah tidak tumbuh sesungut..andai setiap kali merungut setiap kali itu memanjang sesungut..tidak ke menyedihkan..malu dengan Allah..manusia sering lupa..lagha..sedangkan..


Nafsu..nafsu..boleh melesukan..hendak itu ini..iman yang tipis seringkali teruji..silap percaturan bobos..rabak..jangan mudah mengalah..cepat cepat sedar..bangkit ok..bangkit..muhasabah diri..mungkin ada kurang di sana sini..topup..


Persoalan demi persoalan..hidup penuh tanda tanya..kenapa,mengapa,bagaimana..pertanyaan akan lebih bertingkek tingkek bila apa yang dihajati menyimpang..menjauh..haru biru jiwa..dugaan..ujian..cabaran..Allahu..cerca merba kekdahnya gitu..hakikatnya