31 January 2015

♡♡dengan izin♡♡

11:24 AM 1
Bissmillahirahmanirahim 


Alhamdulillah..cukup walau hanya sepatah perkataan..membayangkan rasa hati terhadap Allah yang memberi setiap nikmat..tanda bersyukur dan berterima kasih..jangan pula ucap alhamdulillah beribu kali..tetapi..tidak melunaskan amal ibadah yang lain..itu kejam namanya..kejam pada diri dan kejam pada Ilahi..

Angan angan..menjadi impian..membuahkan harapan..hingga mecambahkan cita cita..termenung,menongkat dagu..boleh..silakan..tapi mesti disertai dengan usaha..doa..jangan asyik ciplak senyuman si kerang..

Adunan sama..acuan berbeza..yang penting menjaga sensitiviti satu sama lain..kita tidak boleh mengubah orang lain kerana sememangnya Allah telah menjadikan setiap daripada kita punya pakej tersendiri..namun kita masih boleh terus dan sentiasa berdoa moga hidayah Allah itu selalu menghampiri..

Hidup ini indah..hiasilah dengan haruman ukhwah..manisan du'a dan..jadikanlah diri kita ini agen yang membawa aura aura positif..
dahulukan izin dan redha Allah sebelum mengutamakan izin dan redha sesama insan..kerana adakalanya izin insan bersertanya adalah nafsu dan akal..berpada pada..beringat ingat..insyaAllah kita selamat..

24 January 2015

♡♡belajar??..dan fungsikannya♡♡

11:02 AM 4
Bissmillahirahmanirrahim


Syukur atas setiap kasih sayang Allah..dan kita balaslah dengan mencintaiNYA sepenuh hati..jujur dan ikhlas dengan diri sendiri..lebih lebih lagi jujur dan ikhlas juga dengan Allah..gandakan..kita boleh! InsyaAllah..

Awal tahun..ibu bapa,,anak anak yang pertama kali memasuki alam persekolahan..baru semuanya..PC pandang..PC kutip ilmu daripada mereka..luas makna belajar itu..belajar itu bukan sekadar berpensil..berbuku..sebaliknya belajar bersabar..adjust waktu terutama ibu bapa yang berkerja..basah ketiak mengejar waktu..biar mak bapak sampai sekolah dulu sebelum anak anak tamat waktu sekolah..gigih..kawan kawan melihat..awak melalui..majikan mesti juga belajar memahami..hehe..haruslah..tak gitu..

Nawaitu asal..hendak mulakan sesuatu yang baik niatkan kerana Allah..insyaAllah terpelihara hati tu..tidak percaya?cubalah..kalau pun ada hasutan kasar atau bisikan halus untuk tergelincir..kita akan terdetik untuk berfikir berkali kali..yang penting buat baik berpada pada..niat tidak menghalalkan cara..ingat ye..


11 January 2015

♡♡teruskan perjuangan♡♡

12:45 PM 7
Bissmillahirahmanirahim 

Ihsan Google 

Mungkin hari ini ada yang pertama kali menjejakkan kaki ke sekolah..hari pertama ye..fresh..hari pertama bergelar pelajar..tahniah..adik adik..anak anak boleh..menuntut ilmu kerana Allah ye sayang..bagi kakak kakak dan abang abang senior..tolong tengok tengokkan adik adik tu ye..no usha usha..no buli buli..no kenyit kenyit mata..nanti PC babab nak..

Nikmati setiap situasi sebaiknya dalam kondusi yang positif..kita boleh megolahnya..insyaAllah boleh..satu ketika,,kita akan merindui setiap memori yang telah berlalu..jadi,manfaatkan sebaiknya ye..fardhu kifayah bukan bermakna kita mesti orang lain tidak payah..tapi kita mesti sama sama kayuh untuk masa hadapan yang diimpikan..

08 January 2015

♡♡bahagian yang tertangguh♡♡

10:41 PM 2
Bissmillahirahmanirahim 

Cuci mata ihsan en google..hehe

Sejuk..hujan yang masih membasahi muka bumi..nikmat..hujan pun rezeki jugakan..bersyukurlah..alhamdulillah..jangan berkeluh kesah..Allah lebih tahu..redha..

Sayang anak tangan tangankan..niatlah mahu mendidik kerana Allah..bukan mendera ok..sayang isteri tinggal tinggalkan..hendak tinggal biar bersebab..bermatlamat..kalau sengaja..sesuka hati..siap sedia berhadapan dengan hukum..sila jawab dengan Allah ye..

Hari bersilih ganti..masa terus berlalu..pantas..lari pecut pun tak dapat kejar dik..nampak tak betapa lajunya..termengah mengah awak ye..ok..setiap kita ada buku..punyai sejarah..juga rekod..lain orang..pastinya berbeza..kalau tersama itu kebetulan pada tanggapan manusia..hakikatnya semua telah tersurat..Allahu..tiada sedih berpanjangan..tiada juga suka berterusan..pasti bersilih ganti..

Dulu..sekarang..mengapa ada perbezaan..cuma ketara atau tidak..kita boleh tahu..mampu merasai..kerana kita yang melalui..tak gitu..jangan buat buat  terkejut mengkarung ye kalau orang lain complain juga..teguran Allah lain pula caranya..muhasabah diri..singkatnya hidup ini..moga kita sentiasa manfaatkan peluang yang ada..

04 January 2015

♡♡jom semak..terus kemaskini ♡♡

10:14 PM 6
Bissmillahirahmanirahim 

 Ihsan Google 

Syukur atas setiap nikmat..syukur Ya Allah..alhamdulillah..suka itu nikmat..sebalik duka ada rahmat..senang itu rahmat..sebalik sukar pasti ada nikmat..bersangka baik dengan Allah..insyaAllah mampu tarbiah hati menjadi redha..pasrah yang bukan menyerah tapi terus mengorak langkah..saya,,awak,,kamu boleh..

Bersungguh mencari kesempurnaan..sempurna pada pandangan manusia..yes..setakat terdaya dan termampunya kita..berpuas hati..ketawa berguling guling sampai bersimpul urat ketiak..namun kurangnya di sana sini..tetap ada dik..pasti ada kak..kesempurnaan itu milik mutlak Allah  SWT..fullstop..

Kemajuan..dalam hidup mesti ada daya saing ye..iri hati tahap positiv..bukan buat perkara yang merapu rapu..nanti rugi diri sendiri..ingat tu..ambil tahu keadaan sekeliling..hendak busybody pun biar beretika..bersopan dan beradab.,barulah orang respect dik..tapi jangan harapkan layanan karpet merah..kelopak mawar..takut riak jadinya..nauzubillah..Tawadhuk lebih baik..

Ihsan Google 

Andai perjuangan ini mudah pasti ramai menyertaiNya
andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan pasti ramai yang tertarik padaNYA 
tapi hakikat perjuangan bukan begitu
turun naiknya sakit pedihnya
umpama kemanisan yang tak terhingga 
andai rebah bangkitlah semula
andai terluka ingatlah janjiNya

03 January 2015

♡♡pastikan beralas @ berlapik juga♡♡

10:10 PM 3
Bissmillahirahmanirahim 

Ihsan Google

Gelas susun,,cawan sekali dengan piringnya..susun dalam dulang..meja jangan biar togel,,bogel,,belikan alas..biar ada lapik..cantik..kemas..orang nak melawa..nak bergaya..meja pun tahu nak berbaju juga..nasib tak jerit jerit minta lipstik..tak pun eyeshadow ..hehe..bla,,bla,,bla..adat..adab..fakta..auta..bagi PC..ini ilmu dan input berguna..oleh itu bertabah hati bila nenek nenek..atau emak emak kita sibuk ingatkan perkara sama berulang kali..bukan sia sia wahai anak..

Perit dan pedih bila kita berusaha untuk berubah ke arah kebaikkan..ye tak..yang support tidak sebanyak yang cuba mencopot..manis senyuman tapi sinis pandangan..tidak mengapa..biarkan dia..dan kita terus berdoa untuk diri sendiri dan dia sekali..pakej..tidak rugi punkan..2in1..

Istiqhomah..Tawadhuk..boleh..kita boleh..yakin boleh..bukan boleh blah ye..tidak baik tu..adoii..dalam setiap tingkah mesti beralas agar tiada hati yang berbekas..hidup ini terlalu singkat..detik waktu terus berlalu..manfaatkanlah setiap nafas yang Allah pinjamkan pada kita..

02 January 2015

♡♡lebih luhur♡♡

9:30 PM 4
Bissmillahirahmanirahim 

Ihsan Google

Bunga raya banyak warna
Digilai ramai emak si dara
Walau tidak pernah bersua 
Cinta dihati terus berbunga

Tekak kering dahagakan cincau
Mata juling menahan kembung
Andai jiwa sentiasa kacau
Segera berselawat gusar kan hilang

Kau aku kita sama
Dia mereka begitu juga
Susah kamu sedih saya
Dugaan sebenarnya untuk semua

Biar pun kecil dan sedikit..andai ada istiqhomah dalam melaksanakannya..ianya akan memberi impak yang besar..berbanding kita melakukan perkara yang besar dan banyak..namun sering culas..ianya sia sia..

01 January 2015

♡Berganda..

2:37 PM 3
Bissmillahirahmanirrahim 

Selamat tahun baru 2015 untuk semua sahabat PC..moga ukhwah kita di dunia blogger ini berterusan..insyaAllah..

From en.Google

Untung..bila beli satu..percuma satu..yeyyy dah dapat dua..bak pepatah "pucuk dicita..ulam mendatang" ketawa terbahak bahak macam nak koyak anak tekak..tidak ke tahap dahsyat tu..ingat..ketawa berlebihan boleh mengeraskan hati dan membuat kita mudah lupa..inilah pesan ustazah PC dulu..selain keberkatan pada setiap amalan memori yang tajam juga sangat penting..nak ingat orang yang buat kita sentap pun guna memori.,ye tak..

Luntur..barang ada susut nilai..ada juga yang nilainya berganda ganda walau sedang dimamah usia..ada rupa ada harga..kalah membeli menang mamakai..asalkan berbaloi baloi gitu..namun ukur baju dibadan sendiri..jangan pulak curi baju mak bedah di ampaian hendak dijadikan contoh..tidak pun pinjam baju si siah yang baru lepas orentasi hendak masuk darjah 1..lepas tang betis saje dik..

Perbezaan..adakala menjadi pertelingkahan..tidak kurang juga yang menyatukan..mesti bijak mengurus situasi..mudah untuk kita mengaburi mata manusia..tidak sesekali penglihatan Allah..yang berduit boleh miliki apa saja..yang tersepit sanggup lakukan apa jua..tidak mengapa..kita teruskan dilandasan redha..sederhana tapi istiqhomah..

Ingatan..lebih kurang 3 hari lagi..kita akan menyambut ulangtahun kelahiran..12 Rabiulawal..kekasih Allah..cinta hati kita..Rasulullah SAW. .tidak pernah berjumpa pun..tetapi ghairahnya luar biasa..rindu...rindu..rindumu Ya Rasulullah..tiada istilah jemu..moga baginda sentiasa menanti kita..amin..