30 October 2014

::PengukuR::

8:38 PM 7
Bissmillahirahmanirrahim..

Syukur atas setiap nikmat..muhasabah diri pada setiap dugaanNya..
Buah buahan ada gred..begitu juga telur ayam..setuju??..kualiti menjadi ukurannya..di sekolah pun ada banyak kelas..bukan pilih kasih..bukan menganak tirikan..tidak..kita sendiri pernah melalui alam persekolahan..kerana setiap kelas itu biasanya punya matlamat yang sama cuma bidang berbeza..setiap insan ada keistimewaan berbeza beza..usaha insyaAllah berjaya..

Jauh dekat..lama sekejap..yess itu ukuran..jangka waktu..macam macam perkara boleh berlaku..sekelip mata..sedetik waktu..terkadang tidak terjangkau dek akal..tapi qada qadar Allah tiada siapa tahu..ye dak..bila terasa seakan mahu rebah..ingat Allah..dan bangkitlah kerana Allah juga..moga PC dan kita semua kuat..bukan kuat makan..tapi kuat semangat..amin..

Sumber google

Sekian..assalammualaikum..

27 October 2014

::KoyaK::

11:31 PM 10
Bissmillahirrahmanirrahim..

Dingin..hujan lebat..nikmat..alhamdulillah..
Tak nampak lagi pun..sayup sayup dah dengar..nyaring..takut takut berani..tergolek golek biji mata skodeng celah pintu..uwakk..uwakk..eh mengajuk pulak..alah burung gagak..kuat dia..lagi kuat kita..pantang orang tua tua..mak mak..nenek nenek..nanti dikoyak mulut kita bila mengajuk..fakta?auta?budak pintar..makan petai 5,,6 papan..motif?mesti gagak tak berani nak koyak sebab mulut busuk bau petai..tak sempat gagak..kena cubit dulu..nawaitunya untuk didik kita jangan suka mengajuk bila orang bercakap..tak molek..

Google juga..

Terkoyak..tak dosa..kan tak sengaja..cepat cepatlah cover..bukan niat..tanpa niatkan..dikoyakkan..alahai terang lagi nyata kesengajaannya dik non..ye tak..namun bergantung pula pada keadaan atau situasi..darurat atau sengaja tunjuk urat dan aurat..hehehe..tak apa..ubahlah..kan boleh berubah..kan Allah sentiasa tunggu doa rayuan keluh kesah menyesali kesilapan  daripada hambaNya..dengan syarat bersungguh dan jangan buat lagi..

Sedang asyik angau..amboi ditenung..dipeluk erat gitu..maklumlah serbuk bedak masih bersisa..budget zaman dulu dulu..pos pos surat cinta..kihkihkih..zaman moden..jiwa old school katanya..kumpul berkodi kodi nak tunjuk cucu cicit..tak langsung dapat pahala free..makanan gegat tak pun anai anai..andai jodoh tak panjang..tu..air parit..ke sungai jadi saksi renyukkan warkah cinta..huhuhu..koyak rabak hati kita dengan sikap manusia..itu lumrah..itu proses menilai baik buruk..namun jangan sampai iman kita koyak dek dugaan dunia yang sementara..itu berbahaya..

Assalammualaikum. .

25 October 2014

::Sharing??..ermmm carinG!!..::

4:58 PM 4
::Sharing??..ermmm carinG!!..::
Bissmillahirahmanirahim

Alhamdulillah atas setiap nikmat..nikmat hingga seusianya kita bernafas di muka bumi Allah SWT ini..Allah sahaja yang tahu..bila expired nya kita ini..stand by ye..mati itu pasti..bila?..bagaimana?..di msna?..rahsia..rahsia..rahsia..

Zakat fitrah..mesti dilunaskan..di bulan Ramadhan..zakat emas dan perak..ini tanggungjawab individu..jiran sebelah cuma boleh jeling jeling sampai juling meleleh hingus dik..tu dia lip lap..lip lop..mengah saja tengoknya..selebihnya berapa jumlah dan kadarnya..mereka dan keluarga mereka saja yang tahu..kan..kan..,jangan bersangka sangka..fikir positif ye..alhamdulillah..


A036
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia juga yang menyempitkan (bagi sesiapa yang dikehendakiNya); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu).
Surah Saba' : Ayat 36


Cantik paras rupa..comel tutur kata..kacak budi pekerti..itu semua nikmat..indah sebuku darah..yang boleh bermonolog..berbicara hanya mampu didengar telinga sendiri..'hati' itu hadiah terbesar daripada Allah..tidak berbasi basi..lurusnya tulus dan telus lillahitaala..ini yang terbaik..ada namun semakin berkurangan..letakkan keyakinan 100% padaNya..tiada sangsi..

Dikatakan baik bila sering membantu..ringan tenaga..kongsi segala..suka duka..sebahagian milik kita..di dalamnya ada juga hak orang lain..nak memberi..nak kongsi boleh..namun berpada pada..nak ambil berat juga molek tapi mesti berjaga jaga..

Assalammualaikum..

24 October 2014

::Tadah tangan..mendongak ke langiT::

8:49 PM 8
Bissmillahirrahmanirrahim
Assalammualaikum..

♡♡SALAM MAAL HIJRAH 1436H♡♡
"PERPADUAN NADI TRANSFORMASI NEGARA"

Setiap detik waktu yang berlaku itu adakalanya mengajar kita..kadangkala memenjara kita dan tidak kurang memotivasikan kita..suratan takdir telah berketetapan..dayanya kita sekadar berusaha,,berdoa juga bertawakkal..selebihnya redha..

Selagi mana kita ini hamba..ingat!! Kita hamba bukannya hamba abdi yang perlu di merdahekakan..sebaliknya penghuni muka bumi Allah yang dicipta daripada sebaik baik kejadian..bersyukurlah..alhamdulillah..tidak berupaya untuk kita lakukan sesuatu tanpa izinNya..maka sedar dirilah..daripada situ kita akan lebih istiqhomah dalam berbuat kebaikkan..insyaAllah..


PC dengan rasa rendah hati..mohon ampun dan maaf lantaran acap kali barangkali menyakiti..mengkhianati..memerli dan yang pasti typo nya berkali kali..pada setiap entry yang dikongsi..moga kita terus perbaiki diri..amin..

21 October 2014

::Amaran itu peringataN::

11:00 PM 10
Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammuakaikum hye..hye..hye semua..

Google nie..

Air hujan membasahi bumi..hujan itu daripada Allah..bumi ini juga milik Allah..dan kita wajar mensyukuri setiap nikmat..sendawa itu nikmat..korek telinga itu juga nikmat..simple..kuku yang cantik juga nikmat..bila kena cagu..bengkak..sakitkan..nak berkasut sakit meletop letop..nak berselipa takut takut dikentutkan lalat..hilang seketika nikmat nak berjalan..sabar ye..


Seronok..siapa tak seronok bila mana tibanya ulangtahun kelahiran..walaupun cup cake cinonet je dik hadiahnya..jadilah..alhamdulillah..kan ke rezeki juga tu..nyanyi sambil tepuk tangan,,wish..wish..amboi..boleh..tak salah pun..silakan..namun tanpa kita sedar..semakin bertambah angka pada usia..namun semakin ajal itu menghampiri..bila..dimana dan bagaimana..itu rahsiaNYA..dan tugas kita tingkatkan amal ibadah..peringatan untuk PC juga ni..cubit kuat sikit pipi ni..


A036
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;
Surah An Nisaa' Juzuk 4:Ayat 36

Tiada musibah yang sia sia..dan tiada nikmat yang sekadar suka suka..setiap satunya pasti bersebab mengapa ianya terjadi pada kita..Allah punya rencana yang sweet dan indah indah semuanya..

20 October 2014

::Sweet souR::

10:29 PM 4
Bismillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum..

Ihsan Google

Dingin..nikmat titisan hujan yang berpanjangan..alhamdulillah..syukur..ini rezeki kita..setiap rezeki mesti disyukuri sepenuh jiwa raga..PC terkadang juga alpa..lagha..lagi lagi bila terlebih excitedkan..masyaAllah..moga Allah tambah lagi nikmat  pada setiap rasa syukur yang dilunaskan..amin..

Lain orang lain rentak dan caranya..sukar untuk ditelah..nak tafsir..silap silap jadi fitnah..syak wasangka..tarbiah hati berperasangka baik..boleh..kita mampu..terus mencuba..ingat!! Nak buat baik mesti bertabah hati..mesti kuat semangat..minta pada Allah ye..

Nak mainan tak dapat amboi hentak hentak kaki..sampai gugur anak kutu.. biasanya berenang dalam air..awak kuak rerama atas lantai shopping mall dik..hilang comel..ni babak akhir setelah awal babak cuma cebik cebik manja..itu pun setelah dapat 2 das..terpisat pisat tahat sakit..
***konsep sama***
sekali kita minta..tidak dimakbulkan..kali kedua tiada juga..berkali kali seolah senyap sahaja..apa kata merayulah seolah anak kecil menangis manja..meminta minta..yakinlah penghujungnya pasti berjaya..






17 October 2014

::Seakan masa itu mengikaT::

9:02 PM 4
Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua..hye..

ihsan GOOGLE

On time!!..ketepatan waktu itu penting..di situ mampu mengubah persepsi..boleh melembutkan hati yang keras,memadam amarah yang kian membara..dan secara tidak langsung ianya menunjukkan kejujuran diri..jujur kerana menepati janji dan waktu..serta jujur dalam galas tanggungjawab..kurang dah nak jawab depan Allah nanti..bila kita memudahkan urusan orang lain..insyaAllah setiap urusan kita juga kian menjadi mudah..suka tak..yeyy..

Setiap daripada kita ada peranan masing masing..lunaskan sebaiknya..namun tidak menjadi salahnya andai saling membantu..asal jangan membantut..nanti sampai bila pun tak boleh maju..tak dapat mencapai sasaran..nak jadi cikgu..nak jadi doktor..nak jadi artis..ehh..hehe..nak kawin muda pun cita cita tahu tak..kihkihkih..ada pro dan kontranya..molek pengurusannya..insyaAllah comel  impaknya asalkan ibu ayah redha ye..pass..

24 jam..sama..jangan iri hati..stress??terpulang pada diri bagaimana mengurusnya..8 jam tidur..8 jam mencari rezeki..8 jam beribadah kepada Allah..pun ok..hehe..

16 October 2014

::Penting????..ok,which onE::

9:21 PM 10
Bissmillahirahmannirahim..
Assalammualaikum dan hye.. 
..senyum..

From Google

Matang..bila?..bila dah pandai fikir masalah itu perlu diselesaikan..bersungguh mencari jalan penyelesaian walaupun pening lalat..serius dalam tindakan terutamanya yang perlu perhatian lebih..bijak beza antara gurauan dan kepentingan..sikap keanak anakan cukup sekadar selingan..mewarna warnikan hari hari yang dilalui..kalau tidak hidup menjadi tawar dan hambar..tak gitu..

Single..semua terfokus hanya untuk diri sendiri..bercouple..ni cerita bercouple halal..pahala belaka..alhamdulillah..pastinya terbahagi dua..ingat tanggungjawab..kecuali saling redha meredhai ye..di sini mulanya episod kehidupan..belajar beralah,,berusaha menerima seadanya..kan perkongsian..juga pengorbanan..bersedia?..ok pass..insyaAllah boleh..

Adil..memberi hak kepada yang berhak..dalam bahagian kita ada hak orang lain..bukan menjurus kebendaan semata namun segenap sudut dan segi..moga kita tidak terlalu menyayangi keperluan dan kehendak sendiri hingga menyisihkan aspek yang lain..dulukan yang dipertanggungjawabkan sebelum mendahulukan apa yang di rasa rasakan macam tanggungjawab diri..Allah..Allah..Allah..

15 October 2014

::TumpuL::

10:03 PM 12
Bissmillahirahmanirrahim
Assalammualaikum..hye..

Gunting tak putus,,potong pun tak putus..adoi..mesti geram sajakan..kan..nak cepat jadi lambat..ditambah dengan bebel..itu ini..begitu begini..bila emosi menguasai kita hingga beremosi..acapkali ianya lebih meyesakkan hati dan minda..melumpuhkan kecekapan dan kepantasan..makanya tenangkan diri..lebih baik duduk diam sambil berzikir..sambil juga dok mengasah gunting tu..tak pun pisau atau parang yang nak digunakan..lebih berfaedah..bertestimoni la dengan daging korban yang masih berbaki tu ye..silakan..bukan cantas misai atau bulu kucing ye..no!!

Kita risau,,kita sedih,kita tertanya tanya..pelbagai persoalan timbul..kadang boleh bersangka sangka..mencurigai kekuasaanNYA..masyaAllah..subhanAllah..lailahaillallah..tanpa kita sedar salahnya bermula dari diri sendiri..silapnya sering diulangi..dan kita tak peduli pun..jadi jangan sentap bila senjata kita tumpul..senjata??..doa ye..doa..kita kena selidik dakam dalam mengapa ianya menjadi tawar..hambar dan kalis...

Ihsan Google

14 October 2014

::Champion sangaT::

11:28 PM 8
Bissmillahirahmanirrahim
Assalammualaikum..hye semua..

Ihsan Google

Moga setiap apa yang kita lakukan memberi manfaat untuk sejagat..bukan kuantiti menjadi ukuran..namun kualitinya menjadi sandarannya..insyaAllah..amin..

Serba boleh itu hadiah Allah..bakat yang digilap..atau kebolehan semulajadi..semuanya kun fayakun Allah..milik Allah..pinjaman semata mata.,semua Allah punya..ingat tu..pesan dengan kawan kawan.."tolong tegur..tolong ingatkan..bila saya terleka..bila saya mula lupa..lupa yang hidup di dunia sementara"..

Boleh anyam kerongsong (istilah jawa ni..adoii) ketupat sambil pejam mata..amboi hebat tuh..lagi lagilah boleh jadi bentuk kambing..sila tepuk tangan sampai kebas ye..akan lebih terserlah bila mana hanya kita saja yang mampu lakukan..tak gitu..kembang hidung jejak cuping telinga dik dipuji..itu baru pujian manusia..nak pujian Allah pastikan hati kita bebas daripada noda bintik bintik hitam..istighfar sentiasa ye.,kita boleh..

Sedar atau tidak hakikatnya kita sedang berlawan..melawan musuh yang tidak terzahir namun tersedia ada mendampingi diri..terkadang kitalah juara..namun acap kali kita juga sering gagal..tidak mengapalah asalkan kita sentiasa berusaga menjuarai perhatian Pencipta..

13 October 2014

::Kait mengait::bersangku pauT::

9:32 PM 6
Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum..hye hye..

Ihsan google

Kita sekarang bermulanya daripada sepasang pasangan halal..alhamdulillah..dengan izin Allah kita lahir..daripada sifar..hingga kini..belajar sepanjang hayat..luaskan minda..istilah belajar bukan sekadar mengadap buku mambaca terkunat kamit menghafal formula..sekali sekala termenung tongkat dagu..tidak ye..ada juga yang berjaya berlandaskan pengalaman hidup..insyaAllah..kun fayakun Allah itu hadiah terindah..jadi rajin rajin menjengah ke bawah..tak pun toleh ke belakang sekali sekala..terutama pandang ibu bapa kita..apa pun situasi setialah disamping mereka..amin..

Engkau..engkau..aku..aku..betul..kan kubur masing masing..betul..namun jangan lupa..setiap daripada kita ada tanggungjawab sesama insan..fardhu ain itu antara kita dan Allah..fardhu kifayah antara kita sesama insan dan perlu juga kita menjawab dengan Allah..suka atau tidak kita mesti ambil tahu..mesti..namun jangan melampaui batasannya ye..sekadarnya saja tapi sesempurna yang selayaknya..

Kita ini hiasan dunia..amalan kebaikkan kita pula menjadi perhiasan diri di akhirat kelak..bagaimana laluannya dan ke mana destinasinya..bergantung langkah yang kita mulakan kini..

12 October 2014

::Mudah..kita mulakaN::

5:32 PM 6
Bismillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua,.hye..

Syukur atas setiap nikmat kurniaanMU Allah..sedari kecil kita diasuh dengan nilai nilai mulia..baca doa sebelum makan..dan



Susah senang kita dengan izin Allah ianya berlaku..kita??kan hanya berusaha..berdoa dan bertawakkal..yang penting..bersyukur..dapat gigi palsu baru..syukur..tengah berjalan jalan..tapak kasut tercabut..pun syukur..dapat jasut baru..hehe..


Jumpa,,bagi salam..salam pun doa..saling mendoakan..kalau sebelum simbah air cili beri sakam..itu kejam namanya..dosa tau..


Meluah rasa gembira,,bersyukur..bukan diperlihat dengan barangan saja..universal..yang jimat,,mudah dan paling murah tetapi sangat berharga adalah...



Melalui satu tindakan..dalam waktu yang sama meninggikan nilai sahsiah seseorang itu cukup sekadar..senyum..dengan syarat ikhlas..saat itu kitakah baik,,dialah ramah,,merekalah manis..awaklah sopan..kan..impak luar biasa..


08 October 2014

~~Hujung jarI~~

11:35 PM 8
Bismillahirahmanirahim 
Assalammualaikum..

Ihsan en Google 

Berbeza..sangat jauh berbeza..bila bersembang bab bab teknologi..ibu ayah..atok nenek kita..lancar menutur kata..menghela nafas..gembira melihat anak cucu boleh menikmati kemajuan teknologi..bagus..sedihnya bila setiap kali nak bercakap..nak bertanya perlu ulang banyak kali..sekali sekala jumpakan..nak sembang pun sejag minum air..kan banyak ceritanya..naik lelah dibuatnya..tanya lain jawab lain..jangan ye..kesian..intan payung..tahukan adab bila bercakap dengan orang lebih dewasa..

Tidak semua yang kita ingini menjadi milik diri..tunjuklah sampai kebas hujung jari dik..tu..tu..ni..ni..terjuih juih bibir..dah kalau bukan maka tidaklah..rupanya harta ini ahmad albab yang punya..hahahaha..biarpun hujung kuku sudah menyentuh..biarpun berada pada barisan hadapan tidak mustahil yang di akhir barisan itu lebih menyerlah,,cemerlang..tapi ingat dah succes jangan tunjuk belang..mudah mudahan tidak ye..

Biarpun kecil langkahnya..namun jika tekun luas pemandangannya..buktinya..shopping online you..class you jah..berpinar mata laki 3 hari sekali parcel sampai atas meja dia..bagus isteri abang..tak suka pergi shopping mall..jimat..jimat..hehe..sabar ye..sabar..selagi tidak memudharatkan..ok..berpada padalah..

Kita ini insan biasa..biasa biasa saja..berusaha untuk menjadi yang pertama namun kadangkala menjadi yang terakhir..hanya Allah tahu sebabnya..

07 October 2014

::SemangaT::

11:02 PM 3
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum

Sumber Google 

Mata itu rezeki..salah satu daripada nikmat yang tidak ternafi..banyak lagi..mensyukuri nikmat Ilahi..sekurang kurangnya ucaplah  alhamdulillah..tanda seorang hamba yang merendah diri..tak rugi walau sekelumit debu..

Teruja?..boleh..hakikat manusia..terkadang melompat,,terkadang bersorak,,terkadang menjerit..ini realiti..hakikat..awas jangan berlebihan..kesian anak ayam baru lepas menetas dik..penyek terpijak gara gara syok cari sudut ter'cun' nak berselfi..baik baik selfi jadi selfish dik..siap sedia ye kumpul semangat nak dengar bebelan yang tak kurang energynya tu..tak apa..dari kesilapan itu kita belajar..

Tidak cerdik tak apa..tidak gagah perkasa pun tak apa dik..tidak sehebat dia dan mereka juga tak apa..tapi jangan tiada semangat..semangat umpama vitamin..yang rebah boleh bangkit..yang mundur boleh maju..asalkan semangat itu disemai pada tapak yang sewajarnya..

06 October 2014

::Timbal balaS::

8:48 PM 0
Sumber:Google 

Bismillahirahmanirrahim 
Assalammualaikum. .

Alhamdulillah syukur atas segala nikmat..hari kedua Aidiladha..yang bercuti panjang,,masih berada di kampung halaman..tersenyum simpul ye..tidak kurang yang sudah sibuk bergerak pulang ke rumah masing-masing..ibu bapa bekerja..anak anak sekolah..ada kelapangan..balik kampung lagi ye..singkat atau lama jangka masa itu bukan ukuran.,apa yang penting???..pengisiannya..menjadi sweet atau sour memories bergantung pada kita.. 

Orang berbudi jemput kita sama sama gotong royong sembelih binatang korban..kita berbahasa ucap terima kasih,,walau pun pitam darah dik..orang memberi daging,alhamdulillah  kita merasa..masaklah lebih.,,lebihkan kuah paling tidak pun..kesian jiran,,ambil bau saja..dah 500 kali sendawa depan pintu rumah kita dik..sendawa angin kempunan..hihi..macam mana nak insafi diri...bayangkan kita di tempat dia..insyaAllah..

Baik..ganjaran pahala dan syurga..andai sebaliknya maka dosa dan azab neraka akibatnya..semua milik Allah SWT..biar Allah yang menilai hingga hujung perjalanan hayat kita..tak payah sakan mengadili..bak seorang hakim tak bertauliah..itu pun kalau tak nak seksi yang amat di hadapan Allah kelak..kan manusia boleh berubah kerana hati kita juga milik DIA..ingat..amalan di dunia hiasan di akhirat..amin..




04 October 2014

..Buat kalian semuA..

8:58 PM 3
Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..

ihsan google

Ucapan ikhlas dari dasar hati yang paling dalam untuk sahabat PC semua..

01 October 2014

::BerpalinglaH::

10:02 PM 4
Ihsan Google 

Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum 

Hujan..hujan dan terus hujan..sejukk..siapa yang teringin sangat nak ke bermastautin di negara berdingin dek salji..hehehe anggap ni latihan ye..sejuk hujan dah terketar ketar ye..air hujan membasahi  bumi..syukur..nikmat rezeki..kan Allah sangat pemurah..alhamdulillah..

Bila kita puas berusaha..dan Allah tunai setiap impian yang dicita..itu nikmat..nikmat sementara untuk kita..kena sentiasa beringat daripada mana asalnya kita..tujuannya supaya tidak mudah lupa diri..daripada sekecil kecil nikmat hinggalah sebesar besar nikmat..tahi lalat tu pun rezeki tau..ada yang sanggup buat tahi lalat palsu dik..gigih..hehe..

Menunggang motosikal..tidak salah..salahnya bila rasa merempit  itu syok..daripada orang tak tahu yang kita ini tidak berlesen..kan dah tahu..ermmm..andai bersopan lagi santun ala ala gula kapas bila menunggang motosikal atau memandu tu..tidaklah terserlah onar..aduhai..tak apalah..kumpul duit,,berdikit dikit,,daripada beli jam ben 10..manfaatkanlah duit untuk berlesen memandu ye..kemudian jangan langgar lopak air sesuka hati..takut takut terima hadiah sumpahan percuma..bila kita marah..lupa semuakan..tak rugi memaafkan..

Di bawah langit mana pun kita..di bumi mana juga kita berpijak..semua pinjaman sementara..dunia ini umpama serelung bendang...baik banihnya..cantik tuaiannya..di akhirat kekak..ingat..daripada Allah kita datang..kepada Allah kembalinya juga kita..