::SIHAT..dan..SUCI::

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..

Syukur,, atas nikmat dan rahmat Allah..selawat kepada Rasulullah SAW..moga Allah beri kita kesihatan yang baik supaya dapat memanfaatkan dan melalui nikmat ramadhan kali ini dengan lebih istiqhomah..insyaallah..amin..


Dalam erti kata sebenar..yang luaran mudah untuk ditutupi..dikaburi dan memperdaya..asal nampak cantik,, amboi membuntang biji mata ye..tapi itu semua sementara..kenapa??kerana Allah hanya pandang hati kita..namun begitu janganlah abaikan yang luaran..kan melambangkan keperibadian kita..asalkan wasatiyyah..sihat dalaman..sihatlah luarannya..salah satu vitamin yang penting adalah ikhlas..kerana..


Sukar untuk mengikhlaskan setiap percakapan juga perbuatan..ye tak..tapi tak mustahil you..asalkan gigih..bukan dadih..bila kita berniat baik..Allah akan sertakan dugaan..untuk rekrut hati tiga supaya lebih mendekatiNYA..yang penting..


Mesti lillahitaala..marah itu umpama manyiram minyak pada api..memnyerlahkan kelemahan diri..tak salah untuk kita menunjukkan rasa marah..tapi berpada padalah..mesti kena pada tempat dan masanya..jangan melulu..tak usah merapu..kalau boleh..



Senyum itu sedekah..tapi bila berlebihan mungkin menimbulkan fitnah..kan telah Allah pinjamkan akal dan iman..buatlah saringan sendiri..bila kita meletakkan senyuman itu kepada keperluan..insyaallah kita sentiasa ingat batasannya..dan andai ke arah kehendak..tidak mustahil acap kali tersasar..
PeRdU cINta

Lifestyle Personal Blog - Menjaga rasa cinta.Pengalaman diolah menjadi artikel. JUA AZURA | ISTERI & BLOGGER | ASAL BATU PAHAT JDT | UNTUK REVIEW : EMAIL KE teratakcomelkita8384@gmail.com twitter rss instagram facebook

5 Ulasan

TERIMA KASIH selalu menyokong PERDU CINTA

  1. amalkan konsep wasatiyyah dlm hidup kite. betul.

    BalasPadam
  2. Setuju dgn entry ni. Hati yang sihat memantulkan kesihatan dan kesuciannya pada wajah dan tingkah laku. Insya Allah semuanya akan terdorong ke arah yang baik. Hati yang sihat kunci utama kepada sejernih mana senyuman dan kekuatan kita dalam menahan amarah. Good entry!

    BalasPadam
  3. @Mohd Ridzwan Abdullah
    Hehe..jadi hati kita perlu disamak dan disemak sentiasa..amin..

    BalasPadam
  4. InsyaAllah kak... sekarang pun, dalaman tengah tak berapa sihat, tapi luaran senyum jela : P

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama