25 July 2014

::Betul betul terujI::

2:28 PM 2
Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum dan hye semua..

Tersenyum simpul..tersipu malu..terkesan diwajah tapi terselindung dek telapak tangan yang menutup barisan gigi juga seulas bibir yang merah bak delima..ini spesis terancam..yang terbahak bahak..anak mata bercantum anak tekak..ha ini membiak pesat..hehe..tersenyum,gelak ketawa itu nikmat..alhamdulillah..dan nikmat melalui Ramadhan kian berakhir..tirainya bakal berlabuh..sayunya hati..sebaknya dada..tahun mendatang moga bertemu lagi..

Saban hari buat salah,, lakukan kesilapan..kadang kecil pada kita..besar pada Allah..bab dosa selalu kita anggap kecil,ringan,, padahal dah bertempayan makan bangkai daging saudara sendiri..muflis pahala jangan cakap..sedar??..alhamdulillah cepat cepat istighfar tau..urut dada sikit..bukan lurutkan apa yang menutupi dada..ingat tu..bermaafan la sebaiknya..taubat nasuha bukan taubat tauhu sumbat..ermmm sedapnya kuah kacang you..

Usia,waktu dan tempat tidak menghalangi ajal..itu semua ketentuan Allah..bersedia atau tidak kita untuk meredhakan..berlaku akan tetap berlaku..jadi bersiap sedia.,bercakap dek pengalaman berbanding fakta yang kadang sedikit auta ketara bezanya..feel tu tak samakan..hehe..jalan selamat dengar dan diam..kelip kelip mata pun jadilah..hujung Ramadhan manfaatkan semoleknya ye..

Gembira terpancar sampai ke anak mata sinarnya..PC pun sama juga..kan nak balik kampung..lalala..insyaAllah..dan kesabaran pastinya teruji..kenapa??..lumrahnya musafir di jalan raya..hukhuk..jammed..haha..moga Allah permudahkan urusan perjakanan PC dan sahabat semua..


20 July 2014

::Andaian kita...>>takdir ILAHI::

8:42 PM 9
::Andaian kita...>>takdir ILAHI::
Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..hye..

Selawat dan salam buatmu ya Rasulullah..Allahuakbar..terima kasih Allah atas setiap nikmat..daripada sekecil kecil nikmat hinggalah sebesar besar nikmat..moga kita tidak tergolong dalam kelompok insan yang kufur nikmat..nauzubillah..ada yang sedang menghitung hari nak sambut raya..kanak kanak khususnya..dan tak kurang yang berasa sayu bila Ramadhan bakal berlalu tidak berapa hari lagi..Allah..Allah..Allah..moga berkesempatan lagi..amin..

Bila kita kurang sihat..ikhtiarnya..pergi klinik tak pun hospital terus..wuu seram..jumpa doktor..mesti doktor tanya..sakit apa..sakit kat mana..ye tak..doktor periksa kita,nasihati kita dan bagi ubat bagi merawat sakit kita..ingat doktor hanya perantara..tiada kuasa menyembuh..ingat zaman sekolah..awal tahun mesti sukan..berpanas ditengah padang,, hitam legam dik..hehe..semasa latihan tulah cikgu kenal pasti potensi masing masing..4×100 meter..4 orang,, pelari pertama mesti yang paling laju..super sonic kekdahnya..berketul betis dik..itulah strategi jurulatih..anak murid letih..hehe..latihan bersungguh,pagi petang..namun siapa kita untuk menidakkan kuasa Allah..gara gara peserta ke4 tergelincir terpijak tahi lembu..tenpat kedua pun jadilah..

Bila pun kita boleh berbicara,, di mana mana pun kita boleh merencana..namun tahap keupayaan dan kemampuan kita ada batasannya..hakikat yang mesti kita semua terima..jangan kita lupa..kita lahir ke dunia ini pun atas rencana DIA..dengan izinNYA..masyaAllah..usah ditanya bila sesama manusia kerana hanya DIA tahu sewajarnya,, jangan ditanya kenapa kerana kun fayakun milikNYA..adalah lebih comel kita saling mendoakan..

17 July 2014

::StandbY::

8:40 PM 6
Sumber:Google

Bismillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua..

Alhamdulillah dah nak berakhir pun ramadhan yang ke-19..yang mana anak anak,, adik adik telah menerima janji puasanya bersasaran..dah mula senyum simpul..bakal kembung poket ye..janji tetap janji katanya..yang berjanji...berkedut kocek la ye..sabar..niatkan sebagai satu cara untuk melatih..puasa menjadi latihan bagi yang belum memenuhi syarat wajibnya..namun apabila tiba waktunya..hukum itu yang perlu kita patuhi..kalau dah beranak pinak pun nak puasa mesti ada upah..sila buat rawatan segera..hehehe..

Esok kita mula berkira kira..tak apalah walau ia rahsia..kalau bocor..pastinya kita sambil lewa..kan itu sikap manusia..suka ambil mudah..pandang rendah..tak semua kita begitu namun sindrom begitu ada..padam kipas biar panas rimas,, tipis selimut biar sejuk,, sorok si buruk biar payah lelap..cuti dulu daripada terus mengukir peta dan mimpi indah..moga kita menemui LAILATULQADAR Allah..amin..amin..amin..


16 July 2014

::HakikaT::

12:31 AM 10
Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum..

Sumber:Google

Bila terasa lemah minta bantuan Allah..
Bila terasa sakit ingat Allah..
Bila susah tadah tangan berdoa pada Allah..
Bila dalam keadaan senang dan gembira JANGAN LUPA ALLAH..
Ingat..sayangnya sesama insan semasa masih adanya hayat,, sihat dan ada kewarasan..tetapi sementara..namun kasihnya Allah tiada had sempadan..
..SEMUA ALLAH PUNYA..


13 July 2014

::Terlalu istimewa hadiah itU::

12:30 PM 10
Sumber:Google

Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua sahabat PC..

Alhamdulillah hari ini 15 Ramadhan..syukur atas izin NYA kita masih punya kudrat yang sihat untuk terus berpuasa..yang dah meninggalkan puasa sama ada kerana sebab yang sememangnya tidak mampu dielak..atau tinggal puasa dengan izin hukum dan syarak..qadalah..kerana bila sesuatu yang kita tinggalkan itu melibatkan hukum dan rukun iman serta Islam..itu bermakna kita sedang berhutang dengan Allah..

Siapa tak suka dapat hadiah..ye tak..terlampau teruja..hai ringan saja mulut bertanya..eh mana hadiah,, tak ada hadiah ke..amboi..cover malu..**hulur tangan minta hadiah..sembunyi muka bawah bantal beracun,, saintifiknya bantal busuk..umur belum baligh..belum mummayyez tak apa dik..kalau dan dewasa purba takut dapat sup selipar saiz 8..hehe..ingat,kita mesti matang mengurus emosi ye..

Selagi kita hidup..peluang dan ruang untuk perbaiki diri sentiasa ada..yang penting niat dan kesungguhan yang disemai pada diri..sedar atau tidak Allah memberi peluang pada kita agar sentiasa mendekatinya..ambil peluang itu..wahyu yang di bawa Malaikat Jibril untuk Rasulullah SAW sebarkan pada ummat..kekal hingga kini..Al Quran itu firman Allah..kata kata Allah..beruntungnya kita..walau hanya sebaris ayat..itu lebih molek daripada dibiarkan bersawang berdebu..


10 July 2014

::SIHAT..dan..SUCI::

11:59 PM 5
Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..

Syukur,, atas nikmat dan rahmat Allah..selawat kepada Rasulullah SAW..moga Allah beri kita kesihatan yang baik supaya dapat memanfaatkan dan melalui nikmat ramadhan kali ini dengan lebih istiqhomah..insyaallah..amin..


Dalam erti kata sebenar..yang luaran mudah untuk ditutupi..dikaburi dan memperdaya..asal nampak cantik,, amboi membuntang biji mata ye..tapi itu semua sementara..kenapa??kerana Allah hanya pandang hati kita..namun begitu janganlah abaikan yang luaran..kan melambangkan keperibadian kita..asalkan wasatiyyah..sihat dalaman..sihatlah luarannya..salah satu vitamin yang penting adalah ikhlas..kerana..


Sukar untuk mengikhlaskan setiap percakapan juga perbuatan..ye tak..tapi tak mustahil you..asalkan gigih..bukan dadih..bila kita berniat baik..Allah akan sertakan dugaan..untuk rekrut hati tiga supaya lebih mendekatiNYA..yang penting..


Mesti lillahitaala..marah itu umpama manyiram minyak pada api..memnyerlahkan kelemahan diri..tak salah untuk kita menunjukkan rasa marah..tapi berpada padalah..mesti kena pada tempat dan masanya..jangan melulu..tak usah merapu..kalau boleh..



Senyum itu sedekah..tapi bila berlebihan mungkin menimbulkan fitnah..kan telah Allah pinjamkan akal dan iman..buatlah saringan sendiri..bila kita meletakkan senyuman itu kepada keperluan..insyaallah kita sentiasa ingat batasannya..dan andai ke arah kehendak..tidak mustahil acap kali tersasar..

06 July 2014

::LebihkaN::

9:50 PM 12
Ihsan Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..

Syukur atas setiap nikmat dan rahmat Ilahi..alhamdulillah Allah masih mengizinkan kita untuk  menikmati ramadhanNYA..hari yang ke-8..syukur..pantasnya waktu berlalu..Allahuakbar..

Sebelum ramadhan lagi..sana sini sample kuih raya..hehe..seminggu ramadhan..sana sini sibuk  keluar mencari keperluan aidilfitri..masyaallah..berpuasa..namun masih lagi bersemangat mempersiap keperluan keluarga..tak menjadi salah dan bukan masalah pun..yang salahnya bila sakan bershopping sampai membatalkan puasa..tak pun tak puasa...ha itu salah..jangan begitu ye..yang penting besederhana ye..lebihkan saiz ketika membeli atau membuat baju tu..supaya adik-adik ada saiz..

Lebih banyak kita memberi..banyak juga yang bakal kita terima..pahala berlipat ganda..bulan ramadhan,, bulan umat..manfaatkan..sebaiknya..tidur orang yang berpuasa juga dianggap ibadah..cukup sekadar tidur seketika dik..tak usah berbantal empuk,, berselimut tebal dan bertilam gebu dik..takut jadi makruh pulak hukumnya..

Mercun..bunga api..dah jdi seperti darah daging..raya dan mercun,, bunga api,, meriam..ermmm adat atau kemestian..masalahnya awal ramadhan pun dam dum..dam dum dik..adoi seram..mak ayah mesti lebih membulatkan mata...mencapangkan telinga..perhati gerak geri anak anak dan berpesan pesan pada jiran tetangga..mencegah lebih baik daripada mengubati..namun andai berlaku juga..itu adalah dugaan Allah..redha..sabar..

Andai kita melebihkan kebaikan..itu bermakna kita meluah rasa cinta padaNYA..andai kita melebihkan keburukan..hakikatnya kita sedang membina istana kebinasaan..nauzubillah..

05 July 2014

::Peranan..mesti peduli::

8:57 PM 2
Sumber Google

Allahuakbar..
Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Ramadhan ketujuh..syukur nikmat yang Allah pinjamkan pada kita semua..alhamdulillah..pantas masa berlalu..sama ada kita isi dengan manfaat atau sia-sia..kita sahaja yang tahu..dan harapnya yang bermanfaat itu memberatkan neraca kanan kita kelak..amin..ingat..matlamat kita hidup di dunia ini untuk amal maaruf..jauhi kemungkaran supaya syurga teratak terakhir kita..

Hak awak saya punya..hak saya,, saya punyalah..bagaimana untuk kita mentafsir..memang tugas suami beri nafkah pada isterinya..isteri ada hak untuk meminta..bila isteri bekerjaya..itu haknya namun tidak menjadi salahnya andai isteri redha mahu memberi..bukan ke yang halal itu kerjasama juga perkongsian..asal tidak ambil kesempatan..

Api yang kecil..siram minyak semakin marak..jirus air terpadamlah ia..pilihan pada kita..fikir dengan akal yang waras..ambil kira situasi..dah kalau memang masak menggunakan dapur kayu..tak usahlah kita jirus api yang sedang dinyalakan..cari penyakit namanya tu..takut bukan dapur saja berasap..mulut,teling,hidung mak yang berasap..namun,sesekali tidak menjadi salahnya bila kita menjadi air dalam menyejukkan bara yang marak..demi ukhwah..

Setiap makhluk di muka bumi ini ada peranannya..besar atau kecil,, sedikit atau banyak,, penting atau tidak..itu bukan ukuran..asalkan masing masing melunaskan peranan sebaiknya insyaallah semuanya berada dipaksi yang baik..

03 July 2014

::MasanyA::

9:07 PM 11
Ihsan Google

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Alhamdulillah sudah 5 hari kita berpuasa..5 hari sudah berlalu manisnya ramadhan..dan baki hari yang ada moga Allah mengizinkan untuk kita melaluinya..amin..

Bagi adik adik dan anak anak yang pertama kali berpuasa..tahniah dan alhamdulillah..insan terhampir berilah sokongan 200% ye..jangan patahkan semangat mereka..jangan dok laku lakang tayang air katira..tak pun martabak daging special..bantu mereka yang sedang ingin bertatih menghias mahligai akhirat..

Relax la bro..ala nanti nantilah..chill la..ala semak la..ingat..semua tu langsung tak terkesan pun pada malaikat Izrail (malaikat maut)..bila ajal tu dah sanpai..tidak seminit tercepat,, tidak juga sesaat terlewat..jadi lebih baik semak diri kita..lebih baik relak di akhirat..chill di syurga Allah selamanya..tak gitu..kan dunia sementara..

Nikmat ramadhan tidak kita rasai selagi kita tidak hayati sebaiknya..bagaimana kita harus membentuk jiwa,, itu terpulang pada bagaimana kita mengadun pengisiannya sebaik mungkin..