28 June 2014

::HadiaH::

10:02 AM 3

Bismillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum dan hye semua..

Syukur alhamdulillah..kerana masih lagi Allah mengizinkan kita untuk merasai..menikmati setiap apa yang telah dianugerahkan kepada kita..tapi kena sentiasa beringat..semuanya pinjaman saja..

Malam ini,, malam pertama solat tarawih..dan esok kita mula berpuasa..rukun Islam ketiga..itu juga nikmat..Allah izinkan kita menemui Ramadhannya sekali lagi..yeyy..terima kasih Allah kerana makbulkan doa kami untuk menikmati Ramadhan MU yang sangat di rindui..siapa tahu ini mungkin Ramadhan terakhir..jadi manfaatkan sebaiknya..ke ada yang menangis teresak esak sebab kena berpuasa..

Jauh perjalanan..luas pemandangan..semakin banyak juga kita temui persimpangan..ada simpang yang membawa kita menemui jalan mati..ada juga simpang yang membawa kita ke destinasi..itulah rencah kehidupan..apa yang utama bagaimana kita memandu agar sentiasa selamat walau kadangkala tersasar..moga bulan untuk umat ini mampu mendidik kita menjadi yang lebih baik..

Selamat menghayati dan memanfaatkan bulan ramadhan yang dinanti..PC dengan rasa rendah hati..memohon ampun dan maaf kerana seringkali mugkin lakukan khilaf dalam setiap hasil nukilan yang dikongsikan..hargai hadiah Allah ini sebaiknya..


23 June 2014

::Halaman gred jempoL::

9:00 PM 2
Ihsan..Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Hidup ini indah andai kita sentiasa sabar..sayangi Allah barulah Allah redha..dan bila dugaan datang itu bukan tanda Allah tidak sayang..sebaliknya teramat sayang..bersangka baik lah..walau pedih untuk seiringkan dibibir dan dihati redha itu..namun kita boleh..yakinlah..kan Allah sentiasa membantu..cuma manusia kadangkala suka membantut..jangan risau boleh berubah tu..

Jangan dilihat siapa yang bercakap..tapi ambil peduli apa yang diperkatakannya..kan ilham itu datangnya daripada Allah..bezanya setiap yang terluah itu disulami dengan iman dan akal yang waras..atau ada campurtangan syaitan dan iblis..maka nilai dan pertimbangkan sebaiknya..jangan mencopong mulut dengar terima bulat bulat..adoi..sekali sekala jadi detective conan apa salahnya..ye tak..amboi..

Tanya siapa pun..pastinya seronok meraikan ulangtahun kelahiran..batul tak..bagaimana nak raikan..hak masing masing..asal tidak mencemar maruah diri, keluarga dan agama terutamanya..bergembiralah dalam had batasan syariat..kalau terlajak..reverse la..u turn pun boleh..jangan malu..terpercik minyak panas pun biru muka..api neraka lagilah panas you..wuuuu seeeram..jadi setiap hari berusaha menjadi insan yang berkualiti dalam segenap sudut..hari hari lembaran baru dibuka..maka perbaiki sebaik mungkin..jangan kita sesekali menampal lubang lembaran orang lain..hinggakan kita membiarkan lembaran sendiri kian kusam dan kedut seribu..


21 June 2014

::UntunG???::

9:32 PM 9
Sumber,, ihsan Google 

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Selawat dan salam buat Rasulullah SAW..syukur atas setiap apa yang kita nikmati..bersyukur tak?..alhamdulillah..kalau tak bersyukur nanti Allah ambil semula nikmat kita..ingat ye..semua sementara..kurang 10 hari nak berpuasa..dah bersedia nak melaksanakan rukun Islam ketiga..pastikan dah qada puasa tahun lepas..namun andai keuzuran yang tidak dapat dielak..Islam itu tidak sesekali membebankan..mintalah dan rujuk pada pihak yang boleh memberi pencerahan..

Puasa belum lagi tapi semangat nak beraya mencanak canak ..hehe..setiap hari..ada saja sample kuih raya..sample habis..borang tempahan kosong..menlopong mulut owner..sabarlah wahai pemilik kuih..jangan berkecil hati insyaallah ada rezeki nanti..inilah namanya raya sebelum puasa ye..bila banyak pesaing maka harga itu menjadi pengukurnya..ye tak..untung..yes..semua nak untung..setuju?..tak salah asal tiada yang tertindas..dan tiada riba'..berniaga sambil bersedekah hadiahnya keberkatan dan pahala..pilihan pada kita..

Melihat kelebihan pada orang lain itu ditafsirkan untung..mulalah terdetik dalam hati yang pelik pelik.."untung mak tom,dapat menantu cantik,bijak,rajin,,"..walaupun hakikatnya hari hari bangun lewat..hehe..mana ada yang sempurna..yang baik baik,, molek molek,, menyenangkan hati perut..ha itu dikira untung dah bertuah..kita kena ingat..rezeki setiap insan berbeza beza.. pelbagai bentuk yang akan hadir banyak cara..

Keuntungan yang kita cari dan nikmati dimuka bumi Allah ini jangan sampai mendatangkan kerugian di sana kelak..kadangkala kita tertanya tanya kenapa Allah rahsiakan sesuatu daripada kita..mungkin dengan cara begitu..kita akan lebih beringat adanya pembalasan di akhirat kelak..membuatkan kita berfikir berkali kali sebelum bertindak agar tidak mendadak..insyaallah..


17 June 2014

::Testing,, testinG::

11:06 PM 8
Sumber::Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum wbt semua..

Syukur atas setiap nikmat..sentiasa bersyukur ye..sihat itu nikmat..sakit itu juga rahmat..kerana apa...kerana akan gugur sedikit dosa dosa kecil kita..redha..redha dimulut dan dihati juga ye..amin..cuaca tidak begitu menentu..hujan berpanjangan..kemudian panas berterusan..Allah sedang menguji hati hati kita semua..bersabarlah..Ramadhan semakin hampir..mungkin ini menjadi gelanggang untuk mentarbiah hati agar teguh bersabar..

*************************************
Ikan bilis ikan todak,
Pergi sekolah tak gosok gigi,
Batuk batuk perit tekak,
Tanda Allah tinggikan darjat diri..

JOM BELAJAR JADI UMAT PENYABAR

Bangun pagi sarapan lontong,
Rambut kusut lupa nak sikat,
Jangan suka cakap bohong,
Nanti syaitan suka dekat..

KEJUJURAN ITU PERIT SEBALIKNYA TERSEMBUNYI 1001 NIKMAT

Balik kampung main teng teng,
Main sakan dengan cucu Pak Dollah,
Gigi palsu tanggal terpelanting,
Ingat ingatlah sentiasa hukum Allah..

DUNIA INI INDAH,YANG MAMPU MEMPERDAYA,BERHATI HATILAH MOGA KITA BUKAN YANG TERPEDAYA..

14 June 2014

::AdunaN::

10:48 PM 5
Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..semua..

Alhamdulillah atas setiap nikmat yang dikecapi..syukur..pastinya masing masing sibuk pulang ke rumah masing masing..ada yang akan memulakan sesi persekolahan esok..atau lusa..jangan bermalas malasan ye..kan nak jadi insan yang berjaya dunia dan cemerlang di akhirat..maka ingat selalu..


Mudah untuk kita mengucapkannya..ingat,, cakap saja tidak membawa apa apa makna tanpa usaha dan menunjukkannya..ye tak..kalau nyanyi lagu seiring sejalan boleh..bersungguh tu sampai bersarang urat dileher..moga aplikasikan juga ye..bak tajuk lagu..tak perlu nak nyanyi golek golek depan laman rumah..kan belum halal lagi..kata..


Niat mesti betul,, telus,, tulus,, dan lurus..siapa yang tidak mahu dan suka pada pujian..ye tak..kena puji..amboi,, senyum simpul,tersiput eh salah tersipu malu..jantung bukan main bergendang you..hehe..itu lumrah manusia..namun berhati hati pada setiap pujian ye..adalah lebih molek kita low profile dalam setiap tugas,tanggungjawab juga perlakuan..biar Allah saja up profile kita disisiNYA..itu lebih bermakna..Ramadhan kian menghampiri..ambil la kesempatan..



12 June 2014

:::Sememangnya terdedaH:::

9:24 PM 4
Sumber..Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Syukur..syukur..syukur..alhamdulillah hingga saat ini masih Allah izinkan PC,, awak,, kamu dan kita semua bernafas di muka bumi ini..berselawatlah,, beristighfarlah juga berzikirlah..untuk memerahkan hati dan menyuburkan jiwa..maka menggebulah jiwa kita dengan kecintaan padaNYA..amin..

Resam padi..semakin menguning..semakin masak,, semakin menunduk..simboliknya..moga kita ini sentiasa merendah diri..dan bukannya merendah rendahkan diri sendiri..faham..garu kepala 2 kali..krik..krik..hehe..level confident mesti tinggi tapi berpada pada supaya tidak menjadi riak..

Menikmati kesenangan setelah melalui kepayahan..nikmatnya begitu indah..sebab tulah Allah suruh kita bersabar..berkat kesabaran itu..Allah hadiahkan kita suatu yang tidak terduga..bersangka baik sentiasa ye..berbanding menikmati kesenangan atas penderitaan orang lain..ingat..dosa ye..terpercik minyak panas pun melompat lompat..pastinya azab api neraka tu lebih lebih lagi..wuuuu...nauzubillah..kan syurga matlamat kita..insyaallah..

Suka keseronokkan,, begitu begini,, macam itu macam ini,, borak sana sini..tak salah..silakan..itulah warna warni kehidupan..gitu..cukup ketawa terbahak bahak hingga terdedah aurat anak tekak..jangan sampai kita dedahkan juga keaiban yang ada..namun kita sewajarnya peka.,, kita senantiasa terdedah..terdedah dengan dosa dan noda..terdedah dengan dugaan bencana..kecil mahupun besar..sedikit atau banyak keterdedahan itu..bergantung pada kita bagaimana mengawal diri sendiri..amin..

08 June 2014

::..Ubah untuk berubaH..::

9:34 PM 14
Sumber..Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Syukur atas setiap nikmat..namun jangan kita berasa terlalu gundah gulana saat dugaan menyapa kerana itu tanda kasih sayangNYA pada kita..bersedihlah tapi berpada pada ye..PC pun menangis teresak esak juga,, ini guli ke kelopak mata..nangis sampai bertangkup kelopak mata dik..PC pun kadangkala ketawa terbahak bahak juga terserlah aurat anak tekak....hehe..yang molek ikut..yang tak comel..abaikan ye..

Mesti..



Dalam apa jua yang kita ingini..keinginan yang baik baik..yang comel molek..yang membawa kita ke jalan Ilahi la pastinya kan..kannn..mesti bermula daripada niat dihati tu..PC suka sangat sentuh soal hati..kerana hati punca baik buruknya kita..kan Allah pandang hati kita..hati boleh berbicara..sukar untuk diterjemah namun itulah anugerah Allah..ha..jangan mengumpat bergosip dalam hati ok..dosa tetap dosa dik..hehe..penawarnya istighfarlah..


Bila telunjuk lurus menuding..tuding biar yang sweet..sweet je..pada kita dan orang lain juga..untuk dicontohi..kan ayu begitu..kacak lagi bergaya..bila kita menutupi aib orang lain..Allah akan pelihara aib kita..insyaAllah..jangan beri ruang untuk orang lain menuding pada kita kerana keburukan..jadi berubahlah kearah yang lebih menyihatkan..amin..

05 June 2014

::..ContengaN..::

8:53 PM 4
Ihsan..Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Maaf semua sahabat blogger..PC tidak datang menziarahi blog kalian..maaf juga tidak meninggalkan jejak..rindu nak berentry..dan acap kali PC tewas dengan diri sendiri..masyaallah..kenapa begitu banyak alasan..nak pelbagai cara..dan terpulang pada kita bagaimana untuk aplikasikannya..jangan tiru PC tau..teruskan berentry dengan giat ok..syukur atas setiap nikmat daripadaNYA..

Adik adik,, anak anak dah habis peperiksaankan..alhamdulillah..dan cuti sekolah berbaki lebih seminggu lagi..ketika ini manfaatkanlah masa yang berkualiti untuk keluarga tersayang..fokus..fokus..fokus..di dunia tanggung..di akhirat jawab.. andai ibu bapa dan anak anak bekerjasama dengan baik..maka nikmat sakinnah,, mawadah..warahmah itu dapat dirasai..biar pun dalam kesederhanaan saja..gembira,, bahagia punya tafsiran berbeza bergantung pada individu itu sendiri bagaimana untuk menikmatinya..

Kurang sebulan..Ramadan bakal menjelma..moga Allah izinkan kita melaluinya dengan istiqhomah..yeyy..tak sabar rasanya..keseronokkan luar biasa..moga seperti mana bersungguhnya promosi kuih raya begitu juga bersemangatnya nak sambut Ramadan..tambah la nama biskut raya tu..tat tarawih ke..semperit qiamulail ke..kek kukus moreh pun boleh..nak lagi best..almond london lailatulqadar..mencari kegembiraan dunia..mengejar keseronokkan akhirat..kita punya pilihan..bagaimana untuk menconteng diri..asal caranya betul contengan pun mampu memewahkan..insyaallah..


01 June 2014

::..JenterA..::

9:30 PM 5
 Sumber..Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum WBT semua..

Syukur atas segala nikmat dan rahmat ILAHI..siang malam bersilih ganti,, hujan panas bergilir tempat,,alhamdulillah..masa terus berlalu..yang baik kita ambil,, yang kurang molek itu kita pinggirkan.. setengah tahun sudah berlalu..dan kurang sebulan Ramadhan kian menghampiri..moga Allah beri peluang dan ruang pada kita untuk merasai nikmat Ramadhan tahun ini..amin..

Dalam setiap tingkah biar besederhana..segenap sudut..kerana itu yang terbaik dan sebaiknya..untuk kita dan kemaslahatan orang sekeliling kita juga..namun andai itu juga menimbulkan rasa kurang senang dan selesa pada insan lain..jangan sesekali buruk sangka..itu ujian tanda kasih dan sayang Allah pada kita..bersihkan hati dan minda kita..

Saiz..fizikal.. itu ukuran luaran..namun apa yang utama kebijaksanaan dan hebatnya ia berfungsi dan memainkan peranannya..warna kereta  yang sedikit kusam itu kadangkala sakit je mata dan hati kita melihatnya..namun kemampuannya menyelusuri jalan berbukit itu lebih bermakna..ye tak..ibarat cili yang kecil tapi membolehkan pemangsanya menjadi penghuni tandas yang tegar..hehe..

Jasad yang sihat adalah apabila miliki jentera dalaman yang terpelihara kualitinya..hati yang sentiasa subur dengan semaian benih istiqhomah dalam amal maaruf..nahimungkar..akal yang terdorong untuk membina jejantas terbaik ke jannah Allah..usahakan..insyaallah boleh..