06 May 2014

..::PedulI::..

Sumber::Google

Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum wbt..

Syukur alhamdulillah..padaMU Ilahi yang menghidupkan dan mematikan..yang mentadbir sekalian alam..begitu indah untuk didiami..alhamdulillah..yang berpuasa, qada puasa..selamat berpuasa..tak kurang juga yang sibuk buat persiapan akhir untuk ke alam perkahwinan..nak meraikan ramadhan dan syawal dengan insan tersayang gitu katanya..eloklah menjadi yang halal..ada juga yang sedang menahan sakit dan debaran untuk melihat zuriat lahir ke dunia..banyakkan berzikir..semuanya milik Allah..pinjaman juga ujian di dunia..

Rasa ingin tahu ada pada setiap insan..betul tak..kalau di kampung,, hari hari skodeng ayam betina dalam kotak tu..hai hari ini berapa bijilah kau bertelur Hitam..riuhnya macam berpuluh biji...hehe rupanya belum bertelur lagi..berketok..ketok..takut nak masuk kotak..ada banyak semut api..adoii lahai Hitam..iyelah nak bertelur pun kena selesa..hehe..Hitam tak minta bilik hotel 5 star pun dah syukur..amboi..cukuplah boyfriend tolong teman..tunggu tepi kotak..moral support agaknya..itu dunia haiwan..jangan kita terjebak ke dunia mereka..nauzubillah..kerana Allah cipta kita sebagai manusia,sebaik baik kejadian..

Marah itu tanda sayang,,kalau keterlaluan dera pulak kisahnya..kan Rasulullah SAW dah ajar kita bagaimana mentarbiah keluarga dengan sebaiknya..ikut saja..insyaAllah..yang penting mesti rajin menuntut ilmu..supaya sentiasa berilmu..bila dah berilmu jangan pula sombong,bongkak..nanti Allah tarik semula nikmat ilmu itu..andai ada rasa sedikit riak..cepat cepat beristighfar..moga Allah ampunkan kita..''ala cakap gurau saja pun"...tak salah bergurau..yang salahnya bila gurauan itu membawa mendung yang berpanjangan..

Kesusahan orang ujian kita..kegembiraan kita kadangkala menjadi dugaan orang lain..kembali bagaimana hati itu mentafsir situasi..kadangkala kita rasa nasib tidak menyebelahi,, sentiasa dirundung malang..Yakinlah itu tanda Allah peduli akan diri kita..

15 comments:

  1. Sedangkan dlm kita sedang bergembira tak mustahil tiba-tiba ada nada duka dtg tanpa diduga. Kita ni sebenarnya memang tak ada kemampuan tanpa DIA. Ilmu yg diberi dan apa juga yg kita miliki pun pinjaman semata-mata. Sampai masa semuanya akan ditinggal begitu saja.

    Jadi manfaatkan ilmu yg ada ke arah kebaikan asal aje jgn ada rasa riak/ujub - nauzubillah. takut dgn syaitan yg menggoda tak henti-henti..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, timekasi atas perkongsian ini..

    ReplyDelete
  3. dunia skrg makin bertambah2 kes jenayah. jenayah pd org lain, jenayah pd keluarga sendiri, jenayah pd anak sendiri. moga kita sentiasa beringat akan hari akhirat nanti.

    ramai kengkwn yumida nak bersalin bulan mei ni. moga dipermudahkan buat mereka.

    ReplyDelete
  4. sebab tu kadang bila kita gembira, tak boleh terlalu gembira sangat kan, kena control gak sebab kadang kalau terlebih suka kang ada jea sesuatu yang sedih datang tiba2 lak.. kan..

    ReplyDelete
  5. kalau terlampau ambil peduli hal orang pun tak boleh jugak.. jadi, biasa2 jela supaya tak dicop suka jaga tepi kain orang :)

    ReplyDelete
  6. assalam kak :) lama xjenguk akak di sini :) memang best kalo ada yang caring psl kita especially yg tersyg

    ReplyDelete
  7. Allahu Akbar...mendalam betul maksud entri ni...Sama2lah berusha melakukan yg trbaik sebagai hamba kepadaNya..

    ReplyDelete
  8. @Kakzakie
    Betul kak..kadangkala hasutan syaitan itu buat kita hanyut dan lalai seketika..nauzubillah..

    ReplyDelete
  9. @Yumida Huda
    Betul..kadangkala bersama darah daging sendiri juga dirasakan terancam..moga tidak berlarutan masalah sebegini..kita sama sama doakan mereka mudah melahirkan..

    ReplyDelete
  10. @tenku butang
    Betul..jadi kita besederhana saja dalam segala urusan..

    ReplyDelete
  11. @Nurul Farahizzati Zakaria
    Betul..berpada padalah dalam setiap tindakan..

    ReplyDelete
  12. @Lieya Von Jay
    Waakaikummusalam lieya..amboi..betul tu..lagi lagi kalau yang halal..betul tak??

    ReplyDelete
  13. Yakin pada Allah..itu semestinya (^_^)

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..