25 May 2014

::..Sila paksa,, berhemah meneguR..::

2:34 PM 11
Ehsan..Google

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum WBT..

Jom kita berselawat ke atas Rasulullah SAW..selamat berhujung minggu bagi yang sedang bercuti..dan selamat menjalankan tugas bagi yang sedang berada di tempat kerja..lakukan semua kerana Allah..walau sekadar mengutip sampah kecil bersebelahan bakul sampah..syukur atas setiap nikmat..alhamdulillah..

Baik,, bersopan santun,, lemah lembut,, adoii..itulah yang selalunya disukai..ye tak..mencanak peratusan yang meng"like"..suara lantang,, suka cakap menengking,, muka  garang,, serius memanjang..pasti berada di tempat tercorot..betul tak..tak payah fikir panjang klik terus "unlike"nya..namun tanpa kita sedar,, kita ini memangnya suka menilai..macam mengaudit 5 S gitu kaedahnya ye..huhu..tanpa berfikir,, tidak menilai wajarnya di mana..ingat sesuatu yang berlaku pasti bersebab,, itu semua gerakkan dari Pencipta kita..dah kalau kerjanya nak ponteng sekolah saja..pak imam pun boleh jadi raksaksa marah anaknya..mulut tak berapi tapi kata katanya berbisa..biar sentap sekarang,, di dunia tanggung..di akhirat jawab..

Pandu cermat,, insyaAllah banyak nyawa selamat..amin..sebelum mulakan perjalanan..baca doa dulu..tak lama pun..apa pun jenis kenderaan yang kita naiki ye..kalau boleh berhenti rehat di RnR tu berjam jam..apa salahnya ambil sedikit masa untuk berdoa sebelum mulakan pemanduan..ye tak..walaupun bawa gerabak nak pergi kutip buah kelapa sawit je pun..ingat..ajal maut itu rahsia Allah..befitu juga bila kita mahu menegur atau bercakap..mesti berhemah..cukuplah dengan menggunakan bahasa yang sopan dan tertib..tidak perlulah hinggakan orang terlentok lena berpeta peta bagai..kesian..ingat..berpada padalah ye..

Jangan kita berasa sedih andai rasa kurang atau tidak dihargai pada setiap nasihat atau teguran yang cuba disampaikan..kerana kita telah dan sedang berpesan pesan pada kebaikkan..mungkin kesan perubahan itu bakal menjadi bekalan amal kebajikan kita setelah kita sudah tiada lagi..insyaallah..

24 May 2014

::..Tak usah terus diketepikaN..::

11:28 AM 12
Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..

Sebelum..

Syukur alhamdulillah atas setiap nikmat yang tidak terhitung..bersyukurlah sentiasa..selawat dan salam buat Rasulullah SAW..syafaatnya yang kita harapkan..dan syurga mahupun neraka tempat kita kelak..adalah hak Allah..seperti biasa kita hanya teruskan usaha..selamat berhujung minggu..moga semua sahabat blogger PC sihat dan berbahagia selalu..amin..


Setiap orang ada pendirian..betul tak??..yang membezakannya adalah bermanfaat atau tidak pendirian itu..juga sama ada bersesuaian atau tidak untuk dijadikan pegangan semasa hayat dikandung badan..dah kalau tak nak syampu rambut berminggu,gosok gigi empat hari sekali..motif..nak berjimat katanya..jangan marah jerit jerit minta tolong kalau tiba tiba polis datang hantar ke hospital untuk buat pemeriksaan mental..berbahagia bersama rakan rakan..ok..biar mati anak,, jangan mati adat katanya..autanya..kalau anak mati siapa nak sambut adat dik..faktanya..kita pertahankan adat itu selagi mana tidak bertentangan dengan syariaat ye..kan Allah beri akal..fikir sewarasnya..manfaatkan..


Pengalaman dan ilmu..dua duanya penting..kombinasi yang seia sekata..seiring sejalan..ada yang berilmu namun kurang pengalaman..kadangkala punya pengalaman namun ilmu biasa biasa saja..nasib dan rezeki setiap orangkan berbeza beza..namun itu bukan alasan untuk kita membina tembok mahupun jurang pemisah..setuju??..sila lompat bintang..yeyy..apa salahnya sedikit ilmu yang ada itu kita adunkan dengan pengalaman mak ayah,, atok nenek kita untuk kemaslahatan hidup..tak salahkan..supaya tidak berkecil hati mak ayah kita tu..berhujan petik daun bunga raya dik..gigih..nak ramas buat kurangkan demam katanya..bila petua yang diberi ditolak mentah mentah..sampai hati..ingat..setinggi mana pun kita berada..tanpa doa mereka kita takkan ke mana..



Sebelum kita membuat sebarang keputusan atau tindakan..

22 May 2014

::..Cerita baru..muka surat barU..::

11:29 AM 10
Ehsan..Google

Bissmillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Apa khabar semua hari ini..moga Allah beri kita kesihatan yang baik..insyaAllah..yang masih berpuasa tu..selamat berpuasa..tak kira berpuasa sunat mahupun qada ramadhan..moga setiap amalan kita Allah terima..amin..guru guru dan para pelajar sedang menghitung hari..cuti sekolah bakal bermula tidak lama lagi..ibu ayah pula menghitung duit..hehe..di dunia tanggung..di akhirat jawab..jadilah anak yang soleh dan solehah supaya kita tidak menjadi penyebab ibu ayah terazab..nauzubillah..

Seimbang,, sederhana namun istiqhomah..dalam segala hal dan urusan..pada setiap tindakan dan keadaan..Allah suka..Rasulullah SAW cinta..dengar cinta..juling biji mata..hehe..bertindak bijak mengikut situasi itu yang terbaik..jangan disebabkan terlalu suka..saja saja langgar basikal mastura anak jiran sebelah tu..motif..nak bantu orang dalam kesusahan niatnya..nanti boleh angkat basikal sambil pegang tangan ye..takut tak sempat angkat basikal si mastura..tu angkat kain baju bermalam di kandang kambing..niat mesti betul dik..

Kejayaan setelah kegagalan itu nikmat..kesihatan selepas kesakitan itu rahmat..tiada nikmat tanpa ujian dan dugaan..yang lemah pasti rebah..namun rebahnya itu andai bersisa teguh pasti bangkit dengan kukuh..setiap hari kita belajar..belajar menjadi insan..dari alam rahim,, alam dunia,, alam barzakh seterusnya alam akhirat..adakah kita kekal berwajah insan sebaik baik kejadian ini..atau sebaliknya..kita berusalah menentukan sementara masih berada di dunia ini..Allah itu sangan pengampun dan menyayangi..amin..

21 May 2014

::..Kehidupan yang hiduP..::

12:58 PM 10
Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..


Ingat..hanya Allah SWT yang..



Manakala kita ini..



Siapa pun kita,, apa pun pangkat kita di bawah langit ILAHI ini...
SEMUA ORANG TIDAK SEMPURNA OK..


Tetapi sentiasa beringat lelaki mahupun wanita..bahawasanya.,



Dan yang paling utama carilah redha ILAHI..







19 May 2014

::..Andaikan yang terakhiR..::

8:21 PM 8
Ehsan..Google

Bismilahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Hujan masih lagi turun..walaupun renyai renyai..syukur rezeki dan nikmat yang Allah pinjamkan pada kita..panas atau hujan itu nikmat..jangan mengeluh..sebolehnya berusaha jangan mengeluh sebaliknya bersyukur..hakikatnya PC pun acapkali mengeluh..kita sama sama berubah..bolehkan..insyaAllah berkat usaha..kan Allah Maha Pengampun..

Kalau kita makan..pastikan halal dan bersih sumber dan makanan tersebut..makan untuk hidup bukan hidup untuk makan..jadi..berhentilah makan sebelum kenyang..walaupun terhidang masakan yang enak enak,, tersedia menu yang menyeksa nafsu makan..beristighfarlah..sebelum makan tu sekurang kurang cukup dengan Bissmillah..akhiri dengan Alhamdulillah..simplekan namun ini yang seringkali kita tertinggal..kalau sebelum ini ada yang makan sampai lebam bibir..tak apalah yang lepas biar berlalu..jangan nangis sembunyi bawah reban arnab sebab lupa nak baca doa sebelum makan..

Target nak dapat anugerah perkhidmatan cemerlang..tak dapat..nak dapat 10 A pun tak dapat..frust gitu..dek marah sangat..baling mercun bola pada kawan tu..kesian dia melatah sampai terpijak anak ayam baru lepas menetas..remuk redam hati si ibu ayam tu dik..tak baikkan..ikut rasa binasa jadinya..ubah rasa iri hati itu kelaluan yang positif agar lebih sihat..wujudkan aura aura baik..

Perkara yang sukar untuk kita lakukan adalah berlawan dengan diri sendiri..antara keperluan dan kehendak..antara nafsu,iman dan akal..di mana ianya sering bertingkah..dan bila lorong kebaikkan dan menuju keredhaanNya yang kita cari,kejar dan laksanakan semakin itu ianya menghasut..namun jangan jadikan ia alasan..bukan banyak atau sedikit kebaikkan yang Allah nilai..namun sejauh mana istiqhomahnya kita dalam melakukan perkara perkara kebaikkan walaupun kecil dan sedikit..

17 May 2014

..::Ok..rasaI::..

3:11 PM 1
Ikhsan Google

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Senyum sikit..terima kasih..alhamdulillah atas nikmat sementara kurniaan Allah ini..selawat dan salam buat Rasulullah SAW..hidup di dunia ini sementara..manfaatkan sebaiknya ye..insyaAllah..

Tiada siapa pun yang tidak lakukan kesilapan..kecuali Allah SWT..betul?..setuju?..kita ini apatah lagi..laghanya kadangkala bagai disengajakan..lagi lagi la PC..ermm sama saja..kan PC pun manusia biasa..ye tak..bukan sentiasa terpelihara akhlak dan hatinya..maklumlah iman lebih tipis dari kulit bawang..ye saya mengaku..hehe..mudah untuk kita berbicara..namun tidak semudah untuk kita lunaskannya..

Kadangkala kita rasa mampu..namun kemampuan kita insan sangat terbatas..ya tak..kita rasa kita ok..namun pada pandangan insan lain kita perlu berubah untuk lebih ok..sebab itu kita dilarang berbangga diri atau terlalu yakin diri..yakin itu bagus..namun berpada padalah..kalau dirasakan tidak mampu..mengakulah..kesian bila kawan dok sakan menunggu..daripada pagi jejak ke senja..sampai senget tudung dik..maklumlah nak menonton wayang katanya balik makan kenduri kahwin..akhirnya buka dvd cerita kung fu sambil makan bawang goreng..hehe..ingat..pasti tersirat 1001 hikmah yang kita tak tahu..

"Ok..yes..ooo..yeke..kesiannya..la macam tu ke..kenapa tak itu,, kenapa tak ini..macam ni..bukan macam tu..ermm..."..reaksi si pendengar yang setia,separa setia..dan sedihnya terpaksa dengar..kihkihkih..jawapan klise..dialog layankan jelah..tak baik begitu..ubahlah..lumrah insan yang tidak merasai seperti insan lain rasai..sifat manusia yang akan lebih mengerti setelah melalui sendiri,, namun pada hakikatnya kita boleh belajar untuk memahami dan meletakkan diri dalam situasi tersebut..bila kita ingin di peduli..kita mesti peduli orang lain juga..

15 May 2014

::..Cas neuron..aura tip toP..::

6:52 PM 8
Ikhsan : google

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..
Selawat dan salam buat Rasulullah SAW..kekasih Allah..

Alhamdulillah atas setiap nikmat yang telah kita kecapi..kecil,, besar,, sedikit atau banyak..bersyukurlah..dalam pada kita giat berusaha untuk perolehi sesuatu itu..jangan kita lupa untuk mensyukuri nikmat terdahulu..

Semua orang nak jadi baik,nak pujian dan doa yang baik baik..betul..owh PC pun nak..jujur lagi ikhlas ni..ahaksss..hehe..dengan syarat pujian itu jangan sampai kita riak pulak..mendabik dada..owh jangan dan hidung tinggi..baik baik sekarang musim hujan..takut lemas..tapi mancung itu rezeki..setuju??..namun tidak salah andai kita simpan sedikit rasa curiga sebagai alarm..agar kita berhati hati dan berwaspada dengan insan yang suka mengambil kesempatan dijadikan sebagai  hobi..sedihkan..

Dilema..fakta ke auta ni..**garu kepala yang tak berapa nak gatal..Itu dulu..zaman ribena..bila orang dewasa cakap itu ini..anggukkan saja..motif..taknak melawan..takut nanti keras macam tanggang katanya..betapa pantas berlalunya waktu..mampu buat pencerahan sendiri..tak pun penjelasan yang diyakini sahihnya..akal berfikir..mentafsir..ingat cara kita berbeza padahal motifnya sama..dan tanpa kecanggihan pada zaman dulu pun ada kesan baikknya hingga sekarang..

Canggihnya kini..kadang buat kita alpa,leka,, berjayanya sekarang acapkali buat kita hilang pertimbangan..dan kadangkala ortodoksnya pemikiran  itu..bersamanya kita meraih nikmat hidup dunia disamping membina jambatan ke syurga Allah..melalui siapa pun dugaan itu kita terima..ingat!!..semuanya dengan izin Allah..


14 May 2014

..::Antara nikmaT::..

11:56 AM 14

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

"Sahabat yang setia bagai pewangi yang nengharumkan
Sahabat sejati menjadi pendorong impian
Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah"

Moga kita menjadi sahabat yang mendekatkan sahabat yang lain ke jalan Allah dan bukannya membawa mereka lebih menjauhi syurga Allah..bukan mudah namun tidak mustahil..

13 May 2014

..::Nak kedekut??..boleh silakaN::..

12:14 PM 8
Kredit en google

Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum semua..

Alhamdulillah..selamat bercuti bagi yang sedang bercuti..manfaatkan masa yang ada sebaiknya ye..syukur..nikmati hidup di dunia yang sementara ini dengan iman dan akal yang waras..

Semua orang nak bersenang lenang..nak bergembira..nak yang seronok saja..yang hebat hebat saja..ye tak..kalau boleh la..amboi..namun tiada itu semua tanpa usaha yang gigih..dan yang paling utama kita tidak akan kecapi itu semua tanpa izin Allah..setuju??..ibu dah tolong masak,hidang atas meja..hai nak bersuap lagi??..pilih..nak rotan ke nak cuci reban arnab..anak dah 3 orang..hehehe..kot ye pun perniagaan rugi..kan riba' itu diharamkan..sambil berniaga bersedekahlah walau hanya sepuluh sen cuma..tak rugi..tak salah..

Ada sedikit beri sedikit,, ada lebih berilah lebih..apa tu..ala kan Rasulullah SAW galakkan kita memberi..beri yang baik baik..bukan beri saka kat jiran sebelah tu..nauzubillah..kalau kita ada ilmu..kongsilah..tak berkurang pun malah bertambah..kalau masak..lebihkan kuahnya..tapi tak sampai hati nak beri kuah saja..betul tak..tak apa..isi sikit..kuah lebih..yang penting niat mesti betul..lillahitaala..bukan minta dipuji atau dipinang 5 minit kemudian..tangan yang memberi itu lebih baik..yang menerima tadah tangan ucap syukur..rezeki daripada Allah..

Pahala itu rahsia Allah..semua kita berebut nak syurga Allah..syaratnya pahala mesti lebih banyak dan berat timbangannya daripada dosa..betul??..buat apa yang disuruh,, tinggal apa yang dilarang..kuncinya..kita mesti kedekut..kedekut dalam menyimpan aib diri sendiri dan orang sekeliling..kedekut dalam fitnah dan umpat keji..tarbiah hati agar kedekut untuk prasangka buruk pada Allah..kedekutlah pada perkara yang lagha..insyaAllah..amen..

11 May 2014

::..BertarunG..::

12:13 PM 4
Ikhsan Google

Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua..

Alhamdulillah kita masih bernyawa..syukur yang sangat tidak terhingga..selamat berhujung minggu..selamat bertugas bagi yang bekerja hari ini..dan selamat menikmati hari hari yang mendatang insyaAllah..

Bagi adik adik yang sedang menghadapi peperiksaan pertengahan tahun kalau tak silap..jawab soalan sebaik mungkin ye..jangan bagi cikgu pening,, dan terpaksa tambah power cermin mana..hehe..kan bulan ini ada sambutan hari guru..**owh rindunya PC zaman sekolah..Hujung bulan Mei ini juga ada cuti sekolah lebih kurang 2 minggu..ibu ayah mula berkira kira..cuti yang semakin berkurang..kerja yang kian banyak..tapi kerana anak..digagahi juga..lebih ramai anak lebih banyak idea..hehe..bagaimana untuk menyatukan hati mereka..bergantung pada kebijaksanaan ibu bapa..maka hotel,,homestay full gamaknya..rabak poket ayah..ibu tolong jahitkan..huhu..

Istimewanya ciuman lebah itu nyata nampak bengkak dibibir..walaupun malu orang melihat..kita redha..bagaimana gigihnya Nabi Adam AS dan isterinya Hawa meneruskan hidup di bumi lantaran termakan hasutan syaitan dan iblis..hingga wujudnya kita ini berketurunan Nabi Adam AS..maka kita wajar contohi..buat kesilapan sama ada sengaja atau tidak..itu sememangnya fitrah manusia..dan kesilapan itu guru yang sangat berguna untuk kita melalui hari mendatang..namun yang lebih utama..cara mana untuk kita berjuang untuk menarik pandangan Allah itu agar DIA tidak sesekali membiarkan kita terus hanyut juga lalai yang tidak berkesudahan..

09 May 2014

::..Tak terjangkaU..::

10:54 AM 6
Sumber..Google

Bissmillahirahmannirahim..
Assalammualaikum semua..
Senyum itu sedekah,, sedekahlah pada yang sewajarnya..


Pagi tadi sedar sahaja daripada kematian sementara,, celik saja kelopak mata..ucap syukur tak..sebut alhamdulillah tak..ke terus meluru ke bilik air..perut memulas mulas..tak pun ke dapur..celik mata terbau nasi goreng ikan masin jiran sebelah..mau tak begendang perut..menari jazz anak tekak..hehe..tak apalah..usaha perbetulkan kesilapan..amalkan apa yang mendatangkan manfaat pada kita semua..bertemu kembali Jumaat penghulu segala hari..alhamdulillah..


Berkualiti..kerana kemas dan teliti..harga bukan masalah..bak pepatah kalah membeli..menang memakai..tersenyum bagi yang ada ada..tersenyum juga bagi yang kurang berada..namun selaput duka melanda..eh jangan begitu..cool..Allah kan ada..♥..kita sama.."rumah awak ada plan..cantik..".."rumah kita ikut citarasa naluri sendiri.."..dan rumah tetap rumah..ye tak..yang utama pengisian penghuni isi rumah itu yang sedang Allah nilai..bukan jendelanya..tidak juga atap gentingnya..jauh sekali jenis jakuzinya..jadi berlapang dadalah..bukan dedahkan dada tu ye..


Niat..mesti yang baik baik..tu pun Allah beri pahala..jangan pulak niat semata..buatnya tidak..adoi..nampak sangat ambil kesempatannya..tak comel macam tu..nawaitu dalam setiap amalan baik mampu guide hati kita..insyaAllah..Awal tahun baru saja tu berjela azam..catat dalam buku nota lain..dalam diari lain,, reminder dalam handphone lain..giat tu..bagus..azam itulah niat kita..namun tidak semua mampu kita lunaskan..kerana apa???..Allah tu pemilik sebaik dan terhebat dalam setiap perancangannya..

07 May 2014

::..JuranG..::

10:39 PM 8
Ikhsan :: Google

Bismillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua..

Syukur atas segala izinNYA..kita masih mampu tersenyum,, menyaksikan siang dan malam,, mendengar alunan azan berkumandang silih berganti..syukur,, subhanallah,, masyaallah,, lailahaillallah..★..nikmat yang terlalu besar untuk kita..sedikit pun tidak boleh untuk kita menafikannya..

Apabila awan seakan sebu menanggung sendu..titisan air hujan tu yang kadangkala sukar dibendung..namun bumi menerima penuh redha..menjadi wadah sebaiknya..saling membantu ia..untuk kita juga sebenarnya..ermm begitulah sebaiknya..moga alam mampu membuka luas mata hati kita semua..insyaallah..

Timur atau barat..baik utara mahupun selatan..kan semuanya di bawah langit Ilahi..sama sahaja..semuanya milik PEMILIK HAKIKI..Hehe..pelam harum manis sekilo..mas hitam sekilo??ishh..sakit pulak hati kita..kihkihkih....eh..pun boleh..asalkan tak bertukar jadi badak sumbu..adoii..yang paling utama halal dan suci..

Siapa pun kita..daripada mana asal usul kita..kita tetap insan kerdil yang sering melakukan kesilapan.terutama PC sendiri ni ha....namun kasih sayang Allah yang terlalu luas..sentiasa menanti nantikan doa daripada hambaNYA..dan pintu taubat sentiasa terbuka luas untuk kita..dari alam rahim..ke alam dunia..dan akhirnya ke destinasi terakhir kita..Allah melihat hati kita..Moga kita mendapat ganjaran syurga..


06 May 2014

..::PedulI::..

1:57 PM 15
Sumber::Google

Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum wbt..

Syukur alhamdulillah..padaMU Ilahi yang menghidupkan dan mematikan..yang mentadbir sekalian alam..begitu indah untuk didiami..alhamdulillah..yang berpuasa, qada puasa..selamat berpuasa..tak kurang juga yang sibuk buat persiapan akhir untuk ke alam perkahwinan..nak meraikan ramadhan dan syawal dengan insan tersayang gitu katanya..eloklah menjadi yang halal..ada juga yang sedang menahan sakit dan debaran untuk melihat zuriat lahir ke dunia..banyakkan berzikir..semuanya milik Allah..pinjaman juga ujian di dunia..

Rasa ingin tahu ada pada setiap insan..betul tak..kalau di kampung,, hari hari skodeng ayam betina dalam kotak tu..hai hari ini berapa bijilah kau bertelur Hitam..riuhnya macam berpuluh biji...hehe rupanya belum bertelur lagi..berketok..ketok..takut nak masuk kotak..ada banyak semut api..adoii lahai Hitam..iyelah nak bertelur pun kena selesa..hehe..Hitam tak minta bilik hotel 5 star pun dah syukur..amboi..cukuplah boyfriend tolong teman..tunggu tepi kotak..moral support agaknya..itu dunia haiwan..jangan kita terjebak ke dunia mereka..nauzubillah..kerana Allah cipta kita sebagai manusia,sebaik baik kejadian..

Marah itu tanda sayang,,kalau keterlaluan dera pulak kisahnya..kan Rasulullah SAW dah ajar kita bagaimana mentarbiah keluarga dengan sebaiknya..ikut saja..insyaAllah..yang penting mesti rajin menuntut ilmu..supaya sentiasa berilmu..bila dah berilmu jangan pula sombong,bongkak..nanti Allah tarik semula nikmat ilmu itu..andai ada rasa sedikit riak..cepat cepat beristighfar..moga Allah ampunkan kita..''ala cakap gurau saja pun"...tak salah bergurau..yang salahnya bila gurauan itu membawa mendung yang berpanjangan..

Kesusahan orang ujian kita..kegembiraan kita kadangkala menjadi dugaan orang lain..kembali bagaimana hati itu mentafsir situasi..kadangkala kita rasa nasib tidak menyebelahi,, sentiasa dirundung malang..Yakinlah itu tanda Allah peduli akan diri kita..

01 May 2014

::..BarU..::

7:46 AM 8
Sumber: Google

Assalammualaikum..

Syukur atas setiap rahmat dan nikmat daripadaNya..alhamdulillah..selamat hari pekerja kepada semua..moga kita menjadi pekerja yang cemerlang dunia..gemilang di akhirat..ingat..nak syurga Allah pun kena bekerja keras..

Ini masanya...ibu ayah bawa anak anak berjalan jalan..anak anak yang berkelapangan pulang ke kampung..ziarah ibu ayah..saudara mara..dan tak kurang yang mengambil kesempatan mengadakan majlis majlis istimewa..kesihatan,keselamatan,, mesti diambil kira ok..

Citarasa...hai lain orang lain..ye tak??walau seibu..sebapa..betul?zaman kecil kecil mungkin ye..namun andai ianya masih boleh bertahan hingga kini..syukur alhamdulillah..dan lain citarasa itu tidak bermakna tiada persefahaman..setuju??jemu pakai baju itu tukar baju ini..bosan pakai kasut ini,, ganti kasut itu..tak suka dengar mak ayah berleter,, cukup sekadar kita meminta maaf,muhasah diri dan mendengar..bukan menghantar mereka ke rumah orang orang tua..ingat tu..satu saat kita berada di tempat mereka juga..

Baru...melalui hari yang sama..namun situasi yang berbeza..bersilih ganti..yang membezakan sama ada kita ini semakin positif atau pun sebaliknya..jom muhasabah diri..Setiap nafas kita itu hadiah daripada Allah..untuk kita sentiasa mentarbiah diri terutamanya hati..kan Allah pandang hati kita..jadi jangan mengumpat walau sekadar dalam hati..kihkihkih..jangan bimbang..Allah sangat pengampun..bertaubatlah sesungguh hati..akan menjadikan kita umpama bayi yang baru dilahirkan..buku amalankita telah diganti..berusahalah corakkan dengan warna yang mendamaikan kita di syurgaNya..salam Rejab..