09 February 2014

..::Kait..mengenA::..

Sumber..google

Assalammualaikum,,
Selawat buat Rasul junjungan..

Pantas waktu berlalu..hujung minggu bagi sesetengah negeri bakal berlalu..dan bagi sesetengah negeri hari pertama persekolahan dan bekerja..bergantung juga pada sektor mana..kerajaan atau swasta..tak gitu..hehe..tak kisahlah asalkan kita mengisi setiap masa itu dengan melakukan perkara yang bermanfaat dan tidak mensia-siakannya..insyaAllah..amin..

Sengaja atau tidak..kita berkawan,bersahabat..lumrah..suka..tak suka..iyelah lain orang lain cara..lain ragamnya..begitu juga dikalangan adik beradik pun..ngam dengan yang itu..atau tak ngam dengan yang ini..adoii..tak suka jadi cacian,, amboi yang suka biasalah meninggi pujian..dan di mana kita..di pihak mana sebenarnya..kita diam seolah tidak mencampuri..dua belah pihak datang menyembang..luaskan juga cuping telinga..hehe..kadangkala jadi delima juga..kihkihkih..nak elak tak berdaya..angguk angguk..geleng geleng..walau tidak serasi dengan keadaan sebegitu..Allah mengetahui..istighfar sajalah..comelnya kalau mampu menjadi peace maker..hakikat kehidupan..

Rantaian..saling berkait rapat..kan hidup dibawah langit Ilahi..saya,awak,kamu,dia..kita sama insan tapi tak serupa dari beberapa sudut lainnya..tahi lalat sama warna tapi beza jumlahnya..hehe..kan??..namun itu bukan alasan untuk kita sentiasa berkata ''entah'' ataupun ''tak tahulah''..lagi la kalau memang tahu..kan dah berdusta tu..niat nak lepas diri..eh..boleh gitu..hehe..janganlah ye., semakin banyak kita membantu..semakin mewah bantuan hadir dalam hidup kita..Allah memang tak suka kita membazir..tapi dalam hidup yang singkat ini tiada istilah membazir tenaga selagi apa yang kita lakukan itu memberi manfaat..


17 comments:

  1. salam ziarah di sini dik :)

    selamat berblog utk 2014 ya

    ReplyDelete
  2. mama dengan adik beradik rapat sangat.... :) adik2 mama semua lelaki.. tapi rapatnya... kalau mama balik kampung kan, semua tidur satu bilik.. :)

    ReplyDelete
  3. Senang kata kita sebenarnya tak boleh hidup sendiri walau ada ketikanya kita perlu menyendiri.. Hidup kena pandai mengawal sensiviti persekitaran. Kalau asyik rasa kita aje yg betul memang payahlah jadinya..

    Ingat bila kita mati kita tak boleh mandi/kapan/solat & masuk kubur sendiri. Kot jalan masa dah kapan lari lintang-pukang org satu pekan hihi...

    ReplyDelete
  4. betul tu..moga apa yg kita lakukan sentiasa bermanfaat..
    sentiasa menghulurkan pd yg memerlukan..

    ReplyDelete
  5. itula antara keindahan dalam adik beradik ni hihihi~

    ReplyDelete
  6. itulah kehidupan kita saling memerlukan... jika berkemampuan hulurkan bantuan

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah..hidup mmelukan antara satu sama lain..

    ReplyDelete
  8. @Norhasniza Khalid
    Alhamdulillah..moga ukhwah mama dengan adik adik sentiasa harmoni..amin.

    ReplyDelete
  9. @Zamani Abe
    Selamat berblog kembali..moga semakin meriah..amin..

    ReplyDelete
  10. @Kakzakie
    Bila berteman,berkawan,bersahabat itu lebih menambah warna warni perjalanan hidup kita setiap hari yang dilalui..amin..

    ReplyDelete
  11. @Yumida Huda
    Moga Allah sentiasa buka hati kita agar cintakan pada kebajikan..amin..

    ReplyDelete
  12. @krole
    Syukur pada yang Allah anugerahkan adik beradik..jagalah sentiasa hubungan itu..

    ReplyDelete
  13. @Aku Penghibur
    Betul..tangan yang memberi lebih baik daripada yang menerima..

    ReplyDelete
  14. kadang ada sebab yang orang tak faham. dan kita pergi bukan sebab kehendak diri.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..