08 February 2014

..::CelarU::..

Sumber google

Assalammualaikum..
Selawat dan salam buat Rasulullah SAW..

Alhamdulillah..kerana masih berpeluang untuk kita semua menikmati nikmat yang tidak terhitung ini..syukur Ya Allah..semoga semua sahabat berada dalam keadaan sihat,ceria dan gembira serta berbahagia sentiasa..

Cerdik..yes kita cerdik..alhamdulillah..bezanya sama ada kena atau tidak kita mengaplikasikan kecerdikan itu..sama ada ianya mengundang hikmah atau musibah..hehe..mesti pintar untuk menjadi cerdik dik oii..tak gitu..asal tidak melulu dan terburu-buru..kerana kadangkala kita perlu kaji dan selami terlebih dulu persekitaran di mana kita berada..Insan soleh solehah yang bijak cerdik lagi pintar bila dia mampu menyesuaikan diri pada setiap situasi di mana pun dia berada tanpa merosak dan mencalarkan akhlak juga ikrarnya pada Ilahi..

Yakin..nak yakin pun kena berpada pada..ukur pada keterdayaan diri sendiri..ye tak..dah dewasa purba senja lagi kala..mana mungkin sesuai pakai baju standard adik umur 4 tahun..lengan pun koyak rabak dikk..yes..hebat..sentiasa mendapat pujian..ermm dalam masa 2 bulan nak siapkan 25 pasang baju yang bermanik,bersulam dan berlabuci bagai..adoii..moga tiada mata dan hati yang bengkak..antara keupayaan dan keinginan boleh buat kita sedikit tersasar..jadi kembali pada niat asal..apa dan tujuan asalnya..

Zuhud dan istiqhomah..kalau kita rasa sedikit keliru carilah guru yang boleh membimbing bukannnya buat kita terbaring hingga Allah berpaling daripada kita..lumrahnya insan..sering lakukan sedikit salah dan silap..itu rencah kehidupan..namun jangan sampai kita celaru untuk mendasari asal usul dan kembali ke titik permulaan..selagi mana kita berpegang teguh pada Al Quran..insyaAllah kecelaruan itu mampu dileraikan..

14 comments:

  1. betulkan niat dlm apa jua perkara yg kita ingin buat dan ingtlah Allah supaya kecelaruan tu beransur hilang..happy weekend... :)

    ReplyDelete
  2. kalau nawaitu kita betul dan kita sentiasa ingat pada Allah, In Shaa Allah kecelaruan itu pasti akan hilang kak... salam sabtu PC!

    ReplyDelete
  3. keupayaan dan keyakinan. sama mcm konsep keperluan dan kemahuan. :) InsyaAllah, apa-apa buat niat lillahita'ala semuanya blh jd mudah. salam. hve a nice day ! ;)

    ReplyDelete
  4. Assalam PC.. =)
    Malangnya sekarang tak ramai yg nak jadi cerdik walau hakikatnya depa boleh.. PC ambil tempahan buat baju ke? =)

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. sentiasa ingat Allah dan banyakkan berdoa...

    ReplyDelete
  7. betul tu , dengar lah selawat dan zikit maka kita akan menerima semua takdir dan ujian

    ReplyDelete
  8. @Niesa
    Betul..niat mesti lurus..dan dihat kita letakkan Allah pada tangga teratas..

    ReplyDelete
  9. @Farah Waheda Wahid
    Betul tu..setuju..susah senang ingat Allah sentiasa..insyaAllah semuanya pulih..

    ReplyDelete
  10. @Lollipop Manis
    Betul..asalkan kita sentiasa wasatiah dalam segala hal dan urusan..

    ReplyDelete
  11. @Gee Lion
    Waalaikummussalam..hehe..jadi kita kena kenal pasti dimana kekuatan dan kelebihan diri..eh tak lah..tak ambil tempahan..

    ReplyDelete
  12. @Norhasniza Khalid
    Betul mama,, doa itu senjata orang mukmin.,

    ReplyDelete
  13. @Nilam syapina
    Ia juga mampu melembutkan hati..insyaAllah..

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..