03 January 2014

::..Dengan iziN..::

Sumber..Google

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Alhamdulillah..Jumaat pertama di tahun baru..syukur kerana kita masih lagi dihidupkan..moga Allah pertemukan kita dengan penghulu segala hari ini untuk masa-masa yang mendatang..amen..rindu Ramadhan..moga dapat bertemu ramadhan tahun ini..dengan izin NYA ..minggu pertama cuti hujung minggu Jumaat dan Sabtu bagi Negeri Johor..mungkin masih ada lagi yang tidak biasa..sabarlah..alah bisa,,tegal biasa..kisah adik sepupu PC..6 tahun..pagi-pagi bangun bersiap nak pargi sekolah..gendong beg,,botol air..tunggu tepi motor..tabiat dia nak pergi sekolah mesti awal..nak lawan dengan pak mat tukang kebun sekolah..siapa lebih awal..adoii..

Kakak:adik bangun awal,,mandi,,pakai baju sekolah nak pegi mana??
Adik:cekolah la..dah lambat..nanti pak mat menang..**si kakak garu kepala..sedangkan adik dah angkut semua ke motor..**si ibu pulak muka keliru..habislah..
Kakak dan ibu:5,4,3,2,1..***uwaa adik nangis sebab abahnya dikatakan lambat..haha
Abah adik:Adik tunggu hari ahad..baru pegi sekolah..hari ni pak mat pun cuti dik..entah-entah pak mat tido lagi..hai..**adik bila nangis makan masa nak pujuknya.. J

Kita telah terdidik dari kecil lagi..jumpa orang yang lebih dewasa salam cium tangan..tangan boyfriend tak payah..bukan muhrim..tanda hormat..jalan atau lalu depan orang lebih tua tundukkan sedikit badan..kan..perasan tak..makcik pakcik,,nenek atok pun senyum je tengok..mula memuji..bagus budak ni..pandai hormat orang tua..alhamdulillah..esok tu ada la yang datang bawa tepak sireh masuk merisik..adoii..dan lagi satu..nak keluar rumah mesti maklumkan pada ibu ayah..sebelum keluar minta izin terlebih dahulu..supaya tidak merisaukan ahli keluarga..moga ianya kekal hingga sekarang..

Semua orang ada impian..ada hajat..ada azam..tanya anak-anak kecil pun mereka boleh jawab..
``apa cita-cita adik??``nak jadi doktor..alhamdulillah..``azam adik??nak kawin dengan nobita..``alamak..tersasar la pulak..pengaruh cerita doremon terlebih ni..adoii..tak apalah suatu saat kelak dia akan tahu juga apa itu erti perkahwinan..go with the flow.. J..yes kita boleh merencana..namun tanpa izin NYA mana mungkin setiap apa yang kita inginkan itu terlaksana..walaubagaimana pun..Allah sentiasa melihat setiap usaha yang kita lakukan..jangan kita mudah berputus asa..wassalam J

14 comments:

  1. Cian adik tu.. punya lah semangat nak kalahkan pak Mat.. sekali tak sekolah la plak.. haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..lepas ni mesti nangis lagi..setiap hari ahad mereka sekeluarga selalu pagi-pagi pergi pasar..lepas ni bangun pagi kena siap pergi sekolah..tak taulah macam mana...mula-mula..lama-lama ok la tu..nampaknya serilah markah sengan pak mat.. :)

      Delete
  2. salam jumaat kak PD... selamat tahun baru.... :)

    ReplyDelete
  3. kalau couple cium tangan..ketuk aje.. gatal hehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..tp itulah realitinya acik..cubit dengan ketuk..kalau boleh nasihat kita tegurlah..

      Delete
    2. itulah ..nasihat kalau berbuih2 orangnya tak mahu dengar susah jugakan

      Delete
  4. sweet bila ddidik dgn cara yg baik mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..tujuannya satu..supaya sentiasa hormat pada yang lebih berusia..dan jika di lihat kini..masih ada lagi yang begitu..cuma tidak ramai..

      Delete
  5. Saya pun selalu gak sopan santun depan org tua TAPI takde pun yg masuk merisik saya ni!!..hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehehe..bila PC baca komen kat blog abang abil..ada je yang merisik-risik..cuma abang abil je yang memalu..tak gitu..insyaAllah masanya akan sampai juga..semuanya telah Allah sediakan..pastinya kak Gee tumpang gembira..amen..

      Delete
  6. salam kak.. aduhai.. nak berlumba dengan pak mat kebun gitu.. hahahaha...
    anak2 muda sekarang, mungkin termasuk zizie, dah lari kemana adabnya..
    pernah masuk kelas junior, aduhai... xde hormat langsung, terkesan di hati ni.. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam zie..hehehe..budak kecik kalau sebut menang..suka lompat-lompat..hehehe..yes memang kita wajar untuk menghormati orang yang lebih dewasa dan lebih berusia..namun..masa..tempat dan keadaannya juga perlu kita ambil kira juga zie..yang penting ilmu bagaimana kita menghormati itu..

      Delete
  7. Adik sedang kebingungan macam kakak tu PC. Memula memang kekok bebenar. Anak kakak balik sekolah semalam boleh kata untunglah mama cuti hari ahad dapat tengok detective conan. Padalah manalah mama dia ni pernah tengok katun tu semua.

    Tak apa bingung sikit daripada bingung yg tak tentu pasal tak kenal halal-haram. Cium tangan tak tengok siapa orgnya kan PC.. betul tak.

    ReplyDelete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..