27 December 2014

Nak tamak????..haloba jugA???

1:08 PM 5
Bissmillahirahmanirahim 

Ihsan Google

Rindu..PC rindu semua ukhwah PC..tidak bertepi..dan tidak terbatas..maaf kerana PC menyepi..dan membuatkan ukhwah kesayangan kecewa datang menziarah.."haii entry lama lagi..dah berkulat ni..silalah update.."..kata nak pageview mencanak canak..tak gitu..kata nak ramai follower..apa kes..haha..Allahu..

Syukur atas setiap detik waktu..alhamdulillah masih lagi Allah lanjutkan usia..sekelip mata..terlalu banyak perkara boleh berlaku..kun fayakun..siapa kita untuk menidakkan..sekejap sedih..kemudian gembira..yang penting berpada pada..besederhana..cukup..jangan lupa kita sama sama hulur bantuan..tadah tangan berdoa pada Allah agar dugaan banjir yang menimpa segera pulih..amin..

Rambang mata..rambang hati..dah kata suka yang cantik molek..dalam memelihara aurat jangan sampai menjerat dan terjerat dengan arus kemodenan..style yo..dalam berbelanja jangan terlalu cerewet hingga peniaga nak menjerit..hanginnn..hanginn..biasa biasa yang luar biasa bukan luar biasa yang membinasa..ingat!! Jangan rambang dalam berhubungan..

Puas..bila setiap hajat dan impian tercapai terlaksana..happy..itu pasti..namun "ketenangan" itu satu anugerah..jalannya satu..kembali kepada Allah..raih perhatianNYA..kasih sayangNYA..semaikan benih tamak haloba dalam mengejar cinta Allah..

10 December 2014

::Awal di akhiR::

10:28 PM 2
Bissmillahirahmanirrahim

Ihsan Google 

Alhamdulillah bulan pertama awal tahun telah berakhir..hari ini dah pun masuk 17 Safar 1436H..syukur pada MU ya Allah..atas setiap nikmat yang tidak mampu untuk kita nafikan..masyaAllah..Allahuakbar..doa,,doa dan terus berdoa..jangan jemu ye..Allah suka mendengar rayuan hambaNYA..

Sepanjang kehidupan..pastinya melalui episod perubahan..ye dak..baby,,kemudian kanak kanak,,remaja,,dewasa dan dewasa matang..yang tak matang tu..bawa bawa muhasabah diri ye..harap maklum..full stop..rambut yang dulunya hitam lebat berkilat..jadi putih menipis namun semakin bersinar dik..uban pun rezeki..bersyukur!..peringatan daripada Allah hadir pelbagai bentuk..

Mengakhiri sesuatu keburukan kemudian digantikan dengan satu permulaan kebaikkan adalah yang terbaik..dengan syarat istiqhomah dalam wasatiyyah..berat..payah..yup..betul..tidak mudah namun bukan mustahilkan..kan..tapi ingat..jangan sampai perubahan kita itu menyesakkan jiwa jiwa insan sekeliling kita..

Assalammualaikum. .


07 December 2014

^^SombonG???!!?^^

7:44 PM 6
Bissmillahirahmanirahim 

Syukur atas setiap nikmat..dengan izin Allah kita masih lagi bernafas..alhamdulillah..bersahabat itu juga salah satu nikmat..hendak berukhwah mesti lillahitaala..selebihnya serah pada Allah..

Belum kenal..jumpa,,tak pun terpandang..atau berselisih bahu..maklumlah bersesak sesak kan..kan..kita bukan main senyum..dia buat tak tahu..haiish..owh sombong ye..wuu kerek seyyy..tak pun..poyo tahap dinosaur jah..tak apalah..fikir positif..mungkin dia tengah ada masalah..sakit gigi ke..sakit perut ke..baru lepas pasang braces ke..ingat..dia manusia..kita pun sama..berlapang dadalah asal tidak dedah dada..

Semua Allah punya..ingat itu..sematkan dihati dan diminda molek molek..tidak semua bijak untuk mengawal dan mengolah emosi..bukti?..ada saja yang sentap..tak pun menggulung lengan baju dik..tak kurang yang cool..walaupun hangin satu badan..hihi..itulah kita..apapun situasinya ingat..jangan sesekali sombong dengan Allah..

Nak sombong?boleh..silakan..sombonglah pada perkara perkara negatif..pada anasir yang merosakkan keimanan kita padaNYA..


Assalammualaikum..comelnya kita kerana akhlak..



04 December 2014

#eh..terlalai pulak#

8:05 PM 4
Bissmillahirahmanirahim 

Eh..yang itu ke yang ini..warna itu ke atau warna yang ini ha..mana lebih ok..mana lebih best..dia atau yang lagi seorang..dalam pada asyik membuat pilihan..terkadang menjadikan kita berada dalam situasi..


Pendirian..yes semua orang ada pendirian..secara tidak langsung ianya menjadi landasan kita untuk menggapai visi dan misi..bukan misi kat klinik atau hospital ye dik..dalam pada pening pening lalat cari ketenangan..mohon dengan Allah..kemudian..tapi ingat..terlebih ikut kata hati boleh mati..mati akal you..


Apa pun situasinya..1000 kali terjatuh..tersandung..terhiris dan terguris..tatkala insan sedang seronok mentertawakan kita sampai tersembul anak mata..tersenget dagu..ingat ye..


Bersyukurlah atas setiap apa yang kita miliki..Allah beri pinjam pada kita..tak minta bayaran punkan..cuma lunaskan suruhanNya..tinggal setiap laranganNya..berat??payah??kembali semula pada Allah..minta teguhkan iman..tetapkan hati..insyaAllah..yakinlah


Assalammualaikum..



30 November 2014

##MencoraK##

9:02 PM 2
Bissmillahirahmanirrahim 

Ihsan Google

Lama rasanya tidak menjengah ke blog ini..maaf bila sahabat datang menziarah..melihat entry lama..bersawang..berhabuk..terbatuk batuk..sakit tak mengenal usia..hihi..maaf juga tidak berblogwalking..TERIMA KASIH  sahabat yang masih sudi singgah ziarah ke sini..**terharu PC tahu tak..

365 hari setahun..dan masih lagi berbaki 31 hari,yes Disember 2014..PC,kamu,awak..kalian..sama..Allah beri 24 jam sehari 7 hari seminggu..syukur atas setiap nikmat dan rahmat yang tidak satu pun mampu untuk kita menidakkannya..sebelum Allah tarik nikmat yang ada pada kita..belajar belajarlah bersyukur..

Silap lukis,salah tulis,senget garis..mungkin mudah untuk memadamnya..sakit cuping telinga dipulas sekejap saja kan..kan..hihi..tu boleh senyum kambing gatal..namun bila kita silap langkah..pastinya impaknya itu cukup perit,pedih dan hancur bak dadih yang dikunyah lumat..namun itu bukan alasan ye..sila bangkit dan bina laluan yang baru..

Assalammualaikum. .

17 November 2014

::situasi::

11:52 PM 2
Bismillahirahmanirrahim

Ihsan Google 

Syukur Ya Allah..setiap nikmatMU..nikmat yang tidak mampu ditidakkan..yang tiada satu pun yang boleh dinafikan..masyaAllah..subhanallah..Allauakbar..alhamdulillah..lalainya insan membuatkan seringkali berkeluh kesah..bermuram durja,,berputus asa..menjeruk rasa..marah seolah tiada kemaafan..astarghfirullahaalaazim..sampaikan herot berot bibir tu..bukan sabun saja berbuih cik kak..tu tepi bibir pun naik berbelon..sila sediakan payung..tempisss..hihi..

Cakap siang pandang-pandang..ermmm selalu dipesan begitu..mengapa?kerana banyak yang perlu kita jaga..kadangkala amboi lemah kepala lutut denfan butir bicaranya..tapi bagai ditoreh dakamnya luka dihati..ermm berbisa..jangan fikir yang lantang itu racun..biasanya itulah yang lebih mudah untuk diterima..jangan kerana kita orang sengsara dik..kalau kerana kita orang happy..yess dapat pahala..

Bisik-bisik..eeee geli..meremang bulu ayam belanda  jiran sebelah..kihkihkih..berbisik kalau nak mengumpat..lupakan..tapi kalau bisik suruh orang insaf,,bertaubat,,buat kebaikkan silakan..elok juga..secara tak langsung dengan bisik bisik tu boleh jaga aib orangkan..tu malaikat maut pun tunggu masa nak bisik..kesilapan boleh berlaku bila bila masa..di mana mana..acap kali juga PC begitu..yes PC kan sedang juga perbaiki diri..laghanya acap kali..insyaAllah..amin..pandang cermin..tanya diri sendiri..

Assalammualaikum 

15 November 2014

::Bijaksana..

9:18 PM 4
Bissmillahirrahmanirahim

Ihsan Google

Hujan masih turun..membasahi bumi..alhamdulillah..rezeki..jangan dikeluh kesahkan..hujan itu nikmat..nikmat yang berganda ganda untuk anak anak main bola dipermukaan padang yang lecak becak..sepak bola..percuma air..balik rumah..kuak daun pintu..percuma bebelan si ibu..yakinlah itu ibu kita dan bukannya ultraman..

Muda..seusia 35 tahun..belum pun menjadi rasul,aura kebijaksanaannya sudah terserlah..bagaimana baginda berjaya menyelesaikan perbalahan untuk meletakkan batu hitam (Hajarul Aswad)di tempatnya..serban baginda menjadi pengalas untuk mengangkat batu tersebut..setiap kabilah mengangkat sambil memegang satu penjuru..maka selesailah ketidakpuasan hati di situ..kecil tapi membawa impak sepanjang zaman..Rasulullah kami rinnnndukanmu..

Mak ayah keluar ikut pintu depan..jangan anak keluar ikut tingkap..tak mau..tak mau..kalau kita rasa dah cukup cerdik,,jangan lupa mak ayah bijak nak oii..hihi..memang berbohong hidung tak memanjang nak..tapi dosa berbakul..ingat..biar bertempat nak tunjuk pandai..ingat goes around..comes around..yang acap kali mungkir janji itu manusia..tapi hanji Allah itu pasti..

Kebijaksanaan itu anugerah..hadiah Allah..ini bermakna bila bila pun Allah boleh ambil semula..ye tak..oleh itu gunakanlah sewajarnya..
jangan kerananya menjerumuskan kita ke lembah kehinaan dan kebinasaannya..insyaAllah..amin..

Assalammualaikum. .

12 November 2014

::sasaran::

9:28 PM 6
Bismillahirahmanirrahim

Ihsan google

Air hujan masih lagi membasahi bumi..deras..dan kasar kedengaran alhamdulillah..tumbuhan pastinya turut mensyukurinya..sentiasa berzikir dan bertasbih..dengan cara tersendiri..kita?mesti rajin berzikir dan bertasbih juga ye..harap ambil berat..

Buat sesuatu mesti terancang..mesti teliti dan mesti bersungguh..dan niat mesti lurus..tak nak bengkok bengkok ye..kan nak cari keberkatan dalam kehidupan...betul tak?setuju?..ok terima kasih..dengan syarat bila mana berada dalam situasi yang halal..yang memberi manfaat bukan sesat ye..harap maklum..

Aim saja dia..siang malam,,pagi petang..naik seram dibuatnya..konon nak jadi followers  tegar di alam realiti..senyap senyap sangkut pisang goreng pada handle basikal..10,,15 batang ais krim malaysia..naik lebam bibir dik..ecececehh..hihihi..alih alih..harapkan salam cintan cintun..rupanya salam warning yang menyapa..maka sebelum bertindak..fikir dulu sedalam dalamnya ye..

Pastinya bersebab mengapa Allah menghidupkan kita..dan tugas kita pula adalah mengatur sasaran untuk merebut redha Ilahi..moga matlamat kita mengenai sasarannya..amin..

Assalammualaikum..♡♡


10 November 2014

::luar biasa::

9:40 PM 3
Bismillahirrahmanirrahim..

Ihsan Google

Doa PC agar semua sahabat sihat sentiasa..peroleh apa yang dihajati..tatkala dugaan menyapa..bersabarlah..tanpa jemu menadah tangan mohon agar sentiasa diberi keteguhan iman..syukur atas setiap nikmat..alhamdulillah..

Aneh,,pelik,,lain daripada yang lain..seangkatan la tu..terjadi bila mana dia,,kita atau mereka sahaja yang melakukan..yang menampakkan perbezaan..dan..dan itulah yang bakal menjadi perhatian..betul??haruslah..jadi ikutan..boleh jadi demam..maka tercetusnya fenomena..baik dan positiv tingkahnya..memberatlah timbangan kanannya..andai sebaliknya..bersiap sedialah..tapi pintu taubat sentiasa terbuka luas..

Bagi mencari satu penyelesaian..idea yang kreatif menjadi salah satu tunjangnya..umpama berfikir di luar kotak..seakan mustahil namun dengan izin Allah ia boleh berlaku..langit yang tidak bertiang..salah satu tanda kekuasaan Pencipta..tiada dakwa dakwi..full stop..ok..insan yang luar biasa,akan sentiasa sedaya upaya berusaha menjadi semakin baik setiap hari..bukan menambah ketebalan blusher nya semata..atau riuh nak cari arang memutihkan gigi..hihi..adoi..kan simple itu nice..tersenyum redha tatkala duka,,manis bicara bila mana jiwa sedang marah membara..luar biasa..PC???banyak tewas daripada berjayanya..jom kita belajar..ayuh kita bertatih tatih..

Assalammualaikum 

07 November 2014

::maknakan::

10:12 AM 16
Bissmillahirrahmanirrahim..

ehsan Google

Selawat dan salam buat Rasul junjungan..syukur atas setiap nikmat..syukur atas setiap anugerah Ilahi..alhamdulillah..salam Jumaat..salam penghulu hari buat semua..boboy sila tunaikan solat Jumaat ye..kan untung tak perlu solat zuhur..tapi setiap  hari Jumaat sahajalah tak perlu solat zuhur..jangan buat buat hilang ingatan..anggap hari hari..hari Jumaat ye..harap maklum..harap faham..harap take note..full stop..

Anak itik sakit perut
Kerana tertelan gigi bongsu
Dalam hidup mesti pandai rebut
Moga diakhirat tidak lesu

Watak P Ramli Kassim Selamat
Hidup sering dirundung susah
Kalau hidup nak sentiasa berkat
Manjakan dirilah pada sejadah

Allah suka dan sayang kita..bukti??Allah makbulkan doa doa kita..ujian??itu juga tanda Allah kasihkan kita..kenapa??kerana Allah boleh tunjuk dan pamerkan rasa kasih,,sayang dan cintanya pada hamba..mengikut kehendakNYA sendiri..kita gembira bila mana hasil kerja dan ciptaan kita dipuji melambung..lebih tinggi daripada ombak lautan Hindi..namun jangan sesekali kita lupa untuk memuji muji Allah kerana hebatnya DIA mencipta kita semua..

Assalammualaikum..





06 November 2014

::simpul erat erat..ukhwah fillah::

11:28 AM 6
::simpul erat erat..ukhwah fillah::
Bismillahirrahmanirahim..


وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ 

Surah Luqman:ayat 8
Maksudnya..

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.


Salam khamis semua..hye..moga semua sihat sejahtera..syukur atas setiap nikmat..nikmat yang sangat sangat tidak terhingga..alhamdulillah..Allah memberi..kita menikmati..kita merasai..jadi jangan lupa diri..jangan lupa pada yang memberi..jangan lupa Allah..tapi lupakan kisah silam yang gelap dan malap..yang pedih dah perit..yang boleh merebahkan semangat kita untuk mengecapi kejayaan atau kegembiraan..lupa pakai lipstick tak apa..jangan lupa berterima kasih pada yang mencipta seulas bibir yang cantik molek..simplekan..sangat simple..

Kita sayang awak..awak sayang mereka..kita saling sayang menyayangi..menerima lebih dan kurangnya dia..mereka redha dengan seadanya kita sesama insan..alhamdulillah..bila mana kita dapat meraskan manisnya ukhwah..itulah nikmat yang Allah campakkan dalam jiwa jiwa kita semua..menasihati dalam gurauan..menegur dalam senda tawa..tapi kesannya cukup berbekas dihati..yes..matlamat menuju syurga Allah tercapai..sempoikan..kita sama sama happy..yeyy..tiada yang menjeruk rasa..mencuka perasaan..nikmatilah hidup ini sebaik baiknya..moga sentiasa mendapat rahmat Allah..insyaAllah..

Assalammualaikum semua.. 

05 November 2014

::tempias...

8:36 PM 6
Bissmillahirrahmanirrahim..

Google

Sepanjang hari ini sebelum kita pejam mata lena diulit mimpi mimpi indah malam ini..berapa kali kita ucap kalimah menunjukkan rasa syukur pada Allah..yang ada,,teruskan..yang masih slumber..jangan gundah gulana...mulakan..tiada istilah terlambat selagi masih bernafas..insyaAllah..

Hujan panas itu rezeki..ini nikmat..iklim tropika khatulistiwa..Allah dah tentukan menjadi tempat untuk kita mendiaminya..menjadi penghuninya..masyaAllah muka bumi yang indah..tiada cacat celanya..tanggungjawab kita..pelihara alam sebaiknya ye..ingat..lantaran tindakan dan setiap keputusan yang kita lakukan kini..kesannya bakal dirasai hingga generasi mendatang..keputusan bergantung pada kewarasan generasi kini,,

Sama ada musibah..mahupun pelbagai nikmat..semuanya membabitkan mainan emosi..sengaja atau tidak..disedari atau tidak..kita pasti akan pamerkan rasa hati itu..air muka..mata tidak mampu memperdaya..biarpun beratus kali mulut menafi..jadi tidak hairanlah andai ada yang jadi mangsa..kucing kesayangan yang rabakkan lace pada tudung..tu..anak buah di pejabat kena piat telinga ye..hihihi..ingat..orang yang cerdik..bila dia bijak mengawal emosinya..kedengaran berat tapi boleh kalau kita nak..
Assalammualaikum. .

03 November 2014

::Tapis..dan tepis..::

9:58 PM 11
::Tapis..dan tepis..::
Bismillahirahmanirrahim..

Alhamdulillah atas setiap nikmat..rezeki hari ini pastinya tidak sama hari esok..setiap hari ada kisah tersendiri..yang akan berlalu dibawa waktu..menjadi kenangan..indah..gundah..itulah warna kehidupan..redha dan ikhlaskan..moga kalian..dan PC juga..amin..

Tidak kiralah di mana kita mengisi perut..menjamu selera..di warung pinggir jalan..restoran berputar bak angin sepoi sepoi bahasa..dah kata suasana romantik..atau pun sekadar di ruang tamu rumah kita syurga sementara kita..walau sekadar nasi putih,,telur dadar dan kicap..itu pun menu juga..apa yang masuk dalam mulut seterusnya ke perut..itulah rezeki kita..alhamdulillah..bersyukurlah..yang penting halal dan suci..insyaAllah..amin..

Awalnya sekadar melihat..lama lama terpikat..amboi senyum melerat tu..ok..membabitkan emosi dan perasaan?yes..tentu sekali..universal maksudnya..klise?yang itulah acapkali kita lalui..tak gitu..hihihi..kerana kita manusia..ada perasaan dan selalu juga perasankan..ngeee..**sila senyum tutup mulut..dijangka..tidak terduga..dirancang mahupun di luar konspirasi..kita sewajarnya menapis terlebih dulu..sebagai individu kita berhak memilih namun pilihan itu milik Allah..yang penting tepis yang membinasakan dan ambil yang akan membina..

Assalammualaikum..

02 November 2014

::ilham::

12:32 PM 15
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

1)Demi waktu dhuha

2)Dan malam apabila ia sunyi-sepi

3)(Bahawa) Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan ia tidak benci (kepadamu sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik)

4)Dan sesungguhnya kesudahan keadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya

5)Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau redha-berpuas hati

6)Bukankah Dia mendapati engkau yatim piatu,lalulah memberikan perlindungan

7)Dan didapatiNya engkau mencari-cari(jalan yang benar),lalu ia memberikan hidayah petunjuk(dengan wahyu-Al Quran)?

8)Dan didapatiNya engkau miskin,lalu ia memberikan kekayaan

9)Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya

10)Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan)maka janganlah engkau tengking herdik

11)Adapun nikmat Tuhanmu,maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya
***********************************************

Setiap daripada kita berbeza beza..setuju???ok..untuk mencapai matlamat..merialisasikan impian..punya kaedah tersendiri..nampak macam tak logik tapi hasilnya hamboi..dan tak kurang juga yang masyaAllah meletop letopnya..tapi berdebu akhirnya...tak apa..kan dah usaha..usaha lagi dan lagi..

Daripada sekecil kecil nikmat..hinggalah sebesar besar nikmat semuanya daripada Allah..yakin..cuma mungkin laluannya berbeza..ada daripada mimpi,,daripada bacaan kita..ataupun tengah elok syok bergosip gosipan..dari mulut ke mulut dapat ilhamnya..alhamdulillah ilham sampai dulu..kalau malaikat maut datang saat itu..nauzubillah..tiada yang terlepas dari lagha..namun segeralah sedar dan bangkit ye..

Assalammualaikum..

30 October 2014

::PengukuR::

8:38 PM 7
Bissmillahirahmanirrahim..

Syukur atas setiap nikmat..muhasabah diri pada setiap dugaanNya..
Buah buahan ada gred..begitu juga telur ayam..setuju??..kualiti menjadi ukurannya..di sekolah pun ada banyak kelas..bukan pilih kasih..bukan menganak tirikan..tidak..kita sendiri pernah melalui alam persekolahan..kerana setiap kelas itu biasanya punya matlamat yang sama cuma bidang berbeza..setiap insan ada keistimewaan berbeza beza..usaha insyaAllah berjaya..

Jauh dekat..lama sekejap..yess itu ukuran..jangka waktu..macam macam perkara boleh berlaku..sekelip mata..sedetik waktu..terkadang tidak terjangkau dek akal..tapi qada qadar Allah tiada siapa tahu..ye dak..bila terasa seakan mahu rebah..ingat Allah..dan bangkitlah kerana Allah juga..moga PC dan kita semua kuat..bukan kuat makan..tapi kuat semangat..amin..

Sumber google

Sekian..assalammualaikum..

27 October 2014

::KoyaK::

11:31 PM 10
Bissmillahirrahmanirrahim..

Dingin..hujan lebat..nikmat..alhamdulillah..
Tak nampak lagi pun..sayup sayup dah dengar..nyaring..takut takut berani..tergolek golek biji mata skodeng celah pintu..uwakk..uwakk..eh mengajuk pulak..alah burung gagak..kuat dia..lagi kuat kita..pantang orang tua tua..mak mak..nenek nenek..nanti dikoyak mulut kita bila mengajuk..fakta?auta?budak pintar..makan petai 5,,6 papan..motif?mesti gagak tak berani nak koyak sebab mulut busuk bau petai..tak sempat gagak..kena cubit dulu..nawaitunya untuk didik kita jangan suka mengajuk bila orang bercakap..tak molek..

Google juga..

Terkoyak..tak dosa..kan tak sengaja..cepat cepatlah cover..bukan niat..tanpa niatkan..dikoyakkan..alahai terang lagi nyata kesengajaannya dik non..ye tak..namun bergantung pula pada keadaan atau situasi..darurat atau sengaja tunjuk urat dan aurat..hehehe..tak apa..ubahlah..kan boleh berubah..kan Allah sentiasa tunggu doa rayuan keluh kesah menyesali kesilapan  daripada hambaNya..dengan syarat bersungguh dan jangan buat lagi..

Sedang asyik angau..amboi ditenung..dipeluk erat gitu..maklumlah serbuk bedak masih bersisa..budget zaman dulu dulu..pos pos surat cinta..kihkihkih..zaman moden..jiwa old school katanya..kumpul berkodi kodi nak tunjuk cucu cicit..tak langsung dapat pahala free..makanan gegat tak pun anai anai..andai jodoh tak panjang..tu..air parit..ke sungai jadi saksi renyukkan warkah cinta..huhuhu..koyak rabak hati kita dengan sikap manusia..itu lumrah..itu proses menilai baik buruk..namun jangan sampai iman kita koyak dek dugaan dunia yang sementara..itu berbahaya..

Assalammualaikum. .

25 October 2014

::Sharing??..ermmm carinG!!..::

4:58 PM 4
::Sharing??..ermmm carinG!!..::
Bissmillahirahmanirahim

Alhamdulillah atas setiap nikmat..nikmat hingga seusianya kita bernafas di muka bumi Allah SWT ini..Allah sahaja yang tahu..bila expired nya kita ini..stand by ye..mati itu pasti..bila?..bagaimana?..di msna?..rahsia..rahsia..rahsia..

Zakat fitrah..mesti dilunaskan..di bulan Ramadhan..zakat emas dan perak..ini tanggungjawab individu..jiran sebelah cuma boleh jeling jeling sampai juling meleleh hingus dik..tu dia lip lap..lip lop..mengah saja tengoknya..selebihnya berapa jumlah dan kadarnya..mereka dan keluarga mereka saja yang tahu..kan..kan..,jangan bersangka sangka..fikir positif ye..alhamdulillah..


A036
Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Dia juga yang menyempitkan (bagi sesiapa yang dikehendakiNya); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu).
Surah Saba' : Ayat 36


Cantik paras rupa..comel tutur kata..kacak budi pekerti..itu semua nikmat..indah sebuku darah..yang boleh bermonolog..berbicara hanya mampu didengar telinga sendiri..'hati' itu hadiah terbesar daripada Allah..tidak berbasi basi..lurusnya tulus dan telus lillahitaala..ini yang terbaik..ada namun semakin berkurangan..letakkan keyakinan 100% padaNya..tiada sangsi..

Dikatakan baik bila sering membantu..ringan tenaga..kongsi segala..suka duka..sebahagian milik kita..di dalamnya ada juga hak orang lain..nak memberi..nak kongsi boleh..namun berpada pada..nak ambil berat juga molek tapi mesti berjaga jaga..

Assalammualaikum..

24 October 2014

::Tadah tangan..mendongak ke langiT::

8:49 PM 8
Bissmillahirrahmanirrahim
Assalammualaikum..

♡♡SALAM MAAL HIJRAH 1436H♡♡
"PERPADUAN NADI TRANSFORMASI NEGARA"

Setiap detik waktu yang berlaku itu adakalanya mengajar kita..kadangkala memenjara kita dan tidak kurang memotivasikan kita..suratan takdir telah berketetapan..dayanya kita sekadar berusaha,,berdoa juga bertawakkal..selebihnya redha..

Selagi mana kita ini hamba..ingat!! Kita hamba bukannya hamba abdi yang perlu di merdahekakan..sebaliknya penghuni muka bumi Allah yang dicipta daripada sebaik baik kejadian..bersyukurlah..alhamdulillah..tidak berupaya untuk kita lakukan sesuatu tanpa izinNya..maka sedar dirilah..daripada situ kita akan lebih istiqhomah dalam berbuat kebaikkan..insyaAllah..


PC dengan rasa rendah hati..mohon ampun dan maaf lantaran acap kali barangkali menyakiti..mengkhianati..memerli dan yang pasti typo nya berkali kali..pada setiap entry yang dikongsi..moga kita terus perbaiki diri..amin..

21 October 2014

::Amaran itu peringataN::

11:00 PM 10
Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammuakaikum hye..hye..hye semua..

Google nie..

Air hujan membasahi bumi..hujan itu daripada Allah..bumi ini juga milik Allah..dan kita wajar mensyukuri setiap nikmat..sendawa itu nikmat..korek telinga itu juga nikmat..simple..kuku yang cantik juga nikmat..bila kena cagu..bengkak..sakitkan..nak berkasut sakit meletop letop..nak berselipa takut takut dikentutkan lalat..hilang seketika nikmat nak berjalan..sabar ye..


Seronok..siapa tak seronok bila mana tibanya ulangtahun kelahiran..walaupun cup cake cinonet je dik hadiahnya..jadilah..alhamdulillah..kan ke rezeki juga tu..nyanyi sambil tepuk tangan,,wish..wish..amboi..boleh..tak salah pun..silakan..namun tanpa kita sedar..semakin bertambah angka pada usia..namun semakin ajal itu menghampiri..bila..dimana dan bagaimana..itu rahsiaNYA..dan tugas kita tingkatkan amal ibadah..peringatan untuk PC juga ni..cubit kuat sikit pipi ni..


A036
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri;
Surah An Nisaa' Juzuk 4:Ayat 36

Tiada musibah yang sia sia..dan tiada nikmat yang sekadar suka suka..setiap satunya pasti bersebab mengapa ianya terjadi pada kita..Allah punya rencana yang sweet dan indah indah semuanya..

20 October 2014

::Sweet souR::

10:29 PM 4
Bismillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum..

Ihsan Google

Dingin..nikmat titisan hujan yang berpanjangan..alhamdulillah..syukur..ini rezeki kita..setiap rezeki mesti disyukuri sepenuh jiwa raga..PC terkadang juga alpa..lagha..lagi lagi bila terlebih excitedkan..masyaAllah..moga Allah tambah lagi nikmat  pada setiap rasa syukur yang dilunaskan..amin..

Lain orang lain rentak dan caranya..sukar untuk ditelah..nak tafsir..silap silap jadi fitnah..syak wasangka..tarbiah hati berperasangka baik..boleh..kita mampu..terus mencuba..ingat!! Nak buat baik mesti bertabah hati..mesti kuat semangat..minta pada Allah ye..

Nak mainan tak dapat amboi hentak hentak kaki..sampai gugur anak kutu.. biasanya berenang dalam air..awak kuak rerama atas lantai shopping mall dik..hilang comel..ni babak akhir setelah awal babak cuma cebik cebik manja..itu pun setelah dapat 2 das..terpisat pisat tahat sakit..
***konsep sama***
sekali kita minta..tidak dimakbulkan..kali kedua tiada juga..berkali kali seolah senyap sahaja..apa kata merayulah seolah anak kecil menangis manja..meminta minta..yakinlah penghujungnya pasti berjaya..






17 October 2014

::Seakan masa itu mengikaT::

9:02 PM 4
Bissmillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua..hye..

ihsan GOOGLE

On time!!..ketepatan waktu itu penting..di situ mampu mengubah persepsi..boleh melembutkan hati yang keras,memadam amarah yang kian membara..dan secara tidak langsung ianya menunjukkan kejujuran diri..jujur kerana menepati janji dan waktu..serta jujur dalam galas tanggungjawab..kurang dah nak jawab depan Allah nanti..bila kita memudahkan urusan orang lain..insyaAllah setiap urusan kita juga kian menjadi mudah..suka tak..yeyy..

Setiap daripada kita ada peranan masing masing..lunaskan sebaiknya..namun tidak menjadi salahnya andai saling membantu..asal jangan membantut..nanti sampai bila pun tak boleh maju..tak dapat mencapai sasaran..nak jadi cikgu..nak jadi doktor..nak jadi artis..ehh..hehe..nak kawin muda pun cita cita tahu tak..kihkihkih..ada pro dan kontranya..molek pengurusannya..insyaAllah comel  impaknya asalkan ibu ayah redha ye..pass..

24 jam..sama..jangan iri hati..stress??terpulang pada diri bagaimana mengurusnya..8 jam tidur..8 jam mencari rezeki..8 jam beribadah kepada Allah..pun ok..hehe..

16 October 2014

::Penting????..ok,which onE::

9:21 PM 10
Bissmillahirahmannirahim..
Assalammualaikum dan hye.. 
..senyum..

From Google

Matang..bila?..bila dah pandai fikir masalah itu perlu diselesaikan..bersungguh mencari jalan penyelesaian walaupun pening lalat..serius dalam tindakan terutamanya yang perlu perhatian lebih..bijak beza antara gurauan dan kepentingan..sikap keanak anakan cukup sekadar selingan..mewarna warnikan hari hari yang dilalui..kalau tidak hidup menjadi tawar dan hambar..tak gitu..

Single..semua terfokus hanya untuk diri sendiri..bercouple..ni cerita bercouple halal..pahala belaka..alhamdulillah..pastinya terbahagi dua..ingat tanggungjawab..kecuali saling redha meredhai ye..di sini mulanya episod kehidupan..belajar beralah,,berusaha menerima seadanya..kan perkongsian..juga pengorbanan..bersedia?..ok pass..insyaAllah boleh..

Adil..memberi hak kepada yang berhak..dalam bahagian kita ada hak orang lain..bukan menjurus kebendaan semata namun segenap sudut dan segi..moga kita tidak terlalu menyayangi keperluan dan kehendak sendiri hingga menyisihkan aspek yang lain..dulukan yang dipertanggungjawabkan sebelum mendahulukan apa yang di rasa rasakan macam tanggungjawab diri..Allah..Allah..Allah..

15 October 2014

::TumpuL::

10:03 PM 12
Bissmillahirahmanirrahim
Assalammualaikum..hye..

Gunting tak putus,,potong pun tak putus..adoi..mesti geram sajakan..kan..nak cepat jadi lambat..ditambah dengan bebel..itu ini..begitu begini..bila emosi menguasai kita hingga beremosi..acapkali ianya lebih meyesakkan hati dan minda..melumpuhkan kecekapan dan kepantasan..makanya tenangkan diri..lebih baik duduk diam sambil berzikir..sambil juga dok mengasah gunting tu..tak pun pisau atau parang yang nak digunakan..lebih berfaedah..bertestimoni la dengan daging korban yang masih berbaki tu ye..silakan..bukan cantas misai atau bulu kucing ye..no!!

Kita risau,,kita sedih,kita tertanya tanya..pelbagai persoalan timbul..kadang boleh bersangka sangka..mencurigai kekuasaanNYA..masyaAllah..subhanAllah..lailahaillallah..tanpa kita sedar salahnya bermula dari diri sendiri..silapnya sering diulangi..dan kita tak peduli pun..jadi jangan sentap bila senjata kita tumpul..senjata??..doa ye..doa..kita kena selidik dakam dalam mengapa ianya menjadi tawar..hambar dan kalis...

Ihsan Google

14 October 2014

::Champion sangaT::

11:28 PM 8
Bissmillahirahmanirrahim
Assalammualaikum..hye semua..

Ihsan Google

Moga setiap apa yang kita lakukan memberi manfaat untuk sejagat..bukan kuantiti menjadi ukuran..namun kualitinya menjadi sandarannya..insyaAllah..amin..

Serba boleh itu hadiah Allah..bakat yang digilap..atau kebolehan semulajadi..semuanya kun fayakun Allah..milik Allah..pinjaman semata mata.,semua Allah punya..ingat tu..pesan dengan kawan kawan.."tolong tegur..tolong ingatkan..bila saya terleka..bila saya mula lupa..lupa yang hidup di dunia sementara"..

Boleh anyam kerongsong (istilah jawa ni..adoii) ketupat sambil pejam mata..amboi hebat tuh..lagi lagilah boleh jadi bentuk kambing..sila tepuk tangan sampai kebas ye..akan lebih terserlah bila mana hanya kita saja yang mampu lakukan..tak gitu..kembang hidung jejak cuping telinga dik dipuji..itu baru pujian manusia..nak pujian Allah pastikan hati kita bebas daripada noda bintik bintik hitam..istighfar sentiasa ye.,kita boleh..

Sedar atau tidak hakikatnya kita sedang berlawan..melawan musuh yang tidak terzahir namun tersedia ada mendampingi diri..terkadang kitalah juara..namun acap kali kita juga sering gagal..tidak mengapalah asalkan kita sentiasa berusaga menjuarai perhatian Pencipta..

13 October 2014

::Kait mengait::bersangku pauT::

9:32 PM 6
Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum..hye hye..

Ihsan google

Kita sekarang bermulanya daripada sepasang pasangan halal..alhamdulillah..dengan izin Allah kita lahir..daripada sifar..hingga kini..belajar sepanjang hayat..luaskan minda..istilah belajar bukan sekadar mengadap buku mambaca terkunat kamit menghafal formula..sekali sekala termenung tongkat dagu..tidak ye..ada juga yang berjaya berlandaskan pengalaman hidup..insyaAllah..kun fayakun Allah itu hadiah terindah..jadi rajin rajin menjengah ke bawah..tak pun toleh ke belakang sekali sekala..terutama pandang ibu bapa kita..apa pun situasi setialah disamping mereka..amin..

Engkau..engkau..aku..aku..betul..kan kubur masing masing..betul..namun jangan lupa..setiap daripada kita ada tanggungjawab sesama insan..fardhu ain itu antara kita dan Allah..fardhu kifayah antara kita sesama insan dan perlu juga kita menjawab dengan Allah..suka atau tidak kita mesti ambil tahu..mesti..namun jangan melampaui batasannya ye..sekadarnya saja tapi sesempurna yang selayaknya..

Kita ini hiasan dunia..amalan kebaikkan kita pula menjadi perhiasan diri di akhirat kelak..bagaimana laluannya dan ke mana destinasinya..bergantung langkah yang kita mulakan kini..

12 October 2014

::Mudah..kita mulakaN::

5:32 PM 6
Bismillahirahmanirrahim..
Assalammualaikum semua,.hye..

Syukur atas setiap nikmat kurniaanMU Allah..sedari kecil kita diasuh dengan nilai nilai mulia..baca doa sebelum makan..dan



Susah senang kita dengan izin Allah ianya berlaku..kita??kan hanya berusaha..berdoa dan bertawakkal..yang penting..bersyukur..dapat gigi palsu baru..syukur..tengah berjalan jalan..tapak kasut tercabut..pun syukur..dapat jasut baru..hehe..


Jumpa,,bagi salam..salam pun doa..saling mendoakan..kalau sebelum simbah air cili beri sakam..itu kejam namanya..dosa tau..


Meluah rasa gembira,,bersyukur..bukan diperlihat dengan barangan saja..universal..yang jimat,,mudah dan paling murah tetapi sangat berharga adalah...



Melalui satu tindakan..dalam waktu yang sama meninggikan nilai sahsiah seseorang itu cukup sekadar..senyum..dengan syarat ikhlas..saat itu kitakah baik,,dialah ramah,,merekalah manis..awaklah sopan..kan..impak luar biasa..


08 October 2014

~~Hujung jarI~~

11:35 PM 8
Bismillahirahmanirahim 
Assalammualaikum..

Ihsan en Google 

Berbeza..sangat jauh berbeza..bila bersembang bab bab teknologi..ibu ayah..atok nenek kita..lancar menutur kata..menghela nafas..gembira melihat anak cucu boleh menikmati kemajuan teknologi..bagus..sedihnya bila setiap kali nak bercakap..nak bertanya perlu ulang banyak kali..sekali sekala jumpakan..nak sembang pun sejag minum air..kan banyak ceritanya..naik lelah dibuatnya..tanya lain jawab lain..jangan ye..kesian..intan payung..tahukan adab bila bercakap dengan orang lebih dewasa..

Tidak semua yang kita ingini menjadi milik diri..tunjuklah sampai kebas hujung jari dik..tu..tu..ni..ni..terjuih juih bibir..dah kalau bukan maka tidaklah..rupanya harta ini ahmad albab yang punya..hahahaha..biarpun hujung kuku sudah menyentuh..biarpun berada pada barisan hadapan tidak mustahil yang di akhir barisan itu lebih menyerlah,,cemerlang..tapi ingat dah succes jangan tunjuk belang..mudah mudahan tidak ye..

Biarpun kecil langkahnya..namun jika tekun luas pemandangannya..buktinya..shopping online you..class you jah..berpinar mata laki 3 hari sekali parcel sampai atas meja dia..bagus isteri abang..tak suka pergi shopping mall..jimat..jimat..hehe..sabar ye..sabar..selagi tidak memudharatkan..ok..berpada padalah..

Kita ini insan biasa..biasa biasa saja..berusaha untuk menjadi yang pertama namun kadangkala menjadi yang terakhir..hanya Allah tahu sebabnya..

07 October 2014

::SemangaT::

11:02 PM 3
Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum

Sumber Google 

Mata itu rezeki..salah satu daripada nikmat yang tidak ternafi..banyak lagi..mensyukuri nikmat Ilahi..sekurang kurangnya ucaplah  alhamdulillah..tanda seorang hamba yang merendah diri..tak rugi walau sekelumit debu..

Teruja?..boleh..hakikat manusia..terkadang melompat,,terkadang bersorak,,terkadang menjerit..ini realiti..hakikat..awas jangan berlebihan..kesian anak ayam baru lepas menetas dik..penyek terpijak gara gara syok cari sudut ter'cun' nak berselfi..baik baik selfi jadi selfish dik..siap sedia ye kumpul semangat nak dengar bebelan yang tak kurang energynya tu..tak apa..dari kesilapan itu kita belajar..

Tidak cerdik tak apa..tidak gagah perkasa pun tak apa dik..tidak sehebat dia dan mereka juga tak apa..tapi jangan tiada semangat..semangat umpama vitamin..yang rebah boleh bangkit..yang mundur boleh maju..asalkan semangat itu disemai pada tapak yang sewajarnya..

06 October 2014

::Timbal balaS::

8:48 PM 0
Sumber:Google 

Bismillahirahmanirrahim 
Assalammualaikum. .

Alhamdulillah syukur atas segala nikmat..hari kedua Aidiladha..yang bercuti panjang,,masih berada di kampung halaman..tersenyum simpul ye..tidak kurang yang sudah sibuk bergerak pulang ke rumah masing-masing..ibu bapa bekerja..anak anak sekolah..ada kelapangan..balik kampung lagi ye..singkat atau lama jangka masa itu bukan ukuran.,apa yang penting???..pengisiannya..menjadi sweet atau sour memories bergantung pada kita.. 

Orang berbudi jemput kita sama sama gotong royong sembelih binatang korban..kita berbahasa ucap terima kasih,,walau pun pitam darah dik..orang memberi daging,alhamdulillah  kita merasa..masaklah lebih.,,lebihkan kuah paling tidak pun..kesian jiran,,ambil bau saja..dah 500 kali sendawa depan pintu rumah kita dik..sendawa angin kempunan..hihi..macam mana nak insafi diri...bayangkan kita di tempat dia..insyaAllah..

Baik..ganjaran pahala dan syurga..andai sebaliknya maka dosa dan azab neraka akibatnya..semua milik Allah SWT..biar Allah yang menilai hingga hujung perjalanan hayat kita..tak payah sakan mengadili..bak seorang hakim tak bertauliah..itu pun kalau tak nak seksi yang amat di hadapan Allah kelak..kan manusia boleh berubah kerana hati kita juga milik DIA..ingat..amalan di dunia hiasan di akhirat..amin..




04 October 2014

..Buat kalian semuA..

8:58 PM 3
Bismillahirahmanirahim..
Assalammualaikum..

ihsan google

Ucapan ikhlas dari dasar hati yang paling dalam untuk sahabat PC semua..

01 October 2014

::BerpalinglaH::

10:02 PM 4
Ihsan Google 

Bissmillahirahmanirahim 
Assalammualaikum 

Hujan..hujan dan terus hujan..sejukk..siapa yang teringin sangat nak ke bermastautin di negara berdingin dek salji..hehehe anggap ni latihan ye..sejuk hujan dah terketar ketar ye..air hujan membasahi  bumi..syukur..nikmat rezeki..kan Allah sangat pemurah..alhamdulillah..

Bila kita puas berusaha..dan Allah tunai setiap impian yang dicita..itu nikmat..nikmat sementara untuk kita..kena sentiasa beringat daripada mana asalnya kita..tujuannya supaya tidak mudah lupa diri..daripada sekecil kecil nikmat hinggalah sebesar besar nikmat..tahi lalat tu pun rezeki tau..ada yang sanggup buat tahi lalat palsu dik..gigih..hehe..

Menunggang motosikal..tidak salah..salahnya bila rasa merempit  itu syok..daripada orang tak tahu yang kita ini tidak berlesen..kan dah tahu..ermmm..andai bersopan lagi santun ala ala gula kapas bila menunggang motosikal atau memandu tu..tidaklah terserlah onar..aduhai..tak apalah..kumpul duit,,berdikit dikit,,daripada beli jam ben 10..manfaatkanlah duit untuk berlesen memandu ye..kemudian jangan langgar lopak air sesuka hati..takut takut terima hadiah sumpahan percuma..bila kita marah..lupa semuakan..tak rugi memaafkan..

Di bawah langit mana pun kita..di bumi mana juga kita berpijak..semua pinjaman sementara..dunia ini umpama serelung bendang...baik banihnya..cantik tuaiannya..di akhirat kekak..ingat..daripada Allah kita datang..kepada Allah kembalinya juga kita..

29 September 2014

::Minyak..air..bersatu tiadA::

11:04 PM 2
Ihsan Google 

Bissmillahirahmanirahim ..
Assalammualaikum..

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Sayur goreng santan berlemak
Banyak bercakap bergetar bibir
Bila menggoreng menggunakan minyak
Merebus pula menggunakan air
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Angguk dia...menggeleng pun dia..menyokong sesuka hati pun dia..dah kata best friend forever kan..kan..hihihi,haruslah..harus juga di ingat..sama sama manusia..esok lusa berpaling juga..apa asas dan terasnya menjalin persahabatan itu..sahabat tidak suka merembat..kawan tidak akan berlawan..tapi teman..mesti susah senang sama..nak lagi comel..ukhwah biar lillahitaala..

Kongsi bantal..mimpi berbeza..kalau sama pun..sama sama tak tidur dok berebut bantal buruk..hehe..perbezaan itulah menjadikan hidup warna warni..tak gitu..kadangkala yang ibarat langit dan bumi itulah apabila bergabung dengan cara berlainan mencetuskan fenomena berguna..

Setiap daripada kita ada peranan tersendiri..merendah diri bagus..tapi jangan merendah rendahkan diri..kalau tak cukup tinggi..jangan pinggirkan diri sembunyi dalam perigi gara gara frust tak layak jadi model walaupun iklan berus gigi...bersyukurlah..ucap alhamdulillah..jangan biarkan emosi menghanyutkan kita hingga mengkufuri nikmat Ilahi..