27 December 2013

::..Tunggu-tunggu..nanti-nantI..::

tq Mr Google

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Semangat setia kawan yang tinggi sanggup tunggu walau pun lewatnya bukan berminit-minit..tapi berjam-jam..naik bengkak kaki ye..maklumlah pakai higheels..kata nak shopping kan..aduh..tak apa asalkan kawan tu datang..itu janjinya..maklumlah penampilan mesti dijaga..ibaratnya you jump..i jump..i berenang you tenggelam kelemasan..bukan tak nak selamatkan..tapi tak sempat..hehehe..di dunia yes beribu alasan boleh kita beri..tidak di akhirat..ingat tu..wah statement garang @_@ pagi Jumaat..

Setiap ibu bapa sentiasa nak yang terbaik untuk anak-anaknya..cuma kadangkala caranya seolah ada yang tidak kena..anak-anak kian membesar bagai johan dan dewasa..sedikit sebanyak citarasanya juga berubah..kalau dulu citarasa mak ayah itulah citarasa kita..on saja..tak pandai membantah..sekarang??terlalu banyak input dan info..cuma perlu bijak menafsir dan memilih..bahagia dunia..sengsara akhirat..atau bahagia dunia dan akhirat..jelas??alhamdulillah..macam cikgu pulak..

Hari ini Jumaat yang terakhir..untuk tahun ini..panjang umur kita bertemu lagi pada tahun hadapan..bersyukurnya kita kerana masih lagi dibangkit pagi tadi..alhamdulillah..yang telah berlalu tercatat menjadi memori..apa yang sedang kita lalui saat ini adalah hakikatnya..bukan cubaan..esok..tidak diketahui apa yang bakal terjadi..

Sekali kita minta..orang akan tersenyum..kali kedua kita minta..sedikit hambar senyumannya..dan andai kita ulangi permintaan itu berkali-kali..takut lain pula jadinya..kerana sikap pemurahnya kita manusia ada batasnya..tapi Allah sangat suka dan cinta pada hamba NYA yang sentiasa dan sangat suka meminta-minta padaNYA..nak hidayah Allah minta..nak rahmat Allah minta..jangan cipta 1001 alasan andai diri sendiri mahu menafikan..setiap kebaikkan dan perkara bermanfaat itu perlu kita cari dan gilap..agar terus bersinar terang cahayanya..jangan sesekali kita bertangguh dalam melakukan amal kebaikkan kerana Malaikat juga tidak pernah bertangguh untuk mengambil nyawa kita tatkala tiba masa dan ketikanya..wassalam J

14 comments:

  1. yer, anak ni seharusnya dari kecil didik, bila besar kelak dia tahu menjaga batasanya, kita juga bukan tahu bila kita akan dijemput, maka... perbanyakkanlah amalan kita sebagai saham kita di sana kelak.... wallahua'lam

    Boleh jenguk mama di sini.. Mommy As Blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. tabik spring mama..setuju..kalau dari rebung di didik..bila sudah menjadi buluh mudah sedikit nak melenturnya..yang penting asas agama itu perlu di terapkan..moga kita sentiasa ingat mati itu pasti..anak-anak amanah ILAHI..

      Delete
  2. Replies
    1. terakhir bagi tahun 2013 lieya..hehehe..mogakita bertemu Jumaat yang mendatang.. ^_@

      Delete
  3. salam jumaat terkahir untuk 2013.. semoga tahun depan lebih baik... acik tak anak lagi ^_^ tak kawin lagi... tapi seperti acik dulu ada masalah ibu bapa kami adik beradik membesar dengan penuh sederhana dan berdikari.. tak boleh salahkan ibu bapa sepenuhnya ..mereka berikan terbaik untuk kita.. dan anak-anak perlu memahami keadaan ibu bapa juga

    ReplyDelete
  4. Moga kia bertemu penghulu segala hari tahun hadapan..insyaAllah,ameen..samalah akak..serba serbi sederhana..itulah yang terbaik sebenarnya..mungkin zaman kita tak terlalu terdedah dengan teknologi..sedihnya kini kadangkala ibu bapa tak terikut dengan keinginan fesyen anak-anak..harap anak-anak belajar memahami dan mentaati ibu bapa..

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Hehe..kadangkala takut tersilap juga..

      Delete
  6. Salam jumaat yang terakhir, dah nak masuk tahun baru. =D

    ReplyDelete
  7. kalau bc entri akak, mesti kena la dengan situasi yg berlaku dikeliling zizie.. baru2 ni, dgr kwn merungut sebab ramai cr dy mntakkan note yg dy buat.. betol la akak ckp.. buat baik pun, xselalunya secara menerus, pasti ada batasnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke zie..Allah..kadang niat kita baik..namun orang pula ambil kesempatan..ketegasan itu pedih namun ianya perlu..lebih baik kita ajar kawan kita memancing..daripada terusan memberi ikan..sekurangnya dia boleh ikhtiar dan tidak terlalu bergantung harap pada kita..

      Delete
  8. Salam Kak PC... rasanya dah lama Ida tak berkunjung di sini. Ucapan selamat tahun baru untuk kak PC

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam Ida..selamat tahun baru juga untuk ida ye :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..