18 December 2013

::..RapuH..::

sumber : Google

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Lebih kurang 13 hari lagi dah nak masuk 2014..cerita baru..buku baru..bermula langkah pertama kembali..walaupun memulakan apa yang telah bermula untuk disudahkan..mana impian berjaya terlaksana..alhamdulillah..yang mana masih lagi dalam peringkat usaha dan ikhtiar itu..teruskan..jangan putus asa..jangan berhenti separuh jalan..tak bayar tol pun dik..insyaAllah kita boleh..

Siapa tak nak DUIT..siapa tak suka DUIT..ye tak??bila sebut pasal DUIT..ligat bepusing tu biji mata..senyum pun lebih manis daripada gula..kalah madu..ketinggalan susu pekat manis..hehe..kerana nak DUIT kadangkala sanggup buat 2..3..kerja dalam satu masa..kesungguhan itu bagus namun jangan sampai ia membinasakan diri sendiri..kalau kita rasa kesempitan DOALAH minta agar pintu rezeki kita diluaskan..andai kita nak gapai cita-cita USAHALAH..pasti berjaya..nak lagi cemerlang dunia akhirat IKHTIARKANLAH bukan cakap saja..tapi ingat..apapun kita lakukan..pemutusnya adalah Allah..asalkan kita dah lakukan segala..kemudian didik jiwa kita agar senantiasa TAWAKKAL padaNYA..J

Kita ini asalnya tanah..suatu masa yang telah ditetapkan ke tanah juga akhirnya..kita ini pelakon yang punya watak masing-masing di muka bumi Allah ini..bila mana kita berada di persimpangan dilema..aduh macam tajuk lagu nih..ekeke..antara keperluan dan kehendak masa inilah kita mudah menjadi rapuh..tewas dengan diri sendiri..sebenarnya semangat kita yang rapuh..lebih rapuh daripada kuih batang buruk mak lijah..huhu..tak pun biskut dahlia nenek kiah sepat..hehe..ermm rempeyek cik limah pun boleh tahan juga rapuhnya..belum sempat masuk mulut dan hancur..kihkihkih..selalunya kita berusaha untuk menjadi tabah..cekal..kuat membesar bagai johan..tapi bila berada di tempat naib johan teresak-esak menangis lari bawah tangga..bila orang bakar mercun bola..terkejut pandai pulak melatah lompat bintang..nampak??rapuh semangat kita..dan PC..jangan cakap..nampak tikus beratus meter yang kcil saiz jari kelingking pun boleh menjerit bagai nak tersembul anak tekak..L..

Fizikal jangan dijadikan ukuran..apapun yang kita lakukan Allah tetap pandang dan nilai hati kita..semuanya bermula daripada hati,,jiwa dan perasaan kita sendiri..bina kekuatan dalaman terlebih dulu pastinya ia akan meresapi segala sudut luaran yang ada..dan tidak mustahil auranya mampu menarik orang lain..setiap insan punya kelemahan juga kekurangan..tampunglah ia dengan kesabaran..asalmana tiada kerapuhan dalam kita menegakkan syiar Islam..wassalam

12 comments:

  1. Sungguh kita kita terlalu rapuh kalau tidak ada rohman dan rohimNya. Apa lagi melihat DUIT macam PC kata hati rapuh sanggup bermati-matian hingga akhirnya tulang sendiri yg sakit semua.. nampak yg cantik hati pun rapuh cepat terpikat hingga ada yg lupa cantik luar dlmnya berkeladak.. alahai..

    Moga kita mencari kekuatan agar tidak terus rapuh dgn hasutan sana-sini. Perbaiki mana yg termampu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju kak..kita berdoa moga Allah teguhkan hati dan keimanan kita..jangan mudah rapuh dengan godaan duniawi..dan seandai tergelincir sekalipun..segera kembali ke landasan asal..ameen..

      Delete
  2. apapun, balik pada iman dan taqwa kita.. jangan dikejar sangat syurga dunia yang sementara ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yang sebaiknya mama..sebenarnya itulah perjanjian kita semasa di alam rahim lagi.. :)

      Delete
  3. rapuh kerana duniawi maka kita orang sia--sia.. jadikan dunia ini untuk persedian untuk di akhirat sana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rugikan bila kita kejar dunia..kerana kita dapat dunia semata..tapi kalau kita kejar akhirat...insyaAllah dunia pun dapat..amenn:)

      Delete
  4. i'm such fragile.. bila akak buat entry macam ni, rindunya dulu masa zaman sekolah, ada kawan ajak buat solat sunat dhuha di mana kelebihannya, murah rezeki.. bila dah masuk U, pack dengan kelas.. rindunya saat dahulu.. sungguhlah, kita kena kejar lapang sebelum sempit.. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul zie..akak pun sentiasa rasa diri ini bersalah pada Allah..bila Allah beri apa yang kita hajati..kita pula mula lalai dan..mula rasa bertambah jahil sebenarnya..Allahuakbar..moga Allah ampuni dosa kita..sementara masih bernafas.. :(

      Delete
  5. betol tuh. sebagai manusia kita memang tak kuat. tapi dengan sentiasa pasakkan Allah dalam hati. insyaAllah kekuatan itu akan menemani hari hari kehidupan kita :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju atin..kita sangat lemah sebenarnya..lemah dengan godaan duniawi..tanpa izin Allah kita tidak mampu walau sekadar mengelipkan mata..lantaran itu biarlah setiap apa yang kita lakukan..lillahitaala :)

      Delete
  6. Sudah sedemikian rapuhkah iman kita sehingga lupa mengharap yang terbaik untuk hari akhir kita? Terimalah apa pun qada & qadar itu semua dari Allah swt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. asal mana kita sentiasa usaha,,doa dan tawakkal kepadaNYA..hujung pada suatu cerita itu..tutupinyalah dengan redha.. :)

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..