04 December 2013

::..Bukan suka-sukA..::

sumber : GOOGLE


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Di dada-dada akhbar..di televisyen..banjir melanda kebanyakkan negeri di Malaysia..kalau dulu hujung tahun memang kita sedia maklum musim tengkujuh..tapi sekarang hujan sepanjang tahun..cuma hujung tahun kita dapat rasakan kesejukan yang agak tinggi..hujan sepanjang hari..musin cuti sekolah..musim kenduri kendarat..musim anak-anak masih lagi ada yang periksa kertas akhir..Allahuakbar..nikmat dah rahmat namun bersamanya adalah ujian..ujian pada kita semua..


Musim banjir semua mesti peka..terutama ibu bapa..mesti sentiasa awasi anak-anak..bila nampak air je membulat mata ye..macam-macam pattern renang ada..masa nilah masing-masing nak tunjuk bakat ye..janganlah ..ye ajal maut itu ketentuan Allah..namun kita mesti berusaha mengelakkannya ..kita sedih bila ayam itik,,terompah,,kain sarung hanyut dibawa arus deras banjir..tapi kita akan lebih sedih andai ada nyawa insan yang teragut..berusaha tu yang utama..tapi kalau dah ibu bapa pun join sekali berendam dalam air banjir..ermm redha jelah kiah..nak marah anak ke mak ayah dulu ni??..L..siap bawa bodyshampoo lagi ..amboi berkelah dalam banjir dihalaman rumah you..


Masa-masa beginilah kita dapat menilai siapa kawan siapa sahabat dan siapa musuh..tak gitu..Allah tidak menurunkan dan menjadikan sesuatu itu sia-sia..sekadar kosong semata tanpa sebab dan alasan..tapi janganlah tetiba bawa girlfriend balik rumah nak tumpang tidur sebab rumah dia hanyut di bawa air banjir..sedangkan si girlfriend tu duduk rumah pangsa tingkat 15..ha tinggi tak..atas bukit you..alahai kiah..jangan sentap kalau mak kejar keliling kampung dalam banjir tu bawa batang mop ye dik..kasian mak ayah kitakan..jangan la susahkan mereka lagi..jangan suka ambil kesempatan dalam musibah ye..takut awak yang terima musibah..


Lazimnya suka-suka yang keterlaluan penghujungnya adalah kedukaan..ketawa keterlaluan pun mata boleh berair..ye tak??namun setiap kedukaan itu Allah akan hadiahkan pada kita nikmat kegembiraan yang berkekalan..cuma kita haruslah sentiasa berwaspada..bersabarlah andai musibah datang menguji kita..amin..wassalam J

11 comments:

  1. Betul la Kak PC... ayah Ida dulu pun mcm tu...bila musim banjir suka bawa Ida naik motor pusing2 tengok air boh.. memang seronok hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. melawat kawasan ye ida..hehehe..kalau tak berapa tinggi paras air tu..ok lagi..tak merbahaya lagikan..tapi kalau terlalu tinggi jangan la kan..

      Delete
  2. betul tu.. waktu waktu banjir macam ni sangat bahaya.. wabak penyakit lagi satu hal.. :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua pihak perlu perihatin dan berjaga-jagakan airyn..

      Delete
  3. Replies
    1. berenang dengan pelampung itik ye zie..hehehe..

      Delete
  4. itulah ujian ALLAH .. ibu bapa awasi anak2 mereka...penyakit senang datang bila banjir2 nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup..itulah asasnya..ujian Allah..waktu -waktu begini semua pihak mesti bekerjasama..saling membantu dan sabar..

      Delete
  5. Itulah PC situasi berada di tempat pemindahan banjir tu kadang sedih juga kakak tengok. Apalagi bab aurat rasanya terabai sana-sini. Sedih dan kesian. Ada juga yg ambil peluang itu yg lagi mengharukan...

    Harap ujian banjir dari Allah ini segera pulih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PC pun rasa sedih je kak bila tengok berita tv..harap masing-masing pandai jaga diri..jangan abaikan batasan aurat dan agamalah..moga tiada yang ambil kesempatan la..moga segera kembali ke situasi asal yang lebih baik dan selamat..amin..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..