29 October 2013

::..Menjeruk rasA..::

from google

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Sekali sekala makan jambu batu dengan asam boi..huhu..sedapnya lahai..pecah air liur orang kata..tak boleh buka mulut silap-silap mengences bak kata orang jawa..bukan jambu batu saja..buah lain pun boleh juga la..tapi jangan amalkan..sekali sekala ok..tapi pada kanak-kanak atau anak-anak kecil..skip terus..no junk food..tak elok untuk minda dan perut..faham Jgood..

Bak kata pepatah..``lain padang..lain belalang``,,lain orang lain ragamnya walaupun seibu sebapa sepusat sepusing..haah..si abang bila marah terus luah..pendek kata street to the point..tak ada nak simpan-simpan..dah luah kira settle..tak mau dendam-dendam..alhamdulillah..lain pulak dengan adik..bila ada tak kena amboi muncung panjang..boleh la nak sumbang bakti jadi tempat sangkut tuala muncung tu..tahan berhari sentapnya..tapi boleh diperbaiki lagi..maklumlah dah jadi buluh betong..hehe..

Hidup bermasyarakat..mesti sensitif pada persekitaran..kalau cabut rumput..tak dengar rumput menjerit..kalau petik daun pun tak dengar daun tu menangis..dan kalau kita dengar??apa lagi..cabutttt..hehe..tapi kalau silap cakap boleh nampak pihak lain tak puas hatinya tu..espresi tu mudah untuk dikesan..tak payah nak menyorok dibalik dinding bak detectiv conan la oii..kalau kita rasa tersalah cakap cepat minta maaf..cepat..yes kita comel bila saling memaafkan ok J..ubah mentaliti nak bermaafan tunggu hari raya..ajal tu bila-bila je..

Kita boleh bercakap..memberi pendapat..boleh..kita boleh menasihati dan memarahi namun penggunaan intonasi dan bahasa itu perlu dijaga..walau pun dalam keadaan bergurau..terutama apabila berbicara dengan orang yang lebih dewasa..dan yang paling utama bila mana bercakap dengan ibu bapa kita..yang mana ada ibu bapa mertua..yess sama seperti ibu bapa kita sendiri..elakkan daripada mereka menjeruk rasa takut-takut kita merana diri kerana tidak mendapat redha ILAHI…wassalam J

10 comments:

  1. jaga batas kata dengan ibu bapa kita jangan sampai mereka tersinggung, sayangi ibu bapa kita kerana mereka kita berada di sini sekarang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedaya upaya kita kena usaha untuk kawal kata-kata kan mama..restu dan redha mereka sangat tidak ternilai..moga kita menjadi anak yang solehah pada ibu bapa dan suami :)

      Delete
  2. Apa lagi bila berdepan dgn org ramai macam kakak ni PC mengajar anak-anak mengaji. Dari mula mak-mak bawa anak mereka kakak dah inform awal-awal. Kalau kakak termarah anak-anak mohon maaf sebab ada kala kakak tertinggi suara. Pukul memang tak pernah, tapi bunyi rotan atas lantai memang ada... itu cara kakak sebab kalau tak ramai yg suka main-main - nama pun budak. Minta maaf dah selalu tapi hati org mana kita boleh baca kan... harap-harap anak-anak itu tak simpan dlm hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah kak..anak-anak tu tak ambil hati..mak ayah dia orang pun rasanya tak ambil hati..akak niat nak berkongsi ilmu..anak-anak tu nak tuntut ilmu..saling berlapang dada masing-masing..bagus juga kak guna rotan sekadar nak buat teguran..melihat persekitaran remaja sekarang sedih..bukan semua tidak baik tapi segelintirnya itu buat kita risau membayangkan masa mendatang..

      Delete
  3. betol tu . stgh org kan jenis buat org terasa tapi mcm tak sedaq ja.. macam dia xbersalah ja ... pelik org mcm ni,,

    *saya pon baru pekena jambu ni haha *

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak nafi ada segelintir macam tu dik..yang paling menyedihkan bila dah melukakn hati dan lakukan kesilapan langsung tiada rasa bersalah..meminta maaf tidak akan menjatuhkan maruah diri kita..sebaliknya martabat kita akan di pandang tinggi kerana sentiasa merendah diri..
      wah..makan dengan asam boi ke..

      Delete
  4. rasa jgn dibuat jeruk...jeruk mempelam je sedap..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sukar untuk meluah tulah jadinya menjeruk perasaan..hihi..ermmm jeruk mempelam..jeruk buah salak..sekali sekala ok..layang keinginankan.. :)

      Delete
  5. tuturkata kita mesti dijaga di mana sahaja....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..mengelak daripada menyakiti dan disakiti..

      Delete

Kata-kata kalian itu INSPIRASI..TERIMA KASIH..